• Als we dan toch tips gaan vragen dan wil ik er ook wel een paar. Hoe begin je een verhaal? Ik heb altijd enorm veel moeite met het eerste hoofdstuk, of zelfs maar de eerste alinea. Dat moet namelijk pakken. Wakker worden is saai, midden in een gesprek is verwarrend, eindeloze gedachten of een ellenlange intro en geschiedenis pakt niet... hoe open jij je verhaal?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    MT! Ik heb er ook altijd moeite mee, maar meestal denk ik dan: 'Fuck it, ik kan niet eeuwig blijven hangen bij het begin, zo kom ik nergens, ik doe het een andere keer wel eens opnieuw.' Maar uiteindelijk doe ik het nooit opnieuw :')
    De meeste van mijn verhalen beginnen geloof ik wel meteen in de actie zelf, omdat ik dat zelf ook het spannendst vind.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik hou ervan om midden in een actie te beginnen, dan sleur je gelijk de lezer mee in iets spannends. Meestal is mijn eerste scene een van de key-scenes of een scene die heel erg goed laat zien wie de karakters zijn of wat ze willen. Ik vind prologen altijd leuk omdat je gewoon heel veel verschillende dingen met ze kan doen en het is denk ik ook belangrijk om erover na te denken welke sfeer je wil neerzetten in je verhaal zodat je daar meteen mee kan beginnen c:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Goeie vraag, haha. Ik begin vaak niet meteen te schrijven als ik een idee heb, maar laat het een paar dagen rijpen en vaak krijg ik dan wel een scène in mijn hoofd waarmee ik wil beginnen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Hier zoek ik eigenlijk ook wel een antwoord op hahaha. Ikzelf begin vaak liever midden in een actie, of met een dialoog. Dit omdat ik dat zelf de meeste spanning vind geven. Of het dan daadwerkelijk ook spannend is geschreven is een tweede. ;p


    That is a perfect copy of reality.

    Hoewel het voor iedereen anders is, heb ik een rustige omgeving nodig, instrumentale muziek om mij te concenteren
    en de ene keer heb ik al een scene in mijn hoofd en een andere keer, heb ik een paar dagen nodig.

    Zelf heb ik er niet echt veel moeite mee. Maar ik denk er vooral over na als ik naar bed ga.
    Gewoon in het donker en dan het idee van dat verhaal de vrije loop laten gaan. Zorg wel voor pen en papier naast je bed. ;p

    Wat al gezegd is, is dat het kan beginnen met een dialoog want dat geeft gelijk een mogelijkheid om je personage beter te
    introduceren, een kleine omschrijving van een omgeving dat belangrijk is, misschien een actie scene waarbij je personage achtervolgt wordt.
    Je weet vanzelf of het bij je verhaal komt.
    Of schrijf gewoon een random scene, en van daaraf kun je terug werken van hoe je personage daar gekomen is. Of die random scene wordt
    je begin en ga je van daaraf juist verder. Dat moet je geheel zelf beslissen. Maar forceer het niet! Weet je niks, leg je verhaal dan even opzij en
    kijk naar een ander verhaal. Wie weet dat je met een ander verhaal wel verder kan. ;p

    xxx


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Ik vind het zelf het fijnst als een boek middenin een actie-scene begint, dus zelf doe ik het ook zo.
    Soms is midden in een gesprek ook wel leuk, maar dat gaat natuurlijk niet altijd. (:


    The soul needs autumn.

    Ik begin mijn proloog meestal ook midden in de actie, of in ieder geval een stuk wat de aandacht trekt.

    Dan begin ik bij het begin , beetje backstory etc. Ik kom zelf altijd heel moeilijk door deze hoofdstukken heen, wat voor mij dan helpt is dan een stuk te schrijven wat ik wel leuk vind om te schrijven (meestal de kern, bepaalde scenes). Hier door krijg ik meer motivatie om het begin af te krijgen en naar de leuke stukken te werken.

    Een storyboard maken helpt ook, maar ik ben meer van het impulsieve schrijven.


    Alleen maar tranen van geluk

    Meestal probeer ik er vooral voor te zorgen dat de eerste zin zeker aanspreekt net als de laatste. Natuurlijk is wat je verder schrijft ook van belang maar als mensen de moeite doen om je eerste hoofdstuk volledig te lezen zullen ze die 2 zinnen ook het beste onthouden en waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in het vervolg.
    Verder probeer ik een soort van geheimzinnigheid te creëren, een tipje van de sluier te lichten waardoor lezers wel kunnen wegdromen of fantaseren wat er zou kunnen gebeuren in de rest van het verhaal maar wel degelijk verder zullen moeten lezen om dat te weten te komen.
    Wat ik persoonlijk een afknapper vind aan verhalen is eerst en vooral wanneer mensen een ellenlange voorstelling geven van hun personage waardoor je meteen alles weet over het verleden en heden van het personage of zoals je zelf al een beetje vernoemde het ik word net wakker fenomeen. Al geldt dat natuurlijk niet voor alle verhalen.
    Soms helpt het ook om gewoon wat inspiratie op te doen en een aantal boeken open te doen om de eerste pagina te lezen of hier op Q wat verhalen aan te klikken om ideeën op te doen.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Ja dat is inderdaad een goede tip, vertel vooral niet teveel in het begin. Het lijkt natuurlijk vet logisch want anders snappen ze de rest van het verhaal niet, of kunnen ze het personage niet tot in de details voor zich zien, maar de belangrijke informatie kun je er later doorheen weven en je lezers hoeven echt niet te weten dat je hoofdpersonage bruin haar heeft met lichter bruine en blonde highlights en dat de huid niet zomaar blank is maar heel rozig of meer met een olfijfondertoon - ohja en vroeger had ze roze dipdye.

    Probeer je lezer te grijpen in iets dat ze nog niet snappen, iets dat spannend is of laat schrikken.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Of je kan beginnen met een flashback en dan teruggaan naar het heden.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Of iets wat kenmerkend is van jouw personage. Dus als kunst een heel belangrijk ding is in zijn leven, laat hem langs een tentoonstelling gaan. Is hij een fijnproever, beschrijf hoe uitgebreid hij nadenkt over het avondeten. Een waaghals? Z'n klimvakantie. Luxepaardje, z'n fancy auto.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.