• PERFFECT'S SCHRIJFWEDSTRIJD


    “And they kissed in the shifting light of the setting sun, the heady fragrance of roses rich in the air.”



    “Hoii,
    welkom bij mijn (eerste) schrijfwedstrijd! Ik ben nogal enthousiast en kan niet wachten om met jou aan de slag te gaan. Wij zullen samen de moeilijke dingen van het schrijven gaan opzoeken en ons best doen om daarin te excelleren. Dat klinkt wel heel erg fancy haha! Lees snel verder en ik hoor graag of je mee doet!

    XOXO
    Hera”


    OPDRACHTEN
    Er zijn vier verschillende opdrachten die ikzelf beschouw als meest uitdagend binnen het (amateur)schrijverschap, met uitzondering van een verhaal afschrijven, haha.
    Jullie zullen elke twee weken één van de volgende challenges krijgen: schrijf een dialoog, een seksscène, een moord en een tussenstuk. De woordenmarge is telkens hetzelfde: 800 tot 1200 woorden. Fanfictie is verboden, verder is elk genre toegestaan, zolang voldaan wordt aan de opdracht.
    Er zijn geen afvallers, dus iedereen die meedoet, gaat ook naar de finale. De opdracht zal groter zijn dan de vier voorafgaande en zal van jullie vragen om jullie opgedane kennis en ervaring nog eens toe te passen. Voor nu blijft de rest nog even geheim!


    “We all grow up and do things we said we would never do.”

    DEELNEMERS
    Ik zie graag toegewijde deelnemers, die zichzelf willen uitdagen en er helemaal voor gaan. Ik geef geen uitstel of joker, maar wel genoeg tijd voor elke opdracht (twee weken).


    JURYLEDEN
    Wil jij mij helpen alle mooie werken te beoordelen? We beoordelen de stukken op grammatica en spelling, stijl/originaliteit, verhaal(lijn) en spanning. Laat het me weten.


    REGELS
    - de huisregels van Quizlet
    - er is geen mogelijkheid tot uitstel/joker
    - naamsveranderingen worden doorgegeven
    - er wordt geen ruzie gemaakt
    - vragen worden in het topic geplaatst, of in (privé)berichtje aan mij gestuurd
    - er wordt in het Nederlands geschreven
    - ook wordt er gestreefd naar zo correct mogelijk Nederlands (grammatica, spelling, interpunctie)
    - ...


    PRIJS
    De winnaar, de deelnemer met de meeste punten, zal een maand lang op mijn profiel komen te staan met een link naar zijn/haar profiel en een creatie naar keuze. Ik ben een student, met niet zo veel geld, dus kan helaas geen credits aanbieden. Natuurlijk heb je na deze wedstrijd wel hele mooie ervaring op kunnen doen!


    LINKS


    BEANTWOORDE VRAGEN
    - Wat is een tussenstuk?
    Het tussenstuk vind ik persoonlijk erg belangrijk in een verhaal. Je hebt natuurlijk bepaalde stukken waarin veel gebeurd of waar een heftige emotie de hoofdrol speelt. Zo werk je namelijk naar een climax toe. Maar het is erg belangrijk om soms ook even een rustmoment in te lassen, anders heb je gebeurtenis na gebeurtenis: heel dramatisch en onrealistisch. De uitdaging is om de spanning even los te laten, maar het toch interessant te houden voor de lezer, toch met je 'tussenstuk' iets bij te dragen aan je verhaal.


    TOESTEMMING
    Hoi Perffect,

    Je wedstrijd ziet er heel goed uit! Hierbij geef ik je toestemming om je schrijfwedstrijd te starten. Vergeet niet dat je wedstrijdtopic gesloten zal worden als je 3 weken niet meer hebt gereageerd. Zoals je weet, mogen wedstrijden nu 5 maanden duren. Daarna zal het topic ook gesloten worden. Ik wens je veel plezier met je wedstrijd!

    Groetjes,
    Rubin

    [ bericht aangepast op 4 maart 2017 - 18:44 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Skrivbar schreef:
    Bedankt voor je moeite Perffect! Heel lief, ga nu maar lekker uitzieken.

    Ohhh, ik vind het wel bijzonder hoe het jurycommentaar zo uiteenloopt deze keer, maar ben er desondanks heel blij mee. Alleen vraag ik me af waarom Mabel max 45 punten heeft en Ginny 50?

    Trouwens @Mabel, toen ik doorhad dat het een man was geworden heb ik haar wel weer een vrouw proberen te maken, maar... gezien mijn no experience met vrouwen en mijn eigen voorkeur voelt het misschien meer als een man. Al denk ik dat het ook zeker te maken heeft met de verwachting, wanneer je niet expliciet vermeld of het een man of vrouw is. Juist jouw 'waarom niet'-reactie was een beetje de bedoeling, haha, dus I rest my case : D


    Ik moet die van Mabel nog lezen, maar het klopt inderdaad dat Mabel nog 5 punten mist. Zoals zij zelf al zegt doordat ze 'Het houden aan de opdracht' er nog niet bij heeft gedaan en ik wel.
    Maar ik vond het echt moeilijk dit keer en ik heb het zoveel mogelijk volgens mij eigen voorkeur gedaan omdat ik het anders echt niet meer wist.

    Ik ben bang dat ik mijn stijl van shorts schrijven moet veranderen als ik wil dat meer mensen het interessant vinden. Egh haha. Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet want ik was best tevreden over de shorts tot nu toe, maar het commentaar is juist het tegenovergestelde.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    Ik ben bang dat ik mijn stijl van shorts schrijven moet veranderen als ik wil dat meer mensen het interessant vinden. Egh haha. Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet want ik was best tevreden over de shorts tot nu toe, maar het commentaar is juist het tegenovergestelde.


    Ik vond het stukje wel goed, hoor (: De eerste keer dat ik het las, was mijn commentaar in de RPG oprecht. Het is wel degelijk smut die ik zou lezen voor mijn plezier (: Alleen, ik jureer gewoon echt met een spreekwoordelijk vergrootglas (x


    Mhm?

    MabeI schreef:
    (...)

    Ik heb 'Het houden aan de opdracht' er niet bij gedaan, maar dat komt later nog (:
    Ik heb wel al de hele wedstrijd de indruk dat mijn mening wat meer verschilt met de andere juryleden, om eerlijk te zijn. Het is fijn om meerdere kanten te horen, maar ik zou het zelf als deelnemer verwarrend vinden (x


    Die indruk heb ik ook, haha, maar ik denk wel dat jouw commentaar van vorige keer ervoor heeft gezorgd dat ik nu een verhaal (dat in mijn ogen één van mijn beste is) zoals dit heb kunnen schrijven. Ik moest mezelf verplichten 'simpel' te schrijven en ik geloof dat het meerwaarde heeft. Dat er dan tegelijkertijd nog te moeilijke woorden in zitten volgens de normen van een ander jurylid, ach, dan is dan maar zo.

    Ik ben in ieder geval heel blij met de verschillende juryleden en persoonlijke voorkeuren, want zo werkt alle 'kunst' immers: niet iedereen houdt van alles. Soms verwarrend, meestal fijn haha.

    MabeI schreef:
    (...)

    Ik vond het stukje wel goed, hoor (: De eerste keer dat ik het las, was mijn commentaar in de RPG oprecht. Het is wel degelijk smut die ik zou lezen voor mijn plezier (: Alleen, ik jureer gewoon echt met een spreekwoordelijk vergrootglas (x

    Haha ja true, maar ook gewoon de vorige keren. Ik moet nog even een manier vinden om mijn feedback goed te gebruiken, want anders ga ik wel heel erg achter lopen haha.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ik vind de commentaar deze keer heel vreemd :') ik weet echt niet wat ik ermee moet. Er is al zo vaak gezegd geweest dat mijn schrijfstijl hen niet aanstaat, maar daar kan en wil ik niets aan veranderen. Ik vind wel dat ik een specifieke schrijfstijl heb en ga daar dan ook niets aan doen.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    Ik vind de commentaar deze keer heel vreemd :') ik weet echt niet wat ik ermee moet. Er is al zo vaak gezegd geweest dat mijn schrijfstijl hen niet aanstaat, maar daar kan en wil ik niets aan veranderen. Ik vind wel dat ik een specifieke schrijfstijl heb en ga daar dan ook niets aan doen.


    Dat is goed en wel, maar ik vermeld ook geregeld dat dit allemaal heel subjectief is. Dat zijn zo'n dingen altijd. Of je het verandert is uiteraard jouw keuze, maar je kan moeilijk verwahten dat ik plots mijn mening en smaak wel helemaal verander.


    Mhm?

    Ik moet nog steeds beoordelen, het spijt me zo. Ik lig weer de hele dag een beetje voor pampus morgen m'n tussentijdse toets voor rijles, ik ga echt dood.

    Maar even aan iedereen :
    Ik heb voor meerdere juryleden gekozen omdat schrijven en het beoordelen van schrijfsels/verhalen /boeken altijd subjectief is. Als je dus opmerkingen krijgt over je schrijfstijl, neem dat alsjeblieft met een korreltje zout. Iedereen heeft voorkeur en een eigen stijl en beoordeelt daar (misschien onbewust) mee. Als jij je schrijfstijl mooi en fijn vindt, moet je daar vooral niet van afwijken. Kijk dan naar de andere dingen die je terugkrijgt en misschien kun je daar wat mee. Misschien kun je er wel naar kijken, luister je niet naar het commentaar, maar zie je zelf hoe iets anders of beter kan, in jouw stijl.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    MabeI schreef:
    (...)

    Dat is goed en wel, maar ik vermeld ook geregeld dat dit allemaal heel subjectief is. Dat zijn zo'n dingen altijd. Of je het verandert is uiteraard jouw keuze, maar je kan moeilijk verwahten dat ik plots mijn mening en smaak wel helemaal verander.

    Op zich zou je objectief moeten proberen te beoordelen lijkt mij zo toch? Natuurlijk is dat super lastig, maar ik denk dat dat wel belangrijk is.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    (...)
    Op zich zou je objectief moeten proberen te beoordelen lijkt mij zo toch? Natuurlijk is dat super lastig, maar ik denk dat dat wel belangrijk is.


    Daar wordt denk ik ook wel naar gestreefd, maar het is haast niet mogelijk om los te komen van je eigen stijl of voorkeur.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    (...)

    Daar wordt denk ik ook wel naar gestreefd, maar het is haast niet mogelijk om los te komen van je eigen stijl of voorkeur.

    Het is zeker niet makkelijk, maar ik denk niet dat het onmogelijk is. Je kan bijvoorbeeld ook proberen dat even naast je neer te leggen en simpelweg objectief te kijken naar "wat vind ik van de opbouw?" "wat vind ik van de spelling?" "wat vind ik van de opbouw van de karakters en passen hun beslissingen daarbij?". Natuurlijk heeft ieder jurylid een smaak, maar het is toch raar dat sommige deelnemers een mindere beoordeling krijgen omdat dat gewoonweg niet de smaak is van de juryleden?


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    (...)
    Op zich zou je objectief moeten proberen te beoordelen lijkt mij zo toch? Natuurlijk is dat super lastig, maar ik denk dat dat wel belangrijk is.


    Ja, zeker, maar een schrijfstijl is niet juist of fout. Het is mooi of niet mooi, en dat komt altijd voort uit een mening. Het is hoe goed je die mening verantwoordt, wat je professioneler kan maken.
    Ik heb het trouwens ook echt enkel over de stijl, niet over spelling etc.

    Maar dan nog, ik heb helemaal niet gezegd dat je schrijfstijl me niet aanstaat, Bes (: Ik mis enkel nog een wauwfactor, maar die heb ik zelf ook niet in al mijn stukjes.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2017 - 20:00 ]


    Mhm?

    Ik ben even in de war, Mabel, caaan ya help me?

    Jij schreef: 'Daarbij schrijf je in die onderwerpen twee keer 'haar' met in het eerste deel 'haar' als bezittelijk voornaamwoord en in het tweede deel als zelfstandig naamwoord."

    Bedoelde je deze zin? Haar wangen waren rozig, haar tot een bob geknipte coupe als een waaier over het kussen verspreid.

    Dat is toch twee keer een bezittelijk voornaamwoord? Ik had het namelijk eerst anders waardoor het verwarrend werd, maar nu raak ik door jouw commentaar zelf ook weer in de war haha

    Skrivbar schreef:
    Ik ben even in de war, Mabel, caaan ya help me?

    Jij schreef: 'Daarbij schrijf je in die onderwerpen twee keer 'haar' met in het eerste deel 'haar' als bezittelijk voornaamwoord en in het tweede deel als zelfstandig naamwoord."

    Bedoelde je deze zin? Haar wangen waren rozig, haar tot een bob geknipte coupe als een waaier over het kussen verspreid.

    Dat is toch twee keer een bezittelijk voornaamwoord? Ik had het namelijk eerst anders waardoor het verwarrend werd, maar nu raak ik door jouw commentaar zelf ook weer in de war haha


    Oh, op die manier. Dan had je het werkwoord niet mogen weglaten, omdat je van getal wisselt (meervoud naar enkelvoud)


    Mhm?

    MabeI schreef:
    (...)

    Oh, op die manier. Dan had je het werkwoord niet mogen weglaten, omdat je van getal wisselt (meervoud naar enkelvoud)


    Ik zie het inderdaad! Thanks : )