• Hallo mensen, de Efteling organiseert een sprookjeswedstrijd (click) en natuurlijk voel ik mij geroepen om hier wat voor te schrijven, want ik hou van sprookjes. Nu heb ik een draft geschreven en ik vroeg mij af of jullie je reacties daarop zouden kunnen geven. Wat vinden jullie ervan? Wat kan nog uitgebreider? Zitten er fouten in? Sidenote: het is een regel dat het in de tegenwoordige tijd moet, dus dat klinkt inderdaad een beetje raar, maar goed. Dat was een voorwaarde. Also, als jullie een titel weten, laat het mij weten, want het enige waar ik op ben gekomen is: groen. Alvast bedankt! ^^

    Eens zijn er twee zusters die naast elkaar leven. De oudste is knap, slim, maar ook zorgzaam en ze wordt geliefd. De jongste is een mooi meisje, maar wordt overheerst door jaloezie jegens haar zus. Ze is smoorverliefd op de verloofde van haar zuster en in plaats van haar zus het geluk te gunnen, doet ze er alles aan om hem voor zichzelf te winnen. Het gaat zelfs zo ver dat ze op een nacht besluit haar zus van het leven te beroven. De jongeman zal bij haar komen uithuilen en ze zullen voor eeuwig samen zijn, maar wanneer ze de kamer van haar zus binnensluipt en het volle maanlicht op haar schijnt door een kiertje tussen de gordijnen, is ze plots zichzelf niet meer. Op de grond zit een kleine, groene draak, de draak van jaloezie. De veranderde zus schaamt zich zo, dat ze die nacht nog verdwijnt.

    Jaren later vertellen reizigers verhalen over een grote, groene draak in de bergen. Niemand durft de bergketens alleen in, want de draak verbrandt iedereen zonder aarzelen. De draak wordt beschouwd als een monster en nog geen één, hoe stoer of dapper ook, heeft gedurfd om het op te nemen tegen de draak.

    Op een dag trekt de zus toch de bergen in, haar kinderen en man achterlatend. Ze heeft gehoord dat ze ziek is, ongeneeslijk ziek en de enige manier om haar ziekte te genezen, is door de traan van een draak. De lange reis is zwaar, maar ze heeft er alles voor over om weer genezen te worden. Na een lange tocht komt ze bij de grot aan en als de draak tevoorschijn springt, trekt ze haar zwaard, maar de draak valt niet aan. Jarenlang heeft de draak kunnen peinzen over haar jaloezie. Uiteindelijk is ze tot de conclusie gekomen dat ze deze vervloeking aan zichzelf te danken heeft. Nu ze daar haar zus weer ziet, breekt haar hart. Tranen glijden over haar schubben en de grote tranen vallen in haar zusters handen. De zus voelt haar ziekte uit haar lichaam glijden, maar dat is niet het enige dat gebeurt. Langzaam verandert de draak terug in het meisje dat ze ooit geweest was en nu de zus haar herkent, vliegen ze elkaar in de armen. Samen reizen ze terug naar het dorpje, waar de twee bewonderd worden door het verhaal wat ze te vertellen hebben. De zus verliest het draak zijn echter nooit. Nog Enkele schubben zijn zichtbaar op haar huid en bij een gevoel van jaloezie, groeien deze. Ze wordt er dagelijks aan herinnert dat jaloezie haar ziel niet mag overwinnen en zo leeft het drakenmeisje voort, tot het einde van haar dagen.

    [ bericht aangepast op 11 jan 2017 - 16:21 ]


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Groen van jaloezie?


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    Groen van jaloezie?

    Aan zoiets zat ik ook te denken inderdaad, maar dan gaat het naar mijn gevoel te veel op Wicked lijken.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    (...)
    Aan zoiets zat ik ook te denken inderdaad, maar dan gaat het naar mijn gevoel te veel op Wicked lijken.


    Hmm, daar heb je wel een punt?
    Het drakenmeisje? Aangezien je die term helemaal op het einde gebruikt en ik vind het altijd leuk als de titel erin voorkomt (krul)
    Of Drakenzuster(s)


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Hmm, daar heb je wel een punt?
    Het drakenmeisje? Aangezien je die term helemaal op het einde gebruikt en ik vind het altijd leuk als de titel erin voorkomt (krul)
    Of Drakenzuster(s)

    Hmm ja Het Drakenmeisje is inderdaad wel een optie. Normaal ben ik niet zo van die straight forward titels, maar het blijft natuurlijk een Efteling sprookje haha.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Oh die wedstrijd klinkt leuk! Ik wil meedoen. c: Al staat het me niet helemaal aan dat ze zomaar dingen uit je sprookje mogen halen.

    Oke, terug naar je vraag, ik vind de tegenwoordige tijd niet echt storend. Het is ook een erg origineel idee, I like it!

    [ bericht aangepast op 11 jan 2017 - 16:02 ]

    Enige waar je even rekening mee moet houden is dat zodra je het inlevert, het volledig eigendom is van de Efteling. Ook de verhalen die niet gekozen worden. En dat vind ik ergens wel een beetje raar.

    Maar even OT: ik vind het goed klinken!

    Krolock schreef:
    Enige waar je even rekening mee moet houden is dat zodra je het inlevert, het volledig eigendom is van de Efteling. Ook de verhalen die niet gekozen worden. En dat vind ik ergens wel een beetje raar.

    Maar even OT: ik vind het goed klinken!

    Ja I know, maar dat maakt mij niet super veel uit, gezien dit verhaal nou niet iets is waar ik geweldig veel tijd aan besteed heb en wat ik plan om uit te geven of zo c:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Die wedstrijd ziet er leuk uit, omg :') Ik wil ook meedoen! Edit: Of toch niet nadat ik heb gelezen dat ik m'n auteursrechten niet behoud :')

    Ik vind het vrij beknopt, maar dat is bij een sprookje altijd zo. Voor de rest heb ik niet meteen een fout gevonden, om eerlijk te zijn. Ik vind het in ieder geval een heel leuk sprookje!

    Groen van jaloezie en Het drakenmeisje lijken me ook heel leuke titels trouwens, voor de rest heb ik niet veel inspiratie voor een andere :')

    [ bericht aangepast op 11 jan 2017 - 16:15 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik zal de feedback van fouten hier onder een spoiler zetten. Het is veel, maar ik vond het wel een leuk verhaal! Ik denk dat als je bepaalde termen toevoegd, het nog nét iets sprookjesachtiger gaat aanvoelen. (:
    Titel suggesties: De Groene Draak, Het Jaloerse Prinsesje (of zusje ofzoiets), Drakenmeisje


    Eens zijn er twee zusters die naast elkaar leven.

    Ik neem aan dat de eens komt van er was eens, maar die zin is in de verleden tijd geschreven waardoor je die niet kan gebruiken. De versie waar je nu voor hebt gekozen, leest eerlijk gezegd niet echt lekker omdat je eens (dat als een verleden tijd-woord wordt gelezen) combineert met de tegenwoordige tijd. Ik zou eerder opteren voor de andere klassieke openingszin: In een koninkrijk hier ver vandaan zijn er twee....

    De ene is knap, slim, maar ook zorgzaam en ze wordt geliefd. De tweede is een mooi meisje, maar kan dat zelf niet zien, want ze wordt overheerst door jaloezie jegens haar zus.

    De ene is knap, slim, zorgzaam en ze wordt geliefd. De tweede is mooi, maar wordt overheerst door jaloezie jegens haar zus

    Ze is smoorverliefd op de verloofde van haar zusters en in plaats van haar zus het geluk te gunnen, doet ze er alles aan om hem voor zichzelf te winnen.

    Zuster of zusters?

    De jongeman zal bij haar komen uithuilen en zij zullen voor eeuwig samen zijn

    Het plan is dan dat, ze verwacht dat, ze hoopt dat, ...
    ze voor eeuwig samen zullen zijn

    maar wanneer ze de kamer van haar zus binnensluipt en het volle maanlicht op haar schijnt door een kiertje tussen de gordijnen, is ze plots zichzelf niet meer.

    Het klinkt mooier/sprookjesachtiger als je het stuk van de gordijnen weglaat en bijvoorbeeld zegt 'haar huid raakt of haar in maanlicht baadt' of iets anders poëtisch

    Reizigers vertellen verhalen over een grote draak in de bergen, niemand durft de bergketens alleen in, want de draak verbrandt iedereen zonder aarzelen.

    Jaren later verteller reizigers verhalen over een ....
    Ik zou bij niemand ook eventueel een nieuwe zin beginnen

    Op een dag trekt de oudere zus de bergen in, haar kinderen en man achterlatend. Ze heeft gehoord dat ze ziek is, ongeneeslijk ziek en de enige manier om haar ziekte te genezen, is door de traan van een draak.

    Hier zou ik beginnen met te zeggen dat de zus hoort dat ze ziek is (dat oudere kan je weglaten, dat heb je voordien al aangegeven) en dat ze de traan van de draak nodig heeft. Daarom vertrekt ze naar de bergen en laat ze haar man en kinderen achter.

    Ze komt bij de grot en als de draak tevoorschijn springt, trekt ze haar zwaard, maar de draak valt niet aan.

    Na lang zoeken, na even ronddwalen, na een dagenlange tocht, ... komt ze bij de grot ...
    Jarenlang heeft de draak kunnen peinzen over haar jaloezie en is uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ze dit alles aan zichzelf te danken heeft.

    namelijk nagedacht
    uiteindelijk is ze tot de conclusie gekomen
    dit alles is OK, maar eventueel zou je ook haar vervloeking kunnen zeggen of haar betovering, verandering, misschien zelfs situatie?
    De zus verliest het draak zijn echter nooit, nog enkele schubben zitten op haar huid en bij jaloezie, groeien deze. Ze wordt er dagelijks aan herinnert dat jaloezie haar ziel niet mag overwinnen en zo leeft het drakenmeisje voort, tot het einde van haar dagen.

    Maar voor de rest van haar leven wordt de zus herinnert aan haar jaloesie. Enkele schubben zitten op haar huid... (zoiets achtig)

    [ bericht aangepast op 11 jan 2017 - 16:16 ]


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    Ik zal de feedback hier onder een spoiler zetten. Het is veel, maar ik vond het wel een leuk verhaal!
    Titel suggesties: De Groene Draak, Het Jaloerse Prinsesje (of zusje ofzoiets),

    (...)
    Maar voor de rest van haar leven wordt de zus herinnert aan haar jaloesie. Enkele schubben zitten op haar huid... (zoiets achtig)

    Met dat eerste ben ik het helemaal eens, maar zoals ik al zei was dat een regel van de wedstrijd:
    1. ‘Eens is er…’
    Hoewel de meeste sprookjes beginnen met ‘Er was eens…’ begint dit nieuwe sprookje met ‘Eens is er…

    Verder bedankt voor je feedback! ^^


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    (...)
    Verder bedankt voor je feedback! ^^


    Oh dat wist ik niet. Ik dacht dat het gewoon in de tt moest, ik had niet door dat je eerste zin daarmee moest beginnen.

    Volgens mij heb ik in mijn feedback sommige suggesties in de verleden tijd gezet, sorry daarvoor dat is echt een gewoonte en natuurlijk niet de bedoeling.^^


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Oh dat wist ik niet. Ik dacht dat het gewoon in de tt moest, ik had niet door dat je eerste zin daarmee moest beginnen.

    Volgens mij heb ik in mijn feedback sommige suggesties in de verleden tijd gezet, sorry daarvoor dat is echt een gewoonte en natuurlijk niet de bedoeling.^^

    Maakt niet uit, ik heb hem aangepast (:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    (...)
    Maakt niet uit, ik heb hem aangepast (:


    Ik vind het al veel sprookjesachtiger klinken zo.^^


    The soul needs autumn.

    Ik heb het even bekeken!! Het is natuurlijk mijn mening, dus ik begrijp dat je niet alles zult veranderen. Heel veel succes en laat even weten of je het bent geworden!!

    Eens zijn er twee zusters die naast elkaar leven. - dit klinkt een beetje raar. Je kunt het zien als 'langs elkaar leven' maar ook dat ze buren zijn. Misschien kun je er iets aan toevoegen als "In het mooiste kasteel"

    De oudste is knap, slim, maar ook zorgzaam en ze wordt geliefd. - een opsomming in drie is beter en daarnaast ook mooier als de delen die woorden opgesomd dezelfde soort zijn (dus bijvoegelijknaamwoord vs bijzin)

    De jongste is een mooi meisje, maar kan dat zelf niet zien, want ze wordt overheerst door jaloezie jegens haar zus. - het is een sprookje dus misschien zijn hele lange zinnen een beetje misplaatst? Je kunt dit laatste deel als nieuwe zin formuleren.

    Ze is smoorverliefd op de verloofde van haar zusters - enkelvoud hoort het te zijn, denk ik?


    Ze is smoorverliefd op de verloofde van haar zustersen in plaats van haar zus het geluk te gunnen, doet ze er alles aan om hem voor zichzelf te winnen. - ik zou dit ook in tweeën hakken. Staat ook krachtiger, want dan denk je eerst: wow ze is verliefd omg omg, daarna wow dat is niet zo netjes.

    Het gaat zelfs zo ver dat ze op een nacht besluit haar zus van het leven te beroven. - misschien kun je het meer als plan uitleggen, dan is de volgende zin ook logischer. Want uit deze zin lijkt het meer een opwelling en uit de volgende zin meer voorbedachte rade.

    De jongeman zal bij haar komen uithuilen en zij zullen voor eeuwig samen zijn, maar wanneer ze de kamer van haar zus binnensluipt en het volle maanlicht op haar schijnt door een kiertje tussen de gordijnen, is ze plots zichzelf niet meer. - ik zou dit ook hakken.

    Op de grond zit een kleine, groene draak, de draak van jaloezie. De veranderde zus schaamt zich zo, dat ze die nacht nog verdwijnt. - leuk!!, misschien vlucht ipv verdwijnen? Omdat ze in het volgende deel er nog is, maar alleen op een andere plaats.

    - misschien nog iets over de zus/ouders, dat ze zo verdrietig zijn dat hun kind weg is blabla?

    Jaren later vertellen reizigers verhalen over een grote, groene draak in de bergen. Niemand durft de bergketens alleen in, want de draak verbrandt iedereen zonder aarzelen. - waarom niet alleen? Ook met een groep wordt 'iedereen' verbrand?

    De draak wordt beschouwd als een monster en nog geen één, hoe stoer of dapper ook, heeft gedurfd om het op te nemen tegen de draak. - prins, krijger of held?

    Op een dag trekt de oudere zus toch de bergen in, haar kinderen en man achterlatend. Ze heeft gehoord dat ze ziek is, ongeneeslijk ziek en de enige manier om haar ziekte te genezen, is door de traan van een draak. De lange reis is zwaar, maar ze heeft er alles voorover om weer genezen te worden. - uitleggen waarom, dus omdat ze bij haar man en kinderen wil zijn? haar volk/land niet in de steek wil laten?

    Ze komt bij de grot aan en als de draak tevoorschijn springt, trekt ze haar zwaard, maar de draak valt niet aan. - misschien nog iets om dit moment te rekken "de zus kijkt in de grote groene ogen van de draak, en een moment is het doodstil"

    Jarenlang heeft de draak kunnen peinzen over haar jaloezie en is uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ze dit alles aan zichzelf te danken heeft. - misschien toch meer uitleggen dat jaloezie slecht is / waarom het niet hoeft? Want de moraal van het verhaal vind ik hier niet super sterk naar voren komen.

    Nu ze daar haar zus weer ziet, breekt haar hart. Tranen glijden over haar schubben en de grote tranen vallen in haar zusters handen.

    De zus voelt haar ziekte uit haar lichaam glijden, maar dat is niet het enige dat gebeurt. - mag uitgebreider, en misschien anders? Juist het omgekeerde, dat ze zich sterker voelt worden, dat haar ademhaling stabiliseert etc.etc.

    Langzaam verandert de draak terug in het meisje dat ze ooit geweest was en nu de zus haar herkent, - hakken

    vliegen ze elkaar in de armen.
    - uitgebreider? Dit is hét liefdesmoment van het sprookje.

    Samen reizen ze terug naar het dorpje, waar de twee bewonderd worden door het verhaal wat ze te vertellen hebben.

    De zus verliest het draak zijn echter nooit, nog enkele schubben zijn zichtbaar op haar huid en bij een gevoel van jaloezie, groeien deze.

    Ze wordt er dagelijks aan herinnert dat jaloezie haar ziel niet mag overwinnen en zo leeft het drakenmeisje voort, - volgens mij moet het hier 'herinnerd' zijn, maar ik weet het niet zeker.

    tot het einde van haar dagen. - dit klinkt een beetje sad, misschien iets leukers dat ze een eigen man ontmoet en niet meer jaloers hoeft te zijn?


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Het is echt een superleuk sprookje!!
    Het Drakenmeisje vind ik persoonlijk echt leuk klinken voor een sprookje haha


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)