• Erdogan: Nederland is nazi-overblijfsel en fascist


    De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft in een reactie hard uitgehaald naar Nederland. Hij sprak over 'nazi-overblijfselen en fascisten' omdat Nederland de landingsrechten voor het toestel van de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlüt Çavusoglu heeft ingetrokken. Dat betekent dat het bezoek dat Çavusoglu wilde brengen aan Rotterdam, niet doorgaat.


    Het kabinet neemt de maatregel naar eigen zeggen omdat de openbare orde en veiligheid in het geding zijn gekomen, na een oproep aan Turkse Nederlanders om massaal deel te nemen aan een publieke manifestatie met Çavusoglu.


    De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft in een reactie hard uitgehaald naar Nederland. Hij sprak over 'nazi-overblijfselen en fascisten. Ook moet Nederland zich afvragen hoe hun vliegtuigen nu in Turkije gaan landen, aldus de president. Correspondent Marc Guillet meldt dat de plaatsvervanger van de Nederlandse ambassadeur in Ankara inmiddels bij de Turken op het matje is geroepen.


    Acceptabele oplossing

    De verklaring van het kabinet luidt: ,,Nederland was met de Turkse autoriteiten in gesprek over het bezoek, waarbij gezocht werd naar een acceptabele oplossing. Er was overleg gaande of de Turkse autoriteiten de bijeenkomst konden verplaatsen en een besloten, kleinschaliger karakter konden geven in een Turks consulaat of ambassade. Nog voordat deze gesprekken waren afgerond, dreigden de Turkse autoriteiten publiekelijk met sancties. Dat maakt de zoektocht naar een redelijke oplossing onmogelijk", luidt de verklaring van het kabinet.

    ,,We wilden tot een oplossing komen. We hebben een lang en moeilijk gesprek gevoerd met de Turken om tot een acceptabele oplossing te komen. We staan voor de openbare orde en willen niet dat de veiligheid in het geding komt'', aldus een woordvoerder van minister Koenders.

    Çavusoglu dreigde vanochtend met zware politieke en economische sancties tegen Nederland als Den Haag zijn komst zou verhinderen. De Turkse minister was van plan om 18.00 uur genodigden toe te spreken in de ambtswoning van de Turkse consul in Rotterdam. Hij wilde daar pleiten voor een 'ja' voor meer macht voor president Recep Tayyip Erdogan in het Turkse referendum van 16 april.

    Bron: ad.nl


    Samenvatting gebeurtenissen R'dam:

    - Betogingen aan Turks Consulaat en op andere plekken in de stad.
    - Turkse minister van Familiezaken aangekomen bij Consulaat.
    - Hoge paraatheid politie en ME.
    - Voorlopig relatief vredig, maar kans op geweld. ME dreigt demonstraties te ontmantelen.

    [ bericht aangepast op 11 maart 2017 - 22:46 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 11 maart 2017 - 22:44 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Heeft hij niet, toch niet als hij zijn eigen wetten volgt.(;


    Ik heb geen idee hoe de Turkse wetgeving eruit ziet, maar tenzij erin staat dat geen enkele Turk in een ander land politieke campagne mag voeren, is het toegestaan. (Tenzij het in Nederland natuurlijk ook een wet is dat buitenlandse politici geen politieke campagnes mogen voeren, maar dat betwijfel ik.)
    Naar wat ik kan afleiden uit wat je schrijft, is het in Turkije verboden voor politici uit andere landen om politieke campagne te voeren (??? correct me if I'm wrong) in Turkije? Die wet is dan namelijk niet van toepassing als Erdogan of z'n gevolg in een ander land campagne gaat voeren.
    Of het hypocriet is of niet doet er eigenlijk niet veel toe, het gaat er nu puur over of het legaal is. (Daarbij is die minister het land niet uitgezet omdat hij campagne kwam voeren, maar uit veiligheidsredenen wilden ze het uitstellen en daar heeft Turkije niet zo fijn op gereageerd. Dat is toch wat onze pers erover te zeggen heeft, want ik hoop dat jullie allemaal beseffen dat het heel verkleurd is en dat je in Turkije een ander, even verkleurd verhaal, gaat vinden.)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Debbaut schreef:
    (...)


    ooh dat maakt het verhaal nog wel een stuk vreemder


    i put the fun in funeral

    Eraser schreef:
    (...)

    Ik heb geen idee hoe de Turkse wetgeving eruit ziet, maar tenzij erin staat dat geen enkele Turk in een ander land politieke campagne mag voeren, is het toegestaan. (Tenzij het in Nederland natuurlijk ook een wet is dat buitenlandse politici geen politieke campagnes mogen voeren, maar dat betwijfel ik.)
    Naar wat ik kan afleiden uit wat je schrijft, is het in Turkije verboden voor politici uit andere landen om politieke campagne te voeren (??? correct me if I'm wrong) in Turkije? Die wet is dan namelijk niet van toepassing als Erdogan of z'n gevolg in een ander land campagne gaat voeren.
    Of het hypocriet is of niet doet er eigenlijk niet veel toe, het gaat er nu puur over of het legaal is. (Daarbij is die minister het land niet uitgezet omdat hij campagne kwam voeren, maar uit veiligheidsredenen wilden ze het uitstellen en daar heeft Turkije niet zo fijn op gereageerd. Dat is toch wat onze pers erover te zeggen heeft, want ik hoop dat jullie allemaal beseffen dat het heel verkleurd is en dat je in Turkije een ander, even verkleurd verhaal, gaat vinden.)


    Nope, het gaat over Turkse ministers die geen campagne buiten Turkije mogen voeren.


    Queer zijn is gewoon alles

    ^Oh, dat is inderdaad vreemd. Ik heb het artikel even (in het Nederlands, want ik spreek geen Turks) opgezocht en het is inderdaad dit (volgens De Morgen, want toen ik het probeerde te Google'en, kreeg ik enkel krantenartikels, bah):

    "In het buitenland en in buitenlandse missies mogen geen campagneactiviteiten bedreven worden"

    Er staat wel bij dat het geen ernstig strafbaar feit is, maar een licht strafbaar, maar dat maakt het natuurlijk niet opeens legaal. Ik vraag me af welke verklaring ze daar nu weer voor gaan hebben. :')


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    In de wet staat echter niet wie naleving moet controleren en welke sancties gelden bij overtreding. "Daarom is het alleen een morele regel", die standaard door alle partijen wordt genegeerd, zegt Mehmet Hadimi Yakupolu, die namens oppositiepartij CHP in de kiescommissie zit. Ook zijn partij maakte zich hier volgens de OESO in 2015 schuldig aan.


    Staat ook in De Morgen. Maar alweer: dat maakt het niet legaler.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ja maar Nederland ging in de eerste instantie wel respectvol om met Turkije en zei zelfs dat ze kleinschalig een toespraak mochten houden, maar dat voorstel sloeg Erdogan af. Daardoor mocht hij Nederland niet in, en nu strooit hij meerdere beledigingen naar Nederland​ toe. Sorry, maar wie zit er hier nou fout?
    Edit: Ik vind wel dat die Turkse-Nederlanders recht hebben op stemmen, maar hoe het op deze manier is gegaan is niet oke.

    [ bericht aangepast op 12 maart 2017 - 13:15 ]


    LaAt ZiEn WiE jE bENt


    Turkije eist excuses van Nederland, en ik zie het eigenlijk echt nog gebeuren dat de EU zich aansluit bij Turkije.:W


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:

    Turkije eist excuses van Nederland, en ik zie het eigenlijk echt nog gebeuren dat de EU zich aansluit bij Turkije.:W

    Same, maar waarom in godsnaam moet Nederland excuses aanbieden. We zijn gewoon uitscholden :')


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    haha ze willen geld
    hahahahahah


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    doggo schreef:
    Ja maar Nederland ging in de eerste instantie wel respectvol om met Turkije en zei zelfs dat ze kleinschalig een toespraak mochten houden, maar dat voorstel sloeg Erdogan af. Daardoor mocht hij Nederland niet in, en nu strooit hij meerdere beledigingen naar Nederland​ toe. Sorry, maar wie zit er hier nou fout?
    Edit: Ik vind wel dat die Turkse-Nederlanders recht hebben op stemmen, maar hoe het op deze manier is gegaan is niet oke.


    Ik ben blij dat je het eens bent dat Turkse Nederlanders mogen stemmen, maar het moment dat we daar een disussie over moeten voeren, is er volgens mij al een fundamenteel probleem.
    Nederland heeft nee gezegd wegens veiligheidsredenen, naar het schijnt. Als dat de echte reden is, ga ik akkoord. Als het echter is omdat hij campagne komt voeren, ben ik compleet, maar dan ook compleet tegen. Neem dit niet verkeerd op: ik ben ook compleet tegen campagne voeren in andere landen, maar als het volgens de Nederlandse wetgeving niet verboden is, dan is er geen enkele manier waarop ik dit kan goedkeuren. Dat is willekeur, iets waar elke mens door de UVRM door beschermd wordt, of je het nu eens bent met wat ze doen of niet, of het nu hypocriet is of niet.

    De manier waarop Turkije Nederland behandeld heeft kan overigens ook niet door de beugel.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Eraser schreef:
    (...)

    Ik ben blij dat je het eens bent dat Turkse Nederlanders mogen stemmen, maar het moment dat we daar een disussie over moeten voeren, is er volgens mij al een fundamenteel probleem.
    Nederland heeft nee gezegd wegens veiligheidsredenen, naar het schijnt. Als dat de echte reden is, ga ik akkoord. Als het echter is omdat hij campagne komt voeren, ben ik compleet, maar dan ook compleet tegen. Neem dit niet verkeerd op: ik ben ook compleet tegen campagne voeren in andere landen, maar als het volgens de Nederlandse wetgeving niet verboden is, dan is er geen enkele manier waarop ik dit kan goedkeuren. Dat is willekeur, iets waar elke mens door de UVRM door beschermd wordt, of je het nu eens bent met wat ze doen of niet, of het nu hypocriet is of niet.

    De manier waarop Turkije Nederland behandeld heeft kan overigens ook niet door de beugel.

    Nee klopt, dat is zeker zo. Maar Nederland bestaat niet alleen uit Turkse-Nederlanders, niet iedereen heeft zin in een Turkse campagne midden in Rotterdam, daarom mocht het kleinschalig. Ook (helaas zijn die er) zouden er mensen op afkomen die wat tegen Turkije hebben. En aangezien Erdogan al zo'n demagoog is heb je een hele heisa in Rotterdam als je dit had toegestaan. Elk partij in Nederland is hier mee akkoord gegaan, allemaal hun eigen standpunten en idealen, dus ik denk dat ze goed hebben gehandeld. Erdogan gedraagt zich echt ontzettend kinderachtig. Maar het is inderdaad uit veiligheidsredenen, dat kan ook niet anders. Hoe Nederland ook gehandeld zou hebben, er zou een groot gedoe zijn en dat is Erdogan zijn schuld.

    [ bericht aangepast op 12 maart 2017 - 14:29 ]


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Na eindeloze politieke discussies hierover kijken, is er zogezegd nee gezegd om de reden dat de afspraak was dat het kleinschalig zou zijn, maar er vervolgens op social media is opgeroepen om naar het consulaat te komen, waardoor het niet langer kleinschalig zou zijn en de veiligheid in gevaar zou komen. (omdat voor en tegenstanders het hebben kunnen zien of course)

    Als dit de reden is ben ik het er volledig mee eens wat er gebeurt is, zeker omdat er gezegd is 'liever niet om onze eigen veiligheid' als er een minister wil landen, om vervolgens een andere minister te hebben die het met de auto probeert.
    Ook vind ik de discussie of we het recht hadden niet moeilijk, aangezien de minister pas onschendbaarheid had gehad als ze in het consulaat was.
    Waar ik misschien wel van mening verander is dat ik vind dat ze het recht niet had om hier campagne te voeren, niet alleen omdat ik zonet gelezen heb dat hun eigen wetgeving het verbied, maar ook omdat je niet in een land met zulke andere normen en waarden over jouw normen en waarden kan gaan prediken, nadat Nederlandse politici zo hun best doen om integratie (ook integratie als het gaat om normen en waarden) beter te laten verlopen.
    Tegelijk, vind ik het weer raar dat, ook ik, er zo een probleem mee heb dat mensen andere normen en waarden zouden willen verkondigen, want we hebben ten slotte vrijheid van meningsuiting in Nederland. Daarom snap ik dat Turkse Nederlanders hier zeer teleurgesteld over zijn, aangezien het hun zeker wat aangaat wat er momenteel in Turkije gebeurt, net zoals ik op de hoogte van de Nederlandse politiek zou willen blijven en zijn als ik naar Engeland ga om te studeren.


    We've lived in the shadows for far too long.

    Buma wil af van verdrag met Turkije

    This is how it begins?


    We've lived in the shadows for far too long.

    Granian schreef:
    Na eindeloze politieke discussies hierover kijken, is er zogezegd nee gezegd om de reden dat de afspraak was dat het kleinschalig zou zijn, maar er vervolgens op social media is opgeroepen om naar het consulaat te komen, waardoor het niet langer kleinschalig zou zijn en de veiligheid in gevaar zou komen. (omdat voor en tegenstanders het hebben kunnen zien of course)

    Als dit de reden is ben ik het er volledig mee eens wat er gebeurt is, zeker omdat er gezegd is 'liever niet om onze eigen veiligheid' als er een minister wil landen, om vervolgens een andere minister te hebben die het met de auto probeert.
    Ook vind ik de discussie of we het recht hadden niet moeilijk, aangezien de minister pas onschendbaarheid had gehad als ze in het consulaat was.
    Waar ik misschien wel van mening verander is dat ik vind dat ze het recht niet had om hier campagne te voeren, niet alleen omdat ik zonet gelezen heb dat hun eigen wetgeving het verbied, maar ook omdat je niet in een land met zulke andere normen en waarden over jouw normen en waarden kan gaan prediken, nadat Nederlandse politici zo hun best doen om integratie (ook integratie als het gaat om normen en waarden) beter te laten verlopen.
    Tegelijk, vind ik het weer raar dat, ook ik, er zo een probleem mee heb dat mensen andere normen en waarden zouden willen verkondigen, want we hebben ten slotte vrijheid van meningsuiting in Nederland. Daarom snap ik dat Turkse Nederlanders hier zeer teleurgesteld over zijn, aangezien het hun zeker wat aangaat wat er momenteel in Turkije gebeurt, net zoals ik op de hoogte van de Nederlandse politiek zou willen blijven en zijn als ik naar Engeland ga om te studeren.


    Of het nu illegaal is of niet volgens de Turkse wetgeving, het is compleet niet aan Nederland om naar de Turkse wetgeving toe te passen, daar heeft ze het recht niet toe. Het is niet aan Nederland om een Turk te weigeren omdat hij of zij zich niet aan de Turkse wetgeving houdt, het gaat erom dat hij of zij zich niet aan de Nederlandse wetgeving houdt. In dit geval houdt de minister zich perfect aan de Nederlandse wetgeving, dus dit kan geen argument zijn, hoezeer je het ook oneens bent met wat ze doet.

    Natuurlijk heeft Nederland het recht haar toegang te weigeren, ze hebben gewoon het recht niet hen gerechtelijk te vervolgen. Dat heeft men niet gedaan, dus volgens mij is er wettelijk gezien geen probleem. Ik snap Nederlands redenen, maar ik vind de argumentatie die vanuit vele mensen gegeven wordt, persoonlijk op niet veel slaan (niet persoonlijk bedoeld, trouwens).


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Om uitgerekend een stad als Rotterdam die is gebombardeerd in de tweede wereldoorlog in vergelijking te brengen met Nazi's, daar kan ik met mijn hoofd echt niet bij.
    Ik denk dat het kabinet hier het enige juiste besluit heeft genomen.


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef