• PLAGIAATREGELS OP QUIZLET.NL


    Beste Prongsie,

    Hierbij geef ik je toestemming om een topic te openen betreft het toenemende plagiaat. Heel veel succes!

    Met vriendelijke groeten,
    Lieke/Pantaloon
    Moderator op Quizlet.nl


    Lieve Quizletters,

    De titel van dit topic zegt denk ik al genoeg en ik val ook maar meteen met de deur in huis. De laatste maanden valt het mij nogal op dat er op sommige plekken hier op Quizlet sprake is van plagiaat. Ik kan me er nogal boos om maken en dus heb ik besloten hierover een topic te openen. Het zijn nogal uiteenlopende onderwerpen, dus ik probeer hier alles zo goed mogelijk uit te leggen.


    Wat is plagiaat?
    pla·gi·aat
          het zich toe-eigenen van het geestelijk werk van anderen en het als eigen werk openbaar maken

    Dit is de definitie die de Van Dale aan plagiaat geeft. Het betekent dus dat iemand het werk van iemand anders neemt en dat uitgeeft zonder credits te geven aan de bedenker en maker. Dit is ook voor de wet illegaal in Nederland (Auteurswet) en dit zou dus gevolgen kunnen hebben voor degene die plagiaat pleegt.


    En hoe komt dit dan op Quizlet?
    Zoals jullie misschien weten, zijn er Huisregels opgesteld op Quizlet. Hierin wordt veelvuldig gesproken over plagiaat en wat niet zou mogen. Ik zet het even voor jullie op een rijtje:

    Het volgende valt onder plagiaat:
    — Het letterlijk overnemen van verhalen uit boeken (dit mag ook niet als erbij vermeld staat om welk boek het gaat. Alleen met toestemming van de schrijver zelf.)
    — Het letterlijk overnemen van verhalen die door andere mensen op het internet zijn geplaatst.
    — Het vertalen van verhalen uit een andere taal.
    — Het verder schrijven aan het verhaal van een echte schrijver > tenzij erbij vermeld wordt om welk boek het gaat.
    — Het verder schrijven aan een verhaal van een user op Quizlet/Fanfic/THfansite etc. > tenzij diegene toestemming heeft van de originele schrijver.
    — Een verhaal van een user op Quizlet/Fanfic/THfansite etc. herschrijven vanuit een ander persoon > tenzij diegene toestemming van de originele schrijver;
    — Het verhaal van een echte schrijver herschrijven vanuit een ander persoon;
    — Het veranderen van een aantal zinnen, woorden en/of namen van het originele verhaal.

    Zoals jullie zien, gaat het hier vooral over verhalen, wat natuurlijk belangrijk is voor op deze site. Er worden echter ook andere dingen geplagieerd en ook dit is strafbaar.

    Ik heb namelijk vaker gezien dat er dingen als (rollen bij) RPG’s of lay-outs worden gebruikt zonder credits aan de maker/bedenker te sturen of zonder te vragen of deze gebruikt mogen worden. De maker heeft hier namelijk aandacht aan besteed en goed over nagedacht en het is onrechtvaardig om dit gewoon over te nemen. Dit geld natuurlijk ook voor quizzen, polls en alles wat er mogelijk gecreëerd kan worden waar de maker tijd aan besteedt.


    Wat moet ik dan doen?
    Ik raad iedereen hier aan om, mocht je iets écht willen gebruiken, om de bedenker een berichtje te sturen met de vraag of je dat mogelijk zou mogen gebruiken. Het gaat hier bijvoorbeeld ook over wedstrijden, waar iemand bijvoorbeeld mee begonnen was en waarvan jij de tweede of derde versie op wil starten. Je kan zo achterhalen wie de eerste versie verzonnen heeft en het kost geen moeite om even te pb’en.
          Hetzelfde geldt voor rollen/lay-outs by RPG’s: ik heb vaak opgemerkt dat dingen gewoon over werden genomen zonder de bedenker ervan in te lichten en dit zorgde voor de nodige frustraties die ik van dichtbij heb meegemaakt. Het is geen enkel probleem om iemand een berichtje te sturen als je zijn/haar lay-out leuk vindt met de vraag of je deze over mag nemen en eventueel dingen aan kan passen. Vaak vindt de maker het wel een compliment, al is het niet oké wanneer iemand zomaar iets overneemt zonder toestemming.
          Natuurlijk is dit óók hetzelfde voor quizzen, foto's etc.

    Ik wilde jullie hier gewoon kort op wijzen, omdat het voor mij ook een breekpunt is.

    Heel veel liefs,

    Matty


    Als mensen problemen hebben met enkele onderwerpen in dit topic / reacties onder dit topic, gelieve een PB naar mij te sturen.

    [ bericht aangepast op 16 maart 2017 - 16:34 ]


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ohhh handig topic. Fijn eens alle regels omtrent plagiaat hier op Q in een topic te zien ^^


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Hear, hear. Ik ben het echt een beetje zat om minstens één keer per maand iemand te moeten aanspreken op het kopiëren van mijn shit.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Vraag over foto's: vaak worden afbeeldingen van wehearit of tumblr gehaald. Telt dat dan ook niet als stelen? Zeker omdat bij tumblr bijvoorbeeld afbeeldingen vaak erg bewerkt zijn en Quizletters ze gewoon gebruiken voor hun covers zonder toestemming te vragen of credit te geven.
    Natuurlijk is het moeilijk te controleren (en ik geef toe dat ik me er ook al schuldig aan heb gemaakt), maar ik wilde het toch maar even vermelden. (:

    En nog een vraagje: 'Het verhaal van een echte schrijver herschrijven vanuit een ander persoon' telt dat niet als fanfictie? Ik dacht altijd dat als je bijvoorbeeld het eerste Harry Potter boek vanuit Hermeliens ogen of een OP schreef, dat dat geen probleem was zolang je er maar bij vermeldde van wie de auteursrechten etc zijn.


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    Vraag over foto's: vaak worden afbeeldingen van wehearit of tumblr gehaald. Telt dat dan ook niet als stelen? Zeker omdat bij tumblr bijvoorbeeld afbeeldingen vaak erg bewerkt zijn en Quizletters ze gewoon gebruiken voor hun covers zonder toestemming te vragen of credit te geven.
    Natuurlijk is het moeilijk te controleren (en ik geef toe dat ik me er ook al schuldig aan heb gemaakt), maar ik wilde het toch maar even vermelden. (:

    ditte dus :$


    Sebastian Michaelis : I'm simply one Hell of A Butler !!!

    Ik kom het eigenlijk nooit tegen, maar ik denk dat zulke dingen vooral op het RPG-forum voorkomen, dus ik kan me voorstellen dat het voor hen wel fijn is om alle regels op een rijtje te hebben en dat zij indien zij er last van hebben ook ergens op kunnen terugvallen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Wervelwind schreef:
    Vraag over foto's: vaak worden afbeeldingen van wehearit of tumblr gehaald. Telt dat dan ook niet als stelen? Zeker omdat bij tumblr bijvoorbeeld afbeeldingen vaak erg bewerkt zijn en Quizletters ze gewoon gebruiken voor hun covers zonder toestemming te vragen of credit te geven.
    Natuurlijk is het moeilijk te controleren (en ik geef toe dat ik me er ook al schuldig aan heb gemaakt), maar ik wilde het toch maar even vermelden. (:

    En nog een vraagje: 'Het verhaal van een echte schrijver herschrijven vanuit een ander persoon' telt dat niet als fanfictie? Ik dacht altijd dat als je bijvoorbeeld het eerste Harry Potter boek vanuit Hermeliens ogen of een OP schreef, dat dat geen probleem was zolang je er maar bij vermeldde van wie de auteursrechten etc zijn.

    Dat eerste mag strikt gezien ook gewoon niet. Het tweede mag zolang er niet aan verdiend wordt.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Is het gebruiken van opdrachten van spelprogramma's zoals WIDM voor een fanfictie ook plagiaat? Ik zit erover te denken om zoiets te schrijven (hoewel ik denk dat de ingewikkeldheid van alle spellen me uiteindelijk weerhoudt :'D) en dit vroeg ik me nèt af.


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Oh, dit is echt een fijn topic, ik heb namelijk vooral met RPG's dat ik hier frustraties van krijg, fijn dat dit ook vermeld wordt!


    obsessive rage

    Handig om even alles op een rijtje te hebben!


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Zelf vind ik het best irritant om een sorting hat quiz tegen te komen met vragen die van Pottermore over zijn genomen zonder dat dat wordt vermeldt. :')

    Hoe zit het met het gebruiken van afbeeldingen, zoals gifs op profielen? Die worden ook altijd ergens van het internet geplukt (en dat doe ik ook, daarom vraag ik het), maar die foto's of gifs zijn wel door iemand gemaakt. Zo ook profielfoto's. Hoeven we ons daar geen zorgen over te maken?


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Ik denk dat het een beetje te ver gaat met het plagiaat noemen als je (ongeveer) dezelfde lay-out hebt als een andere user (of dit nu over RPG's gaat of niet). Als het echt de daadwerkelijke woorden/rol(len) zijn overgenomen, kan ik er nog inkomen, want dat is ook meerdere keren bij mij gebeurd dat ze mijn rol met de letter + zelfde uiterlijk aan toe hebben overgenomen, maar de lay-out vind ik een beetje té.. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
          Toch is het goed dat er zo'n topic is aangemaakt, zodat users er meer van weten en eventuele vragen kunnen stellen en ook de regels hierover meer weten. Alleen snap ik niet waarom een moderator niet dit topic heeft aangemaakt?

    [ bericht aangepast op 15 maart 2017 - 21:36 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Haroro schreef:
    Ik denk dat het een beetje te ver gaat met het plagiaat noemen als je (ongeveer) dezelfde lay-out hebt als een andere user (of dit nu over RPG's gaat of niet). Als het echt de daadwerkelijke woorden/rol(len) zijn overgenomen, kan ik er nog inkomen, want dat is ook meerdere keren bij mij gebeurd dat ze mijn rol met de letter + zelfde uiterlijk aan toe hebben overgenomen, maar de lay-out vind ik een beetje té.. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
          Toch is het goed dat er zo'n topic is aangemaakt, zodat users er meer van weten en eventuele vragen kunnen stellen en ook de regels hierover meer weten. Alleen snap ik niet waarom een moderator niet dit topic heeft aangemaakt?


    Ik snap wat je bedoelt, maar het is toch fijn als ze even komen vragen of ze het mogen gebruiken of niet zeggen dat ze het zelf hebben gemaakt, als je je daar enkele uren mee hebt bezig gehouden. Ik vind het geen echte plagiaat, maar het is soms wel even schrikken en zeker niet aangenaam om het tegen te komen.


    Mhm?

    Eurus schreef:
    Zelf vind ik het best irritant om een sorting hat quiz tegen te komen met vragen die van Pottermore over zijn genomen zonder dat dat wordt vermeldt. :')

    Hoe zit het met het gebruiken van afbeeldingen, zoals gifs op profielen? Die worden ook altijd ergens van het internet geplukt (en dat doe ik ook, daarom vraag ik het), maar die foto's of gifs zijn wel door iemand gemaakt. Zo ook profielfoto's. Hoeven we ons daar geen zorgen over te maken?


    Als dit zo gaat worden; lol. Sorry maar dan jaag je zo en zo iedereen weg van Q c; Not to sound rude tho. Ik kan heus wel bij bepaalde punten in komen van de 'plagiaat reglement', maar dit zou echt té ver gaan.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Tamatoa schreef:
    (...)

    Ik snap wat je bedoelt, maar het is toch fijn als ze even komen vragen of ze het mogen gebruiken of niet zeggen dat ze het zelf hebben gemaakt, als je je daar enkele uren mee hebt bezig gehouden. Ik vind het geen echte plagiaat, maar het is soms wel even schrikken en zeker niet aangenaam om het tegen te komen.


    Laten we ook even eerlijk zijn dat er op Quizlet meer RPG's zijn, dan opties om een lay-out te maken, dus op een gegeven moment lijkt het gewoon op elkaar en daar is niets aan te doen en moeilijk te controleren.


    Photosynthesis

    Haroro schreef:
    Ik denk dat het een beetje te ver gaat met het plagiaat noemen als je (ongeveer) dezelfde lay-out hebt als een andere user (of dit nu over RPG's gaat of niet). Als het echt de daadwerkelijke woorden/rol(len) zijn overgenomen, kan ik er nog inkomen, want dat is ook meerdere keren bij mij gebeurd dat ze mijn rol met de letter + zelfde uiterlijk aan toe hebben overgenomen, maar de lay-out vind ik een beetje té.. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
          Toch is het goed dat er zo'n topic is aangemaakt, zodat users er meer van weten en eventuele vragen kunnen stellen en ook de regels hierover meer weten. Alleen snap ik niet waarom een moderator niet dit topic heeft aangemaakt?


    Plagiaat:
          het zich toe-eigenen van het geestelijk werk van anderen en het als eigen werk openbaar maken

    Dus het maakt niet uit of het 'slechts' een lay-out of een compleet afgerond verhaal is, als je niet op z'n minst credits geeft of toestemming vraagt, is het plagiaat. Heel simpel. Zelf steek ik namelijk veel tijd in lay-outs (en ook rollen) en ik wil niet dat dit zomaar wordt overgenomen.

    Ik kwam op het idee om dit topic te maken omdat ik het van dichtbij mee heb gemaakt hoe vaak er eigenlijk dingen zonder toestemming worden gebruikt en ik vond dat het wel wat duidelijker mocht, want in de regels kijkt vrijwel niemand, denk ik.


    Aan de rest hierboven: ik kan hier niet zomaar antwoord op geven. Op het moment ging het mij meer over het kopiëren van verhalen en RPG-gerelateerde dingen en niet per se over dingen die van internet worden gehaald. Ik kan hier ook geen antwoord op geven, haha. Ik denk dat het hiervoor handig is om wel een moderator te mailen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.