• PLAGIAATREGELS OP QUIZLET.NL


    Beste Prongsie,

    Hierbij geef ik je toestemming om een topic te openen betreft het toenemende plagiaat. Heel veel succes!

    Met vriendelijke groeten,
    Lieke/Pantaloon
    Moderator op Quizlet.nl


    Lieve Quizletters,

    De titel van dit topic zegt denk ik al genoeg en ik val ook maar meteen met de deur in huis. De laatste maanden valt het mij nogal op dat er op sommige plekken hier op Quizlet sprake is van plagiaat. Ik kan me er nogal boos om maken en dus heb ik besloten hierover een topic te openen. Het zijn nogal uiteenlopende onderwerpen, dus ik probeer hier alles zo goed mogelijk uit te leggen.


    Wat is plagiaat?
    pla·gi·aat
          het zich toe-eigenen van het geestelijk werk van anderen en het als eigen werk openbaar maken

    Dit is de definitie die de Van Dale aan plagiaat geeft. Het betekent dus dat iemand het werk van iemand anders neemt en dat uitgeeft zonder credits te geven aan de bedenker en maker. Dit is ook voor de wet illegaal in Nederland (Auteurswet) en dit zou dus gevolgen kunnen hebben voor degene die plagiaat pleegt.


    En hoe komt dit dan op Quizlet?
    Zoals jullie misschien weten, zijn er Huisregels opgesteld op Quizlet. Hierin wordt veelvuldig gesproken over plagiaat en wat niet zou mogen. Ik zet het even voor jullie op een rijtje:

    Het volgende valt onder plagiaat:
    — Het letterlijk overnemen van verhalen uit boeken (dit mag ook niet als erbij vermeld staat om welk boek het gaat. Alleen met toestemming van de schrijver zelf.)
    — Het letterlijk overnemen van verhalen die door andere mensen op het internet zijn geplaatst.
    — Het vertalen van verhalen uit een andere taal.
    — Het verder schrijven aan het verhaal van een echte schrijver > tenzij erbij vermeld wordt om welk boek het gaat.
    — Het verder schrijven aan een verhaal van een user op Quizlet/Fanfic/THfansite etc. > tenzij diegene toestemming heeft van de originele schrijver.
    — Een verhaal van een user op Quizlet/Fanfic/THfansite etc. herschrijven vanuit een ander persoon > tenzij diegene toestemming van de originele schrijver;
    — Het verhaal van een echte schrijver herschrijven vanuit een ander persoon;
    — Het veranderen van een aantal zinnen, woorden en/of namen van het originele verhaal.

    Zoals jullie zien, gaat het hier vooral over verhalen, wat natuurlijk belangrijk is voor op deze site. Er worden echter ook andere dingen geplagieerd en ook dit is strafbaar.

    Ik heb namelijk vaker gezien dat er dingen als (rollen bij) RPG’s of lay-outs worden gebruikt zonder credits aan de maker/bedenker te sturen of zonder te vragen of deze gebruikt mogen worden. De maker heeft hier namelijk aandacht aan besteed en goed over nagedacht en het is onrechtvaardig om dit gewoon over te nemen. Dit geld natuurlijk ook voor quizzen, polls en alles wat er mogelijk gecreëerd kan worden waar de maker tijd aan besteedt.


    Wat moet ik dan doen?
    Ik raad iedereen hier aan om, mocht je iets écht willen gebruiken, om de bedenker een berichtje te sturen met de vraag of je dat mogelijk zou mogen gebruiken. Het gaat hier bijvoorbeeld ook over wedstrijden, waar iemand bijvoorbeeld mee begonnen was en waarvan jij de tweede of derde versie op wil starten. Je kan zo achterhalen wie de eerste versie verzonnen heeft en het kost geen moeite om even te pb’en.
          Hetzelfde geldt voor rollen/lay-outs by RPG’s: ik heb vaak opgemerkt dat dingen gewoon over werden genomen zonder de bedenker ervan in te lichten en dit zorgde voor de nodige frustraties die ik van dichtbij heb meegemaakt. Het is geen enkel probleem om iemand een berichtje te sturen als je zijn/haar lay-out leuk vindt met de vraag of je deze over mag nemen en eventueel dingen aan kan passen. Vaak vindt de maker het wel een compliment, al is het niet oké wanneer iemand zomaar iets overneemt zonder toestemming.
          Natuurlijk is dit óók hetzelfde voor quizzen, foto's etc.

    Ik wilde jullie hier gewoon kort op wijzen, omdat het voor mij ook een breekpunt is.

    Heel veel liefs,

    Matty


    Als mensen problemen hebben met enkele onderwerpen in dit topic / reacties onder dit topic, gelieve een PB naar mij te sturen.

    [ bericht aangepast op 16 maart 2017 - 16:34 ]


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    @ Paddiecakes: Nou blijkbaar wordt mijn mening niet geapprecieerd, want er word meteen opgesprongen van 'dit betekend het en zo bedoel ik het', terwijl ik meerdere keren heb gezegd dat ik het vanuit jullie standpunt begrijp en jullie deze mening mogen hebben. Ik heb ook verder niks tegen het hele idee van even een berichtje te sturen. Maar ik heb nou meer het idee dat jullie je mening/idee/whatever proberen op te dringen naar iemand die het niet hetzelfde ziet. Misschien is dat niet zo, maar dat idee krijg ik doordat er meerdere users reageren met hetzelfde uitleg en het herhalen, wat een beetje too much is.
          Er móét trouwens helemaal niks. Als het zo je denkwijze is, en je het ook opdrukt bij mensen, komt het er ook niet in. Als je het zo omschrijft, hoef je ook niet te verwachten dat mensen er daadwerkelijk naar luisteren.

    @ Marlow: Heel lief en aardig dat je dit probeert uit te leggen voor Prongsie (geen sarcasme), maar ik ga het vanzelf niet meer serieus nemen als het élke keer herhaalt wordt en ik meerdere keren heb gezegd dat ik het snap. Er hoeft niet nog een uitleg gegeven te worden voor iets waarvan ik de mening respecteer, ik zeg alleen dat ik het qua lay-outs het probleem niet zie. En dat is dan mijn mening, dat leg ik niet bij iemand anders op en dat wil ik ook niet. Daar zie ik verder het nut ook niet van in. Daarnaast heb ik 'ongeveer' tussen haakjes staan in mijn eerste bericht, dus ik weet dat jullie bedoelen qua lay-outs die er helemaal op lijken.
          Het is goed dat het topic er is. Ik wilde alleen mijn mening hierover kwijt. Het is trouwens niet mijn bedoeling als mijn reacties als gemeen e.d. opgevat worden (want ik merk soms wel dat ik dingen wat heftiger verwoord), maar ik probeer enkel uit te leggen dat iemand ook een andere mening kan hebben, dus als dit zo opgevat word hoor ik dit het liefst gewoon eerlijk (desnoods word er een pb gestuurd) ipv het achterbakse 'wat is zij een bitch' en ik dat via via hoor.

    Misschien iets totaal aside: Het is een tijd geleden dat ik hier wat op het forum heb gepost, en dat met de simpele reden dat als iemand een andere mening heeft, er meteen op word gesprongen door 'vriendjes' en andere users, behalve daadwerkelijk de user waar je het tegen hebt en die niet reageert. Dit is nog zo'n voorbeeld. 'Het is het internet,' is trouwens een stomme reden, want in het echt ga je ook niet 'Het is het leven' zeggen. Als je met iemand specifiek aan het praten bent, verwacht je ook een antwoord van diegene zelf en geen andere users/mensen die zich met de conversatie moeien. Néé, ik verbied verder ook niks (voordat dat word opgenoemd), ik zou het gewoon fijner vinden als degene zelf reageerde.

    [ bericht aangepast op 16 maart 2017 - 14:55 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Woah ik zie dat er weer lekker opgesprongen wordt. Het is maar een lay-out, calm down. Als het nou overduidelijk is dat het was overgenomen, best, dan is het een ander verhaal. Maar dit is van een mug een olifant maken. Er bestaan al zoveel ideeën dat het lastig te zien is wanneer het nou plagiaat is.
    Toen de mogelijkheid was gekomen om op verschillende manieren rollen e.d. neer te zetten, had ik ook een originele manier gevonden om iets te plaatsen. [ Niet alleen de lay-out, maar ook werkelijk de inhoud. ] Dat is ook "overgenomen", alleen het probleem is dat je het niet kan controleren. Weet jij veel waar ze het vandaan hebben. Nu doet zowat iedereen het zo, maar zoals ik al zei: je hebt geen duidelijk bewijs.
    Dus tja... je kan je er beter niet druk om maken, want het gebeurd toch wel. Laat iedereen even lekker in z'n waarde en ga je mening niet opdringen omdat jij zo nodig wat anders vindt.
    [ En voor de butthurts hier: nee, ik leg mijn mening niet op, ik zeg enkel dat je iets niet 10362 keer hoeft te zeggen, want iedereen weet het zo onderhand wel. ]


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Again, guys misschien is het voor jullie "maar" een lay-out, maar voor mij niet. Ik snap dat iedereen inspiratie overal vandaan haalt, maar het gaat er ook om als iemand letterlijk iets kopieert. Als jullie het prima vinden dat jullie lay-outs gebruikt worden, dan is dat jullie keuze, maar ik heb er graag een bericht over. Ik ben absoluut niet mijn mening niet aan het opdringen naar mensen. Ik zeg gewoon wat ik fijn vind dat er gebeurt met mijn lay-outs. Als jullie dit overdreven vinden, not my problem, want het zijn mijn creaties en ik heb er zeggenschap over.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Dat is ook goed dat je bij je standpunt houdt, maar zou dat van mij dan ook gerespecteerd kunnen worden? Want ik gaf mijn mening en er word meteen op ingehakt alsof het iets fouts is. Dankuwel.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Like I said: dit is mijn mening en ik heb nooit gezegd dat jij deze moet delen.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ik wil niemand schuld geven of iets maar:

    Ik denk dat Lay-outs 'onbewust' gestolen/geleend worden. Hiermee bedoel ik dat iemand vraagt aan de ander of hij/zij haar of zijn lay out mag 'lenen.' Ik zie bij sommige (ik noem geen namen, simpelweg omdat ik geen onderzoek naar doe en het mij persoonlijk niet veel uitmaakt) dat ze dan oke zeggen. Sommige personen denken eenmaal dat je als je het één keer leent van een persoon uit diezelfde RPG waar ze geleend hebben, het bij andere RPGS ook mag gebruiken. (Dit is niet aanvallend bedoelt) Maar ik denk dat daar ook wel een deel vandaan komt & het is natuurlijk wel lief als je wilt delen &zo. Ik zelf heb nog niet gemerkt dat mijn lay-out geleent of iets is, maar ik denk dat mijn lay-outs gewoon niet aantrekkelijk genoeg zijn ofzo hahha :'D

    [ bericht aangepast op 16 maart 2017 - 15:09 ]


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    @ Paddiecakes: Niet met die precieze woorden. En het beste is om deze discussie gewoon te stoppen, want dit gaat totaal van de betekenis van het topic zelf af. Als je nog iets wilt zeggen, gelieve dan een pb/gb.

    [ bericht aangepast op 16 maart 2017 - 15:14 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Haroro schreef:
    Niet met die precieze woorden. En het beste is om deze discussie gewoon te stoppen, want dit gaat totaal van de betekenis van het topic zelf af. Als je nog iets wilt zeggen, gelieve dan een pb/gb.

    Ik heb het niet gezegd. Wat jij er van maakt is helemaal jouw eigen interpretatie.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    @Paddiecakes:
    Oh, is dat niet voor jou zo? Fijn dat je het zegt, zoiets had ik niet begrepen in de tien vorige posts waarin je dat vermeldde.
    Er zijn meerdere manieren om dingen te zeggen en zo op te vatten. Dus je hoeft het niet met die woorden te zeggen dat je iemand aan het opdringen bent. Als je elke keer reageert met "dit vind ik en zus en zo blablabla" kan je er zeker van zijn dat het irritant begint te worden. Misschien moet er een lijst opgesteld worden met mensen die gewaarschuwd willen worden. Word je daar blij van?


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Morticia schreef:
    @Paddiecakes:
    Oh, is dat niet voor jou zo? Fijn dat je het zegt, zoiets had ik niet begrepen in de tien vorige posts waarin je dat vermeldde.
    Er zijn meerdere manieren om dingen te zeggen en zo op te vatten. Dus je hoeft het niet met die woorden te zeggen dat je iemand aan het opdringen bent. Als je elke keer reageert met "dit vind ik en zus en zo blablabla" kan je er zeker van zijn dat het irritant begint te worden. Misschien moet er een lijst opgesteld worden met mensen die gewaarschuwd willen worden. Word je daar blij van?

    Nee, ik zal vanaf nu overal een disclaimer onder zetten, voor sommige mensen die niet zo goed begrijpen dat ik niet wil dat mijn shit gekopieerd wordt. (Oh en maak je geen zorgen over verwarring en zo, deze opmerking is wel echt naar onder andere jou bedoeld en het lastig vinden om iets te begrijpen nadat het tien keer is uitgelegd.) Word je daar blij van? (:

    [ bericht aangepast op 16 maart 2017 - 15:26 ]


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    . . . Really? Begrijpend lezen is zeker teveel gevraagd. Dat wat je zegt en wat je bedoelt, kun je op meerdere manieren opvatten. Maar deze discussie leidt nergens naartoe, zoals ik eerder vermeldde, dus het is het beste te stoppen ermee.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    McCrory schreef:
    Ik wil niemand schuld geven of iets maar:

    Ik denk dat Lay-outs 'onbewust' gestolen/geleend worden. Hiermee bedoel ik dat iemand vraagt aan de ander of hij/zij haar of zijn lay out mag 'lenen.' Ik zie bij sommige (ik noem geen namen, simpelweg omdat ik geen onderzoek naar doe en het mij persoonlijk niet veel uitmaakt) dat ze dan oke zeggen. Sommige personen denken eenmaal dat je als je het één keer leent van een persoon uit diezelfde RPG waar ze geleend hebben, het bij andere RPGS ook mag gebruiken. (Dit is niet aanvallend bedoelt) Maar ik denk dat daar ook wel een deel vandaan komt & het is natuurlijk wel lief als je wilt delen &zo. Ik zelf heb nog niet gemerkt dat mijn lay-out geleent of iets is, maar ik denk dat mijn lay-outs gewoon niet aantrekkelijk genoeg zijn ofzo hahha :'D

    Ik vind dat je het netjes hebt verwoord hoor. Maar dat is mijn mening en die is niet zo populair, hehe. Ik denk ook dat het zoiets is en dat je het soms doet zonder er verder echt over na te denken, misschien omdat sommige nog niet de codes onder controle hebben.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Kan de discussie nu stopgezet worden? (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Misschien kom ik als een wild vreemde op je af, maar ik wil even zeggen dat wat Haroro en Paddiecakes gezegd heeft goed heb doorgekregen. Ik ben nu bezig met een lay-out en ik ben er al snel een dag mee kwijt met alleen de columns en onzin tekst. Columns kunnen wel al snel op elkaar lijken denk ik en er is (in mijn oogpunt) niet erg als je een ideetje 'pikt' zoals een mooi sierlijk streepje of een bepaald lettertype.

    Over plagiaat in het geheel zeg ik dan ook dat je geïnspireerd mag worden door een andere schrijver/ artist. Maar kopiëren is echt plagiaat. Je mag dingen pikken van een verhaal, clichés gebruiken ect. Als het maar niet hetzelfde is en je zelf ook veel van jezelf erin gestopt hebt.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Paddiecakes schreef:
    (...)
    Nee, ik zal vanaf nu overal een disclaimer onder zetten, voor sommige mensen die niet zo goed begrijpen dat ik niet wil dat mijn shit gekopieerd wordt. (Oh en maak je geen zorgen over verwarring en zo, deze opmerking is wel echt naar onder andere jou bedoeld en het lastig vinden om iets te begrijpen nadat het tien keer is uitgelegd.) Word je daar blij van? (:

    Hahaha. Moet je vooral doen. Misschien als je eindelijk een waarschuwing krijgt, weet je dat je wanhopig bezig bent geweest. Veel plezier hé. :D


    Quiet the mind, and the soul will speak.