• PLAGIAATREGELS OP QUIZLET.NL


    Beste Prongsie,

    Hierbij geef ik je toestemming om een topic te openen betreft het toenemende plagiaat. Heel veel succes!

    Met vriendelijke groeten,
    Lieke/Pantaloon
    Moderator op Quizlet.nl


    Lieve Quizletters,

    De titel van dit topic zegt denk ik al genoeg en ik val ook maar meteen met de deur in huis. De laatste maanden valt het mij nogal op dat er op sommige plekken hier op Quizlet sprake is van plagiaat. Ik kan me er nogal boos om maken en dus heb ik besloten hierover een topic te openen. Het zijn nogal uiteenlopende onderwerpen, dus ik probeer hier alles zo goed mogelijk uit te leggen.


    Wat is plagiaat?
    pla·gi·aat
          het zich toe-eigenen van het geestelijk werk van anderen en het als eigen werk openbaar maken

    Dit is de definitie die de Van Dale aan plagiaat geeft. Het betekent dus dat iemand het werk van iemand anders neemt en dat uitgeeft zonder credits te geven aan de bedenker en maker. Dit is ook voor de wet illegaal in Nederland (Auteurswet) en dit zou dus gevolgen kunnen hebben voor degene die plagiaat pleegt.


    En hoe komt dit dan op Quizlet?
    Zoals jullie misschien weten, zijn er Huisregels opgesteld op Quizlet. Hierin wordt veelvuldig gesproken over plagiaat en wat niet zou mogen. Ik zet het even voor jullie op een rijtje:

    Het volgende valt onder plagiaat:
    — Het letterlijk overnemen van verhalen uit boeken (dit mag ook niet als erbij vermeld staat om welk boek het gaat. Alleen met toestemming van de schrijver zelf.)
    — Het letterlijk overnemen van verhalen die door andere mensen op het internet zijn geplaatst.
    — Het vertalen van verhalen uit een andere taal.
    — Het verder schrijven aan het verhaal van een echte schrijver > tenzij erbij vermeld wordt om welk boek het gaat.
    — Het verder schrijven aan een verhaal van een user op Quizlet/Fanfic/THfansite etc. > tenzij diegene toestemming heeft van de originele schrijver.
    — Een verhaal van een user op Quizlet/Fanfic/THfansite etc. herschrijven vanuit een ander persoon > tenzij diegene toestemming van de originele schrijver;
    — Het verhaal van een echte schrijver herschrijven vanuit een ander persoon;
    — Het veranderen van een aantal zinnen, woorden en/of namen van het originele verhaal.

    Zoals jullie zien, gaat het hier vooral over verhalen, wat natuurlijk belangrijk is voor op deze site. Er worden echter ook andere dingen geplagieerd en ook dit is strafbaar.

    Ik heb namelijk vaker gezien dat er dingen als (rollen bij) RPG’s of lay-outs worden gebruikt zonder credits aan de maker/bedenker te sturen of zonder te vragen of deze gebruikt mogen worden. De maker heeft hier namelijk aandacht aan besteed en goed over nagedacht en het is onrechtvaardig om dit gewoon over te nemen. Dit geld natuurlijk ook voor quizzen, polls en alles wat er mogelijk gecreëerd kan worden waar de maker tijd aan besteedt.


    Wat moet ik dan doen?
    Ik raad iedereen hier aan om, mocht je iets écht willen gebruiken, om de bedenker een berichtje te sturen met de vraag of je dat mogelijk zou mogen gebruiken. Het gaat hier bijvoorbeeld ook over wedstrijden, waar iemand bijvoorbeeld mee begonnen was en waarvan jij de tweede of derde versie op wil starten. Je kan zo achterhalen wie de eerste versie verzonnen heeft en het kost geen moeite om even te pb’en.
          Hetzelfde geldt voor rollen/lay-outs by RPG’s: ik heb vaak opgemerkt dat dingen gewoon over werden genomen zonder de bedenker ervan in te lichten en dit zorgde voor de nodige frustraties die ik van dichtbij heb meegemaakt. Het is geen enkel probleem om iemand een berichtje te sturen als je zijn/haar lay-out leuk vindt met de vraag of je deze over mag nemen en eventueel dingen aan kan passen. Vaak vindt de maker het wel een compliment, al is het niet oké wanneer iemand zomaar iets overneemt zonder toestemming.
          Natuurlijk is dit óók hetzelfde voor quizzen, foto's etc.

    Ik wilde jullie hier gewoon kort op wijzen, omdat het voor mij ook een breekpunt is.

    Heel veel liefs,

    Matty


    Als mensen problemen hebben met enkele onderwerpen in dit topic / reacties onder dit topic, gelieve een PB naar mij te sturen.

    [ bericht aangepast op 16 maart 2017 - 16:34 ]


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik ben tegen plagiaat of course. Maar daarnaast ben ik ook wel van mening dat mensen nogal snel op hun teentjes getrapt zijn en met vingers gaan wijzen. Men kan niet altijd een nieuwe, super originele RPG maken. Maar het is juist leuk om te zien hoe sommige delen 'in herbruik' gaan op een andere manier.
          Over de lay—outs. . . Tja. (': Het is een lay—out, dat is het enige wat ik erover kan zeggen.


    Ik snap dat mensen niet zoveel denken over het overnemen van een lay-out, maar ik wil wel even zeggen dat ik meestal minstens 1-2 uur werk aan een lay-out. Voor mij is het wel degelijk iets wat ik belangrijk vind. Dus ja, ik vind het zeker niet fijn als die gekopieerd wordt.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Paddiecakes schreef:
    Ik snap dat mensen niet zoveel denken over het overnemen van een lay-out, maar ik wil wel even zeggen dat ik meestal minstens 1-2 uur werk aan een lay-out. Voor mij is het wel degelijk iets wat ik belangrijk vind. Dus ja, ik vind het zeker niet fijn als die gekopieerd wordt.


    Holy crap, zo veel tijd zou ik daar nooit aan kunnen besteden, too damn busy. Daarnaast heb ik nu een lay—out die ik gewoon standaard in zet.
          Wellicht het copyright teken en je username/naam erbij onder aan de rol?


    Traynor schreef:
    (...)

    Holy crap, zo veel tijd zou ik daar nooit aan kunnen besteden, too damn busy. Daarnaast heb ik nu een lay—out die ik gewoon standaard in zet.
          Wellicht het copyright teken en je username/naam erbij onder aan de rol?

    Ja, dat zou inderdaad wel kunnen. Ik heb nu ook wel een standaard lay-out voor rollen, maar ook lay-outs voor bijvoorbeeld stories/topics/rpgs etc. Voor mij is het heel erg belangrijk en ook een soort uitdrukking van kunst. Dus ik vind het wel een big deal als mensen dat kopieëren.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Paddiecakes schreef:
    (...)
    Ja, dat zou inderdaad wel kunnen. Ik heb nu ook wel een standaard lay-out voor rollen, maar ook lay-outs voor bijvoorbeeld stories/topics/rpgs etc. Voor mij is het heel erg belangrijk en ook een soort uitdrukking van kunst. Dus ik vind het wel een big deal als mensen dat kopieëren.


    Ik vind de lay—outs van rollen ook wel een ander verhaal dan die van RPG's.


    Traynor schreef:
    (...)

    Ik vind de lay—outs van rollen ook wel een ander verhaal dan die van RPG's.

    Nou ja, ligt eraan. Ik steek echt heel erg veel werk in mijn rollen - ook de inhoud trouwens, niet alleen de lay-out - en voor mij is de lay-out een heel belangrijk onderdeel van een creatie. Daar hoef je het niet mee eens te zijn wat mij betreft, maar dat neemt niet weg dat ik niet wil dat mijn lay-outs gewoon overgenomen worden zonder te vragen c:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Handig.
    Ik heb nu een vaste lay-out in RPG die ik heb laten maken voor mij (:


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Prongsie schreef:
    (...)

    Plagiaat:
          het zich toe-eigenen van het geestelijk werk van anderen en het als eigen werk openbaar maken

    Dus het maakt niet uit of het 'slechts' een lay-out of een compleet afgerond verhaal is, als je niet op z'n minst credits geeft of toestemming vraagt, is het plagiaat. Heel simpel. Zelf steek ik namelijk veel tijd in lay-outs (en ook rollen) en ik wil niet dat dit zomaar wordt overgenomen.

    Ik kwam op het idee om dit topic te maken omdat ik het van dichtbij mee heb gemaakt hoe vaak er eigenlijk dingen zonder toestemming worden gebruikt en ik vond dat het wel wat duidelijker mocht, want in de regels kijkt vrijwel niemand, denk ik.

    De betekenis er extra bijzetten hoef je niet voor mij te doen hoor. Ik weet goed wat het betekend, dus dat had niet gehoeven + overbodig nieuws.
    Dit klinkt echt als een tik op de vinger voor het hebben van deze mening. Ik begrijp dat het vervelend is als een lay-out er hetzelfde uitziet als die van jou, maar weet jij veel, straks heeft diegene zelf zoiets gemaakt en tegenwoordig gebruikt bijna iedereen de columns en de colors en de verschillende kleuren.. Hoe wil je dan direct iemand beschuldigen van plagiaat? Ik vind dat een beetje te ver gaan om iemand op zn vingers ervoor te gaan tikken omdat het erop lijkt. Tegenwoordig eigenen mensen te snel zich dingen toe.
    Daarnaast steek ik ook erg veel tijd in mijn lay-out en heb ik er verder geen erg in, omdat ik mezelf heb voorgehouden dat iedereen met zo'n soort idee kan komen. Dat is net zoiets als RPGideeen (bijv. het vaste onderwerp over piraten), bij het minste geringste wordt je meteen aangezien als iemand die aan plagiaat doet, als het eigenlijk gewoon iets is wat een groot onderwerp/iets is wat iedereen kan bedenken.
          Ik zeg verder ook niet dat je deze mening niet mag hebben, ik vertel het alleen uit mijn oogpunt. Ik zou het dan ook appreciëren als dat vanuit jou (en ieders ander) ook word gerespecteerd.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Haroro schreef:
    (...)
    De betekenis er extra bijzetten hoef je niet voor mij te doen hoor. Ik weet goed wat het betekend, dus dat had niet gehoeven + overbodig nieuws.
    Dit klinkt echt als een tik op de vinger voor het hebben van deze mening. Ik begrijp dat het vervelend is als een lay-out er hetzelfde uitziet als die van jou, maar weet jij veel, straks heeft diegene zelf zoiets gemaakt en tegenwoordig gebruikt bijna iedereen de columns en de colors en de verschillende kleuren.. Hoe wil je dan direct iemand beschuldigen van plagiaat? Ik vind dat een beetje te ver gaan om iemand op zn vingers ervoor te gaan tikken omdat het erop lijkt. Tegenwoordig eigenen mensen te snel zich dingen toe.
    Daarnaast steek ik ook erg veel tijd in mijn lay-out en heb ik er verder geen erg in, omdat ik mezelf heb voorgehouden dat iedereen met zo'n soort idee kan komen. Dat is net zoiets als RPGideeen (bijv. het vaste onderwerp over piraten), bij het minste geringste wordt je meteen aangezien als iemand die aan plagiaat doet, als het eigenlijk gewoon iets is wat een groot onderwerp/iets is wat iedereen kan bedenken.
          Ik zeg verder ook niet dat je deze mening niet mag hebben, ik vertel het alleen uit mijn oogpunt. Ik zou het dan ook appreciëren als dat vanuit jou (en ieders ander) ook word gerespecteerd.

    Ik vind het prima als jij deze mening hebt en als jij het prima vindt dat jouw lay-outs gebruikt worden, maar ik weet dat anderen daar een ander idee over hebben. Het is niet zoveel moeite om iemand gewoon een berichtje te sturen om te vragen of het mogelijk is om een lay-out/idee/whatever te gebruiken en te vervormen. Sommige mensen willen dit niet en dan zal je het misschien aan moeten passen, maar sommige mensen vinden het prima dat dit gebeurt (eventueel met credits). Dat is sowieso waar die topic vooral over gaat. Er moet gesnapt worden dat het niet normaal is als alles zomaar overgenomen wordt en omdat het zo'n kleine community is op Quizlet, is eventjes een gb of pb sturen een hele simpele oplossing.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Haroro schreef:
    (...)
    Ik begrijp dat het vervelend is als een lay-out er hetzelfde uitziet als die van jou, maar weet jij veel, straks heeft diegene zelf zoiets gemaakt en tegenwoordig gebruikt bijna iedereen de columns en de colors en de verschillende kleuren.. Hoe wil je dan direct iemand beschuldigen van plagiaat? Ik vind dat een beetje te ver gaan om iemand op zn vingers ervoor te gaan tikken omdat het erop lijkt.


    Ik denk dat wat Matty bedoelt is dat wanneer een lay-out van iemand in zijn geheel overgenomen wordt, in plaats van dat het slechts "lijkt" op een andere lay-out. Er zit een verschil tussen (veel) gelijkenissen hebben en daardoor lijkend op een andere lay-out en het compleet overnemen van iemands lay-out, waardoor colors, fonts, rules, columns, alles wat die persoon in zijn lay-out gegooid heeft is "gestolen."
          Dit tweede zie ik echt regelmatig gebeuren, ook bij mijn lay-outs is het wel eens gebeurd en ik was zachtgezegd verbaasd toen ik op een RPG klikte en zag dat iemand mijn lay-out compleet overgenomen had zonder het mij even te laten weten. Ik denk dat meerderen dit probleem hebben.
          Dat een lay-out meerdere gelijkenissen toont met een ander kan altijd gebeuren, zal ook vaak genoeg gebeuren, want we hebben immers een gelimiteerd aantal opties. Helaas blijft het niet alleen tot lijken op andere lay-outs, maar worden lay-outs compleet overgenomen en voor eigen gebruik gebruikt, zonder het de maker te laten weten.

    Dát is hetgeen waar in ieder geval ik mee zit, al begrijp ik volkomen als je nog iets hebt van: ik zie het probleem niet echt.


    That is a perfect copy of reality.

    Betreft layouts wil ik graag even benoemen dat wij daar eigenlijk geen waarschuwingen voor sturen. Tenzij het een enorme, uitzinnige layout is die overduidelijk is gekopieerd terwijl de eigenaar het daar niet mee eens is, zullen wij er geen mensen op afrekenen. Wij zijn geen stoute-user-jagertjes, ik heb wel wat beters te doen dan alle layouts nakijken ^^
    Daarbij is dit topic enkel gemaakt om mensen er meer op attent te maken dat sommige users het vervelend vinden (veel users hebben dat niet door), en niet omdat Matty probeerd voor mods te spreken. Wij staan hier achter, maar we staan er ook los van, als jullie begrijpen wat ik bedoel :W

    [ bericht aangepast op 16 maart 2017 - 9:54 ]

    Ik heb een vraag.
    Er is al zo veel bedacht. Alles wat nu wordt verzonnen is al een keer eerder bedacht op de hele wereld. Als iemand bijv. een origineel verhaal schrijft die iemand elders toevallig ook geschreven heeft zonder ook het verhaal gekend te hebben of nooit daar ook maar weet van heeft gehad, van die persoon elders. Is dit dan ook nog plagiaat? Want zo'n voorbeeld is niet met opzet.

    Edit:
    Nog een vraag. Er is erg veel fanfic van LTR, Star Wars, Harry Potter, Star Trek. Riskeert iedereen die z'n fanfic openbaar stelt ook betrapt en aangeklaagt te worden op grond van plaggiaat. Valt fanfic onder plagiaat?

    [ bericht aangepast op 16 maart 2017 - 12:12 ]

    Nic schreef:
    Ik heb een vraag.
    Er is al zo veel bedacht. Alles wat nu wordt verzonnen is al een keer eerder bedacht op de hele wereld. Als iemand bijv. een origineel verhaal schrijft die iemand elders toevallig ook geschreven heeft zonder ook het verhaal gekend te hebben of nooit daar ook maar weet van heeft gehad, van die persoon elders. Is dit dan ook nog plagiaat? Want zo'n voorbeeld is niet met opzet.

    Edit:
    Nog een vraag. Er is erg veel fanfic van LTR, Star Wars, Harry Potter, Star Trek. Riskeert iedereen die z'n fanfic openbaar stelt ook betrapt en aangeklaagt te worden op grond van plaggiaat. Valt fanfic onder plagiaat?


    Dat is allemaal geen plagiaat, alleen als je een verhaal letterlijk, overneemt is dat zo. Hoe stom het ook is voor als het wel echt van jouw verhaal is afgeleid, kan je een idee niet stelen, ik bedoel, ik heb genoeg verhaallijnen gezien die op elkaar lijken.
    En fanfic is ook geen plagiaat, als je erbij zet van welk fandom het is, en niks letterlijk uit het boek/iets overneemt.
    Tenminste, dat dacht ik, als ik het fout heb, sorry (':


    obsessive rage

    Haroro schreef:
    Ik denk dat het een beetje te ver gaat met het plagiaat noemen als je (ongeveer) dezelfde lay-out hebt als een andere user (of dit nu over RPG's gaat of niet). Als het echt de daadwerkelijke woorden/rol(len) zijn overgenomen, kan ik er nog inkomen, want dat is ook meerdere keren bij mij gebeurd dat ze mijn rol met de letter + zelfde uiterlijk aan toe hebben overgenomen, maar de lay-out vind ik een beetje té.. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

    [ bericht aangepast op 16 maart 2017 - 12:57 ]

    Ik denk dat wat bedoelt wordt met het herschrijven vanuit een ander personage is dat je eigenlijk het verhaal bijna letterlijk overneemt, maar dan Hermelien schrijft in plaats van Harry. Als je er echt iets origineels van maakt, is er volgens mij geen probleem, dan is het gewoon een fanfic. ^^


    What would Emma do?