• De stelling van deze week luidt:
    Feminisme is niet meer nodig in Europa.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Absoluut oneens, bijvoorbeeld qua lonen is het echt nog vreselijk. Er is in bijvoorbeeld Afrika misschien nog meer werk, maar feminisme is echt nog wel nodig.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Niet mee eens. Kijk maar naar die Poolse man in het parlement. Hij vond dat vrouwen minder moesten verdienen, omdat ze zwakker, kleiner en minder intelligent zouden zijn. Hij heeft nu een best wel grote straf (gelukkig). Maar als mensen dit nog kunnen zeggen, vind ik dat feminisme er zeker nog moet zijn. Feminisme is trouwens niet dat alles voor de vrouw perfect moet zijn en voor de man minder goed, het moet gelijk zijn.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ik ben het er niet helemaal mee eens, het zal denk ik nog wel nodig zijn voor sommige dingen (geen idee wat, hou ik me niet mee bezig).

    Meh, eens/oneens.
    Ik vind dat het feminisme juist zo snel opkomt, dat er minder aandacht wordt besteed aan mannen. We horen gelijk te zijn, niet beter dan de ander.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Oneens. Zolang rape-culture nog steeds een ding is en vrouwen op zoveel vlakken nog steeds minder gerepresenteerd, gewaardeerd en geaccepteerd worden dan mannen, blijft het opkomen voor vrouwenrechten belangrijk.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Hm, ik denk dat het niet zozeer feminisme is wat nodig is, maar er zijn nog zóveel subtiele dingen die moeten veranderen, en waar we nog heel lang mee bezig zijn. Zo zag ik vanmorgen nog dat er meer boeken zijn met enkel een mannelijke hoofdrol in plaats van een vrouwelijke hoofdrol. Dat soort dingen allemaal, zoiets zit als idee in het hoofd van mensen en dat krijg je er niet op één generatie uit met feminisme. Dat is een evolutie die stilaan moet gebeuren.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Oneens, maar we moeten ons niet gedragen als 'girlpower!' Of dat we vrouwen moeten opkomen voor hun rechten. Eerder dat iedereen gelijke rechten moet krijgen, dus ook mannen.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Apfelstrudel schreef:
    Oneens, maar we moeten ons niet gedragen als 'girlpower!' Of dat we vrouwen moeten opkomen voor hun rechten. Eerder dat iedereen gelijke rechten moet krijgen, dus ook mannen.


    Hier ben ik het echt mee eens. Er zijn zoveel feministen die "de man" de grond in boren. Nee! ik ben voor gelijkheid (de echte betekenis van feminisme). Mannen moeten net zoveel ouderschapsverlof krijgen als hun vrouwen. Ook voor hen is het belangrijk om tijd te krijgen met hun nieuwe kindjes. Of een man moet net zoveel recht hebben op zijn kinderen in een scheiding indien dat gewenst is, en alimentatie moet niet per se enkel door de man betaald worden. De vrouw kan net zoveel schuld hebben, of niet in staat zijn de kinderen op te voeden. Of indien het niet ernstig is, waarom zou de man dan enkel in het weekend de kinderen mogen? Hij is toch net zo goed de vader? Of waarom zou een man moeten worden uitgelachen om "vrouwenberoepen" uit te oefenen. Als hij een verpleger of kapper wil worden, mooi toch? Dus ik ben het hier toch wel mee eens.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Oneens. Er is gewoon nog echt verschrikkelijk veel seksisme in Europa.

    Bovendien is feminisme er voor gelijkheid voor beiden geslachten - niet alleen voor vrouwen.
    De beweging heeft er o.a voor gezorgd dat mannen verlof krijgen (wat nog niet genoeg is, maar zonder feminisme was er helemaal niets), het geaccepteerd wordt dat mannen thuisblijven bij de kinderen, geprobeerd het stigma op 'mannelijkheid' te verlichten - zoals dat mannen niet huilen, etc.

    Mensen zien de overgrote positieve kant niet en haten liever blindelings op iets wat zoveel bereikt heeft. Wanneer mensen het erover hebben dat ze 'zoveel feministen zien die dit en dat fout doen', dan vraag ik me echt af waar dan? Op het internet? Op sites waar veel radicale ideeën samenkomen? Bij via-via verhalen? Geen enkele feminist die ik ken of wiens stukken ik lees, schrijft over hoe mannen slecht zijn/vrouwen beter zijn dan iedereen/vrouwenrechten hetzelfde zijn als in de middeleeuwen/weet ik veel wat.
    De radicale kant wordt uitvergroot, maar is realistisch gezien enorm klein.

    [ bericht aangepast op 26 maart 2017 - 15:13 ]


    Tijd voor koffie.

    Valtersen schreef:
    Oneens. Zolang rape-culture nog steeds een ding is en vrouwen op zoveel vlakken nog steeds minder gerepresenteerd, gewaardeerd en geaccepteerd worden dan mannen, blijft het opkomen voor vrouwenrechten belangrijk.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Valtersen schreef:
    Oneens. Zolang rape-culture nog steeds een ding is en vrouwen op zoveel vlakken nog steeds minder gerepresenteerd, gewaardeerd en geaccepteerd worden dan mannen, blijft het opkomen voor vrouwenrechten belangrijk.


    Queer zijn is gewoon alles

    Valtersen schreef:
    Oneens. Zolang rape-culture nog steeds een ding is en vrouwen op zoveel vlakken nog steeds minder gerepresenteerd, gewaardeerd en geaccepteerd worden dan mannen, blijft het opkomen voor vrouwenrechten belangrijk.

    Ik snap nooit zo goed waarom vrouwen gelijk MOETEN zijn aan mannen.

    Moeten vrouwen lichamelijk hetzelfde worden, of mannen gelijk aan het lichaam van vrouwen, moeten zij kinderen kunnen baren? We zijn niet gelijk (qua lichaam) en dat worden we nooit.

    To be honest heb ik nooit echt begrepen wat feminisme nou precies inhoud, dus ik kan hier geen uitspraak over doen.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Geralt schreef:
    (...)
    Ik snap nooit zo goed waarom vrouwen gelijk MOETEN zijn aan mannen.

    Moeten vrouwen lichamelijk hetzelfde worden, of mannen gelijk aan het lichaam van vrouwen, moeten zij kinderen kunnen baren? We zijn niet gelijk (qua lichaam) en dat worden we nooit.


    Maar daar gaat het toch ook niet om?
    Lichamen hoeven toch niet hetzelfde te zijn om gelijke rechten, etc, te hebben?


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Geralt schreef:
    (...)
    Ik snap nooit zo goed waarom vrouwen gelijk MOETEN zijn aan mannen.

    Moeten vrouwen lichamelijk hetzelfde worden, of mannen gelijk aan het lichaam van vrouwen, moeten zij kinderen kunnen baren? We zijn niet gelijk (qua lichaam) en dat worden we nooit.


    Daar gaat het ook niet om...

    Het gaat er om dat ze hetzelfde loon krijgen, even veel kans op een baan als een man als ze dezelfde kwaliteiten hebben et cetera.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered