• De stelling van deze week luidt:
    Feminisme is niet meer nodig in Europa.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Geralt schreef:
    (...)
    Ik snap nooit zo goed waarom vrouwen gelijk MOETEN zijn aan mannen.

    Moeten vrouwen lichamelijk hetzelfde worden, of mannen gelijk aan het lichaam van vrouwen, moeten zij kinderen kunnen baren? We zijn niet gelijk (qua lichaam) en dat worden we nooit.


    Het gaat helemaal niet om de fysiek, het gaat erom dat we gelijke behandeld worden naar gelijke capaciteiten. Dat Usain Bolt en niet ik gekozen wordt om de Olympische Spelen te lopen, is geen antifeminisme, dat is omdat ik niet dezelfde capaciteiten heb. Dat een man met geen werkervaring gekozen wordt over een vrouw met twintig jaar werkervaring om andere redenen dan "we willen verjonging op de werkvloer" of dat die persoon dan meer betaalt krijgt voor hetzelfde werk, dat is het probleem. Hetzelfde trouwens met fundamentele rechten (en plichten, want als ik het enkel over rechten heb, krijgen we sowieso weer het dienstplicht-argument).


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Kijk, heel veel mensen gebruiken twee termen door elkaar heen. Namelijk gelijkheid En gelijkwaardigheid.

    Dat vrouwen gelijkwaardig moeten zijn aan mannen, helemaal mee eens; dat ze gelijk moeten zijn? Nee.

    Als een vrouw de lichamelijke test bij een bepaalde functie in het leger niet kan doorstaan, dan hoort zij daar dus niet.
    Maar als zij het wel aankan, dan moet ze ook geaccepteerd worden, hetzelfde betaald krijgen en hetzelfde behandeld worden.

    Mannen en vrouwen kunnen nooit gelijk worden, kijk alleen al naar het uiterlijk (een piemel en een vagina), maar ze kunnen elkaar wel gelijkwaardig behandelen.

    Dat betekent niet dat mannen niet meer naar vrouwen mogen fluiten omdat dat zogenaamd denigrerend is, want vrouwen maken net zo goed een lustobject van mannen.

    OT
    Ik vind het heftige strijden van feministen een beetje raar. Ik kan daar met mijn gedachten niet bij komen. Waarom zou je gaan protesteren over een glazen plafond, terwijl je ook je energie kunt stoppen in er doorheen gaan?

    Daarbij denk ik dat het nu zeker in het westen niet meer zo drastisch hoeft. Dan kun je beter naar de andere kant van de wereld vliegen en dáár mensen gaan bijbrengen dat vrouwen gelijkwaardig behoren te zijn. Ik denk dat we dat hier eigenlijk al wel weten, maar dat we het gewoon nog iets meer moeten toepassen.

    [ bericht aangepast op 26 maart 2017 - 17:20 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Eraser schreef:
    (...)

    Het gaat helemaal niet om de fysiek, het gaat erom dat we gelijke behandeld worden naar gelijke capaciteiten. Dat Usain Bolt en niet ik gekozen wordt om de Olympische Spelen te lopen, is geen antifeminisme, dat is omdat ik niet dezelfde capaciteiten heb. Dat een man met geen werkervaring gekozen wordt over een vrouw met twintig jaar werkervaring om andere redenen dan "we willen verjonging op de werkvloer" of dat die persoon dan meer betaalt krijgt voor hetzelfde werk, dat is het probleem. Hetzelfde trouwens met fundamentele rechten (en plichten, want als ik het enkel over rechten heb, krijgen we sowieso weer het dienstplicht-argument).

    Perffect schreef:
    Kijk, heel veel mensen gebruiken twee termen door elkaar heen. Namelijk gelijkheid En gelijkwaardigheid.

    Dat vrouwen gelijkwaardig moeten zijn aan mannen, helemaal mee eens; dat ze gelijk moeten zijn? Nee.

    Als een vrouw de lichamelijke test bij een bepaalde functie in het leger niet kan doorstaan, dan hoort zij daar dus niet.
    Maar als zij het wel aankan, dan moet ze ook geaccepteerd worden, hetzelfde betaald krijgen en hetzelfde behandeld worden.

    Mannen en vrouwen kunnen nooit gelijk worden, kijk alleen al naar het uiterlijk (een piemel en een vagina), maar ze kunnen elkaar wel gelijkwaardig behandelen.





    Misschien is 'hooker' niet helemaal het juiste woord in deze discussie, maar de gif sums up my reaction pretty well.

    [ bericht aangepast op 26 maart 2017 - 18:09 ]


    Tijd voor koffie.

    lol, nevermind.

    [ bericht aangepast op 26 maart 2017 - 17:27 ]


    Mhm?

    Jammer schreef:
    (...)



    Misschien is 'hooker' niet helemaal het juiste woord in deze discussie, maar de gif sums up my reaction pretty well.


    Ik vind het in deze context niet denigrerend, hoor ;p hahaha


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    Kijk, heel veel mensen gebruiken twee termen door elkaar heen. Namelijk gelijkheid En gelijkwaardigheid.

    Dat vrouwen gelijkwaardig moeten zijn aan mannen, helemaal mee eens; dat ze gelijk moeten zijn? Nee.

    Als een vrouw de lichamelijke test bij een bepaalde functie in het leger niet kan doorstaan, dan hoort zij daar dus niet.
    Maar als zij het wel aankan, dan moet ze ook geaccepteerd worden, hetzelfde betaald krijgen en hetzelfde behandeld worden.

    Mannen en vrouwen kunnen nooit gelijk worden, kijk alleen al naar het uiterlijk (een piemel en een vagina), maar ze kunnen elkaar wel gelijkwaardig behandelen.

    Dat betekent niet dat mannen niet meer naar vrouwen mogen fluiten omdat dat zogenaamd denigrerend is, want vrouwen maken net zo goed een lustobject van mannen.

    OT
    Ik vind het heftige strijden van feministen een beetje raar. Ik kan daar met mijn gedachten niet bij komen. Waarom zou je gaan protesteren over een glazen plafond, terwijl je ook je energie kunt stoppen in er doorheen gaan?

    Daarbij denk ik dat het nu zeker in het westen niet meer zo drastisch hoeft. Dan kun je beter naar de andere kant van de wereld vliegen en dáár mensen gaan bijbrengen dat vrouwen gelijkwaardig behoren te zijn. Ik denk dat we dat hier eigenlijk al wel weten, maar dat we het gewoon nog iets meer moeten toepassen.


    Ik ben het met je gehele reactie eens. Het stukje dat ik rood gemaakt heb is iets waar ik het al helemaal mee eens ben. Niet dat ik fluiten naar of keuren van mensen überhaupt goedkeur, maar als vrouwen mannen 'eye-candy' of 'hunk' of 'hottie' of welke denigrerende naam dan ook mogen noemen, dan moet dat andersom ook kunnen. You get what you give.


    26 - 02 - '16

    Perffect schreef:
    Kijk, heel veel mensen gebruiken twee termen door elkaar heen. Namelijk gelijkheid En gelijkwaardigheid.

    Dat vrouwen gelijkwaardig moeten zijn aan mannen, helemaal mee eens; dat ze gelijk moeten zijn? Nee.

    Als een vrouw de lichamelijke test bij een bepaalde functie in het leger niet kan doorstaan, dan hoort zij daar dus niet.
    Maar als zij het wel aankan, dan moet ze ook geaccepteerd worden, hetzelfde betaald krijgen en hetzelfde behandeld worden.

    Mannen en vrouwen kunnen nooit gelijk worden, kijk alleen al naar het uiterlijk (een piemel en een vagina), maar ze kunnen elkaar wel gelijkwaardig behandelen.

    Dat betekent niet dat mannen niet meer naar vrouwen mogen fluiten omdat dat zogenaamd denigrerend is, want vrouwen maken net zo goed een lustobject van mannen.

    OT
    Ik vind het heftige strijden van feministen een beetje raar. Ik kan daar met mijn gedachten niet bij komen. Waarom zou je gaan protesteren over een glazen plafond, terwijl je ook je energie kunt stoppen in er doorheen gaan?

    Daarbij denk ik dat het nu zeker in het westen niet meer zo drastisch hoeft. Dan kun je beter naar de andere kant van de wereld vliegen en dáár mensen gaan bijbrengen dat vrouwen gelijkwaardig behoren te zijn. Ik denk dat we dat hier eigenlijk al wel weten, maar dat we het gewoon nog iets meer moeten toepassen.


    Met het laatste ben ik het er niet mee eens. Ja, het is in andere landen erger, maar dat betekend niet dat we er hier maar niks meer aan moeten doen. In andere landen is hongersnood erger, dat betekend toch ook niet dat we hier maar zouden moeten stoppen met voedselbanken? Misschien vreemde vergelijking, but oh well.

    Het gegeven dat iemand als Donald Trump als president verkozen wordt, terwijl hij ontzettend denigrerende uitspraken maakt over vrouwen, dat zegt wel in mijn ogen dat er in het westen ook nog meer dan genoeg werk aan de winkel is.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Monochopsis schreef:
    (...)

    Ik ben het met je gehele reactie eens. Het stukje dat ik rood gemaakt heb is iets waar ik het al helemaal mee eens ben. Niet dat ik fluiten naar of keuren van mensen überhaupt goedkeur, maar als vrouwen mannen 'eye-candy' of 'hunk' of 'hottie' of welke denigrerende naam dan ook mogen noemen, dan moet dat andersom ook kunnen. You get what you give.


    Vind wel dat vrouwen (en mannen, maar als vrouw in een grote stad maak ik meer man-naar-vrouw catcalling mee dan ooit te voren) het volle recht hebben om achteruit hun strot te reageren en/of hun middelvinger mogen opsteken als ze gecatcalled worden. Ik ben geen hond.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Merodeadores schreef:
    (...)

    Met het laatste ben ik het er niet mee eens. Ja, het is in andere landen erger, maar dat betekend niet dat we er hier maar niks meer aan moeten doen. In andere landen is hongersnood erger, dat betekend toch ook niet dat we hier maar zouden moeten stoppen met voedselbanken? Misschien vreemde vergelijking, but oh well.

    Het gegeven dat iemand als Donald Trump als president verkozen wordt, terwijl hij ontzettend denigrerende uitspraken maakt over vrouwen, dat zegt wel in mijn ogen dat er in het westen ook nog meer dan genoeg werk aan de winkel is.


    Dit, heel erg. Ik vind dat er nog echt wel een probleem is hier waar gestreden voor mag worden.


    Dat betekent niet dat mannen niet meer naar vrouwen mogen fluiten omdat dat zogenaamd denigrerend is, want vrouwen maken net zo goed een lustobject van mannen.

    Monochopsis schreef:
    (...)

    Ik ben het met je gehele reactie eens. Het stukje dat ik rood gemaakt heb is iets waar ik het al helemaal mee eens ben. Niet dat ik fluiten naar of keuren van mensen überhaupt goedkeur, maar als vrouwen mannen 'eye-candy' of 'hunk' of 'hottie' of welke denigrerende naam dan ook mogen noemen, dan moet dat andersom ook kunnen. You get what you give.


    Ik ben het met het rode juist heel erg oneens. In plaats van zeggen 'we mogen allebei de geslachten denigrerend behandelen', zou ik zeggen dat we er dan aan moeten werken dat we géén van de twee geslachten zo moeten behandelen.

    Bovendien vind ik naar vrouwen fluiten op straat, waarmee je dus actief iemand waar je niks mee te maken hebt, lastigvalt, vervelend/geïntimideerd laat voelen, iets héél anders dan kijken naar een plaatje kijken en zeggen dat hij eye-candy, een hunk of een hottie is. Als je iemand catcalled, eis je die persoon zijn aandacht op zonder dat je daar recht op hebt. Als er naar mij gefloten of geroepen, is dat helemaal niet fijn of een compliment. Dan ben ik blijkbaar een stuk vlees waar zij over vinden dat ze maar te pas en te onpas hun mening over mogen geven. Ik ben geen hond of 'wezentje' waar je naar kan fluiten. Waarnaar je een stoere jongen bent.

    Mannen zijn vrij om naar vrouwen te kijken (aka even gluren, niet eng staren) en dan het er met elkaar erover te hebben dat ze knap of whatever is. Zolang ze maar niet die persoon ermee lastigvallen. Ik vind het gewoon geen goede vergelijking.

    Als vrouwen hunk/hottie/whatever naar mannen naroepen is er natuurlijk wél een issue, maar dat gebeurt een stuk minder. Wat het niet een minder probleem maakt, maar niets met deze vergelijking te maken heeft.

    Bovendien is dit naar mijn mening niet een 'you give what you get issue'. Je moet allebei streven naar verbetering, niet bij voorbaat opgeven 'omdat de ander het ook doet'.

    [ bericht aangepast op 26 maart 2017 - 18:56 ]


    Tijd voor koffie.

    Monochopsis schreef:
    (...)

    Ik ben het met je gehele reactie eens. Het stukje dat ik rood gemaakt heb is iets waar ik het al helemaal mee eens ben. Niet dat ik fluiten naar of keuren van mensen überhaupt goedkeur, maar als vrouwen mannen 'eye-candy' of 'hunk' of 'hottie' of welke denigrerende naam dan ook mogen noemen, dan moet dat andersom ook kunnen. You get what you give.


    ik vind dat er nog wel een klein verschil zit tussen naar iemand fluiten of roepen en subtiel met je vrienden erover praten zodat de persoon het niet hoort
    daarbij is het wel een hele grote veralgemening dat als 'vrouwen' mannen denigrerende namen geven, 'mannen' opeens wel mogen fluiten want like ik heb nog nooit naar een gast iets denigrerends geroepen maar ik kan de keren dat er naar mij gefloten werd of getoeterd of geroepen niet meer op mijn twee handen tellen

    persoonlijk vind ik het niet echt fijn om uitgejoeld te worden terwijl ik aan mijn bushalte sta of dat er naar me getoeterd of gefloten word
    roddel dan gewoon onder elkaar over me maar ik hoef dat niet te weten en het brengt me daarbij echt in verlegenheid


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Jammer schreef:
    (...)

    Ik ben het met het rode juist heel erg oneens. In plaats van zeggen 'we mogen allebei de geslachten denigrerend behandelen', zou ik zeggen dat we er dan aan moeten werken dat we géén van de twee geslachten zo moeten behandelen.

    Bovendien vind ik naar vrouwen fluiten op straat, waarmee je dus actief iemand waar je niks mee te maken hebt, lastigvalt, vervelend/geïntimideerd laat voelen, iets héél anders dan kijken naar een plaatje en zeggen dat hij eye-candy, een hunk of een hottie is. Als je iemand catcalled, eis je die persoon zijn aandacht op onder dat je daar recht op hebt. Als er naar mij gefloten of geroepen, is dat helemaal niet fijn of een compliment. Dan ben ik blijkbaar een stuk vlees waar zij over vinden dat ze maar te pas en te onpas hun mening over mogen geven. Ik ben geen hond of 'wezentje' waar je naar kan fluiten waarnaar je een stoere jongen bent.

    Mannen zijn ook vrij om naar vrouwen te kijken (aka even gluren, niet eng staren) en dan het er met elkaar erover te hebben dat ze knap of whatever is. Zolang ze maar niet die persoon ermee lastigvallen. Ik vind het gewoon geen goede vergelijking.

    Als vrouwen hunk/hottie/whatever naar mannen naroepen is er natuurlijk wél een issue, maar dat gebeurt een stuk minder. Wat het niet een minder probleem maakt, maar niets met deze vergelijking te maken heeft.

    Bovendien is dit naar mijn mening niet een 'you give what you get issue'. Je moet allebei streven naar verbetering, niet bij voorbaat opgeven 'omdat de ander het ook doet'.


    compleet mee eens

    Valtersen schreef:
    (...)

    Vind wel dat vrouwen (en mannen, maar als vrouw in een grote stad maak ik meer man-naar-vrouw catcalling mee dan ooit te voren) het volle recht hebben om achteruit hun strot te reageren en/of hun middelvinger mogen opsteken als ze gecatcalled worden. Ik ben geen hond.


    lol ik steek altijd m'n middelvinger uit

    [ bericht aangepast op 26 maart 2017 - 18:31 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Merodeadores schreef:
    (...)

    Met het laatste ben ik het er niet mee eens. Ja, het is in andere landen erger, maar dat betekend niet dat we er hier maar niks meer aan moeten doen. In andere landen is hongersnood erger, dat betekend toch ook niet dat we hier maar zouden moeten stoppen met voedselbanken? Misschien vreemde vergelijking, but oh well.

    Het gegeven dat iemand als Donald Trump als president verkozen wordt, terwijl hij ontzettend denigrerende uitspraken maakt over vrouwen, dat zegt wel in mijn ogen dat er in het westen ook nog meer dan genoeg werk aan de winkel is.


    Ik denk niet dat het echt aan de kijk op vrouwen ligt. Maar meer over respect in het algemeen, de normen en waarden die hier in Nederland (België?) een beetje lijken te versloeberen. Hoe sommige kinderen tegen hun ouders, docenten, oude mensen, vrienden etc praten, heeft heel veel invloed op hoe ze zich bij onbekende mensen gedragen. Als je iemand opvoedt met het idee dat respect niet nodig is voor een vreemde of een vrouw, dat krijg je zulke exclamaties, niet omdat het idee erin zit dat "vrouwen minder zijn".

    Jammer schreef:
    (...)

    Ik ben het met het rode juist heel erg oneens. In plaats van zeggen 'we mogen allebei de geslachten denigrerend behandelen', zou ik zeggen dat we er dan aan moeten werken dat we géén van de twee geslachten zo moeten behandelen.

    Bovendien vind ik naar vrouwen fluiten op straat, waarmee je dus actief iemand waar je niks mee te maken hebt, lastigvalt, vervelend/geïntimideerd laat voelen, iets héél anders dan kijken naar een plaatje kijken en zeggen dat hij eye-candy, een hunk of een hottie is. Als je iemand catcalled, eis je die persoon zijn aandacht op zonder dat je daar recht op hebt. Als er naar mij gefloten of geroepen, is dat helemaal niet fijn of een compliment. Dan ben ik blijkbaar een stuk vlees waar zij over vinden dat ze maar te pas en te onpas hun mening over mogen geven. Ik ben geen hond of 'wezentje' waar je naar kan fluiten. Waarnaar je een stoere jongen bent.

    Mannen zijn vrij om naar vrouwen te kijken (aka even gluren, niet eng staren) en dan het er met elkaar erover te hebben dat ze knap of whatever is. Zolang ze maar niet die persoon ermee lastigvallen. Ik vind het gewoon geen goede vergelijking.

    Als vrouwen hunk/hottie/whatever naar mannen naroepen is er natuurlijk wél een issue, maar dat gebeurt een stuk minder. Wat het niet een minder probleem maakt, maar niets met deze vergelijking te maken heeft.

    Bovendien is dit naar mijn mening niet een 'you give what you get issue'. Je moet allebei streven naar verbetering, niet bij voorbaat opgeven 'omdat de ander het ook doet'.


    Er zijn ook zat vrouwen die "lekkertje!!" of andere dingen uitroepen naar mannen - wat ik hetzelfde vind als nagefloten worden.
    En nogmaals denk ik niet dat dit te maken heeft met de kijk op vrouwen, maar met respect überhaupt. Wat dus dat tweerichtingsverkeer benadrukt (geen van beiden naroepen).

    [ bericht aangepast op 26 maart 2017 - 20:52 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    (...)

    Ik denk niet dat het echt aan de kijk op vrouwen ligt. Maar meer over respect in het algemeen, de normen en waarden die hier in Nederland (België?) een beetje lijken te versloeberen. Hoe sommige kinderen tegen hun ouders, docenten, oude mensen, vrienden etc praten, heeft heel veel invloed op hoe ze zich bij onbekende mensen gedragen. Als je iemand opvoedt met het idee dat respect niet nodig is voor een vreemde of een vrouw, dat krijg je zulke exclamaties, niet omdat het idee erin zit dat "vrouwen minder zijn".


    Daar ben ik het niet per se mee eens. Er zijn gewoon echt nog veel respectloze acties tegenover enkel vrouwen. Het feit dat een man die openlijk praat over hoe hij vrouwen aanrandt, op het moment een van de machtigste mannen van de wereld is, vind ik heel veelzeggend. Dat gebeurt echt niet zomaar.
    Verder merk ik in heel veel situaties dat vrouwen nog lang niet zo serieus worden genomen als mannen - ik kan voorbeelden zoeken, maar ik zit nu op mijn telefoon, dus dat gaat nogal lastig.

    Perffect schreef:
    (...)

    Er zijn ook zat vrouwen die "lekkertje!!" of andere dingen uitroepen naar mannen - wat ik hetzelfde vind als nagefloten worden.
    En nogmaals denk ik niet dat dit te maken heeft met de kijk op vrouwen, maar met respect überhaupt. Wat dus dat tweerichtingsverkeer benadrukt (geen van beiden naroepen).


    Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij gebeurt dat in ieder geval een stuk minder dan bij vrouwen. Ervaring is natuurlijk geen feit, maar ik ken niemand en heb ook nooit iemand gezien/gehoord die dat doet. Het gebeurt wel en dat is een probleem, maar het is in hoeveelheid zeker niet gelijk.
    Ook omdat als een man verkeerd opgevat wordt, je veel meer risico loopt even flink de waarheid te voelen. Niet dat alle mannen nou graag mensen slaan, maar als je bij de verkeerde man iets roept, zal die sneller terugbijten dan wanneer een vrouw alleen iets verkeerds geroepen wordt.

    Bovendien vind ik het helemaal geen tweerichtingsverkeer. Ik vind dit soort kwesties geen 'als jij het doet, doe ik het ook'-situaties. Zowel vrouwen als mannen moeten zich continu verbeteren wat betreft dit soort situaties, zonder op de ander te wachten 'omdat die het ook doet'. Het feit dat twee mannen mij nafluiten betekent niet dat ik ook twee mannen mag naroepen (simpel genomen, maar globaal gezien). Het gaat erom dat het stopt.
    Er moet altijd de eerste zijn die stopt met het rot behandelen van de ander.

    En het is natuurlijk ook erg als het wél gebeurt, maar als vrouw, in je eentje tegenover een groep het voor jezelf opnemen, is vaak een stuk intimiderender.

    [ bericht aangepast op 26 maart 2017 - 21:01 ]


    Tijd voor koffie.

    Oneens, want mannen hebben bvb amper zwangerschapsverlof hier, en het is een feministisch standpunt dat zij net als de vrouw een langer verlof krijgen zodat zij wat kunnen bijdragen aan het opvoeden van het kind.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Valtersen schreef:
    Oneens. Zolang rape-culture nog steeds een ding is en vrouwen op zoveel vlakken nog steeds minder gerepresenteerd, gewaardeerd en geaccepteerd worden dan mannen, blijft het opkomen voor vrouwenrechten belangrijk.


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus