• De stelling van deze week luidt:
    Feminisme is niet meer nodig in Europa.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Monochopsis schreef:
    (...)

    Dit is waar, maar dan moet catcalling van beide kanten stoppen. Mannen en vrouwen moeten beiden niet aan catcalling doen imo

    Ja, sure. De argumenten die ik en heb ondersteund/gegeven gelden ook de andere kant op. Ik heb geen enkele reden om te zeggen dat het andersom wel mag.

    Wel denk ik dat het om twee redenen iets logischer is dat we in de eerste plaats kritiek leveren op het cat-callen van mannen naar vrouwen. Ten eerste omdat dat meer gebeurt. Ten tweede omdat aanranding en verkrachting bekend staan als iets dat mannen tegen vrouwen doen. Nou is cat-callen iets anders dan aanranden, maar het draagt wel bij aan het onveiligheidsgevoel. Heb je ooit van een aangerande man op straat gehoord? Nee. Een vrouw, daarentegen, kan niet in haar eentje ’s avonds door het park lopen. Hoewel zeker lang niet alle cat-callers zelf ooit fysiek iets een vrouw hebben aangedaan, kan het wel die rape-cultuur versterken.

    Maar dat maakt het stoppen van vrouwen die mannen cat-callen uiteraard niet onbelangrijk.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Feminisme is ook nodig omdat als een man klaagt over seksuele intimidatie, aanranding of verkrachting er tegen hem wordt gezegd dat hij zich niet moet aanstellen, dat hij (als t van een vrouw komt) het leuk zou moeten vinden en dat hij een watje zou zijn.
    Feminisme is nodig omdat meisjes bang worden gemaakt om 's avonds alleen over straat te gaan (en als zij aangeven dat zij ondanks alles dit niet zijn probeert men haar alsnog die angst aan te praten en moet zij niet zo naief zijn). Jongens hoeven niet te bellen als zij veilig thuis zijn, meisjes wel.
    Feminisme is nodig omdat borsten overdreven geseksualiseerd worden, dusdanig dat men raar opkijkt van een vrouw die borstvoeding geeft in het openbaar, terwijl mannen in de zomer gerust in hun blote bast mogen rondlopen.
    Feminisme is nodig omdat jongens die "meidendingen" leuk vinden gepest worden, maar als een meisje iets doet wat jongens vaak doen is het stoer.
    Feminisme is nodig omdat men nog dingen zegt als "dit handschrift is zo slecht, het moet van een jongen zijn". Omdat beta-meisjes soms richting alfa gepushed worden, want ook al sta je een 8 voor wetenschappen, dan benadrukken ze nog je talent voor taal. Omdat men nog steeds denkt dat vrouwen geen richtingsgevoel hebben. Omdat er niet tegen ons wordt gezegd dat het ok is om lelijk te zijn, maar dat ieder lichaam mooi is, in plaats van dat men focust op onze talenten en ambities om een meisje zich goed te laten voelen over zichzelf. Omdat vrouwen in sommige kerken worden uitgescholden voor slet wegens het dragen van make-up of skinny jeans. Omdat beroepen die langzaam overgenomen worden door vrouwen langzaam in salaris achteruit gaan; vrouwen moeten er altijd maar vanuit gaan dat hun man ook werkt en zij niet de primaire kostwinnaar zijn.
    Dat zijn de zaken die ik belangrijk vind.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Geralt schreef:
    (...)
    Ik snap nooit zo goed waarom vrouwen gelijk MOETEN zijn aan mannen.

    Moeten vrouwen lichamelijk hetzelfde worden, of mannen gelijk aan het lichaam van vrouwen, moeten zij kinderen kunnen baren? We zijn niet gelijk (qua lichaam) en dat worden we nooit.

    Het gaat hier niet over lichaam, maar over rechten, kansen en lonen


    You can't buy happiness, but you can buy books, and that's kind of the same thing

    Oneens. Maar feminisme in Westerse landen is sowieso nogal gevoelig. Het gaat om gelijkheid, daarom vind ik bijvoorbeeld ook dat mannen net zo lang zwangerschapsverlof mogen als vrouwen. (Zo veeg je ook voor een gedeelte het man/vrouw aannemen dilemma. Beiden krijgen immers even lang vrij)


    Alleen maar tranen van geluk

    Valtersen schreef:
    Oneens. Zolang rape-culture nog steeds een ding is en vrouwen op zoveel vlakken nog steeds minder gerepresenteerd, gewaardeerd en geaccepteerd worden dan mannen, blijft het opkomen voor vrouwenrechten belangrijk.


    Dit + de vele videoclips waar vrouwen als 'seksslaven' en 'cumsuckers' worden afgebeeld & halfnaakt moeten dansen willen ze 'verkopen.'


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Eurus schreef:
    (...)
    Ja, sure. De argumenten die ik en heb ondersteund/gegeven gelden ook de andere kant op. Ik heb geen enkele reden om te zeggen dat het andersom wel mag.

    Wel denk ik dat het om twee redenen iets logischer is dat we in de eerste plaats kritiek leveren op het cat-callen van mannen naar vrouwen. Ten eerste omdat dat meer gebeurt. Ten tweede omdat aanranding en verkrachting bekend staan als iets dat mannen tegen vrouwen doen. Nou is cat-callen iets anders dan aanranden, maar het draagt wel bij aan het onveiligheidsgevoel. Heb je ooit van een aangerande man op straat gehoord? Nee. Een vrouw, daarentegen, kan niet in haar eentje ’s avonds door het park lopen. Hoewel zeker lang niet alle cat-callers zelf ooit fysiek iets een vrouw hebben aangedaan, kan het wel die rape-cultuur versterken.

    Maar dat maakt het stoppen van vrouwen die mannen cat-callen uiteraard niet onbelangrijk.


    Omdat heel veel mannen daar ook niet mee naar buiten komen. Van mannen wordt geacht dat ze stoer zijn, nooit huilen en vooral niet over gevoelens praten, omdat ze anders zwak zijn. Er zijn ook genoeg gevallen van mishandeling waarin de man, mishandelt door de vrouw, niet serieus wordt genomen omdat men er over het algemeen van uit gaat dat de man degene is die de vrouw mishandelt doordat dit vaker naar buiten komt.
    Nu wil ik niet zeggen dat de vrouw de grote boosdoener is in dit geval, ik wil uberhaupt geen boosdoener aanwijzen, maar ik zie veel eenzijdige reacties; die vooral duiden op de ongelijkheid van de vrouw in voordeel van de man.

    [ bericht aangepast op 27 maart 2017 - 20:33 ]


    26 - 02 - '16

    ^ Om op het bovenstaande even in te gaan -ik ben het helemaal 100% met je eens-:
    In Amerika werd een vrouw mishandeld door haar man. Ze had eindelijk de moed om naar de politie te stappen. Ze had bewijsmateriaal meegenomen (foto's, video's van het geweld, enz) om er op het politiebureau achter te komen, dat ze daar helemaal niet geïnteresseerd in waren. Ze zei gewoon dat hij haar mishandelde en dat was genoeg. Hoewel ze natuurlijk blij was dat er iets aan haar zaak gedaan werd, was ze ook geshockeerd omdat het dus ontzettend makkelijk is om een man te beschuldigen. Net zo makkelijk is het om te zeggen dat je verkracht bent omdat de vrouw in de meeste situaties meteen geloofd wordt. Dat is gewoon niet normaal.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Monochopsis schreef:
    (...)

    Omdat heel veel mannen daar ook niet mee naar buiten komen. Van mannen wordt geacht dat ze stoer zijn, nooit huilen en vooral niet over gevoelens praten, omdat ze anders zwak zijn. Er zijn ook genoeg gevallen van mishandeling waarin de man, mishandelt door de vrouw, niet serieus wordt genomen omdat men er over het algemeen van uit gaat dat de man degene is die de vrouw mishandelt doordat dit vaker naar buiten komt.
    Nu wil ik niet zeggen dat de vrouw de grote boosdoener is in dit geval, ik wil uberhaupt geen boosdoener aanwijzen, maar ik zie veel eenzijdige reacties; die vooral duiden op de ongelijkheid van de vrouw in voordeel van de man.


    Het gebeurt zeker, maar mijn punt is dat het geen 'maar alleen jij het ook doet'-geval is.
    Maar de eenzijdigheid komt vooral ook omdat de discussie gewoon gaat over vrouwen. Het is niet dat wanneer je het erover hebt dat rood zo'n mooie kleur is, je erbij moet zeggen dat blauw ook een mooie kleur is. Seksisme tegen mannen is een groot probleem, daar is feminisme voor - maar nu bediscussiëren we seksisme jegens vrouwen. Ik hoor best wel vaak bij deze discussies dat mensen zeggen 'ja maar het gebeurt ook tegen mannen' (niet dat jij dit zegt), maar het is ook niet alsof wanneer je een discussie over vrouwenseksisme hebt, je meteen zegt dat het niet ook tegen mannen gebeurt.

    Ciri schreef:
    ^ Om op het bovenstaande even in te gaan -ik ben het helemaal 100% met je eens-:
    In Amerika werd een vrouw mishandeld door haar man. Ze had eindelijk de moed om naar de politie te stappen. Ze had bewijsmateriaal meegenomen (foto's, video's van het geweld, enz) om er op het politiebureau achter te komen, dat ze daar helemaal niet geïnteresseerd in waren. Ze zei gewoon dat hij haar mishandelde en dat was genoeg. Hoewel ze natuurlijk blij was dat er iets aan haar zaak gedaan werd, was ze ook geshockeerd omdat het dus ontzettend makkelijk is om een man te beschuldigen. Net zo makkelijk is het om te zeggen dat je verkracht bent omdat de vrouw in de meeste situaties meteen geloofd wordt. Dat is gewoon niet normaal.


    Nou ja, ik ben het niet helemaal met je eens. Als je als verkrachte vrouw naar het politiebureau gaat, wordt je echt helemaal niet snel geloofd. Ik heb echt iets te veel verhalen rondom mij gehoord van verontwaardigde vrouwen die met heel, héél veel minachting werden behandeld in het ziekenhuis.
    Als de politie het wel een klein beetje gelooft, moet je een heel naar, lang proces ondergaan bij het ziekenhuis en bij echt minstens tien ondervragingen je hele trauma omhoog halen - en dan ook nog, ALS je verkrachter wordt opgepakt, je trauma omhoog halen tegenover hem in de rechtszaal. Het hele proces is echt heel erg slopend. Dan heb ik het nog niet eens over de vragen 'wat had je aan/waarom had je zoveel gedronken' etc.

    Dit artikel vind ik zelf goed. Het gaat over het ongeloof bij slachtoffers. Er was nog een artikel, maar die kan ik even niet vinden.


    Tijd voor koffie.

    Jammer schreef:
    (...)

    Nou ja, ik ben het niet helemaal met je eens. Als je als verkrachte vrouw naar het politiebureau gaat, wordt je echt helemaal niet snel geloofd. Ik heb echt iets te veel verhalen rondom mij gehoord van verontwaardigde vrouwen die met heel, héél veel minachting werden behandeld in het ziekenhuis.
    Als de politie het wel een klein beetje gelooft, moet je een heel naar, lang proces ondergaan bij het ziekenhuis en bij echt minstens tien ondervragingen je hele trauma omhoog halen - en dan ook nog, ALS je verkrachter wordt opgepakt, je trauma omhoog halen tegenover hem in de rechtszaal. Het hele proces is echt heel erg slopend. Dan heb ik het nog niet eens over de vragen 'wat had je aan/waarom had je zoveel gedronken' etc.

    Dit artikel vind ik zelf goed. Het gaat over het ongeloof bij slachtoffers. Er was nog een artikel, maar die kan ik even niet vinden.


    Ik denk dat dit eigenlijk van land tot land anders is. Ik heb inderdaad ook heel vaak gehoord dat vrouwen niet geloofd worden of niet goed behandeld en dat is sowieso verschrikkelijk. Zoiets kan je nooit goed praten. Maar een man beschuldigen is af en toe net zo makkelijk.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ciri schreef:
    (...)

    Ik denk dat dit eigenlijk van land tot land anders is. Ik heb inderdaad ook heel vaak gehoord dat vrouwen niet geloofd worden of niet goed behandeld en dat is sowieso verschrikkelijk. Zoiets kan je nooit goed praten. Maar een man beschuldigen is af en toe net zo makkelijk.


    Dat is waar, en het ligt inderdaad ook aan de situatie. Naar mijn mening gebeurt het ongeloof jegens vrouwen vooral heel erg nu in Westerse landen. Maar mannen die vals beschuldigd worden is natuurlijk echt alles behalve oké. Het is gewoon zo'n groot, moeilijk gebied, met bewijs dat je moet vinden - je moet binnen zoveel uur een rape-kit hebben gehad, of niet, of wel. Niks aan deze situaties is makkelijk.


    Tijd voor koffie.

    Jammer schreef:
    (...)

    Dat is waar, en het ligt inderdaad ook aan de situatie. Naar mijn mening gebeurt het ongeloof jegens vrouwen vooral heel erg nu in Westerse landen. Maar mannen die vals beschuldigd worden is natuurlijk echt alles behalve oké. Het is gewoon zo'n groot, moeilijk gebied, met bewijs dat je moet vinden - je moet binnen zoveel uur een rape-kit hebben gehad, of niet, of wel. Niks aan deze situaties is makkelijk.

    Wel, het is natuurlijk ook handig als men geen goede signalering krijgt dat je in elk geval iets hebt waar men wat mee kan beginnen. Soms weet de politie dusdanig weinig dat je enkel te horen krijgt; "Het gebeurde om 3 uur op vrijdag in dit park. Wees op je hoede en neem contact op als je iets verdachts ziet", waarbij je er dan maar van uit moet gaan dat de dader een volwassen man is, maar zelfs dat staat er niet bij. Erg geruststellend als je daarlangs de week eropvolgend, 's ochtends voor het licht is, naar je stage moet fietsen. =/

    Overigens vind ik dat feminisme ook moet gaan over mannen, want mij is geleerd dat het over gelijkwaardigheid van man en vrouw gaat. Gelijke rechten is gelijke plichten. Als vrouwen gelijk willen staan aan de man, dan mogen wij daar ook wat voor terug doen; waarmee ik simpele dingen bedoel zoals ook eens betalen voor het eten, of op een drankje trakteren. Maar ook begrip hebben voor mannen die emotie tonen.
    De stelling gaat uiteindelijk ook over die dingen.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Wel, het is natuurlijk ook handig als men geen goede signalering krijgt dat je in elk geval iets hebt waar men wat mee kan beginnen. Soms weet de politie dusdanig weinig dat je enkel te horen krijgt; "Het gebeurde om 3 uur op vrijdag in dit park. Wees op je hoede en neem contact op als je iets verdachts ziet", waarbij je er dan maar van uit moet gaan dat de dader een volwassen man is, maar zelfs dat staat er niet bij. Erg geruststellend als je daarlangs de week eropvolgend, 's ochtends voor het licht is, naar je stage moet fietsen. =/

    Overigens vind ik dat feminisme ook moet gaan over mannen, want mij is geleerd dat het over gelijkwaardigheid van man en vrouw gaat. Gelijke rechten is gelijke plichten. Als vrouwen gelijk willen staan aan de man, dan mogen wij daar ook wat voor terug doen; waarmee ik simpele dingen bedoel zoals ook eens betalen voor het eten, of op een drankje trakteren. Maar ook begrip hebben voor mannen die emotie tonen.
    De stelling gaat uiteindelijk ook over die dingen.



    Dit is basically wat ik bedoel, maar jij verwoordt het beter (:


    26 - 02 - '16

    Monochopsis schreef:
    (...)

    Dit is basically wat ik bedoel, maar jij verwoordt het beter (:

    Het is lastig om dingen te verwoorden op internet ^-^'


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Het is lastig om dingen te verwoorden op internet ^-^'


    Dat is waar


    26 - 02 - '16

    Fennec schreef:
    (...)
    Wel, het is natuurlijk ook handig als men geen goede signalering krijgt dat je in elk geval iets hebt waar men wat mee kan beginnen. Soms weet de politie dusdanig weinig dat je enkel te horen krijgt; "Het gebeurde om 3 uur op vrijdag in dit park. Wees op je hoede en neem contact op als je iets verdachts ziet", waarbij je er dan maar van uit moet gaan dat de dader een volwassen man is, maar zelfs dat staat er niet bij. Erg geruststellend als je daarlangs de week eropvolgend, 's ochtends voor het licht is, naar je stage moet fietsen. =/

    Overigens vind ik dat feminisme ook moet gaan over mannen, want mij is geleerd dat het over gelijkwaardigheid van man en vrouw gaat. Gelijke rechten is gelijke plichten. Als vrouwen gelijk willen staan aan de man, dan mogen wij daar ook wat voor terug doen; waarmee ik simpele dingen bedoel zoals ook eens betalen voor het eten, of op een drankje trakteren. Maar ook begrip hebben voor mannen die emotie tonen.
    De stelling gaat uiteindelijk ook over die dingen.


    Maar daar gaat feminisme over! Er zijn zoveel demonstraties, etc. uit naam van feminisme hierover geweest. Er zijn echt dingen veranderd, wat ik al zei: er is o.a voor gezorgd dat mannen verlof krijgen (wat nog niet genoeg is, maar zonder feminisme was er helemaal niets), het geaccepteerd wordt dat mannen thuisblijven bij de kinderen, geprobeerd het stigma op 'mannelijkheid' te verlichten - zoals dat mannen niet huilen, etc.
    Juist ook de kleine dingen/verwachtingen/etc. worden aan de kaak gesteld hierdoor.

    [ bericht aangepast op 27 maart 2017 - 22:28 ]


    Tijd voor koffie.