• In de Manchester Arena in de Britse stad Manchester heeft gisteravond een explosie plaatsgevonden op het einde van het concert van de Amerikaanse popzangeres Ariana Grande. Daarbij zijn zeker negentien doden en 59 gewonden gevallen, bevestigt de politie in een officiële verklaring op Twitter. De politie behandelt het incident als een mogelijke terreuraanval, tot er indicaties zijn van het tegendeel. Om 7 uur is er een extra VTM NIEUWS.

    Wat is er gebeurd?
    Het optreden van de Amerikaanse zangeres was net afgelopen toen er rond half elf gisteravond volgens getuigen een hevige explosie plaatsvond. Er brak onmiddellijk paniek uit. De Manchester Arena zelf liet rond twee uur afgelopen nacht in een verklaring weten dat het incident buiten de zaal, in een openbare ruimte heeft plaatsgevonden. Nu blijkt de ontploffing gebeurd te zijn in de gang tussen de concertzaal en het metrostation naast de zaal.

    "We kunnen bevestigen dat er een incident was op het moment dat mensen de show van Ariana Grande gisterenavond verlieten", stond om iets na twee uur op de officiële account van de Manchester Arena. "Het incident vond plaats buiten de concertzaal in de publieke ruimte. Onze gedachten en gebeden gaan uit naar alle slachtoffers."

    Slachtoffers
    Voorlopig is de politie zeker van negentien doden en zo'n 59 gewonden. Bij de slachtoffers zijn mogelijk veel jongeren, Ariana Grande is vooral populair bij tieners. Op dit moment zijn er nog altijd veel kinderen vermist. Veel ouders stonden te wachten aan de Manchester Arena toen de paniek uitbrak. Onder de hashtag #MissinginManchester zoeken ze nu via sociale media naar hun kinderen.

    Terroristisch incident?
    Amerikaanse autoriteiten hebben aan de Amerikaanse nieuwszender CNN gemeld dat een zelfmoordaanslag de oorzaak zou zijn van de explosies. De Britse politie heeft daarentegen nog geen informatie vrijgegeven over de dader. Zij behandelt het incident voorlopig als een aanslag tot het tegendeel bevestigd is.

    Gecontroleerde ontploffing

    De politie van Manchester voerde rond halfdrie 's nachts een gecontroleerde ontploffing uit in de Cathedral Gardens, op enkele tientallen meters van de concertzaal. Het bleek echter om achtergelaten kledij te gaan en niet om een verdacht voorwerp, werd wat later gemeld op Twitter.

    De popzangeres zelf, die enkele minuten voor de ontploffingen haar set had beëindigd, is ongedeerd. De zangeres trekt momenteel met haar 'Dangerous Woman Tour' door Europa. Komende zondag treedt ze normaal gezien op in het Antwerpse Sportpaleis.

    Regio vermijden

    De politie van Manchester spreekt van een "serieus incident" en raadt mensen aan om de regio te vermijden. De hulpdiensten zijn massaal ter plaatse. Intussen is ook het station bij de muziekhal, Manchester Victoria, ontruimd en gesloten. De ambulancediensten hebben het zo druk dat ze vragen om enkel te bellen wanneer er levensgevaar is.

    De politie werkt momenteel aan een telefoonnummer waarop bezorgde vrienden en familieleden van de concertgangers terechtkunnen.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Geen woorden voor hoe vreselijk dit is. Ik hoop dat alle overledenen op een betere plek zijn en alle gewonden snel weer hersteld zijn.


    At the end we're all cursed

    Dumblydore schreef:
    I feel so angry and sick. Echt wtf is er mis met deze verotte wereld.


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Ik word hier zo misselijk van. Ik snap niet wat die persoon bezielde.
    r


    soul made of stardust and chaos.

    Holy shit.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Ik vind het zo zielig dat daar zoveel tieners en kleine meiden rondliepen. Dat is echt erg. En natuurlijk vind ik het echt heel naar voor Ariana Grande die waarschijnlijk met een heleboel survivor's guilt te kampen gaat krijgen.


    Tijd voor koffie.

    De wereld is fucked fucked fucked up. Van kinderen blijf je af, verdomme.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Dit maakt me echt kwaad. Straks kunnen we helemaal niet meer naar drukkere plaatsen doordat de kans op aanslagen daar groter is. Het enige wat ik hier verder nog over wil zeggen dat ik de daders walgelijk vind en dat ik het al helemaal van de zotten vind dat die mensen de wereld zo verzieken.


    26 - 02 - '16

    Dit vind ik ook zo ontzettend ziek:

    IS-aanhangers vieren aanslag online


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik word hier zo verdrietig van. Ik heb hier geen meer woorden van, zo erg ben ik er van geschrokken


    Alleen maar tranen van geluk

    goud schreef:
    he maar jongens 'de zangeres is ongedeerd'

    echt gewoon ziekelijk


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    goud schreef:
    he maar jongens 'de zangeres is ongedeerd'

    echt gewoon ziekelijk


    Dat is toch gewoon een algemene melding? Zoals ze van de mensen in de zaal ook vermissings-oproepen, verklaringen en 'gevonden' berichten uitzenden. Het is toch niet meer dan logisch dat ze even vermelden dat de persoon die bij een dodelijk evenement in de spotlight stond ongedeerd is? Of mis ik wat?


    Tijd voor koffie.

    Het stopt gewoon niet, wtf. Echt erg dit!


    16 - 09 - '17

    Edgy schreef:
    (...)

    Dat is toch gewoon een algemene melding? Zoals ze van de mensen in de zaal ook vermissings-oproepen, verklaringen en 'gevonden' berichten uitzenden. Het is toch niet meer dan logisch dat ze even vermelden dat de persoon die bij een dodelijk evenement in de spotlight stond ongedeerd is? Of mis ik wat?

    nou ja, op twitter is er veel berouw naar de zangeres, wat opzich niet fout is, maar er wordt dan niks over de andere slachtoffers gezegd.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Ik heb net met de Dierenarts samen het NOS nieuwsbericht erover gekeken. Walgelijk! Deze zieke wereld gaat echt naar de tering.. Sorry... Echt verschrikkelijk nieuws...


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    1kh0uv4nw0r57j3 schreef:
    (...)
    nou ja, op twitter is er veel berouw naar de zangeres, wat opzich niet fout is, maar er wordt dan niks over de andere slachtoffers gezegd.


    Echt? Ik zie namelijk op alle social media énorm veel steun voor de slachtoffers. En allemaal zoekacties die massaal ge-retweet worden, nieuwsberichten, et cetera. Dat er tweeëntwintig doden zijn gevallen in Engeland is echt een grote schok, buiten zeg maar, het twitterwereldje. Op de meeste media zie ik maar één of twee keer iets over Ariana en verder allemaal stukken over de slachtoffers.

    Ik bedoel eerder, ik begrijp het gewoon wel, dat daar veel berichten over zijn.
    Die dertien- veertien- vijftienjarige meisjes, die horen als eerst 'er was een aanslag bij een Ariana Grande concert' - natuurlijk denken ze dan meteen aan hun idool. De slachtoffers ook, maar ik bedoel eerder; het is een Ariana Grande concert. Natuurlijk zijn er een heleboel mensen die haar adoreren wiens leven helemaal op hun kop staat. Dat is een heftige reactie, maar ja, dat is die idolisering.

    Oké, ik kom niet uit mijn woorden. Wat ik wil zeggen is dat ik een heleboel steun voor de slachtoffers zie op een heleboel social media, maar ik vind het ook logisch dat mensen veel tweeten over Ariana.

    Ik vind het sowieso wel echt super triest voor haar ook. Ik vraag me af hoe je hier overheen komt.

    [ bericht aangepast op 23 mei 2017 - 12:36 ]


    Tijd voor koffie.