• In de Manchester Arena in de Britse stad Manchester heeft gisteravond een explosie plaatsgevonden op het einde van het concert van de Amerikaanse popzangeres Ariana Grande. Daarbij zijn zeker negentien doden en 59 gewonden gevallen, bevestigt de politie in een officiële verklaring op Twitter. De politie behandelt het incident als een mogelijke terreuraanval, tot er indicaties zijn van het tegendeel. Om 7 uur is er een extra VTM NIEUWS.

    Wat is er gebeurd?
    Het optreden van de Amerikaanse zangeres was net afgelopen toen er rond half elf gisteravond volgens getuigen een hevige explosie plaatsvond. Er brak onmiddellijk paniek uit. De Manchester Arena zelf liet rond twee uur afgelopen nacht in een verklaring weten dat het incident buiten de zaal, in een openbare ruimte heeft plaatsgevonden. Nu blijkt de ontploffing gebeurd te zijn in de gang tussen de concertzaal en het metrostation naast de zaal.

    "We kunnen bevestigen dat er een incident was op het moment dat mensen de show van Ariana Grande gisterenavond verlieten", stond om iets na twee uur op de officiële account van de Manchester Arena. "Het incident vond plaats buiten de concertzaal in de publieke ruimte. Onze gedachten en gebeden gaan uit naar alle slachtoffers."

    Slachtoffers
    Voorlopig is de politie zeker van negentien doden en zo'n 59 gewonden. Bij de slachtoffers zijn mogelijk veel jongeren, Ariana Grande is vooral populair bij tieners. Op dit moment zijn er nog altijd veel kinderen vermist. Veel ouders stonden te wachten aan de Manchester Arena toen de paniek uitbrak. Onder de hashtag #MissinginManchester zoeken ze nu via sociale media naar hun kinderen.

    Terroristisch incident?
    Amerikaanse autoriteiten hebben aan de Amerikaanse nieuwszender CNN gemeld dat een zelfmoordaanslag de oorzaak zou zijn van de explosies. De Britse politie heeft daarentegen nog geen informatie vrijgegeven over de dader. Zij behandelt het incident voorlopig als een aanslag tot het tegendeel bevestigd is.

    Gecontroleerde ontploffing

    De politie van Manchester voerde rond halfdrie 's nachts een gecontroleerde ontploffing uit in de Cathedral Gardens, op enkele tientallen meters van de concertzaal. Het bleek echter om achtergelaten kledij te gaan en niet om een verdacht voorwerp, werd wat later gemeld op Twitter.

    De popzangeres zelf, die enkele minuten voor de ontploffingen haar set had beëindigd, is ongedeerd. De zangeres trekt momenteel met haar 'Dangerous Woman Tour' door Europa. Komende zondag treedt ze normaal gezien op in het Antwerpse Sportpaleis.

    Regio vermijden

    De politie van Manchester spreekt van een "serieus incident" en raadt mensen aan om de regio te vermijden. De hulpdiensten zijn massaal ter plaatse. Intussen is ook het station bij de muziekhal, Manchester Victoria, ontruimd en gesloten. De ambulancediensten hebben het zo druk dat ze vragen om enkel te bellen wanneer er levensgevaar is.

    De politie werkt momenteel aan een telefoonnummer waarop bezorgde vrienden en familieleden van de concertgangers terechtkunnen.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Pffff... Wat erg dit!
    Echt enorm - ik kan hier gewoon niet bij..
    Ik heb hier gewoon geen woorden voor. Sterkte voor alle slachtoffers, familie van overledenen!


    It's never gonna happen, Guys.

    Ik heb er echt geen woorden voor (no_chears)


    If we hug a little tighter, our hearts will be a little closer

    Lockyhart schreef:
    Dit vind ik ook zo ontzettend ziek:

    IS-aanhangers vieren aanslag online


    Ik word er gewoon misselijk van. Wat walgelijk.


    26 - 02 - '16

    Ik word pas echt droevig als er foto's en namen beginnen te verschijnen van de slachtoffers. Echt verschrikkelijk dit.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    Ik word pas echt droevig als er foto's en namen beginnen te verschijnen van de slachtoffers. Echt verschrikkelijk dit.

    Ik ben blij dat ik nog geen foto's ben tegengekomen.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Oh nee, oh nee, oh nee. :c Ook net bij een concert waar allemaal tieners rondlopen, mijn hemel. Kinderen! Het zijn kinderen, en iemand leek het een terecht plan om zich te richten op juist dat publiek. Lager kun je vrijwel niet zinken.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik vind dit zo erg!
    Echt de zieligste mensen op aarde!


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik wil niet vervelend zijn, maar het dodenaantal valt me gelukkig nog mee. Er waren daar zo'n 15000 mensen binnen, of nog wel meer, waarvan er 22 dood zijn. Toch is het gewoon verschrikkelijk

    Ik vind dit zo erg.. het raakt me echt enorm omdat ik vorige week ook bij Ari's concert was.... het had een hele mooie avond moeten zijn, maar eindigt zo triest.. Ik heb er echt geen woorden voor, het raakt me echt enorm.


    Treat people with kindness

    Nortia schreef:
    (...)
    Ik ben blij dat ik nog geen foto's ben tegengekomen.


    Het eerste slachtoffer is bekend. Ik heb het gelezen op HLN. Morgen weer al die fotootjes op de voorpagina van de krant, breekt mijn hart echt. :c


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Smyth schreef:
    Dit maakt me echt kwaad. Straks kunnen we helemaal niet meer naar drukkere plaatsen doordat de kans op aanslagen daar groter is. Het enige wat ik hier verder nog over wil zeggen dat ik de daders walgelijk vind en dat ik het al helemaal van de zotten vind dat die mensen de wereld zo verzieken.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Wat de fuck.

    Het jongste dodelijke slachtoffer was blijkbaar maar 8 jaar...en tussen de 59 gewonden zitten er al zeker 12 bij onder de 16 jaar.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Nortia schreef:
    Het jongste dodelijke slachtoffer was blijkbaar maar 8 jaar...en tussen de 59 gewonden zitten er al zeker 12 bij onder de 16 jaar.


    Wat?! Ik... Uh... :S


    It's never gonna happen, Guys.

    Dit is echt een vreselijke gebeurtenis, vooral omdat zoveel ouders niet weten waar hun kind is en of ze nog leven en het is een aanslag op kinderen. Hoe ziek kun je zijn.
    En je hebt gevoelloze mensen met kaartjes voor de volgende concerten die zitten te zeuren of zij hun geld terug willen, aangezien de komende concerten niet doorgaan/verplaatst worden, terwijl er familieleden en vrienden van 22 mensen hun geliefde terug willen.

    Voor zover ik geïnformeerd ben, zijn er 3 slachtoffers bekend. De 18-jarige Georgina Callander, de 8-jarige Saffie Rose Roussos en de 26-jarige John Atkinson,

    [ bericht aangepast op 23 mei 2017 - 19:27 ]


    kip is lekker daarom heet ik drumstick