• In de Manchester Arena in de Britse stad Manchester heeft gisteravond een explosie plaatsgevonden op het einde van het concert van de Amerikaanse popzangeres Ariana Grande. Daarbij zijn zeker negentien doden en 59 gewonden gevallen, bevestigt de politie in een officiële verklaring op Twitter. De politie behandelt het incident als een mogelijke terreuraanval, tot er indicaties zijn van het tegendeel. Om 7 uur is er een extra VTM NIEUWS.

    Wat is er gebeurd?
    Het optreden van de Amerikaanse zangeres was net afgelopen toen er rond half elf gisteravond volgens getuigen een hevige explosie plaatsvond. Er brak onmiddellijk paniek uit. De Manchester Arena zelf liet rond twee uur afgelopen nacht in een verklaring weten dat het incident buiten de zaal, in een openbare ruimte heeft plaatsgevonden. Nu blijkt de ontploffing gebeurd te zijn in de gang tussen de concertzaal en het metrostation naast de zaal.

    "We kunnen bevestigen dat er een incident was op het moment dat mensen de show van Ariana Grande gisterenavond verlieten", stond om iets na twee uur op de officiële account van de Manchester Arena. "Het incident vond plaats buiten de concertzaal in de publieke ruimte. Onze gedachten en gebeden gaan uit naar alle slachtoffers."

    Slachtoffers
    Voorlopig is de politie zeker van negentien doden en zo'n 59 gewonden. Bij de slachtoffers zijn mogelijk veel jongeren, Ariana Grande is vooral populair bij tieners. Op dit moment zijn er nog altijd veel kinderen vermist. Veel ouders stonden te wachten aan de Manchester Arena toen de paniek uitbrak. Onder de hashtag #MissinginManchester zoeken ze nu via sociale media naar hun kinderen.

    Terroristisch incident?
    Amerikaanse autoriteiten hebben aan de Amerikaanse nieuwszender CNN gemeld dat een zelfmoordaanslag de oorzaak zou zijn van de explosies. De Britse politie heeft daarentegen nog geen informatie vrijgegeven over de dader. Zij behandelt het incident voorlopig als een aanslag tot het tegendeel bevestigd is.

    Gecontroleerde ontploffing

    De politie van Manchester voerde rond halfdrie 's nachts een gecontroleerde ontploffing uit in de Cathedral Gardens, op enkele tientallen meters van de concertzaal. Het bleek echter om achtergelaten kledij te gaan en niet om een verdacht voorwerp, werd wat later gemeld op Twitter.

    De popzangeres zelf, die enkele minuten voor de ontploffingen haar set had beëindigd, is ongedeerd. De zangeres trekt momenteel met haar 'Dangerous Woman Tour' door Europa. Komende zondag treedt ze normaal gezien op in het Antwerpse Sportpaleis.

    Regio vermijden

    De politie van Manchester spreekt van een "serieus incident" en raadt mensen aan om de regio te vermijden. De hulpdiensten zijn massaal ter plaatse. Intussen is ook het station bij de muziekhal, Manchester Victoria, ontruimd en gesloten. De ambulancediensten hebben het zo druk dat ze vragen om enkel te bellen wanneer er levensgevaar is.

    De politie werkt momenteel aan een telefoonnummer waarop bezorgde vrienden en familieleden van de concertgangers terechtkunnen.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Verschrikkelijk dit. Iedere keer als er een aanslag gebeurt, moet ik denken aan de familieleden en vrienden van wie hun geliefde ineens dood is. Bij een ziekte kan je soms nog afscheid nemen en bij dit soort gebeurtenissen kan dat niet.

    Ik hoop dat alle vermiste mensen worden terug gevonden.


    Physics is awesome

    God, ik had niet het journaal moeten kijken vandaag. Al die beelden van gillende mensen, al die verwarde en angstige ouders, en dan ook nog groot op de achtergrond een foto van dat achtjarige meisje dat om het leven is gekomen - shit, shit, shit.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Mankind schreef:
    Erg naar... erg naar.. :/


    ''With all due respect, which is none...''

    Er is er weer een vermiste minder, schijnt zwaargewond in het ziekenhuis te liggen. :/


    That is a perfect copy of reality.

    Schijnbaar was de dader deel van een groep, dus wordt er nog een aanslag verwacht in GB. Niet leuk.


    Deep inside, I've never felt alive

    22. Tweeëntwintig mensen. Dat is toch onbeschrijfelijk? Al die mensen, kinderen, hadden nog een heel leven voor zich. Ze zouden opgroeien, kinderen krijgen, gelukkig zijn. Zoveel wat er nog gedaan kon worden in het leven en dan wordt dat op zo'n brute wijze afgepakt. Ik kan niet geloven dat er dat soort dingen gebeuren. Dat er mensen zijn die anderen dat toewensen. Dat er mensen zijn die zoiets van anderen af kunnen pakken. Gewoon hun leven. Ze hadden verdomme nog hun hele fucking leven voor zich. Met andere woorden kan ik het niet beschrijven.
    Ze gingen naar het concert om lol te hebben, om hun idool te bewonderen. En wat gebeurt er? Ze moeten het met de dood bekopen. Ziek.


    look at the stars, look how they shine for you;

    [ bericht aangepast op 25 mei 2017 - 10:43 ]


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    ^ Jaa, die had ik ook al gezien. Nog steeds verrassend dat andere mensen haar ook kennen.
    Maar ik hoorde dus op de radio dat er foto's gelekt zijn naar de Amerikaanse media. Echt stom. Waarom kunnen de media de politie niet gewoon hun werk laten doen?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Dumblydore schreef:
    (...)


    Oh, Dodie... Ik had deze video nog niet gezien. Ik had wel gezien hoe emotioneel ze was op snapchat. Het is een mooi mens.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Werkelijk verschrikkelijk wat er gebeurd is. Ik heb hier echt geen woorden voor.

    Army bomb disposal team called to college in Hulme , en dan zie je nog zo iets verschijnen op de dag dat ze de overleden herdenken..

    Edit: A suspicious package which prompted an alert in Hulme has been deemed safe, Greater Manchester Police said.

    [ bericht aangepast op 25 mei 2017 - 12:59 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Ik vind het zo, zó erg voor alle betrokkenen :(