• Later wordt het topic nog wat verbeterd!





    Hoi iedereen!

    Ik had zin om een soort discussie-topic te openen. De reden? Wel, ik kom uit België, (meerbepaald een gemeente in de provincie Antwerpen) en ik spreek als moedertaal het Antwerps dialect van het Nederlands. Verder kan ik ook nog vrij goed Frans (de tweede officiële landstaal van België), Engels (gewoon omdat het moet) en ik snap ook een beetje Duits (de derde officiële landstaal van België). Spaans, Roemeens en Deens kan ik ook nog een beetje van begrijpen... En jullie? Hebben jullie een andere moedertaal dan het Nederlands? Of spreken jullie talen die niet echt alledaags zijn? Laat het achter in dit topic!



    [ bericht aangepast op 22 juni 2017 - 17:28 ]

    Hoeveel talen spreek jij?

    0.0% (0 stemmen)
     
    1

    27.8% (10 stemmen)
     
    2

    30.6% (11 stemmen)
     
    3

    22.2% (8 stemmen)
     
    4

    5.6% (2 stemmen)
     
    5

    13.9% (5 stemmen)
     
    6 of meer

    @ (een atje maakt het bericht wat korter, ook gemakkelijker voor jullie) (het is dus niet dat ik gewoon te lui ben om te quoten)
    Het vierde jaar momenteel. Jij? En wie ken je? Ik kan ook wel een flinke opsomming maken van leerlingen op Pulhof die ik ken haha. Dat komt vooral door de lagere school.


    Geloof niet alles wat je denkt

    Evaethas schreef:
    @ (een atje maakt het bericht wat korter, ook gemakkelijker voor jullie) (het is dus niet dat ik gewoon te lui ben om te quoten)
    Het vierde jaar momenteel. Jij? En wie ken je? Ik kan ook wel een flinke opsomming maken van leerlingen op Pulhof die ik ken haha. Dat komt vooral door de lagere school.

    Ik zit in het tweede, dus waarschijnlijk ken je de mensen die ik ken niet, haha (':. Maar ik ken een hoop mensen van het vierde van mijn school, door instagram enzo, dus idk, als je een boel mensen kent, ken ik er hoogstwaarschijnlijk een aantal van.
    Ik ken Roos, die zit daar geloof ik, ook in het vierde, dus die ken je misschien. Iris, Emilie, Daan, Jules in het tweede, Staf, in het derde geloof ik, Tayrona in het eerste. Emma in het tweede. Waarschijnlijk nog meer, maar die vergeet ik even (': Wie ken jij dan van Pulhof?

    [ bericht aangepast op 22 juni 2017 - 21:25 ]


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Kowalski schreef:
    (...)
    Ik zit in het tweede, dus waarschijnlijk ken je de mensen die ik ken niet, haha (':. Maar ik ken een hoop mensen van het vierde van mijn school, door instagram enzo, dus idk, als je een boel mensen kent, ken ik er hoogstwaarschijnlijk een aantal van.
    Ik ken Roos, die zit daar geloof ik, ook in het vierde, dus die ken je misschien. Iris, Emilie, Daan, Jules in het tweede, Staf, in het derde geloof ik, Tayrona in het eerste. Emma in het tweede. Waarschijnlijk nog meer, maar die vergeet ik even (': Wie ken jij dan van Pulhof?


    Staf ken ik van mijn lagere school. Roos! Ze zit in mijn klas! Hoe ken je haar?


    Geloof niet alles wat je denkt

    Ongeveer vier zonder differentiatie. Met differentiatie spreek ik het Nederlands-Limburgs dialect, Nederlands en Vlaams (en ja, Vlaams is anders dan Nederlands). Ik spreek redelijk goed Engels, een beetje minder Duits, en vrij gebrekkig Frans.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    @Even denken wie daar nog zit. Margot, Justine zat daar (die valt wel op), nu niet meer, Naomi, Djuna, Oriane, Eline, ... Nog een paar anderen, maar ik kan er niet direct opkomen. Ik ben geen vrienden met hen, ik ken ze via de lagere school.


    Geloof niet alles wat je denkt

    Ik spreek Nederlands, Brabants dialect, Frans, Duits, Engels en ik kan Latijn vertalen. Daarnaast ken ik ook een paar woordjes Russisch. En ik heb één jaar oud-Grieks en Spaans gehad, dus daar weet ik ook nog wel een beetje van.

    En volgend schooljaar ga ik het fonetisch alfabet leren.

    Hannibal_Lecter schreef:
    Ik spreek Nederlands, Brabants dialect, Frans, Duits, Engels en ik kan Latijn vertalen. Daarnaast ken ik ook een paar woordjes Russisch. En ik heb één jaar oud-Grieks en Spaans gehad, dus daar weet ik ook nog wel een beetje van.

    En volgend schooljaar ga ik het fonetisch alfabet leren.

    Oh, het fonetisch alfabet! Dat ken ik ook, ja :"D


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Nederland, Engels, net genoeg wat ik van midelbaar Frans heb onthouden en dan een basis Zweeds, Welsh, Russisch en heel weinig Duits, Iers en Roemeens.


    Ex astris, sciencia

    Nederlands, Engels, wat Duits (iets dat ik vroeger veel beter kon), verder nog wat woorden Indonesisch en ben ik Koreaans / Hangeul aan het leren.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ik spreek Nederlands, plaatselijk dialect en Engels. Ik begrijp best wel veel dialecten uit België, Duits, lichtelijk Frans (als kind kon ik dit vloeiend, maar dit is weggezakt), lichtelijk Spaans en enkele woordjes gebarentaal.

    [ bericht aangepast op 22 juni 2017 - 22:17 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    - Nederlands als moedertaal.
    - Frans als 2e landstaal. Het gaat cava. Ik vind dat het niet al te snel gaat, maar ik kan me op vakantie goed behelpen. Daarbovenop ken ik ook juridisch Frans en Frans in het thema werk.
    - Engels, enorm vloeiend. Soms vraag ik me af of ik niet beter Engels dan Nederlands kan... Ik kan echt mee op alle thema's: juridisch Engels, werk-Engels, vakantie-Engels,...
    Ik spreek dagelijks Nederlands en Engels met mijn cliënten. Wekelijks ook Frans, de laatste tijd dagelijks.

    Ik zou heel graag nog standaard Arabisch willen leren. Ik heb veel cliënten uit Syrië en Irak tegenwoordig en die spreken doorgaans standaard Arabisch. Ook veel van mijn Marokkaanse cliënten die niet uit 'Berberse' streken komen.
    Dari of Pashto zou ik ook misschien willen leren. Gezien de overgrote meerderheid van de asielzoekers Afghaan is. Of ten minste, van de asielzoekers (en vluchtelingen) die zelf hun weg naar mij vinden.
    Maar ik heb hier gewoonweg geen tijd voor. Ik geef zelf maandag en donderdagavond les; ik heb doorgaans op dinsdag een vergadering, op woensdag ga ik zelf trainen en op vrijdagavond zit ik standaard aan de toog. :')


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik spreek vloeiend Nederlands en Engels, dan nog redelijk Frans en heb ik een goede basis voor Duits. Ik spreek een paar woordjes Italiaans en zou graag Spaans en Latijns leren.


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Mirinae schreef:
    Nederlands, Engels, wat Duits (iets dat ik vroeger veel beter kon), verder nog wat woorden Indonesisch en ben ik Koreaans / Hangeul aan het leren.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Nederlands, Engels en Duits. Maar ik ben nu Zweeds aan het leren.
    Daarna wil ik door naar Spaans, Italiaans, Russisch, Noors, gebarentaal, Pools, Hebreeuws, Oekraïens, Turks, Deens, Iers, Portugees, Arabisch en Japans ^^
    En misschien nog een poging doen voor Frans.

    Maar eerst maar eens Zweeds (en dan Italiaans en Russisch daarna).

    [ bericht aangepast op 22 juni 2017 - 22:43 ]


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Hannibal_Lecter schreef:
    Ik spreek Nederlands, Brabants dialect, Frans, Duits, Engels en ik kan Latijn vertalen. Daarnaast ken ik ook een paar woordjes Russisch. En ik heb één jaar oud-Grieks en Spaans gehad, dus daar weet ik ook nog wel een beetje van.

    En volgend schooljaar ga ik het fonetisch alfabet leren.


    Wat is het fonetisch alfabet?


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.