• Heey,

    Sorry als het hier fout staat. Een mod mag het naar het juiste subforum plaatsen als het nodig is, ik weet namelijk niet goed waar dit hoord.

    Ik heb hulp nodig van mensen die weten hoe ze een synopsis maken, voordat ze hun script naar een uitgeverij sturen. Ik weet wel dat iedere uitgeverij andere vragen heeft, maar ik zou eigelijk graag een paar synopsis'en zien als voorbeeld (spoilers of personelijke gegeven mogen uit de synopsis gehaald worden). Of in ieder geval iets wat zo compleet mogelijk is, zodat het later alleen een aanpasings-kwestie is, per uitgeverij. Natasch (Ringwraith) heeft me al een voorbeeld gegeven, maar die is lang niet zoals de mijne of zoals ik dacht dat het moest zijn. Kan iemand me nog helpen?


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Zal even kijken. Ik heb er als het goed is wel eentje, maar volgens mij was die ook wel best behoorlijk pure prut.

    Oh, en eventjes als algemene geruststelling: volgens mij is een synopsis altijd ongemakkelijk en ietwat beschamend en prut. Denk ik. Tenminste, zo voelde ik me over die van mij en de uitgeverijen waar ik contact mee had gehad hadden er allemaal geen probleem mee, dus het zal wel.

    [ bericht aangepast op 28 juni 2017 - 22:02 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Zal even kijken. Ik heb er als het goed is wel eentje, maar volgens mij was die ook wel best behoorlijk pure prut.

    Oh, en eventjes als algemene geruststelling: volgens mij is een synopsis altijd ongemakkelijk en ietwat beschamend en prut. Denk ik. Tenminste, zo voelde ik me over die van mij en de uitgeverijen waar ik contact mee had gehad hadden er allemaal geen probleem mee, dus het zal wel.


    Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben die het akward vind.
    Nu vraagt iedere uitgeverij weer wat anders. Het simpelste is alleen de samenvatting, maar ik zie ook vragen zoals jezelf beschrijven (waar ik totaal niet goed in ben), een uitleg waarom jou boek beter is, de actualiteit of thema van je verhaal, etc. Dat zijn toch vragen waar ik niet zo bij heb stil gestaan toen ik het script schreef. En dan de vraag waar je j gegevens (zoals adres, mailadres etc,) moet neerzetten, terwijl je maar 2 A4'tjes hebt om een heel boek te beschrijven..


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Croyance schreef:
    (...)

    Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben die het akward vind.
    Nu vraagt iedere uitgeverij weer wat anders. Het simpelste is alleen de samenvatting, maar ik zie ook vragen zoals jezelf beschrijven (waar ik totaal niet goed in ben), een uitleg waarom jou boek beter is, de actualiteit of thema van je verhaal, etc. Dat zijn toch vragen waar ik niet zo bij heb stil gestaan toen ik het script schreef. En dan de vraag waar je j gegevens (zoals adres, mailadres etc,) moet neerzetten, terwijl je maar 2 A4'tjes hebt om een heel boek te beschrijven..

    Wauw, dat is pittig wat, inderdaad. Mag ik vragen naar welke uitgeverijen je je manuscript wil sturen? De enige keer dat ik dat soort vragen heb gehad, geloof ik dat ik ze moest beantwoorden in het mailtje waarin ik de synopsis ook stuurde. Maar goed, dat was misschien een uitzonderingspositie, want ik geloof dat de meeste uitgeverijen nog steeds hun manuscripten geprint op papier opgestuurd willen zien, niet over email.

    Je gegevens zou ik overigens als eerste bladzijde van je manuscript doen. Dat scheelt weer ruimte, plus dan is het altijd duidelijk van wie het manuscript is en waar het bij hoort.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)
    Wauw, dat is pittig wat, inderdaad. Mag ik vragen naar welke uitgeverijen je je manuscript wil sturen? De enige keer dat ik dat soort vragen heb gehad, geloof ik dat ik ze moest beantwoorden in het mailtje waarin ik de synopsis ook stuurde. Maar goed, dat was misschien een uitzonderingspositie, want ik geloof dat de meeste uitgeverijen nog steeds hun manuscripten geprint op papier opgestuurd willen zien, niet over email.

    Je gegevens zou ik overigens als eerste bladzijde van je manuscript doen. Dat scheelt weer ruimte, plus dan is het altijd duidelijk van wie het manuscript is en waar het bij hoort.


    Mijn eerste pogingen worden Fontein, De Harmonie en Unieboekspectrum. Ik verwacht niet direct geaccepteerd te worden, maar later kan ik altijd nog een tree lager gaan staan en zien wat daar uitkomt.

    De mailadres is trouwens voor als ze contact met je willen via mail (waarschijnlijk dus pas als je geaccepteerd bent), want op zich willen deze drie inderdaad het script uitgeprint hebben.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Je moet even goed kijken wat ze precies in die vijf pagina's (als het er al vijf zijn, meestal niet meer dan twee) willen. Vaak is dat namelijk alleen de synopsis. (:
    In elk geval bij de uitgeverijen die je net hebt genoemd. Daarnaast stuur je doorgaans een begeleidende brief mee, waarin je iets over jezelf vertelt en aangeeft welk genre het is en wat je verder kwijt wilt.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Croyance schreef:
    (...)

    Mijn eerste pogingen worden Fontein, De Harmonie en Unieboekspectrum. Ik verwacht niet direct geaccepteerd te worden, maar later kan ik altijd nog een tree lager gaan staan en zien wat daar uitkomt.

    De mailadres is trouwens voor als ze contact met je willen via mail (waarschijnlijk dus pas als je geaccepteerd bent), want op zich willen deze drie inderdaad het script uitgeprint hebben.

    Oh, ja, zo'n vermoeden had ik al. Ik bedoelde meer dat ik die vragen via email stuurde omdat ik mijn manuscript en synopsis ook over email mocht sturen.

    Dat is alvast een goede start! Ik had de fout gemaakt om van onderaf naar boven te gaan (dus bij een heel kleine uitgeverij te beginnen), maar toen was ik al geaccepteerd voordat ik het naar andere uitgeverijen had kunnen sturen. Via via toch wel bij iets groters uitgekomen, maar dit lijkt me inderdaad een handigere tactiek.

    Als je me je emailadres wil sturen in een PB'tje kan ik mijn zeer slechte synopsis wel eventjes sturen, als je wil?


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.