• Ik zit nu al heel lang met een som en snap bij god niet waarom iets niet -3p maar +3p
    WaArOM???


    LaAt ZiEn WiE jE bENt


    hier doe ik blijkbaar iets compleet fout?
    (allerlaatste van het wiskunde B, heel misschien dat ik straks nog vragen heb over het wiskunde A)

    [ bericht aangepast op 3 juli 2017 - 19:02 ]


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    ik ga het uitwerken op papier, geef me vijf minuutjes. Ik zie al wat je fout hebt gedaan (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Klaver schreef:


    hier doe ik blijkbaar iets compleet fout?
    (allerlaatste van het wiskunde B, heel misschien dat ik straks nog vragen heb over het wiskunde A)


    36 - 9 = 27x^6.

    27x^6 / 6x^2 = 4,5x^4

    en 9x^4 / 2 = ook 4,5x^4


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik wilde hem net uitwerken, maar ik was te laat haha. Maar ik denk dat de grootste "fout" zat bij 36-9, dat het 27 is ipv 29. Dan lijkt opeens die hele som fout, terwijl je maar een rekenfoutje gemaakt hebt.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    [ bericht aangepast op 3 juli 2017 - 19:22 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Standal schreef:
    (...)

    36 - 9 = 27x^6.

    27x^6 / 6x^2 = 4,5x^4

    en 9x^4 / 2 = ook 4,5x^4

    sorry dat volg ik even niet 🤔
    hoe kom je op 4,5?


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Klaver schreef:
    (...)
    sorry dat volg ik even niet 🤔
    hoe kom je op 4,5?


    Simpel!
    27 : 6 = 4,5
    Maar ook 9 : 2 = 4,5.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Yellowstone schreef:


    aah thnx! nu is het me ook duidelijk wat ik niet snap, de eerste stap is me nu duidelijk maar bij het wegdelen snap ik niet helemaal wat je daar doet.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Klaver schreef:
    (...)
    aah thnx! nu is het me ook duidelijk wat ik niet snap, de eerste stap is me nu duidelijk maar bij het wegdelen snap ik niet helemaal wat je daar doet.


    ik vereenvoudig de breuk. 9/6 = 3/2 (je deelt teller en noemer door drie namelijk)
    de x'en kan je gewoon schrappen. het is eigenlijk x.x.x.x.x.x / x.x.x.x (je kan dus vier x'en weghalen) = x.x / 1

    (ik zonder eerst ook nog 9x^6 af)

    [ bericht aangepast op 3 juli 2017 - 19:30 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Yellowstone schreef:
    (...)

    ik vereenvoudig de breuk. 9/6 = 3/2 (je deelt teller en noemer door drie namelijk)
    de x'en kan je gewoon schrappen. het is eigenlijk x.x.x.x.x.x / x.x.x.x (je kan dus vier x'en weghalen) = x.x / 1

    oooh zo, ik ben vgm nu theorie van 10.2 (vorige foto) met de deze theorie door elkaar aan het halen.
    het is zo lastig want ik dacht toch echt dat alles gelijknamig moet zijn behalve bij keer?


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Klaver schreef:
    (...)
    oooh zo, ik ben vgm nu theorie van 10.2 (vorige foto) met de deze theorie door elkaar aan het halen.
    het is zo lastig want ik dacht toch echt dat alles gelijknamig moet zijn behalve bij keer?


    het moet een factor zijn van zowel de teller als de noemen (: ik zal even wat voorbeeldjes neerschrijven


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    nope ik ben er nog steeds niet helemaal uit, na de eerste stap heb je dus:
    36x^6 - 9x^6 / 6x^2

    ik wil nu 36/6 doen
    maar dat kan niet, ik mis voor mijn gevoel een stap want ik snap echt niet wat ik nou na die stap precies moet doen en het boek geeft het ook niet echt duidelijk aan.

    echt een super goed idee dat ik wiskunde laat vallen mijn god, ik ben echt helemaal gefrustreerd hierdoor

    [ bericht aangepast op 3 juli 2017 - 19:37 ]


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    ok wow vooruitgang, ik snap nu waar die twee vandaan komt maar waar is die 36x^6 naar toe? hoe werk je die weg?


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    je mag enkel wegdelen als je deelt met een getal dat zowel van de teller als van de noemer een factor is. indien je teller of noemer een som/verschil is, moeten de alle getallen die factor bezitten.

    [ bericht aangepast op 3 juli 2017 - 19:40 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Klaver schreef:
    ok wow vooruitgang, ik snap nu waar die twee vandaan komt maar waar is die 36x^6 naar toe? hoe werk je die weg?


    ik heb die ontbonden in factoren (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys