• De stelling van deze week luidt:
    Het is onverantwoord om mensen met een verstandelijke beperking kinderen te laten krijgen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Het is niet aan anderen om te vertellen wat verantwoord/onverantwoord is voor iemand. Als iemand iets wilt doen, moet je dat doen.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    hangt dat niet gewoon af van hoe zwaar de verstandelijke beperking is?

    nu is het wel een feit dat intelligentie genetisch doorgegeven wordt en kinderen van mensen met een lager IQ dus nooit een hoog IQ zullen krijgen en de kans vrij groot is dat het kind ook een verstandelijke beperking zal krijgen

    of het daarmee onverantwoord is, idk, ik denk dat men het echt per geval moet bekijken


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik vind dat men zoiets niet voor anderen zou moeten bepalen.


    26 - 02 - '16

    Het lijkt mij dat mensen met een verstandelijke beperking toch wel verstandig genoeg zijn om met de mensen om hun heen te praten over een kinderwens. Er zullen vast genoeg mensen zijn die ze zouden willen helpen bij de opvoeding van een kind.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Nou, dit vind ik best dubbel en ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Je hebt natuurlijk verschillende gradaties in beperkingen dus ja. Maar ik ken dan weer een stel dat zwaar beperkt is en die dus wel twee kinderen hebben die nog erger beperkt zijn. Zij kunnen hun eigen kinderen niet opvoeden, want ze kunnen nog niet eens voor zichzelf zorgen. Dat vind ik niet verantwoord, nee.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Licht aan de situatie. Mensen met een matige tot zware verstandelijke beperking zou ik eens zijn met de stelling. Deels vanwege het feit dat dit al van toepassing is in de zorg. Iemand met een mentale leeftijd van max. 10 jaar is geen geschikte ouder. Vaak hebben mensen in deze klassen een vaste structuur nodig in hun leven en de kleinste veranderingen kan ze helemaal ontregelen. Ik ben bekend met een cliënt waarbij dit al gebeurde met een kleine hormonale verandering of een dag een andere activiteit doen. Het gaat niet zo zeer om hoe het kind verzorgt gaat worden (wat waarschijnlijk al grote problemen gaat geven), maar meer om de bescherming van de ouder van het kind.
    Echter bij licht verstandelijke beperkingen zie ik het kwaad er niet van in (;

    [ bericht aangepast op 9 juli 2017 - 14:27 ]


    Shoganai i ne~

    Eens. In mijn boekje, is iemand echt verstandelijk gehandicapt op het moment dat hij of zij daarbij (tot welke gradatie dan ook) in het dagelijks leven begeleiding nodig heeft. Het klink misschien wat ruig om zomaar voor iemand te bepalen dat hij of zij geen kinderen zou moeten hebben, maar als iemand niet het overzicht en de zelfstandigheid heeft om zonder hulp te kunnen leven, heeft hij of zij zeker niet het overzicht en de zelfstandigheid om voor een compleet afhankelijk kind te kunnen zorgen.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Eens. In mijn boekje, is iemand echt verstandelijk gehandicapt op het moment dat hij of zij daarbij (tot welke gradatie dan ook) in het dagelijks leven begeleiding nodig heeft. Het klink misschien wat ruig om zomaar voor iemand te bepalen dat hij of zij geen kinderen zou moeten hebben, maar als iemand niet het overzicht en de zelfstandigheid heeft om zonder hulp te kunnen leven, heeft hij of zij zeker niet het overzicht en de zelfstandigheid om voor een compleet afhankelijk kind te kunnen zorgen.


    MaarJip, ik wil geen discussie of iets dergelijks starten, wat als die persoon met iemand anders samenwoont die wel goed zelfstandig functioneert?


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Wiarda schreef:
    Eens. In mijn boekje, is iemand echt verstandelijk gehandicapt op het moment dat hij of zij daarbij (tot welke gradatie dan ook) in het dagelijks leven begeleiding nodig heeft. Het klink misschien wat ruig om zomaar voor iemand te bepalen dat hij of zij geen kinderen zou moeten hebben, maar als iemand niet het overzicht en de zelfstandigheid heeft om zonder hulp te kunnen leven, heeft hij of zij zeker niet het overzicht en de zelfstandigheid om voor een compleet afhankelijk kind te kunnen zorgen.

    Wacht even. Dus omdat ik door mijn autisme studiebegeleiding nodig heb en begeleiding op het gebied van sociale activiteiten, mag ik van jou geen kind krijgen, ondanks het feit dat ik prima zelfstandig woon en mezelf uitstekend kan redden qua verantwoordelijkheidsgevoel?


    oi, suzy

    Jure schreef:
    (...)
    Wacht even. Dus omdat ik door mijn autisme studiebegeleiding nodig heb en begeleiding op het gebied van sociale activiteiten, mag ik van jou geen kind krijgen, ondanks het feit dat ik prima zelfstandig woon en mezelf uitstekend kan redden qua verantwoordelijkheidsgevoel?


    Tussen de lijntjes lezen denk ik. Ze zegt als iemand niet zelfstandig kan leven, jij geeft aan dat je dat wel kan, dus geldt het niet voor jou neem ik aan. ^^

    Ik zou zeggen als iemand begeleiding nodig heeft als het gaat om alles, dus niks zelf kan, dan is het denk ik wel onverantwoordelijk, omdat die persoon niet voor een kind kan zorgen daar hij/zij niet eens voor zichzelf kan zorgen. Maar het is een erg lastige stelling hoor. Ik vind dat iedereen een kinderwens moet najagen, maar wel zo dat het kind een goed leven zal krijgen. Er zijn ook koppels met een beperking geweest die gewoon een gezond kind op de wereld hebben gezet, dus ja.. Lastig te verwoorden dit, zeker omdat ik niemand op stang wil jagen..

    [ bericht aangepast op 9 juli 2017 - 15:20 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    Tussen de lijntjes lezen denk ik. Ze zegt als iemand niet zelfstandig kan leven, jij geeft aan dat je dat wel kan, dus geldt het niet voor jou neem ik aan. ^^

    Ik zou zeggen als iemand begeleiding nodig heeft als het gaat om alles, dus niks zelf kan, dan is het denk ik wel onverantwoordelijk, omdat die persoon niet voor een kind kan zorgen daar hij/zij niet eens voor zichzelf kan zorgen. Maar het is een erg lastige stelling hoor. Ik vind dat iedereen een kinderwens moet najagen, maar wel zo dat het kind een goed leven zal krijgen. Er zijn ook koppels met een beperking geweest die gewoon een gezond kind op de wereld hebben gezet, dus ja.. Lastig te verwoorden dit, zeker omdat ik niemand op stang wil jagen..


    Ze zegt anders wel dit:

    In mijn boekje, is iemand echt verstandelijk gehandicapt op het moment dat hij of zij daarbij (tot welke gradatie dan ook) in het dagelijks leven begeleiding nodig heeft.

    Het lijdt geen twijfel wat ze bedoelt, mijns inziens.


    oi, suzy

    Jure schreef:
    (...)
    Het lijdt geen twijfel wat ze bedoelt, mijns inziens.


    Er staat 'dagelijks leven': het dagelijks leven is het patroon van gebruikelijke handelingen en bezigheden die in een bepaalde periode door de meeste mensen als voor de hand liggend beschouwd worden, gebeurtenissen of daden die geen bijzonder karakter hebben en volgens een min of meer regelmatig ritme terugkeren. Ik geloof dat je wel gewoon normaal kan opstaan, ontbijt kan maken, wassen, brievenbus legen, etc. :')

    Onder autisme valt bijvoorbeeld ook ADHD, maar het wilt niet zeggen dat je begeleiding krijgt om je concentratie te bevorderen tijdens het studeren, dat je dan niet normaal kunt functioneren.

    [ bericht aangepast op 9 juli 2017 - 15:36 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Het is onverantwoord om mensen die niet goed genoeg voor zichzelf kunnen zorgen kinderen te laten krijgen. Dát is wat ik vind. Maakt niet uit of men wel of geen verstandelijke beperking heeft. Ik vind niet dat je dáárop beoordeeld moet worden.


    Smile. You're beautiful. <3

    Kalokagathia schreef:
    Het is onverantwoord om mensen die niet goed genoeg voor zichzelf kunnen zorgen kinderen te laten krijgen. Dát is wat ik vind. Maakt niet uit of men wel of geen verstandelijke beperking heeft. Ik vind niet dat je dáárop beoordeeld moet worden.


    Dat vind ik een goede. Ik vind het in ieder geval belangrijk dat per situatie wordt gekeken en beoordeeld en daar er niet ergens een lijn getrokken moeten worden. Wat ik belangrijk vind is dat de kinderen in ieder geval niet te leiden hebben onder de kinderwens die hun ouders hebben.


    ©1998

    Kalokagathia schreef:
    Het is onverantwoord om mensen die niet goed genoeg voor zichzelf kunnen zorgen kinderen te laten krijgen. Dát is wat ik vind. Maakt niet uit of men wel of geen verstandelijke beperking heeft. Ik vind niet dat je dáárop beoordeeld moet worden.


    26 - 02 - '16