• Ik heb wat tips en advies nodig, want ben helemaal in de war.
    Wanneer moet je een nieuwe alinea beginnen? En waar hoort de 'tab' te staan?
    Op dit moment laat ik random zinnen op nieuwe regels beginnen en ik heb eigenlijk geen flauw idee wat ik aan het doen ben.
    Zijn hier regels voor? (Een voorbeeldje is misschien dit tekstje alweer. Gedachteloos zet ik zinnen op een nieuwe regel en ik heb geen idee of ik het goed doe.)

    I need some help.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik gebruik tab sowieso bij dialoog. Dus,
    tab "Hoi," zei ik.
    tab "Hey, hoe gaat het?" vroeg hij.

    Voor de rest doe ik ook maar wat. Misschien ff aan Natas vragen?


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

          De tab hoort te staan bij elke beginregel van een nieuwe alinea (zie deze post).
          Ook hoor je een nieuwe alinea te beginnen als een andere persoon begint te spreken tijdens een dialoog en wanneer je een nieuw onderwerp aansnijdt in je tekst. Alinea's zijn ook een middel om de spanning in je verhaal te verhogen.
          Sla eens een (lees-)boek op een willekeurige pagina open. Wellicht leer je daar al een heleboel van.

    [ bericht aangepast op 12 juli 2017 - 15:05 ]


    oi, suzy

    In dialogen doe ik het naar mijn idee goed, dus dat is al iets. Voor de rest vind ik het erg lastig om de scheiding tussen twee alinea's te moeten maken. Ik weet vaak niet waar een alinea eindigt en waar een nieuwe begint en ik dus de zin op een nieuwe regel moet laten beginnen. (En moet laten inspringen.)
    Gisteren heb ik inderdaad een groot deel van de dag besteed aan het bekijken van schrijfstijlen van anderen. Ik ben er helaas niet veel wijzer van geworden.
    Heel erg bedankt voor deze tips al. Ik denk echter wel dat ik nog iets meer nodig heb om het helemaal onder de knie te krijgen.

    [ bericht aangepast op 12 juli 2017 - 17:01 ]


    look at the stars, look how they shine for you;

    Jure schreef:
    De tab hoort te staan bij elke beginregel van een nieuwe alinea (zie deze post).
          Ook hoor je een nieuwe alinea te beginnen als een andere persoon begint te spreken tijdens een dialoog en wanneer je een nieuw onderwerp aansnijdt in je tekst. Alinea's zijn ook een middel om de spanning in je verhaal te verhogen.
          Sla eens een (lees-)boek op een willekeurige pagina open. Wellicht leer je daar al een heleboel van.

    Dit.

    Dus eigenlijk basically wat Jure zegt.

    [ bericht aangepast op 14 juli 2017 - 10:49 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Yukimura schreef:
    In dialogen doe ik het naar mijn idee goed, dus dat is al iets. Voor de rest vind ik het erg lastig om de scheiding tussen twee alinea's te moeten maken. Ik weet vaak niet waar een alinea eindigt en waar een nieuwe begint en ik dus de zin op een nieuwe regel moet laten beginnen. (En moet laten inspringen.)
    Gisteren heb ik inderdaad een groot deel van de dag besteed aan het bekijken van schrijfstijlen van anderen. Ik ben er helaas niet veel wijzer van geworden.
    Heel erg bedankt voor deze tips al. Ik denk echter wel dat ik nog iets meer nodig heb om het helemaal onder de knie te krijgen.


    Ik doe als het een nieuwr 'scene' is een witregel er tussen
    En als er 2 dialogen achter elkaar zijn de tweede op een nieuwe regel


    --

    Ik denk dat het dan vooral veel uitpoberen wordt. Tenzij nog iemand een gouden tip heeft ofzo.

    Thanks voor de reacties (:
    Het heeft we al wel een stuk op weg geholpen ^^


    look at the stars, look how they shine for you;

    Je eerste alinea mag nooit beginnen met een tab / inspringing. Dat is pas vanaf de tweede alinea. Men zet enters als het onderwerp verandert. Als je bijvoorbeeld een boom aan het beschrijven bent en er plots een bom ontploft, zou ik je aanraden een enter te zetten. Zoals eerder is gezegd plaats je ook altijd een enter als iemand anders iets zegt of doet. (: Een witregel moet enkel als je van omgeving verandert.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys