• Mensen zeggen dat er op het vmbo hele asociale en moeilijk lerende kinderen zitten die ook nog eens gedrag problemen hebben. Het wordt in de media veel negatief over gesproken, vooral dat het niveau het laagste van het laagste is. Sommige zeggen dat V)Mbo'ers nutteloos, en geen diploma verdienen. dat ze daar heel lui en crimineel gedrag vertonen. Zijn Vmbo'ers in werkelijkheid echt dom?

    Sommige Vwo'ers zeggen dat vmbo het diepte punt is en dat je beter vuilnisman moet zijn als je toch vmbo doet.
    En paar zeggen dat Vmbo geen ambities hebben, terwijl er wel een paar zitten die hart hun best doen voor een diploma.


    Nobody Say It was easy

    Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat vmbo'ers geen diploma verdienen.

    Wat wil je bereiken met dit topic?


    oi, suzy

    Jure schreef:
    Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat vmbo'ers geen diploma verdienen.

    Wat wil je bereiken met dit topic?


    Ik wil weten hoe mensen over Vmbo denken.


    Nobody Say It was easy

    Ik heb vmbo, havo én vwo gedaan. Ik merk heel erg het verschil in klas. Vmbo is inderdaad heel druk en ik merk wel dat op vmbo er heel relaxt over cijfers wordt gedaan. Ergens een vier halen vonden ze op vmbo wel minder erg dan op het vwo, merkte ik. Er werd ook veel meer gepest op het vmbo dan op het vwo en op het vmbo zaten over het algemeen asocialere mensen dan op het vwo.

    Ik merkte heel erg dat bij het oplopen van vmbo naar vwo het gepest afnam en de mensen serieuzer werden over school zelf en de vakken. Op vwo zijn de klassen veel rustiger en iedereen probeerde echt op te letten, terwijl op vmbo de lessen zo druk waren dat ik amper een vol uur normaal les heb gehad.

    Dit kan natuurlijk verschillen per school, maar dit zijn mijn persoonlijke ervaringen. Niemand op vmbo is dom en op vwo heb ik niemand horen zeggen dat vmbo'ers dom zijn of nutteloos zijn. Alleen uit ervaring weet ik dat heel veel wél asociaal zijn en dat er gewoon veel gepest wordt op het vmbo. Maar iedereen verdient een diploma.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik ben mbo'er.... En ik kan je zeggen dat het enigzinds slap gelul is. Iedereen verdient een diploma en elk niveau js nuttig in onze maatschappij. Wel kan ik beamen dat mensen van mbo meer leven met oogkleppen op en minder ruimdenkend zijn als het gaat om anderen, maar ze zijn net zo hard nodig als anderen en je hebt altijd uitzonderingen.
    De mening is ergggg over een kam geschoren...

    [ bericht aangepast op 15 juli 2017 - 22:01 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Natuurlijk zijn vmbo'ers niet dom. Het enige nadeel aan het vmbo dat ik kan zien, is dat het algemene beeld van het vmbo inderdaad niet erg positief is (hoe misplaatst ook) en dat dat een enorme impact kan hebben op het zelfbeeld van die jongeren.

    Edit: en na twee jaar in een mengklas gezeten te hebben (vmbo/havo/vwo gemengd in de eerste twee jaar) viel het me ook wel een beetje op dat de meeste kids op het vmbo wat drukker zijn, inderdaad, maar daarmee ook de enigen die met iedereen gesprekken aan konden knopen (leerling en leraar, maakte niet uit) en het met iedereen gezellig kon hebben, terwijl de kids van de hogere niveaus erg in hun eigen groepjes bleven kleven.

    [ bericht aangepast op 15 juli 2017 - 22:00 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    50% van de bevolking is vmbo-niveau. Slechts iets van 10-20% heeft vwo niveau.
    Vmbo-t is dus ongeveer het gemiddelde van de bevolking.

    Lijkt me gek als dat dus wordt gezien als 'dom'.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Ik heb VWO gedaan en wij hadden wel een hekel aan het vmbo. Dit was ook wederzijds. Wij waren de nerds en studiebolletjes, zij waren de aso's en stomkoppen. Ik ben heel veel gepest door zowel VWO als havo als vmbo, en momenteel heb ik een relatie met een mbo'er (die wel meer capaciteit had maar te veel werd gepest op havo/vwo en dus mavo heeft gedaan). Ik probeer iedereen echt apart te beoordelen, maar vaak wordt het stereotype wel bevestigd. Luidruchtig, aso, pestkop, "kanker", drama, eerst zeggen of doen, dan nadenken, en ja, dom, en arrogant, alsof ze het iq van een genie hebben, maar eigenlijk niet slimmer zijn dan een aardappel.

    Dus ja, om je vraag te beantwoorden, bij mij op school hadden we een hekel aan het vmbo, maar zij ook aan het VWO.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Jure schreef:
    Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat vmbo'ers geen diploma verdienen.

    Wat wil je bereiken met dit topic?

    lol idd


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Ik ben van vmbo naar mbo naar het hbo gegaan. De denkwijze dat vmbo/mbo'ers dom zijn komt inderdaad vaak voor, niet zozeer bij leerlingen maar bij stagebegeleiders, docenten e.d.

    Het is ook wel begrijpelijk aangezien het vmbo en mbo verdeeld is in meerdere niveaus terwijl gewoon veel mensen dat niet weten. Dom kun je geen enkel niveau ervan noemen, maar er is zooo veel verschil tussen mbo niveau 2 en niveau 4 en als je niet weet dat die niveau verschillen er zijn dan kan ik me de vergissing wel ergens voorstellen.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Naja, je kan sowieso niet echt zeggen dat heel het vmbo zo is, want er zijn wel uitzonderingen. Then again, ik heb meerdere jaren op een teamsport gezeten, en ik moet wel zeggen dat de meeste meiden daarop die VMBO deden, inderdaad wel een stuk drukker dan de meiden die HAVO of VWO deden, zoals meerdere hier ook aangeven. Ik vind het wel vreemd als mensen gelijk maar zeggen dat ze "dom" zijn. Bovendien gaat intelligentie gaat een stuk verder dan welk niveau je doet. Ik ken behoorlijk wat mensen die VWO gedaan hebben, maar toch redelijk onnozel waren, en ook VMBO'ers die gewoon scherpzinnig zijn. Nutteloos zijn ze ook zeker niet, want elk "niveau" is nodig in een land. Je kan een land niet "draaiende" houden met enkel hoger opgeleiden.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik heb niks tegen vmbo, want dan zou ik iets tegen mezelf moeten hebben. Tbh, iedereen die zichzelf beter vindt dan een ander vanwege een stapel papiertjes kan van mij de boom in.


    26 - 02 - '16

    Moggy schreef:
    Ik heb niks tegen vmbo, want dan zou ik iets tegen mezelf moeten hebben. Tbh, iedereen die zichzelf beter vindt dan een ander vanwege een stapel papiertjes kan van mij de boom in.

    je hebt groot gelijk


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Standal schreef:
    Ik heb vmbo, havo én vwo gedaan. Ik merk heel erg het verschil in klas. Vmbo is inderdaad heel druk en ik merk wel dat op vmbo er heel relaxt over cijfers wordt gedaan. Ergens een vier halen vonden ze op vmbo wel minder erg dan op het vwo, merkte ik. Er werd ook veel meer gepest op het vmbo dan op het vwo en op het vmbo zaten over het algemeen asocialere mensen dan op het vwo.

    Ik merkte heel erg dat bij het oplopen van vmbo naar vwo het gepest afnam en de mensen serieuzer werden over school zelf en de vakken. Op vwo zijn de klassen veel rustiger en iedereen probeerde echt op te letten, terwijl op vmbo de lessen zo druk waren dat ik amper een vol uur normaal les heb gehad.

    Dit kan natuurlijk verschillen per school, maar dit zijn mijn persoonlijke ervaringen. Niemand op vmbo is dom en op vwo heb ik niemand horen zeggen dat vmbo'ers dom zijn of nutteloos zijn. Alleen uit ervaring weet ik dat heel veel wél asociaal zijn en dat er gewoon veel gepest wordt op het vmbo. Maar iedereen verdient een diploma.


    Je moet wel onthouden dat je ouder bent geworden over de jaren heen en dat dat mee kan spelen met de serieusheid en rust in de klas.

    Mijn vwo klas was zo gek als een deur en leuk compleet gevuld met ADHD'ers (was niet zo, maar gewoon allejezus druk). In de zesde klas was het wel wat gekalmeerd maar tot de 16/17 jaar waren wij ook gewoon etters.

    Ik denk dat vwo'ers gewoon wat meer inzicht hebben in wat hun acties betekenen voor hun omgeving en mensen daarin. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten. Ik zeg ook niet dat ze allemaal iets met dat inzicht doen.

    Wat ik heel erg heb gemerkt is dat ik wat ben afgezonderd van vmbo'ers, omdat onze school alleen havo vwo leerlingen had en daarnaast vwo en havo niet echt mixte op onze school. Ik heb dus heel lang (nog steeds wel) in een slimme-mensen-vacuüm gezeten en ik denk dat daardoor het beeld stereotyperig is en misschien wel onrealistisch. Dat ik een paar mensen ken die vmbo doen en dus wél echt dom zijn / totaal niet slim / laten lijken dat ze niet echt snugger zijn, en "de rest" oftewel de mensen die een vervolgopleiding doen, die thuis enorm veel interesse tonenn in bijvoorbeeld nieuws em politiek of doorstromen naar havo / vwo, niet echt te zien is.

    Ik vind een lager niveau niet erg, ik vind luiheid erg. Als je keihard je best moet doen voor vmbo en thuis een hobby hebt gevonden en de krant leest - vet goed. Als je onvoldoendes haalt op het vmbo (of zesjes) constant uit je neus eet en op de bank hangt - not done.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    M'n zusje is geslaagd voor haar VMBO, ik ben nog bezig met mijn VWO. Het klopt wel een beetje dat het VMBO iets drukker is, maar het gepest enzovoorts is bij m'n zusje in de klas een stuk minder geweest dan bij mij in de klas... Als het bij haar in de klas gebeurde, was het meestal wel wat fysieker en opvallender, bij mij gebeurde het vooral achter iedereens rug om, zo onopvallend en slinks mogelijk.

    Maar met VMBO is niets mis. Ik weet niet of je de column van Pieter Derks over hogeropgeleiden kent, anders moet je die maar even luisteren. Steengoed.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik heb nu aan alle niveaus lesgegeven en daaruit kan ik concluderen dat niemand in een hokje geplaatst kan worden op basis van zijn of haar niveau op school. Ik had leerlingen op het vmbo die erg hard werkten, ijverig waren en praktisch nooit wat zeiden in de klas. Evenals dat ik vwo-leerlingen had die druk waren, door mij heen praatten en geen motivatie hadden. Daarnaast heeft iedereen niveau wel wat kenmerken die overheersen in een klas. Over het algemeen zijn vmbo-leerlingen wat mondiger, dus ze zeggen eerder wat ze denken terwijl de vwo-leerlingen dat liever achter je rug om doen. Echter, dat wil niet zeggen dat iedere leerling op een bepaald niveau dat doet.
    Als docent gaat mijn voorkeur in het lesgeven zelfs uit naar het vmbo.


    Big girls cry when their hearts are breaking