• Hallo allen,

    Er is een reden waarom ik deze topic opent. Aanstaande vrijdag begint mijn schooljaar. Soort van dan. Ik moet naar school gaan voor 4 en een halve uur om boeken, rooster en studentcode op te halen. Komt op neer dat vrijdag het materiaal ophaal dag is. Best wel belangrijk, want je wilt natuurlijk je eerste kwartiel niet zonder boeken lopen of je studentcode waardoor je niet op het schoolwebsite kan. Dus vrijdag zal ik sowieso gaan.

    Maar maandag en dinsdag zijn dus de officiele introductiedagen. En voor iemand die als de dode is voor nieuwe situaties en vooral als het om sociale situaties gaat, is het wel een big deal. Ik snap volledig dat je klas "leren kennen" van belang is, maar ik ervaar introductiedagen als dikke bs. Er zal altijd iemand zijn die indirect "buiten valt" en raad wie dat altijd is? Juist, altijd degene die moeite heeft met sociale situaties. In dit geval: ik.

    Bij het MBO ging ik naar de introductiedagen en het verliep niet zeer prettig. Bij etenstijd zat ik alleen in een hoekje, mijn best te doen om niet te huilen. Dus toen ik vorig jaar naar de HBO ging, ging ik dus ook alleen naar de materiaalophaal dag en vervolgens skipte ik de introductiedagen. Echter werd ik op de eerste introductiedag gebeld door de school. Het juffrouw aan de telefoon vond het "zeer raar" dat ik niet aanwezig was. Maar wat zeg je nou tegen een kennis die bij de balie werkt? Dat je als de dode bent voor introductiedagen en dat je sociale vaardigheden niet bepaalf 100% is? Nee, ofcourse not.
    Nou moet je weten dat ik vorig jaar van opleiding was veranderd (van rechten naar accountancy). Die verandering was op zich te groot, kon de lessen nauwelijks volgen en ik stopte na het eerste kwartiel. Ik besloot uiteindellijk een gapyear te nemen. Maar in de eerste kwartiel was mijn 'klas' een groep studenten die allemaal bij elkaar zaten bij de MBO. Dus ik viel ...buiten.

    Ik zal dit jaar iets doen in de richting van rechten en economie, dus ik denk dat het wel lessen wel beter zullen gaan sinds ik iets doet waar ik wel "bekend" mee bent. Maar toch zit ik met het dilemma van: tot hoeverre zijn introductiedagen belangrijk? Zijn ze echt een dikke must? En hoeveel mis je nou echt als je niet gaat en zijn introductiedagen echt belangrijk voor de sociale contacten in de klas?

    Wat denken jullie?

    [ bericht aangepast op 16 aug 2017 - 15:19 ]


    -

    Ik ben nooit gegaan naar mijn introductiedagen. En dan merk je toch wel dat mensen in de klas toch idd al een beetje groepjes hebben gevormd. Plus, bij ons in de klas was er iets van het 'bomenlied'? Dat werkt echt zo vaak gezongen en ik stond erbij van: Jup, ik ben de enige die het niet kent.

    Ik heb het op zich niet als hinderlijk ervaren, ik sprak mensen later wel aan, vooral via groepsopdrachten. Maar ik merkte dat mensen die op de introductiedagen waren geweest al veel meer aanspraak hadden door de school heen. Plus daardoor had ik soms het gevoel dat ik ergens een beetje achteraan liep.

    Maar goed, je moet voor jezelf weten wat je het fijnste vind, dat introduceren komt toch wel, of het nu op school of tijdens die dagen is. Kies voor jezelf wanneer je je daar het gemakkelijkst bij voelt, en ook wanneer je het echt gaat doen. Als je wacht tot school, en introduceert nog niet - omdat je niet durft of zo - dan zit je nog alleen. (Dat klinkt heel hard volgens mij, maar zo bedoel ik het echt niet,)


    It's never gonna happen, Guys.

    Toen ik met HBO startte ben ik wel naar de introductiedagen gegaan en daar kwam ik eigenlijk gelijk bij een groepje (met ook allemaal nieuwe) met wie ik de rest van het jaar opgetrokken ben (daarna stopte ik). Het jaar daarna ging ik naar de universiteit, maar toen heb ik de introductiedagen overgeslagen. Ik had me volgens mij héél laat ingeschreven of ik had geen zin, ik weet het niet meer precies, maar in ieder geval heb ik daar wel spijt van gehad. Daardoor voelde ik me júist een beetje buitengesloten omdat ik als een van de weinigen níet mee was gegaan. Uiteindelijk vond ik mijn weg wel, maar ik heb me wel een tijd erg vriendloos gevoeld daar en dat veranderde eigenlijk pas toen ik op stage ging en wel een paar weken met mensen moest optrekken.

    Door slechte ervaringen met introductie-activiteiten in de derde klas van de middelbare had ik ook niet heel veel met zulke weken op, maar ik heb toch spijt dat ik het op de uni nooit gedaan heb.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik zou het gewoon doen! Ik heb ook echt een hekel aan zulke dingen, maar ik ga maandag gewoon op intro week (das 5 dagen met slapen). Ik ben nu al zo zenuwachtig dat ik er amper van slaap


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Introductiedagen zijn wel belangrijk want een verkeerde eerste indruk kan alles verpesten.


    If you can dream it , you can do it. ( Rein van Duivenboden)

    Het is helemaal niet erg als je niet durft op iemand af te stappen. Als je gewoon een lieve of vriendelijke uitstraling hebt is er en grote kans dat iemand op jou afstapt en dat je toch nog vrienden maakt. Als een eerste klas introvert met sociale angst begrijp ik precies waar je tegen aan loopt.

    Ik raad je echt wel aan om te gaan, want als je niet gaat is er een grote kans dat er al groepjes zijn gevormd en dat je er dan ''buiten valt''

    Misschien dat uiteindelijk wel blijkt dat er hele leuke mensen in je klas zitten als je naar die introductiedag(en) gaat.

    Toen ik vorig schooljaar aan het hbo begon ik ben inmiddels gestopt met school, ben ik voor de introductiedag met de klas op introweekend geweest met de studievereniging. Het was echt heel tof en ik zat ook in een team met twee meiden die ook bij mij in de klas kwamen.
    Ook bleek een meisje waarmee ik mogelijk in de klas heb gezeten in groep 1/2 de opleiding te doen, dus ik raakte ook aan de praat met haar. Deze week ben ik er ook achtergekomen dat één van de beta-readers bij mij op de middelbare school en de hogeschool zat.

    Dus wie weet wat voor mensen in je klas zitten. Misschien zitten er veel meer jongens in dan meiden, of juist andersom. Je gaat het allemaal wel merken als je naar die introductiedagen gaat.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Mijn introductie op MBO was niet echt heel heftig vond ik zelf. Wij werden de eerste dag meteen voor de klas gezet om wat over jezelf te vertellen. Maar ik deed ook marketing/communicatie, daar zitten nou eenmaal bepaalde types op.

    Ik heb begin september ook introductie, maar gelukkig geen kamp. Ik moet een of andere marketing spel doen een speurtocht. Introductie is bij mijn Hogeschool verplicht, dus moet wel heen.

    Maar het is idd goed om te bedenken dat het voor iedereen een nieuwe situatie is. Er zijn altijd mensen die ook nog geen andere mensen kennen. Zolang je er maar open voor staat kan zo'n introductie wel heel leuk zijn.


    Alleen maar tranen van geluk

    Ik vind introductiedagen ook altijd bullshit. Ik zit daar voor mezelf en voor mijn studie en niet om vriendjes te maken. Uit mijn eigen ervaring weet ik ook dat op mijn hogeschool niet echt veel mensen bevriend met elkaar zijn. Natuurlijk kunnen wij wel met elkaar door één deur, maar we zijn geen dikke vrienden. Dit komt omdat je elke keer in een andere projectgroep zit, met andere mensen werkt en weer andere gezichten ziet. Hierdoor kun je ook niet echt een band met mensen opbouwen. Vandaar dat mijn school ook geen introductiedagen doet. Alleen een kennismakingsdag, wat vaak maar 2 uurtjes duurt. Dat vind ik veel chiller en ook minder geforceerd. Dus ik snap wel dat je er niets aan vindt. Het blijft echter wel je eigen beslissing of je er heen gaat of niet. Ik weet niet hoe veel waarde je eraan hecht om mensen te ontmoeten en alvast wat gezichten te kennen voor je aan je schooljaar begint.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Oke dus, ik heb mijn klas ontmoet. We zijn een kleine opleiding met een klas van 4-5 mensen. Van de andere 4, zijn alleen 3 gekomen en ze kennen elkaar al. Dit wordt leuk. (Sarasm) Heb mezelf even geintroduceerd, ik kreeg hun namen maar beetje al vergeten, oeps. Verder leken ze niet echt geinteresseerd te zijn. Dus blegh


    -

    Poncho schreef:
    Oke dus, ik heb mijn klas ontmoet. We zijn een kleine opleiding met een klas van 4-5 mensen. Van de andere 4, zijn alleen 3 gekomen en ze kennen elkaar al. Dit wordt leuk. (Sarasm) Heb mezelf even geintroduceerd, ik kreeg hun namen maar beetje al vergeten, oeps. Verder leken ze niet echt geinteresseerd te zijn. Dus blegh


    Dat is iets. I'm cheering for you *O*

    [ bericht aangepast op 18 aug 2017 - 18:04 ]


    26 - 02 - '16

    Poncho schreef:
    Oke dus, ik heb mijn klas ontmoet. We zijn een kleine opleiding met een klas van 4-5 mensen. Van de andere 4, zijn alleen 3 gekomen en ze kennen elkaar al. Dit wordt leuk. (Sarasm) Heb mezelf even geintroduceerd, ik kreeg hun namen maar beetje al vergeten, oeps. Verder leken ze niet echt geinteresseerd te zijn. Dus blegh

    Stel hen vragen. Dat werkt het beste! Succes.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Niet om bijzonder lullig te doen, maar als je hun namen al niet meer weet — zijn zij niet de enigen die niet geïnteresseerd waren. x: Of zie ik dat verkeerd?


    Rohirrim schreef:
    Niet om bijzonder lullig te doen, maar als je hun namen al niet meer weet — zijn zij niet de enigen die niet geïnteresseerd waren. x: Of zie ik dat verkeerd?

    Haha, zo ging het niet. En nadat ik het bovenstaande heb gepost, probeerde ik ook een tweede gesprek aan te kaarten, werd zowat kortig beantwoord op mij vragen.


    -

    Poncho schreef:
    (...)
    Haha, zo ging het niet. En nadat ik het bovenstaande heb gepost, probeerde ik ook een tweede gesprek aan te kaarten, werd zowat kortig beantwoord op mij vragen.


    Ah dan mijn oprechte excuses. Alsnog, houd in je achterhoofd dat niemand meteen op nieuwelingen springt in een gesprek (dat zou ik zelf ook niet doen). Geef hen ook de tijd om je te leren kennen en aan je te wennen.


    Rohirrim schreef:
    (...)

    Ah dan mijn oprechte excuses. Alsnog, houd in je achterhoofd dat niemand meteen op nieuwelingen springt in een gesprek (dat zou ik zelf ook niet doen). Geef hen ook de tijd om je te leren kennen en aan je te wennen.

    Ja, dat is waar ook. Ze zaten bij de sbo ook al bij elkaar, dus ze hebben wel een enig band met elkaar. Mss moet ik hun idd gewoon de tijd geven in plaats van verwachten dat het automatisch klikt.


    -