• Gister ben ik er achter gekomen dat ik op een verkeerde manier het tekenen benader (met mijn link hersenhelft ipv rechter hersenhelft). Omdat ik graag beter wil worden in tekenen ben ik hiernaar op zoek gegaan, naar oefeningen, maar ik ben toen vooral tegen een vraag aangelopen, waar ik nu al langer tegen aan loop. Is het mogelijk om op creatief vlak te verbeteren zonder feedback van een ervaringsdeskundige? Ik ben nu al een paar jaar cello aan het spelen zonder docent, maar ik heb niet echt het gevoel alsof mijn niveau ermee omhoog gaat (eerder omlaag, mwahaha). Maar nu dat ik weet waar mijn "pijnpunten" zitten bij het tekenen, vroeg ik mij af of ik dit alleen kan weg werken, zonder dat mij een ervaren persoon zegt of ik goed bezig ben, en wat ik kan verbeteren/waar ik op moet letten. Wat denken jullie?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Tekenen valt zeker wel te verbeteren, ook zonder tips. Als je zelf kritisch bent op je werk moet dit gewoon lukken.
    Nu zijn er hier ook genoeg mensen die je denk ik wel feedback zouden willen geven ^^


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Oh gaaf dat je ook cello speelt! Je zou me altijd om hulp kunnen vragen bij vingerzettingen of houding of muzikale iets maakt niet uit. Of een filmpje sturen ofzo.

    Wat ik altijd doe als ik cello speel: speel een stuk voor de eerste keer die dag alsof je zelf de docent bent. Heel goed luisteren naar wat je eigenlijk speelt en dan bedenken hoe het beter kan. Daar oefen je dan een paar minuten op(hoeft helemaal niet groot te zijn, kan ook maar één maat zijn) , totdat je denkt dat het goed gaat. Je speel een iets groter stuk en als dat ook goed gaat, speel je nog een keer helemaal het stuk maar dan op een muzikale manier, zodat jij er de meeste lol in hebt. Op een gegeven moment is het inderdaad handig om een docent te hebben, omdat dat sneller gaat. Maar als jij gewoon wilt spelen en minder snel vooruit wilt komen is dat helemaal prima.

    Bij muziek vind ik het altijd confronterend, want je moet niet letten op wat al goed gaat, je moet juist letten op wat niet zo goed gaat. Dat kan soms best wel pijn doen en/of vermoeiend zijn.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    VeniVidiVici schreef:
    Oh gaaf dat je ook cello speelt! Je zou me altijd om hulp kunnen vragen bij vingerzettingen of houding of muzikale iets maakt niet uit. Of een filmpje sturen ofzo.

    Wat ik altijd doe als ik cello speel: speel een stuk voor de eerste keer die dag alsof je zelf de docent bent. Heel goed luisteren naar wat je eigenlijk speelt en dan bedenken hoe het beter kan. Daar oefen je dan een paar minuten op(hoeft helemaal niet groot te zijn, kan ook maar één maat zijn) , totdat je denkt dat het goed gaat. Je speel een iets groter stuk en als dat ook goed gaat, speel je nog een keer helemaal het stuk maar dan op een muzikale manier, zodat jij er de meeste lol in hebt. Op een gegeven moment is het inderdaad handig om een docent te hebben, omdat dat sneller gaat. Maar als jij gewoon wilt spelen en minder snel vooruit wilt komen is dat helemaal prima.

    Bij muziek vind ik het altijd confronterend, want je moet niet letten op wat al goed gaat, je moet juist letten op wat niet zo goed gaat. Dat kan soms best wel pijn doen en/of vermoeiend zijn.


    Omg, wat cool dat je ook cello speelt! En dat zou inderdaad wel helpen. Ik ga dit onthouden.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik heb zelf nooit echt tekenles gehad, maar heb het mezelf wel aangeleerd, dus tekenen leren is zeker mogelijk! Ik denk dat het belangrijkste is dat je gewoon eens in de zoveel tijd uit je comfortzone stapt, en wat nieuws probeert. Ik heb achteraf gezien ook wel vrij veel van tekenboeken geleerd, dit zorgt er vaak voor dat ik niet te kritisch word, maar wel mijn verbeterpuntjes zie. Als je echt twijfelt, zou je je tekeningen aan iemand die hoger dan "zero" van verstand ervan heeft kunnen laten zien. Het hoeft geen professional te zijn, vaak is mijn zusje degene die mijn verbeterpunten aanwijst, en het helpt erg goed voor mij op deze manier.

    Bij tekenen denk ik dat je heel erg moet letten op wat je al kan, en het vooral los moet kunnen laten. Niet omdat het slecht is, juist niet, maar zodat je ook goed kan worden in andere dingen, en dan gewoon stukje bij beetje beter wordt. Ik weet dat dit niet bij alles zo werkt, maar bedenk voor jezelf ook of positieve of negatieve feedback jou beter helpt. Ik kan heel slecht tegen negatieve feedback, en heb dan vaak de neiging er helemaal mee te stoppen. Als negatieve feedback jou juist aanspoort, kan je denk ik het beste om feedback van een kritisch persoon vragen en is een ervaringsdeskundige misschien wel handig. Met mensen die positief feedback fijner vinden, raad ik bij tekenen, schilderen of schrijven aan het jezelf te leren uit boeken, filmpjes, etc., omdat dit volledig je eigen tempo is en je niet het gevoel hebt je docent af te remmen, maar wel je vooruitgang ziet. Dus ja, bij tekenen kan je zonder docent, heel goed zelfs. Maar zonder feedback is wel erg gewaagd.


    obsessive rage

    Je kan altijd nog een tekenboek kopen en daaruit leren. Van natekenen leer je ook veel. Misschien moet je zoeken naar tekenopdrachten of challenges? Vooral veel expirementeren denk ik. Nieuwe dingen uitproberen.. Misschien komt dan de creativiteit wel naar boven.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Apfelstrudel schreef:
    Je kan altijd nog een tekenboek kopen en daaruit leren. Van natekenen leer je ook veel. Misschien moet je zoeken naar tekenopdrachten of challenges? Vooral veel expirementeren denk ik. Nieuwe dingen uitproberen.. Misschien komt dan de creativiteit wel naar boven.


    En dan heb je natuurlijk Youtube, Instagram en Pinterest als mega goede inspiratiebron waarbij vaak de stappen ook staan uitgelegd!


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Herfst schreef:
    (...)

    En dan heb je natuurlijk Youtube, Instagram en Pinterest als mega goede inspiratiebron waarbij vaak de stappen ook staan uitgelegd!


    Inderdaad! Je kan qua uitleg en opdrachten veel vinden op internet. En inspiratie natuurlijk!


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Ik heb een jaar tekenles gevolgd, maar daar heb ik alleen de basis geleerd. De rest heb ik mezelf aangeleerd, dus het is zeker mogelijk^^! Oefen met moeilijker stukken. Kijk ernaar en probeer het na te maken. Bij tekenen is het oké om fouten te maken, want daar kan je juist van leren. waar zit de fout? Waarom is het fout? Dit kan je ook aan andere vragen als je het niet ziet.
    Ik zeg altijd tekenen is kijken , omdat er gekeken moet worden hoe iets in elkaar zit. Ik zou zeggen, gewoon proberen!


    Seasons will change, but I shall remain

    Het belangrijkste wat mij een tijd geholpen heeft met tekenen is bijna dagelijks oefenen oefenen oefenen. Ik tekende echter alleen na, want uit mijzelf tekenen lukte nooit echt. Het helpt ooit om van stijlen te wisselen. De ene keer tekende ik een portret (na) en de andere keer een schattig manga figuurtje.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Ik denk dat er ook wel een groot verschil zit in jezelf leren tekenen en jezelf cello leren spelen. Volgens mij is tekenen wat dat betreft veel meer een creatief proces en ook wat makkelijker om jezelf aan te leren, want het kost veel minder moeite om de technische kant van het verhaal onder de knie te hebben (grofgezegd; je moet een potlood vast kunnen houden). Daarna kan je oefenen en je eigen stijl ontwikkelen op papier (en dat kan natuurlijk wel erg lang duren), maar er is niet veel voor nodig voor je kan tekenen. Iedereen kan tekenen, het kan alleen even duren voordat je blij bent met je werk.

    Maar pfoeh, je moet mij geen cello geven en dan van me verwachten dat ik weet hoe ik er noten uit moet krijgen. Dat heeft veeeel meer tijd nodig. Pas als je dat allemaal onder de knie hebt kan je gaan werken aan een bepaalde stijl van spelen. Mijn moeder en stiefvader zitten allebei in de muziekwereld dus er zijn altijd heel veel instrumenten in het huis, maar iedere keer dat ik vol goede moed er eentje oppak, ben ik vijf minuten later al mega gefrustreerd met de wereld en haat ik alles omdat het maar niet wil lukken. :')

    Kortom; tuurlijk is het mogelijk om jezelf te ontwikkelen op creatief vlak zonder feedback van anderen, maar je kan pas creatief bezig zijn als je de technische kant al onder de knie hebt, en wat dat betreft zijn muziekinstrumenten ook gewoon heel erg technisch.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Huh, maar hoe ben je er dan achter gekomen dat je het met de verkeerde hersenhelft benadert?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Huh, maar hoe ben je er dan achter gekomen dat je het met de verkeerde hersenhelft benadert?


    Ik liet mijn tekeningen aan mijn vriend zien, en hij heeft een boek daarover gelezen. + hij kan véél beter tekenen dan mij, dus hij weet er wel een beetje over.

    [ bericht aangepast op 13 sep 2017 - 21:45 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Ik liet mijn tekeningen aan mijn vriend zien, en hij heeft een boek daarover gelezen. + hij kan véél beter tekenen dan mij, dus hij weet er wel een beetje over.


    Welk boek had hij gelezen? Wil ik ook gaan lezen!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Centurio schreef:
    (...)

    Welk boek had hij gelezen? Wil ik ook gaan lezen!


    Drawing on the right side of the brain. Ik ben er ook al in begonnen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Mijn tips zouden zijn;
    - Blijf verschillende dingen proberen. Architectuur, landschappen, anatomie, portretten, dieren, cartoons, realisme. Je mag uiteindelijk best focussen op 1 ding als je dat tof vindt, maar ik heb zelf gemerkt dat nieuwe dingen proberen vaak weer nieuwe inzichten aan je kennis repertoire toevoegt.
    Dat gezegd hebbende; er is niets mis mee om af en toe gewoon lekker iets te maken wat helemaal in je comfort zone zit, als je er maar geen gewoonte van maakt.
    - In plaats van proberen het helemaal in je eentje te doen: zoek juist mensen op die niet bang zijn kritisch te zijn. Hoeft heus geen betaalde docent te zijn. Anderen zien vaak dingen die jij niet ziet, en door je open te stellen voor feedback ga je sneller vooruit dan wanneer je tijdenlang zelf ergens op gaat zitten.
    - Probeer dagelijks iets te tekenen, wat dan ook. De klad komt er anders makkelijk in.
    - Leer op verschillende manieren. Klinkt supervaag, maar wat ik daarmee bedoel is: teken dingen na in het echt (foto's, maar ook plein air), maar bestudeer ook het werk van anderen. Inzicht krijgen in hoe iets werkt naast alleen hoe het eruit ziet kan ook erg helpen (anatomie, bijvoorbeeld, maar ook hoe een solide gebouw in elkaar zit of hoe verschillende soorten stoffen nou eigenlijk plooien) al zijn er ook zeker tekenaars die het liever intuïtiever aanpakken.
    - Wees kritisch in tutorials. Probeer veel verschillende technieken om te zien wat voor jou werkt.

    Tot slot: ook dit alles is natuurlijk subjectief, dus wat voor mij werkt, werkt misschien wel niet voor jou. Desondanks hoop ik wel dat je hier iets aan hebt.


    http://paradigm-shift.actieforum.com/ Gezellige, actieve slice of life RPG