• Hey hey!

    Vandaag staat er bij mij nog een heleboel op de planning. Ik ga nog studeren voor mijn laatste EHBO-examen komende dinsdag, nog wat Quizletten, maar ik wil vandaag ook voor het eerst eens proberen of ik Franse macarons kan maken. Ik bak heel graag en de laatste maanden heb ik dat terug opgenomen omdat ik vaker thuis ben op zondag. En binnenkort is het weer kerstfeestje van de mama van mijn vriend. Onze schoonzus zorgt doorgaans voor het voorgerecht, een goede bourgondische soep en ik voor het nagerecht. Ik wou misschien als nagerecht dit jaar Franse macarons maken. Voor degenen die niet weten wat het is, plaats ik hier wel even fotootje. ^^


    Maar ik heb het nog nooit gemaakt en als ik er ooit over lees, dan hoor ik dat het supermoeilijk is! Ik weet bijvoorbeeld al dat op de gram nauwkeurig afmeten zeer belangrijk is. Ook zeven is zeer belangrijk. En ik weet dat als je ze spuit op de bakplaat en er een 'toefje' op staan, dat je die moet platdrukken omdat het anders op die manier bakt. Maar zijn er op Q mensen die dit ooit al hebben gemaakt en misschien nog tips hebben voor mij?

    Ik ga proberen vanille-macarons te maken met een simpele botercrème. Maar als dit lukt, dan wil ik ook graag andere smaken proberen. Suggesties? Laat je maar gaan. ;-P


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Oh mijn god, ik heb het al meerdere malen geprobeerd en het eindigt altijd echt dramatisch. Ik heb alles drie keer afgewogen en het recept oplettend gevolgd, maar toch zakken ze altijd in of ze zijn te hard. Echt een struggle.


    Heaven is a place that we all have

    Ik maak ze ook vaak zelf, helemaal niet zo moeilijk als dat ze beweren. Ze worden natuurlijk niet perfect zoals in de winkel, maar dat neem ik voor lief. Zeven doe ik nooit. Meel is van zichzelf al gezeefd, dus ik vind dat altijd onzin. Je kan het natuurlijk wel zeven, veel moeite is het niet. Wij maken vaak frambozenmacarons, gewoon wat geplette framboos in de tussenlaag doen en de bovenkant roze kleuren. (:
    Je kan het toefje voorkomen, door je spuitzak even in het gespoten beslag te laten staan en niet te spuiten. Als er toch een toefje op komt (en je dat niet wilt), moet je dat inderdaad plat drukken. Ze bakken inderdaad op de manier die je spuit. Veel plezier met bakken! En stuur een fotootje als het klaar is!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Volgens een aflevering van SOS Piet die ik ooit eens heb gezien, probeer je de eerste keer best zonder kleurstof. Blijkbaar maakt dat het geheel veel te vochtig, waardoor ze makkelijker mislukken.

    Voor de rest heb ik geen verstand van bakken, maar in elk geval veel succes! (:


    I am not going to be a star, I am going to be a legend - Freddie Mercury

    Poudlard schreef:
    Ik maak ze ook vaak zelf, helemaal niet zo moeilijk als dat ze beweren. Ze worden natuurlijk niet perfect zoals in de winkel, maar dat neem ik voor lief. Zeven doe ik nooit. Meel is van zichzelf al gezeefd, dus ik vind dat altijd onzin. Je kan het natuurlijk wel zeven, veel moeite is het niet. Wij maken vaak frambozenmacarons, gewoon wat geplette framboos in de tussenlaag doen en de bovenkant roze kleuren. (:
    Je kan het toefje voorkomen, door je spuitzak even in het gespoten beslag te laten staan en niet te spuiten. Als er toch een toefje op komt (en je dat niet wilt), moet je dat inderdaad plat drukken. Ze bakken inderdaad op de manier die je spuit. Veel plezier met bakken! En stuur een fotootje als het klaar is!

    Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België vind je nergens 'meel'. Ik heb wel amandelpoeder en die moest ik toch echt zeven hoor. Ik had 75 gram afgemeten en na het zeven hield ik nog 40 gram over. De andere stukjes waren te groot. En ik heb geen foodprocessor.

    Maar tot zover dit bakavontuur... Ik heb net enorm veel moeite gedaan op het zeven en mijn armen doen er echt pijn van. En mijn vriend heeft deze middag niet goed naar mij geluisterd. Ik zag dat ik nog maar 1 ei over had, terwijl ik er 2 nodig heb... Dus al die moeite voor niets. Want op zondag zijn er geen winkels open. :'D

    Edit: wacht, je hebt helemaal geen 'meel' of bloem nodig voor dit recept besef ik net? Waarom zou jij daar meel aan toevoegen? Trouwens, meel is niet gezeefd hé. Als je meel zeeft, dan krijg je bloem. In mijn keukenkast staan alleen maar bloemsoorten, geen meelsoorten. Want ik heb geen goesting om meel te zeven voor mijn receptjes. ^^

    [ bericht aangepast op 26 nov 2017 - 14:38 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België vind je nergens 'meel'. Ik heb wel amandelpoeder en die moest ik toch echt zeven hoor. Ik had 75 gram afgemeten en na het zeven hield ik nog 40 gram over. De andere stukjes waren te groot. En ik heb geen foodprocessor.

    Maar tot zover dit bakavontuur... Ik heb net enorm veel moeite gedaan op het zeven en mijn armen doen er echt pijn van. En mijn vriend heeft deze middag niet goed naar mij geluisterd. Ik zag dat ik nog maar 1 ei over had, terwijl ik er 2 nodig heb... Dus al die moeite voor niets. Want op zondag zijn er geen winkels open. :'D

    Edit: wacht, je hebt helemaal geen 'meel' of bloem nodig voor dit recept besef ik net? Waarom zou jij daar meel aan toevoegen? Trouwens, meel is niet gezeefd hé. Als je meel zeeft, dan krijg je bloem. In mijn keukenkast staan alleen maar bloemsoorten, geen meelsoorten. Want ik heb geen goesting om meel te zeven voor mijn receptjes. ^^


    Oh, zo. In Nederland heb je zelfrijzendbakmeel en tarwebloem. De een is met bakpoeder en de ander niet. Bij ons is geloof ik alles al gezeefd, want dit herken ik niet. :') Bij ons heet alles gewoon meel, behalve dus als er geen bakpoeder in zit, dan is het bloem. Heel verwarrend dit. Ik bedoelde amandelmeel, dat wordt in Nederland verkocht bij biowinkels. Gezeefd en wel.

    Mijn kennis over België ook weer bijgespijkerd! (: Ik vind het wel ouderwets dat jullie in België de winkels allemaal dicht doen op zondag. In Nederland zijn vele winkels nog open.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Poudlard schreef:
    (...)

    Oh, zo. In Nederland heb je zelfrijzendbakmeel en tarwebloem. De een is met bakpoeder en de ander niet. Bij ons is geloof ik alles al gezeefd, want dit herken ik niet. :') Bij ons heet alles gewoon meel, behalve dus als er geen bakpoeder in zit, dan is het bloem. Heel verwarrend dit. Ik bedoelde amandelmeel, dat wordt in Nederland verkocht bij biowinkels. Gezeefd en wel.

    Mijn kennis over België ook weer bijgespijkerd! (: Ik vind het wel ouderwets dat jullie in België de winkels allemaal dicht doen op zondag. In Nederland zijn vele winkels nog open.

    Ohnee, dat is officieel zo. In België verkopen ze zowel bloem als meel, maar ik koop enkel bloem omdat dat gezeefd is. In meel zitten namelijk nog bepaalde (gezonde, kleine) korrels (ofja, zemelen en gries) in van de graan zelf. (Yes, mijn kennis van 4 jaar verplicht koken in het middelbaar komt van pas!) =)
    Ik heb standaard tarwebloem, patisseriebloem en zelfrijzende bloem in mijn keuken staan. Maar ik heb ook extra bakpoeder in mijn keukenkast indien nodig. :Y)
    Dan ben ik nog niet begonnen over de verschillende suikers die ik in mijn kast heb staan, oeps! =P

    Yes, zeer rot dat ze niet open zijn op zondag, zondag rustdag. Al zijn soms wel winkels open op zondagvoormiddag, maar niet in mijn dorp. =(


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Gisteren had ik nog eens tijd om wat langer te kokkerellen en dan heb ik mijn macarons maar afgemaakt. Zo kicken als ze een 'voetje" krijgen!

    Ik vind ze heel lekker (en mijn vriend helaas ook! D: ) en voor een eerste keer zien ze er zeker niet slecht uit. Ik vond dat mijn deeg iets 'lopender' mocht zijn. Want hij was nu iets te stevig waardoor je in sommige macarons nog lichtjes ziet hoe ik ze gespoten heb.

    Maar nu mijn volgende vraag: hoe stoppen jullie jezelf om ze met hopen op te eten? D:


    Ik heb er enkele mee naar het werk genomen en even een foto voor jullie gemaakt. ^^


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Dat ziet er heerlijk uit, Erica! Goed gedaan. Ik weet zelf echt totaal niet hoe je macarons moet maken. XD

    Ik weet niet hoe ik je kan helpen om te stoppen met alles op te eten. Je moet jezelf dan denk ik wel inhouden. Misschien dat je er twee op mag hebben na het avondeten? Dat je je zelf trakteert op een zware dag of slechte dag of een goede dag? XD


    One Who Travels A Higher Path.