• Oud en nieuw is voor vele van onze lieve huisdieren de dag des hells. Knallen, rotjes, vuurpijlen en heel, heel veel angst. Veel van jullie weten dat ik een enorme dieren- (en vooral honden-)gek ben en dat ik graag een hondengedragsopleiding wil gaan doen na mijn huidige Paraveterinaire opleiding. Daarom wil ik jullie graag wat nieuwe informatie geven omtrent hoe te dealen met de vuurwerkangst van je huisdiertjes.

    Vroeger werd door velen, ook professionals, geroepen dat je de angst voor vuurwerk bij je huisdieren moest negeren, omdat je anders de angst provoceerde. Maar het is dus nu gebleken dat dit niet waar is. Helaas leeft die gedachten nog steeds onder eigenaren, waardoor zij onwetend en goedbedoeld hun doodsbange huisdiertje in de steek laten. Volgens dit artikel van RTL (klik) verteld door Sacha Gaus van de Martin Gaus Academie (Kynologisch gedragstheapeutische academie) is het juist goed om je dieren steun te bieden in deze moeilijke tijd.

    "De gedachte dat we de huisdieren banger zouden maken als we ze troosten is volgens Gaus gewoon niet waar. Gaus vertelt namelijk dat ze ondertussen weten dat een dier met stress niet in staat is om te leren door alle stresshormonen. "Hij kan dus ook niet leren om extra bang te zijn. Steun en aandacht bij een gestrest dier zorgt er juist voor dat de stresshormonen en hartslag dalen terwijl het gelukshormoon oxytocine toeneemt", legt Gaus uit. "Het is dus goed voor het welzijn van het dier."


    Nu is er een verschil tussen troosten en steunen en deze grens is heel dun. Belangrijk is dat hij weet dat hij gezien wordt, gehoord wordt en dat alles oke is. Dat jij laat merken dat hij bij jou terecht kan en veilig is, maar dat je geen medelijden met hem toont door dingen te roepen als: 'och liefiepiefje, kom maar bij het vrouwtje hoor! Ik zal je beschermen voor dat enge, enge vuurwerk.' Nope. Het is de bedoeling dat je hem kalm toespreekt: 'Tis al goed' 'Het is niet erg lieverd.' En hem zo nu en dan even een aai geeft. Komt hij bij je zitten, prima, kroelen mag natuurlijk gewoon. Hier zit een verschil in. Het een steunt de hond en het ander steunt de angst van de hond. Let daar dus wel op.

    En als laatste heb ik hier wat tips uit het artikel om deze dag des hells voor je dieren easier te maken:

    Meer tips tegen angst bij vuurwerk
    Naast troosten kun je natuurlijk nog meer voor je huisdier doen.

    Algemene tips


    • Blijf thuis voor je huisdier, zodat hij in een vertrouwde omgeving is.
    • Sluit deuren, ramen, luikjes en gordijnen, zodat je lichtflitsen en knallen zoveel mogelijk buiten houdt en je dier niet naar buiten kan.
    • Zet geluid aan in huis dat je dier kan afleiden van de knallen, zoals muziek of de televisie.
    • Probeer je huisdier nog voordat hij onrustig is af te leiden met een spelletje of wat lekkers.
    • Straf je dier niet als hij bang reageert op een knal.

    Tips hond
    • Geef een hond een bot of iets anders lekkers waar hij lang mee bezig is. Likken en knauwen hebben van nature een kalmerende werking.
    • Zorg dat een hond moe is 's avonds, bijvoorbeeld door lang te gaan wandelen overdag. Als hij moe en voldaan is, valt hij mogelijk in slaap en blijft hij rustig.
    • Ga je later op de avond nog naar buiten met je hond, houd hem dan aangelijnd, zodat hij niet in paniek kan wegrennen. Is je hond juist nieuwsgierig, voorkom dat hij achter vuurwerk aanrent.

    Tips kat
    • Een kat wil zich graag verschuilen. Zet bijvoorbeeld een kast open, zodat hij daar in kan kruipen .

    Konijnen, vogels en andere dieren
    • Woont je konijn of vogel buiten in een hok, zet hem tijdens de jaarwisseling dan binnen.
    • Leg een deken over het hok of de kooi, dit kalmeert het dier en dempt het geluid.
    • Kalmerende middelen zijn wel te verkrijgen bij de dierenarts, maar dat is voor konijnen en vogels niet gebruikelijk.
    • Ook een paard of pony kan beter veilig in zijn stal staan tijdens het vuurwerkgeweld.

    Een fijne jaarwisseling voor al onze trouwe viervoeters en hun baasjes!!



    [ bericht aangepast op 30 dec 2017 - 15:23 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik heb zelf geen huisdieren, maar een geweldige band met de teckel van mijn moeder. En ik ben mezelf al wat zorgen aan het maken voor haar. Want ze is snel bang en buiten mijn broertje (die zelf vuurwerk wil afsteken) zal er niemand thuis zijn. Dus ik hoop dat ze ergens een rustig plekje vindt...


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Wij hebben konijnen en ik vrees dat ze heel bang zullen zijn. Ze zijn al bang van een hark en de grasmaaier... binnen zetten is niet een optie want dan gaan ze dood van de hitte. We doen wel iets over hun hok.

    [ bericht aangepast op 30 dec 2017 - 21:12 ]


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Scandal schreef:
    Ik heb zelf geen huisdieren, maar een geweldige band met de teckel van mijn moeder. En ik ben mezelf al wat zorgen aan het maken voor haar. Want ze is snel bang en buiten mijn broertje (die zelf vuurwerk wil afsteken) zal er niemand thuis zijn. Dus ik hoop dat ze ergens een rustig plekje vindt...


    Aii.. Ja dat is niet heel fijn voor hem zijn. Dieren moeten bij angst eigenlijk niet alleen worden gelaten. Ja wil je geen schuldgevoel aanpraten nu natuurlijk hahaha maar is er niemand verder dje bij hem kan zijn? Ook geen buren ofzo? Beetje raar om te vragen van je buren natuurlijk haha


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ristridin schreef:
    Wij hebben konijnen en ik vrees dat ze heel bang zullen zijn. Ze zijn al bang van een hark en de grasmaaier... binnen zetten is niet een optie want dan gaan ze dood van de hitte. We doen wel iets over hun hok.


    Oh je hebt ze buiten staan? Ja er zit echt niks anders op.. Als konijnen veel stress hebben kunnen ze aan een hartaanval doodgaan. Dat is een gevaar bij alle kleine diertjes. Weetje zeker dat je ze niet voor die paar uurtjes binnen kan zetten? Konijnen kunnen makkelijk tegen een temperatuur van 15-18 graden. Garage misschien? Als je nijntjes al schrikken van een hark enzo.. Hebben ze nieuwjaarsdag al eerder meegemaakt?


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ugh, vreselijk. Mijn hond is er echt benauwd voor, hij wilt 's Middags en 's Avonds ook niet meer naar buiten.
    Vorig jaar moest mijn vader hem tillen (hij weegt 30 kilo) en naar de auto brengen, en zijn we met hem naar het bos gereden om hem daar uit te laten.

    En mijn kat heeft er geen last van, die slaapt er gewoon door heen lol.


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Ach onze kat is ook al bang. Ook al onder bed verscholen. Helaas is er niemand thuis dit weekend met oud en nieuw behalve de kat dus..


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik mag mijn konijn niet meer aaien en toen we zijn voerbakje wilden pakken beet ie. En normaal is t juist zo’n enorm gezellig, lief beest.
    Dat komt denk ik doordat we m naar binnen verhuisd hebben.


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Laleah schreef:
    (...)

    Oh je hebt ze buiten staan? Ja er zit echt niks anders op.. Als konijnen veel stress hebben kunnen ze aan een hartaanval doodgaan. Dat is een gevaar bij alle kleine diertjes. Weetje zeker dat je ze niet voor die paar uurtjes binnen kan zetten? Konijnen kunnen makkelijk tegen een temperatuur van 15-18 graden. Garage misschien? Als je nijntjes al schrikken van een hark enzo.. Hebben ze nieuwjaarsdag al eerder meegemaakt?


    In de schuur is een goede optie! Dit is hun eerste nieuwjaar. We gaan je op de hoogte houden! (:


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ristridin schreef:
    (...)

    In de schuur is een goede optie! Dit is hun eerste nieuwjaar. We gaan je op de hoogte houden! (:


    Dat is een beter plan ja! Blijven ze toch koel maar hebben ze meer demping voor het geluid. Nog een deken erover, desnoods zet je er een radio in aan en dan hebben ze veel minder last van alle herrie! ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    Aii.. Ja dat is niet heel fijn voor hem zijn. Dieren moeten bij angst eigenlijk niet alleen worden gelaten. Ja wil je geen schuldgevoel aanpraten nu natuurlijk hahaha maar is er niemand verder dje bij hem kan zijn? Ook geen buren ofzo? Beetje raar om te vragen van je buren natuurlijk haha

    Wij hebben heel erg weinig buren. En het is een teckel, het hondje. Van nature heel zenuwachtig. Veel buren van mijn ouders zijn niet thuis met Oudjaar. En tegenover hen zit een nest Hongaren waarvan het me niet zou verbazen als die even terug in Hongarije zijn voor de feestdagen en pas volgende week terug in België om te werken.
    De enige buren (van mijn ouders) die thuis zullen zijn, die steken zelf vuurwerk af en daar gaat mijn broertje 9/10 bij staan, met de hond binnen.

    Ik had mijn ouders al geopperd dat ze met ons mee kan. (Mijn ouders en mijn vriend/ik gaan 's avonds naar hetzelfde 'feestje'). Maar ik mocht haar niet meenemen van mijn ouders omdat daar teveel nieuwe mensen zijn voor haar en dan zou ze ook zenuwachtig zijn. En waar wij naartoe gaan, daar wordt ook vuurwerk afgestoken.

    Dus we hebben maar beperkte opties. =(

    Maar vanavond gaan mijn vriend en ik naar mijn ouders om te gourmetten en ik denk dat ik een kasteeltje van handdoeken, kussens en speeltjes ga maken voor Lizzie.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Wij hebben heel erg weinig buren. En het is een teckel, het hondje. Van nature heel zenuwachtig. Veel buren van mijn ouders zijn niet thuis met Oudjaar. En tegenover hen zit een nest Hongaren waarvan het me niet zou verbazen als die even terug in Hongarije zijn voor de feestdagen en pas volgende week terug in België om te werken.
    De enige buren (van mijn ouders) die thuis zullen zijn, die steken zelf vuurwerk af en daar gaat mijn broertje 9/10 bij staan, met de hond binnen.

    Ik had mijn ouders al geopperd dat ze met ons mee kan. (Mijn ouders en mijn vriend/ik gaan 's avonds naar hetzelfde 'feestje'). Maar ik mocht haar niet meenemen van mijn ouders omdat daar teveel nieuwe mensen zijn voor haar en dan zou ze ook zenuwachtig zijn. En waar wij naartoe gaan, daar wordt ook vuurwerk afgestoken.

    Dus we hebben maar beperkte opties. =(

    Maar vanavond gaan mijn vriend en ik naar mijn ouders om te gourmetten en ik denk dat ik een kasteeltje van handdoeken, kussens en speeltjes ga maken voor Lizzie.


    Ahww ja dan heeft ze iets fijns om in weg te kruipen! In dat geval zou ik zeggen, voor vertrek zoveel mogelijk geluid dempen voor haar; gordijnen en ramen dicht, muziek aan maybe? Als er niets anders opzit dan moet je inderdaad maar zorgen dat het zo fijn mogelijk voor haar is ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Oké, even een trots momentje:

    Het is 6 uur dus het mag nu. Broertje is vuurwerkfreak dus die staat buiten vuurwerk af te steken. Hondje zit heel geïnteresseerd naar buiten te kijken, maar reageert niet. Zelf niet op de illegale knallen (waar ik een bloedhekel aan heb) en de vuurpijlen die de lucht in suizen. Hij blijft wel in de buurt van iemand, maar geen geblaf, gepiep, getril of wat dan ook. Stiekem ben ik trots op 't pupje hahahaha


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Seasons schreef:
    (...)
    Dit was onze Siráh vorig jaar, helemaal ingepakt zodat zij minder bang was; klik. Veel klassieke muziek aangezet voor haar. Toen hadden wij ook besloten dit jaar weg te gaan, want ze waren al voor Kerstmis bezig. Dan duurt het ook wel heel lang voor die beestjes.

    Helaas heeft deze lieverd 2018 niet gehaald. Vanmiddag is ze overleden.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Mijn oudere kat blijft er nog redelijk stoïcijns onder en ligt lekker op mijn bed. Maar de twee kleintjes vinden het duidelijk maar niets. Dus ik kom af en toe even kijken of het nog goed met ze gaat.


    Stenenlikker

    Seasons schreef:
    (...)
    Helaas heeft deze lieverd 2018 niet gehaald. Vanmiddag is ze overleden.


    Ah gos, sterkte!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.