• Helloooow!

    Dus ik heb een debatexamen voor Nederlands dat ik moet halen om voor mijn paraveterinaire diploma te slagen en hiervoor heb ik een stelling gekregen waarover ik moet debateren met een ander klasgenootje. Ik krijg pas vlak voor het examen te horen of ik voor of tegen ben, dus ik heb voor allebei de kanten genoeg argumenten nodig. Het gaat om de stelling:

    Pesten moet strafbaar worden

    Persoonlijk vind ik dit een rotstelling, maar het was wie het eerst komt, wie het eerst maalt, en ik was niet de eerste :( De rest ging over politiek en dat ligt niet echt in mijn straatje.

    Dus please, ik hoor graag jullie argumenten (zowel mening als goed onderbouwd door feiten en onderzoeken), zowel voor als tegen. Don't be shy, reageer lekker op elkaar, daar helpen jullie mij het meest mee!

    Dank jullie wel alvast voor alle moeite en tijd! Ik ga alle argumenten/informatie opschrijven en daar gaan mijn klasgenoot en ik iets moois van maken! ^^ (flower)

    [ bericht aangepast op 12 jan 2018 - 13:11 ]

    Pesten moet strafbaar worden

    75.0% (30 stemmen)
     
    Eens

    25.0% (10 stemmen)
     
    Oneens


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Aan iedereen die vindt dat de gepeste maar weerbaarder moet worden: probeer jij dat maar eens als je elke dag wordt opgewacht na school. Probeer dat maar eens als je elk fucking project in je eentje moet doen omdat niemand met je wil samenwerken. Probeer dat maar eens nadat je na een gezamenlijke opdracht keihard gezeik krijgt terwijl je 200% van jezelf gegeven hebt. Probeer dat maar eens als je een 'rooie kuthoer' wordt genoemd.

    Natuurlijk moet een kind tegen een stootje kunnen. Maar de bron van het probleem? Die verrekte etters die denken dat ze alles kunnen maken.


    oi, suzy

    Copenhagen schreef:
    (...)

    pesten is een verschijnsel op lange termijn, dus ik zou een niet grappig grapje nu niet als pesten beschouwen. als het vele grapjes worden, dan weet je zelf heus ook wel dat het voor de persoon in kwestie niet fijn is, en dat is juist waarom je het blijft doen zodat je de persoon kan kwetsen. daarbij is pesten niet alleen 'grapjes maken', maar bijvoorbeeld ook fysiek leed berokkenen, uitsluiten, discrimineren dus dat gaat wel gewoon verder dan 'een grapje'

    je kan bewijsmateriaal nu niet bepaald overdrijven want als het uiteindelijk tot een rechtzaak gaat, wordt er enkel gewerkt met bewijsmateriaal en eventuele getuigenissen. zo kan iemand even goed een vals alibi/verklaring afleggen bij een moordonderzoek en er iemand inluizen. Dat gaat in principe 'even gemakkelijk', dus ik vind niet dat jouw argument een goed tegenargument is, tho


    Achja, dat mag je vinden :')
    btw: Ik keur pesten totaal niet goed en er moet wat aan worden gedaan maar het strafbaar maken? Ik ben er opzich voor hoor, ik vraag me alleen af hoe controleerbaar het is.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Alvast ontzettend bedank lieve Quizletters voor jullie reacties en voor het meedenken! Ik zal hier en daar nog wat reageren, niet op alles denk ik haha, en zondag print ik de reacties die tot dan verschenen zijn uit en neem ik ze maandag mee naar school om ze goed door te lezen!! Echt helemaal super van jullie!!



    Necessity schreef:
    https://www.nji.nl/Pesten-Probleemschets-Gevolgen
    En als je op gevolgen pesten zoekt, krijg je vast nog meer negatieve gevolgen waarom pesten slecht is (en als je het strafbaar maakt, wordt het vast minder dus voorkom je die gevolgen). Deze site is behoorlijk betrouwbaar, gezien het de officiële site van het NJI is, dus mag vast als bron dienen haha.
    En wat ik hier ook wel leuk aan vind, is dat het niet alleen vanuit de pester en gepeste wordt gekeken, maar ook vanuit de hele klas, waarbij je dus een grotere groep beschermt tegen het pesten.

    ect.


    Oh super! Ik ga daar zeker kijken! Heel fijn dat je zo mee wil denken! Ik vond de stelling erg lastig omdat er op zoveel verschillende manieren naar gekeken kan worden haha maar hier heb ik zeker wat aan! (flower)


    Bosphoramus schreef:
    Pesten is toch strafbaar? Of ben ik helemaal fout haha. In ieder geval, ik neem aan dat het hier over pesten op school gaat.

    Ik neem aan dat ze minderjarigen echter niet in de gevangenis kunnen gooien, maar ik heb wel al van gevallen gehoord waar die naar instellingen werden gestuurd.

    ect.


    Oh geen zorgen, elke mening helpt mij weer vooruit! ;)
    Ik was ook erg twijfelachtig in het begin over wat de politie dan kan doen. Gaan ze boetes uitdelen aan kinderen op een schoolplein? xD En hoever kunnen ze dan gaan met strafbaar maken? Of zijn het de ouders die ervoor moeten opdraaien? Want die kinderen snappen het niet echt.
    Als je nu kijkt naar pesten van volwassenen op het werk is het weer een heel ander idee.

    Patholoog schreef:
    ik zal wat argumenten tegen geven, maar niet erg informatief.
    -wat bedoel je met strafbaar? maar meer belangrijk, waar ga je de lijn trekken? De lijn tussen plagen en pesten kan soms heel dun zijn.
    -Er is niet altijd voldoende bewijs voor pesten, hoe ga je dat dan aanpakken? Ga je uit van het woord van de dader, die mogelijk kan liegen. Of ga je uit van de pester, die uiteraard niet gaat toegeven dat hij pest (waar, of niet waar).
    -aan wat voor straf denk je dan? wie gaat hier mee bemoeid raken? --> hier kun je eens kijken naar mislukte pogingen van pestpreventie op scholen.
    oh ja, en misschien ook eens kijken als je argumenten maakt voor voor en tegen, dat je je eigen argumenten ook kunt ontkrachten, indien je klasgenoot dezelfde argumenten kan ontkrachten.


    Brainstorm help, super! Thank you! Hier gaan we even over brainstormen! (flower)

    Copenhagen schreef:
    in mijn ogen is pesten gewoon al strafbaar aangezien pesten vaak gepaard gaat met discriminatie (en discrimineren is op zich al niet toegelaten), geweld (wat ook strafbaar is) en respectloosheid (wat ook niet toegelaten is, aangezien je mensen niet mag ontmenselijken)

    ect.


    JA! Dit dus! Echt heel goed dat je dit zegt, want dit is natuurlijk ook zo! Het verschil zal er zijn in op welke leeftijd er word gepest maar toch haha. DIt vind ik echt een hele goeie. En het kan nog gepaard gaan zelfs met mishandeling, geestelijk of lichaamelijk. Thanks! (flower)

    M0NA schreef:
    Wettelijk strafbaar maken voelt in eerste instantie te overdreven aan, maar als je er even over nadenkt wordt het steeds logischer, door de blijvende mentale schade die kan worden aangebracht en hoeveel mensen er slachtoffer van zijn.

    ect.


    Ligt er dan denk ik weer aan of het inderdaad gaat om kinderen, jongeren of volwassenen. Ik bedoel, als volwassenen ben je toch wel pienter genoeg om te weten wat te ver gaat. Zou je in dat geval dan wel zeggen dat ze gestraft moeten worden? Als het volwassenen zijn?



    THANK YOU ALL !!!!

    [ bericht aangepast op 12 jan 2018 - 20:19 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Eerste reactie: zou willen dat Q ook mijn huiswerk voor mij zou maken :'D


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Haha, leuk om te zien dat je er toch iets aan gehad hebt 😊


    help

    Ja ik ben het hier mee eens.

    Als iemand die negen jaar is gepest en kreeg te horen van de leraren, ik quote letterlijk mijn mentor: "Misschien moet je wat weerbaarder worden."
    Vindt ik dat pesten zeker strafbaar moeten worden, vooral omdat ik merkte dat de pesters er simpel weg met een waarschuwing: "Niet meer doen hè." Vanaf kwamen.
    En geloof me ze wisten dondersgoed wat ze deden.

    Ik merk dat ik er nog dagelijks last van heb en het mij soms in dingen belemmerd.

    Natuurlijk moet de straffen geen gevangenisstraf zijn, maar laat ze maar eens een taakstraf doen of een boete betalen -aan het slachtoffer of niet- desnoods laat je ze met iemand in gesprek gaan die gepest is om te laten zien wat voor gevolg hun gedrag heeft op een ander persoon.

    [ bericht aangepast op 12 jan 2018 - 21:24 ]


    DOBBY IS A FREE ELF!!

    Voor - ik ben behoorlijk lang gepest geweest (zowel letterlijk als in uitgescholden worden etc, maar ik ben ook heel veel buitengesloten) en het heeft me kapot gemaakt. Mijn zelfvertrouwen is nog altijd volledig ondermaats, ik ben enorm onzeker in alles en heb er nog steeds moeite mee om mensen ik vertrouwen te nemen, of als vrienden te beschouwen. Ik kan nog een hoop andere gevolgen opnoemen, maar kortweg: het heeft me een flinke deuk gegeven en die pesters wisten dondersgoed wat ze deden. En nee, ze zijn nooit aangepakt. En dat vind ik echt niet kunnen, want ik ben lang niet de enige wiens leven zo verpest is door het gepest.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Treason schreef:
    Aan iedereen die vindt dat de gepeste maar weerbaarder moet worden: probeer jij dat maar eens als je elke dag wordt opgewacht na school. Probeer dat maar eens als je elk fucking project in je eentje moet doen omdat niemand met je wil samenwerken. Probeer dat maar eens nadat je na een gezamenlijke opdracht keihard gezeik krijgt terwijl je 200% van jezelf gegeven hebt. Probeer dat maar eens als je een 'rooie kuthoer' wordt genoemd.

    Natuurlijk moet een kind tegen een stootje kunnen. Maar de bron van het probleem? Die verrekte etters die denken dat ze alles kunnen maken.


    ja lol dit dus


    sorry maar de gepeste moet niet weerbaarder worden zodat de pester gewoon door kan gaan, en het is echt niet dat scholen er wat aan doen lol hahaha dat is echt iets wat mensen onderschatten


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    M0NA schreef:
    (...)

    Nou haha mijn school heeft er niks aan gedaan maar oké. Op mijn middelbare kwam ik na 3 jaar op die school gezeten te hebben erachter dat ze een pest protocol hadden...

    In elkaar meppen is mishandeling - dus daar staat al een straf op.

    Daarbij denk ik dat er altijd en overal pesters zullen zijn. Het lijkt bijna in de menselijke aard, is het niet pesten dan is het wel veelvuldig plagen. Het blijft zich herhalen, wat voor een oplossing je ook biedt. Daarom moet het naar mijn mening juist iets zijn in de opvoeding dat verandert, en dus ook op school. Respectloos gedrag wordt gestraft en er moet op een kindvriendelijke manier gepraat gediscussieerd en besproken worden hoe en wat er gebeurd als je iemand pest / wordt gepest / je je conflicten oplost.

    (Met kinderen bedoel ik ook middelbare school)

    Als je op je werkplek gepest wordt, ben ik van mening dat je volwassen genoeg bent op naar een leidinggevende te gaan en het te melden / je collega's daarop aan te spreken. Dat soort vaardigheden moet je dan dus wel leren op school / met back-up van thuis, waardoor ik weer op mijn punt terug kom.


    ja maar daar zit het probleem net, je hebt het zelf net gezegd :’) scholen doen niet bepaald veel. dus ja ontkracht je je eigen argument zo wel een beetje.

    als je volwassen bent zou je volwassen genoeg zijn niet te pesten eerder :’))


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik weet persoonlijke hoeveel invloed het op mensen heeft die gepest zijn en ben echt ermee eens dat degene die voor het leed zorgen gestraft moeten worden, ik ben alleen bang dat er niet zoiets bestaat als het strafbaar maken hiervan. Dit is gewoonweg onmogelijk. Het is niet te controleren en waar trek je de lijn? Wat word dat onder pesten gezien en wat onder ''het was maar een grapje.'' Misschien kan de ene persoon wel veel minder hebben dan de ander.


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    Eens, zeker weten.
    Ik ben heel lang gepest, maar nu al een aantal jaar (gelukkig) niet meer, maar ik zal wel de rest van mijn leven last hebben van het pesten in mijn kindertijd en dat vind ik best oneerlijk, waarom zou ik gestraft moeten worden terwijl mijn pesters er zomaar mee wegkomen? Ik denk dat het lastig is omdat veel mensen waarschijnlijk niet eens door hebben dat ze pesten en wat de gevolgen kunnen zijn daarvan.
    Ik weet niet of het helpt, maar er is een poosje terug een rechtszaak geweest tegen een meisje dat ervan werd beschuldigd haar vriend tot zelfmoord aangezet te hebben. Misschien kan je daar wat over vinden en dat gebruiken.

    Ik denk dat je in moet gaan op hoe ga je straffen en hoe bepaal je dat iemand gestraft mag worden? Ik heb wel eens een gesprek gehad op school met een docent en mijn pesters en zij zeiden dat ze niet vonden dat hun gedrag tegen mij pesten was, dus hoe bepaal je dat? (zeker als je tegen de stelling moet zijn zou ik hier op in gaan) Misschien niet zo zeer straffen als beter voorlichten wat de (lange termijn) gevolgen kunnen zijn van pesten.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Aaah als rechtenstudent vind ik dit wel een hele leuke 'slechte' stelling. Pesten staat niet gedefinieerd in het wetboek van Strafrecht, het lijkt me wel haalbaar, maar of het heel veel nut heeft? Alles wat pesten kan bevatten (zodra het als sociaal onacceptabel wordt beschouwd) is namelijk al lang strafbaar.

    Ik denk daarbij ook dat er op een andere manier naar dit probleem dient te worden gezocht en dus niet meteen weer via het strafrecht. Het probleem ligt namelijk vooral bij het slechte anti-pest beleid op veel scholen, op de werkplaats, in clubs enz.

    Onees met de stelling.

    [ bericht aangepast op 13 jan 2018 - 1:39 ]


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Oneens:
    Pesten komt vooral voor bij kinderen en ik vind dat het wel extreem is om kinderen die vaak geen eens beseffen wat ze doen en wat voor impact dit heeft op levens. Ik probeer pesten niet hoed te praten, want het kan levend echt verpesten. Maar in plaats van het strafbaar te maken, zou ik betere voorlichtingen voorstellen op scholen.
    Daarbij is het niet altijd precies duidelijk wie er gespest wordt en door wie. Soms hebben pesters er totaal geen erg in, omdat ze het slachtoffer enkel negeren ofzo. Pesten is een breed begrip en ik vind niet dat overal dezelfde straf op moet staan. Ja, pesten kan levens ruïneren van slachtoffers, maar als overal dezelfde straf op staat ook van de pester.

    Eens:
    Pesten verpest levens en is ook een van de meest voorkomende oorzaken van zelfdoding. Kinderen beseffen dan misschien wel niet wat ze doen, maar daar moet verandering in komen. Als ze weten dat je daarvoor naar Halt moet en een taakstraf krijgt, beseffen ze misschien wel hoe heftig het is.


    My mom says I'm pretty, so fuck you

    Semiramis schreef:
    Aaah als rechtenstudent vind ik dit wel een hele leuke 'slechte' stelling. Pesten staat niet gedefinieerd in het wetboek van Strafrecht, het lijkt me wel haalbaar, maar of het heel veel nut heeft? Alles wat pesten kan bevatten (zodra het als sociaal onacceptabel wordt beschouwd) is namelijk al lang strafbaar.

    Ik denk daarbij ook dat er op een andere manier naar dit probleem dient te worden gezocht en dus niet meteen weer via het strafrecht. Het probleem ligt namelijk vooral bij het slechte anti-pest beleid op veel scholen, op de werkplaats, in clubs enz.

    Onees met de stelling.


    Daar ben ik het volkomen mee eens hahaha. Het is echt een rottige stelling met veel meer betekenissen dan enkel die ene zin. Define pesten? Gaat het om kinderen hier of volwassenen? En discriminatie en mishandeling is wel strafbaar, geldt dat als pesten? of geldt pesten als een van die dingen? Door al dit soort vragen vind ik het gewoon lastig om uberhaubt een mening te creëren over deze stelling haha. Mede omdat ik ook niet geloof dat strafbaar maken bij kiddo's gaat helpen, of uberhaubt iets zal uitvoeren..


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Copenhagen schreef:
    (...)

    ja maar daar zit het probleem net, je hebt het zelf net gezegd :’) scholen doen niet bepaald veel. dus ja ontkracht je je eigen argument zo wel een beetje.

    als je volwassen bent zou je volwassen genoeg zijn niet te pesten eerder :’))


    Nee juist niet haha. Ik zeg niet dat het nu al zo werkt op scholen, maar dat ik die verandering een betere oplossing vind dan het strafbaar maken.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.