• Helloooow!

    Dus ik heb een debatexamen voor Nederlands dat ik moet halen om voor mijn paraveterinaire diploma te slagen en hiervoor heb ik een stelling gekregen waarover ik moet debateren met een ander klasgenootje. Ik krijg pas vlak voor het examen te horen of ik voor of tegen ben, dus ik heb voor allebei de kanten genoeg argumenten nodig. Het gaat om de stelling:

    Pesten moet strafbaar worden

    Persoonlijk vind ik dit een rotstelling, maar het was wie het eerst komt, wie het eerst maalt, en ik was niet de eerste :( De rest ging over politiek en dat ligt niet echt in mijn straatje.

    Dus please, ik hoor graag jullie argumenten (zowel mening als goed onderbouwd door feiten en onderzoeken), zowel voor als tegen. Don't be shy, reageer lekker op elkaar, daar helpen jullie mij het meest mee!

    Dank jullie wel alvast voor alle moeite en tijd! Ik ga alle argumenten/informatie opschrijven en daar gaan mijn klasgenoot en ik iets moois van maken! ^^ (flower)

    [ bericht aangepast op 12 jan 2018 - 13:11 ]

    Pesten moet strafbaar worden

    75.0% (30 stemmen)
     
    Eens

    25.0% (10 stemmen)
     
    Oneens


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Oke voor iedereen die reacties heeft geplaats, wat vinden jullie van dit:

    In plaats van boetes, taakstaf, strafblad of gevangenis of whatever, want dat werkt niet bij jongen kinderen (ouders betalen immers de boete en het kijd merkt er niets van). Wat denken jullie van een verplichte sociale cursus als straf. Kinderen willen spelen, musea en cursussen zijn verschrikkelijk voor hen, dus dat werkt als straf. En op die cursus leren ze wat ze aanrichten bij anderen als ze pesten. Ze leren dan wat pesten doet met iemand.
    Controleerbaar? Geen idee.. Maar als je bij de ouders oplecht dat de kids die cursus moeten volgen anders krijgen ze wel een boete, dan zorgen de ouders vast dat de kids die cursus gaan volgen.

    What do you think?

    (Denk beetje aan museum van tollerantie van southpark xD)
    https://media.giphy.com/media/Q7LOD1xV5APuw/giphy.gif

    EDIT: Het zou wel haalbaar zijn in de wet, maar dus niet controleerbaar. Dus kan er in de wet iets toegevoegd worden dat elke school verplicht is pestprotocollen te handhaven. Op deze manier zijn scholen dat verplicht en is het zowel controleerbaar als haalbaar. Thoughts?

    [ bericht aangepast op 15 jan 2018 - 12:54 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Oneens.

    Het beledigen van mensen is nou eenmaal niet iets dat strafbaar gesteld kan worden. Dingen als racisme etc zijn al strafbaar, maar als 1 volwassen persoon tegen een ander volwassen persoon mag zeggen dat ie vind dat ie een rotkop of lelijke schoenen heeft, kun je dat niet strafbaar gaan maken voor kinderen (de leeftijdsgroep waar pesten vooral gebeurd).

    Goed met elkaar omgaan is iets wat je moet leren van je omgeving, niet van de rechter. Daarom is het ook logisch dat door kinderen veel meer gepest wordt dan door volwassenen, omdat volwassenen dit al hebben geleerd. Zij zijn dan ook degenen die verantwoordelijk ervoor zijn dat de kinderen die zij grootbrengen goed opgevoed worden en de normen en waarden van de samenleving waarin pesten niet getolereerd wordt leren.


    how dare you speak of grace

    Shireen schreef:
    Oneens.

    Het beledigen van mensen is nou eenmaal niet iets dat strafbaar gesteld kan worden. Dingen als racisme etc zijn al strafbaar, maar als 1 volwassen persoon tegen een ander volwassen persoon mag zeggen dat ie vind dat ie een rotkop of lelijke schoenen heeft, kun je dat niet strafbaar gaan maken voor kinderen (de leeftijdsgroep waar pesten vooral gebeurd).

    Goed met elkaar omgaan is iets wat je moet leren van je omgeving, niet van de rechter. Daarom is het ook logisch dat door kinderen veel meer gepest wordt dan door volwassenen, omdat volwassenen dit al hebben geleerd. Zij zijn dan ook degenen die verantwoordelijk ervoor zijn dat de kinderen die zij grootbrengen goed opgevoed worden en de normen en waarden van de samenleving waarin pesten niet getolereerd wordt leren.
    Met dit argument moet je oppassen, want het is zeer zeker wel degelijk mogelijk om belediging strafbaar te stellen. Sterker nog: het ís al strafbaar. Zowel in de vorm van smaad en laster als in de vorm van eenvoudige belediging. Het 'probleem' is enkel dat het in veruit de meeste gevallen klachtdelicten zijn en dat er dus niets zal gebeuren zonder aangifte, maar om te stellen dat het niet strafbaar is, is gewoonweg niet juist. :Y) In Nederland, overigens. Ik heb geen flauw idee hoe het in België in elkaar steekt, haha. ^^


    She's imperfect but she tries

    Laleah schreef:
    Oke voor iedereen die reacties heeft geplaats, wat vinden jullie van dit:

    In plaats van boetes, taakstaf, strafblad of gevangenis of whatever, want dat werkt niet bij jongen kinderen (ouders betalen immers de boete en het kijd merkt er niets van). Wat denken jullie van een verplichte sociale cursus als straf. Kinderen willen spelen, musea en cursussen zijn verschrikkelijk voor hen, dus dat werkt als straf. En op die cursus leren ze wat ze aanrichten bij anderen als ze pesten. Ze leren dan wat pesten doet met iemand.
    Controleerbaar? Geen idee.. Maar als je bij de ouders oplecht dat de kids die cursus moeten volgen anders krijgen ze wel een boete, dan zorgen de ouders vast dat de kids die cursus gaan volgen.

    What do you think?

    (Denk beetje aan museum van tollerantie van southpark xD)
    https://media.giphy.com/media/Q7LOD1xV5APuw/giphy.gif

    EDIT: Het zou wel haalbaar zijn in de wet, maar dus niet controleerbaar. Dus kan er in de wet iets toegevoegd worden dat elke school verplicht is pestprotocollen te handhaven. Op deze manier zijn scholen dat verplicht en is het zowel controleerbaar als haalbaar. Thoughts?


    Ik vind het erg goed klinken, denk dat je zo wel een goede beoordeling krijgt, zeker omdat je allerlei verschillende aspecten van het probleem er bij betrekt. c:


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Semiramis schreef:
    (...)

    Ik vind het erg goed klinken, denk dat je zo wel een goede beoordeling krijgt, zeker omdat je allerlei verschillende aspecten van het probleem er bij betrekt. c:


    Ahh dankjewel! We doen erg ons best haha nu moeten we het nog volhouden hier 3 minuten over en weer te debateren! Mochten we law gerelateerde vragen hebben, kunnen we vast wel bij jou terecht niet? :P


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Tad schreef:
    (...)Met dit argument moet je oppassen, want het is zeer zeker wel degelijk mogelijk om belediging strafbaar te stellen. Sterker nog: het ís al strafbaar. Zowel in de vorm van smaad en laster als in de vorm van eenvoudige belediging. Het 'probleem' is enkel dat het in veruit de meeste gevallen klachtdelicten zijn en dat er dus niets zal gebeuren zonder aangifte, maar om te stellen dat het niet strafbaar is, is gewoonweg niet juist. :Y) In Nederland, overigens. Ik heb geen flauw idee hoe het in België in elkaar steekt, haha. ^^


    Ik kom ook gewoon uit Nederland hoor, haha, geen idee over België, lijkt me hetzelfde dan.
    Wellicht is dat dan niet helemaal een juist argument, maar in essentie heb ik nog steeds dezelfde mening; het is niet aan de overheid om kinderen te leren aardig voor elkaar te zijn.


    how dare you speak of grace

    Maar als de overheid het niet doet, wie doet het dan? Ouders blijkbaar niet, want die nemen al jaren de verantwoordelijkheid niet.


    oi, suzy

    Hoi hoi, ik debatteer zelf al best lang op wedstrijdniveau en ik wil graag helpen. Het belangrijkste is dat je je niet te druk moet maken over wat je precies doet, als je maar zorgt dat je redelijk comfortabel bent met wat je gaat zeggen en je in elk geval de goede kant verdedigd. Voor zover ik kan lezen, is debatteren geen gigantisch deel van je opleiding.

    Verder: het klinkt alsof je de definitie die je als voorstander zou geven redelijk op orde hebt - het plan ziet er goed uit! Zoals vast vaak is gezegd kan je dat plan onderbouwen met verschillende argumenten, maar voor je daaraan begint is het belangrijk dat je het debat opent met een uitleg over de grote gevolgen die pesten hebben voor kinderen: dat is het probleem. Daarna geef je je plan en dan verschillende argumenten waarin je uitlegt hoe je de wereld beter maakt. In dit geval waarschijnlijk iets als: 1. het werkt preventief: straf is eng, kinderen willen geen straf en zullen hun gedrag aanpassen om te ontkomen aan de straf. 2. in de gevallen dat de straf niet preventief helpt en het nog steeds gebeurt: het pesten stopt. De pester leert in de cursus over de gevolgen van hun daden, dat is confronterend, de pester stopt met pesten (en zegt misschien sorry). 3. de pester de doorgaat wordt geholpen: kinderen die pesten hebben vaak zelf ook problemen, zoals een lage zelfverzekerdheid of een slecht voorbeeld thuis, tijdens de cursus kan aandacht worden besteedt aan het achterhalen van deze reden.

    Dan de tegenargumentatie: 1. de pester wordt dubbel gestraft: WANT zij hebben vaak zelf ook problemen waarom zij pesten. Natuurlijk is dit niet aardig, maar door ze te straffen wordt dit waarschijnlijk niet beter en voelen ze zich alleen maar slechter omdat ze zich schuldig gaan voelen bovenop ellendig. 2. het is niet zichtbaar, dus het stopt niet: pesten is moeilijk te spotten, gepeste kinderen melden dit maar zelden omdat ze het gevoel hebben dat ze niet serieus genomen worden - iets wat heel vaak waar is - docenten vinden dat de kinderen dit zelf op moeten lossen. 3. weet ik even niet, maar er is vast iets te verzinnen.

    Ik wens je hoe dan ook veel succes! Ik hoop dat mijn suggesties je helpen.


    For those I love, I will sacrifice

    just to prove hoe pesters reageren zodra ze beseffen dat het serieus wordt daarom denk ik dat het wederom goed is






    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Meiiore schreef:
    Hoi hoi, ik debatteer zelf al best lang op wedstrijdniveau en ik wil graag helpen. Het belangrijkste is dat je je niet te druk moet maken over wat je precies doet, als je maar zorgt dat je redelijk comfortabel bent met wat je gaat zeggen en je in elk geval de goede kant verdedigd. Voor zover ik kan lezen, is debatteren geen gigantisch deel van je opleiding.

    Verder: het klinkt alsof je de definitie die je als voorstander zou geven redelijk op orde hebt - het plan ziet er goed uit! Zoals vast vaak is gezegd kan je dat plan onderbouwen met verschillende argumenten, maar voor je daaraan begint is het belangrijk dat je het debat opent met een uitleg over de grote gevolgen die pesten hebben voor kinderen: dat is het probleem. Daarna geef je je plan en dan verschillende argumenten waarin je uitlegt hoe je de wereld beter maakt. In dit geval waarschijnlijk iets als: 1. het werkt preventief: straf is eng, kinderen willen geen straf en zullen hun gedrag aanpassen om te ontkomen aan de straf. 2. in de gevallen dat de straf niet preventief helpt en het nog steeds gebeurt: het pesten stopt. De pester leert in de cursus over de gevolgen van hun daden, dat is confronterend, de pester stopt met pesten (en zegt misschien sorry). 3. de pester de doorgaat wordt geholpen: kinderen die pesten hebben vaak zelf ook problemen, zoals een lage zelfverzekerdheid of een slecht voorbeeld thuis, tijdens de cursus kan aandacht worden besteedt aan het achterhalen van deze reden.

    Dan de tegenargumentatie: 1. de pester wordt dubbel gestraft: WANT zij hebben vaak zelf ook problemen waarom zij pesten. Natuurlijk is dit niet aardig, maar door ze te straffen wordt dit waarschijnlijk niet beter en voelen ze zich alleen maar slechter omdat ze zich schuldig gaan voelen bovenop ellendig. 2. het is niet zichtbaar, dus het stopt niet: pesten is moeilijk te spotten, gepeste kinderen melden dit maar zelden omdat ze het gevoel hebben dat ze niet serieus genomen worden - iets wat heel vaak waar is - docenten vinden dat de kinderen dit zelf op moeten lossen. 3. weet ik even niet, maar er is vast iets te verzinnen.

    Ik wens je hoe dan ook veel succes! Ik hoop dat mijn suggesties je helpen.


    Oh wauw wat super zeg! Mag ik jou dan ook lastig valen met vragen als ik die heb? Dat zou echt mega helpen. Heb we betogen geschreven enzo maa nog nooit een debat gevoerd haha

    Mag ik je al onze voor en tegenargumenten sturen die we hebben? Kijken of die volgens jou sterk genoeg zijn?


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Copenhagen, dat is fijn voor je :) Goed dat jullie tenminste nog kunnen praten en ze enigszins bij lijkt te draaien.
    Met het meisje dat mij pestte is het echter nooit goedgekomen. Maar odds zijn dat ze dood is.
    Ze is in elk geval niet meer in Europa.
    Karma mag t werk doen.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    Copenhagen, dat is fijn voor je :) Goed dat jullie tenminste nog kunnen praten en ze enigszins bij lijkt te draaien.
    Met het meisje dat mij pestte is het echter nooit goedgekomen. Maar odds zijn dat ze dood is.
    Ze is in elk geval niet meer in Europa.
    Karma mag t werk doen.


    uhm ik denk niet dat je helemaal mee bent dan

    ze is vrij hypocriet bezig eerder xd


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Laleah schreef:
    Oke voor iedereen die reacties heeft geplaats, wat vinden jullie van dit:

    In plaats van boetes, taakstaf, strafblad of gevangenis of whatever, want dat werkt niet bij jongen kinderen (ouders betalen immers de boete en het kijd merkt er niets van). Wat denken jullie van een verplichte sociale cursus als straf. Kinderen willen spelen, musea en cursussen zijn verschrikkelijk voor hen, dus dat werkt als straf. En op die cursus leren ze wat ze aanrichten bij anderen als ze pesten. Ze leren dan wat pesten doet met iemand.
    Controleerbaar? Geen idee.. Maar als je bij de ouders oplecht dat de kids die cursus moeten volgen anders krijgen ze wel een boete, dan zorgen de ouders vast dat de kids die cursus gaan volgen.

    What do you think?

    (Denk beetje aan museum van tollerantie van southpark xD)
    https://media.giphy.com/media/Q7LOD1xV5APuw/giphy.gif

    EDIT: Het zou wel haalbaar zijn in de wet, maar dus niet controleerbaar. Dus kan er in de wet iets toegevoegd worden dat elke school verplicht is pestprotocollen te handhaven. Op deze manier zijn scholen dat verplicht en is het zowel controleerbaar als haalbaar. Thoughts?


    Ik vind het een goede oplossing, leuk!! Maar draaien de ouders dan toch wel op voor de kosten van de cursussen en de musea?? Want dan kan het zijn dat mensen met minder geld dus verzaken, en dus niet voldoen aan hun straf etc.

    Daarnaast is misschien een soort bemiddeling of gesprek ook een idee? Tussen pester en leerkracht, slachtoffer en leerkracht, en daarna met zijn drieën (En als het in een groep gebeurt, allemaal alleen anders voelt het slachtoffer zich waarschijnlijk niet op zijn gemak).

    Misschien kun je ook wat concrete voorbeelden zoeken, dus zoek een specifieke cursus, een museum of iets dergelijks dat kan bijdragen aan het proces waar de pester doorheen moet gaan. Op die manier wordt je oplossing steeds realistischer en als je echt goede cursussen met toegevoegde waarde kunt vinden dan is dat alleen maar sterk! Misschien kun je dan ook nog een onderzoek vinden dat het effect van een dergelijke cursus bevestigt!

    Goodluck (flower)


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Copenhagen schreef:
    (...)

    uhm ik denk niet dat je helemaal mee bent dan

    ze is vrij hypocriet bezig eerder xd

    Oh oke, sorry. Het zal haar niet echt helpen dan.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Waar ligt de grens dan? Wanneer is iets plagen en wanneer is iets pesten? En hoe kun je pesten bewijzen? Ik denk dat het niet eens haalbaar is om dit strafbaar te maken.


    ars moriendi