• Helloooow!

    Dus ik heb een debatexamen voor Nederlands dat ik moet halen om voor mijn paraveterinaire diploma te slagen en hiervoor heb ik een stelling gekregen waarover ik moet debateren met een ander klasgenootje. Ik krijg pas vlak voor het examen te horen of ik voor of tegen ben, dus ik heb voor allebei de kanten genoeg argumenten nodig. Het gaat om de stelling:

    Pesten moet strafbaar worden

    Persoonlijk vind ik dit een rotstelling, maar het was wie het eerst komt, wie het eerst maalt, en ik was niet de eerste :( De rest ging over politiek en dat ligt niet echt in mijn straatje.

    Dus please, ik hoor graag jullie argumenten (zowel mening als goed onderbouwd door feiten en onderzoeken), zowel voor als tegen. Don't be shy, reageer lekker op elkaar, daar helpen jullie mij het meest mee!

    Dank jullie wel alvast voor alle moeite en tijd! Ik ga alle argumenten/informatie opschrijven en daar gaan mijn klasgenoot en ik iets moois van maken! ^^ (flower)

    [ bericht aangepast op 12 jan 2018 - 13:11 ]

    Pesten moet strafbaar worden

    75.0% (30 stemmen)
     
    Eens

    25.0% (10 stemmen)
     
    Oneens


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    M0NA schreef:
    (...)

    Nee juist niet haha. Ik zeg niet dat het nu al zo werkt op scholen, maar dat ik die verandering een betere oplossing vind dan het strafbaar maken.


    true maar door bijvoorbeeld een vaste 'straf' (moet niet per se gevangenisstraf zijn haha, maar gewoon een verplichte sociale begeleiding oid en na herhaaldelijk negeren van waarschuwingen een geldboete, en eventueel de hospitalisatie van het slachtoffer want idk of dat vaak terechtkomt bij de dader(s) tho) te stellen, verplicht men scholen/organisaties (ook jeugdgroepen) dus wel om een beter pestprotocol op te stellen met nultolerantie of zo in plaats van 'handjes schudden op vrijdag' (want ja dat wordt echt nog zo gedaan haha)


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Copenhagen schreef:
    (...)

    true maar door bijvoorbeeld een vaste 'straf' (moet niet per se gevangenisstraf zijn haha, maar gewoon een verplichte sociale begeleiding oid en na herhaaldelijk negeren van waarschuwingen een geldboete, en eventueel de hospitalisatie van het slachtoffer want idk of dat vaak terechtkomt bij de dader(s) tho) te stellen, verplicht men scholen/organisaties (ook jeugdgroepen) dus wel om een beter pestprotocol op te stellen met nultolerantie of zo in plaats van 'handjes schudden op vrijdag' (want ja dat wordt echt nog zo gedaan haha)


    Maar je kunt dat toch ook regelen zonder pesten strafbaar te maken?? Je kunt instellen dat scholen verplicht zijn zich onvoorwaardelijk in te zetten voor een veilige pestloze omgeving op en rond school, met bijvoorbeeld een verplicht aantal uren onderzoek en training van docrnten per jaar, een verplicht percentueel budget voor slachtofferhulp, teambuilding en dat soort dingen, etc.

    Daarvoor hoeft pesten niet strafbaar te worden. Daarbij, zoals nu al vaker is genoemd, zijn heel veel dingen die onder pesten kunnen vallen al strafbaar. Bijvoorbeeld discriminatie en mishandeling - daar kun je melding en aangifte van maken/doen en dan wordt er, zoals het nu al is geregeld (dus zonder hervormingen), hard opgetreden.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    M0NA schreef:
    (...)

    Maar je kunt dat toch ook regelen zonder pesten strafbaar te maken?? Je kunt instellen dat scholen verplicht zijn zich onvoorwaardelijk in te zetten voor een veilige pestloze omgeving op en rond school, met bijvoorbeeld een verplicht aantal uren onderzoek en training van docrnten per jaar, een verplicht percentueel budget voor slachtofferhulp, teambuilding en dat soort dingen, etc.

    Daarvoor hoeft pesten niet strafbaar te worden. Daarbij, zoals nu al vaker is genoemd, zijn heel veel dingen die onder pesten kunnen vallen al strafbaar. Bijvoorbeeld discriminatie en mishandeling - daar kun je melding en aangifte van maken/doen en dan wordt er, zoals het nu al is geregeld (dus zonder hervormingen), hard opgetreden.


    idk of dat mogelijk is op scholen, dat werd namelijk ook nagestreefd bij ons (anti-pestweek, move tegen pesten etc.) we hadden zelfs een pestbegeleider, een zorgleerkracht die zich specifiek focuste op het welzijn van de leerlingen, en toch wordt er gefaald idk

    ja maar echt, believe me, ze doen niets aan discriminatie als het te kleinschalig is. i can just post the group chat messages abt me, it were not just some jokes - it was pure hate due to racism. toch werd er niets aan gedaan. geen straf, geen waarschuwing, zelfs de fucking ouders werden niet eens ingelicht. Hoe kan dit? tbh zou ik bijvoorbeeld een werkstraf wel gewoon op zijn plaats vinden, na al wat ze hebben gedaan (beschieten met kinderpistooltjes, haar uitrekken/in brand steken, uitlachen en uitsluiten, opzettelijk materiaal kapot maken, uitschelden, stalken op social media and so fucking on). Het wilt niet zeggen dat het in de grondwet staat dat men niet mag discrimineren en dergelijken, dat er dan ook gelijk straffen worden toegepast. Het is pas vanaf wanneer het zeer ernstig, levensbedreigend (als in kans op zelfmoord oid) of vaak te laat is dat er pas wat aan wordt gedaan. Er werd nooit iets gedaan in mijn geval, terwijl ik dit ook al zeer ernstig vind, though

    ik snap zeker je punt, maar dan zouden de termen die onder pesten vallen gewoon strikter bestraft moeten worden (: dat is natuurlijk ook een oplossing, maar tbh vind ik het gewoon crappy (of toch alleszins hoe het in mijn persoonlijke ervaring is verlopen)


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Whow! Jullie zijn erg fanatiek meiden! Heerlijk!


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    ps ik heb welgeteld drie excuses ontvangen van mijn pesters (en het waren er veel meer dan die drie hoor), nadat mijn vader had gedreigd met rechterlijke vervolgingen, wat ik dan wel straf vind, aangezien deze excuses nooit gekomen zouden zijn voor dit dreigement (er was voldoende tijd tussen om toch even te beseffen wat je had gedaan). ik vind dat dit ook wel aantoont dat ze een kleine schrik te pakken kregen en zich wilden veiligstellen om niet in de problemen te komen voor hun daden (een had dat ook toegegeven) dus tbh vind ik dat ze gewoon gestraft hadden moeten worden met eventueel een verplichte psychologische begeleiding, werkstraf of een geldboete of zo idk niet meer dan fair of misschien ben ik gewoon iets te streng idk you should know where i went through


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Copenhagen schreef:
    (...)

    idk of dat mogelijk is op scholen, dat werd namelijk ook nagestreefd bij ons (anti-pestweek, move tegen pesten etc.) we hadden zelfs een pestbegeleider, een zorgleerkracht die zich specifiek focuste op het welzijn van de leerlingen, en toch wordt er gefaald idk

    ja maar echt, believe me, ze doen niets aan discriminatie als het te kleinschalig is. i can just post the group chat messages abt me, it were not just some jokes - it was pure hate due to racism. toch werd er niets aan gedaan. geen straf, geen waarschuwing, zelfs de fucking ouders werden niet eens ingelicht. Hoe kan dit? tbh zou ik bijvoorbeeld een werkstraf wel gewoon op zijn plaats vinden, na al wat ze hebben gedaan (beschieten met kinderpistooltjes, haar uitrekken/in brand steken, uitlachen en uitsluiten, opzettelijk materiaal kapot maken, uitschelden, stalken op social media and so fucking on). Het wilt niet zeggen dat het in de grondwet staat dat men niet mag discrimineren en dergelijken, dat er dan ook gelijk straffen worden toegepast. Het is pas vanaf wanneer het zeer ernstig, levensbedreigend (als in kans op zelfmoord oid) of vaak te laat is dat er pas wat aan wordt gedaan. Er werd nooit iets gedaan in mijn geval, terwijl ik dit ook al zeer ernstig vind, though

    ik snap zeker je punt, maar dan zouden de termen die onder pesten vallen gewoon strikter bestraft moeten worden (: dat is natuurlijk ook een oplossing, maar tbh vind ik het gewoon crappy (of toch alleszins hoe het in mijn persoonlijke ervaring is verlopen)


    Dat het vanuit school niet wordt gemeld, betekent niet dat er niks tegen gedaan kan worden. Als je met je ouders naar de politie was gegaan (of alleen als je al 16 was), kun je al die kinderen aangeven voor stalking, mishandeling, vandalisme en discriminatie. Wil je geen aangifte doen, kun je er melding van maken en dan kan het zijn dat de politie na een aantal serieuze meldingen zelf het initiatief neemt om er een zaak van te maken.

    Ik vind het heel vervelend voor je en ik snap je machteloosheid en je woede jegens die kinderen, maar in principe is het al strafbaar.

    Misschien moeten we dan scholen inlichten over de mogelijkheid om zelf actie te nemen om aangifte mogelijkheden aan leerlingen met ouders voor te leggen, of docenten de plicht geven om (anoniem) melding te maken wanneer zij dergelijk gedrag in de klas zien.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    M0NA schreef:
    (...)

    Dat het vanuit school niet wordt gemeld, betekent niet dat er niks tegen gedaan kan worden. Als je met je ouders naar de politie was gegaan (of alleen als je al 16 was), kun je al die kinderen aangeven voor stalking, mishandeling, vandalisme en discriminatie. Wil je geen aangifte doen, kun je er melding van maken en dan kan het zijn dat de politie na een aantal serieuze meldingen zelf het initiatief neemt om er een zaak van te maken.

    Ik vind het heel vervelend voor je en ik snap je machteloosheid en je woede jegens die kinderen, maar in principe is het al strafbaar.

    Misschien moeten we dan scholen inlichten over de mogelijkheid om zelf actie te nemen om aangifte mogelijkheden aan leerlingen met ouders voor te leggen, of docenten de plicht geven om (anoniem) melding te maken wanneer zij dergelijk gedrag in de klas zien.


    Ik bén naar de politie geweest, dat is het net :') we hebben met Unia gebeld, dat is het net. We hebben het gedaan, allemaal, maar ze zeiden dat het niet veel uitmaakte. Unia zou het onderzoeken, een zaak opstellen, maar het is er nooit gekomen. Ja, in theorie zou het moeten en is het strafbaar, maar in praktijk is het echt heel wat anders. Te stapel zaken is te hoog, schijnbaar onbenullige zaken worden afgewezen of gewoon vergeten, je wordt afgewimpeld, en ga zo maar door. In theorie is het allemaal wel heel mooi, totdat je het zelf maar eens moet gaan uitzoeken

    [ bericht aangepast op 13 jan 2018 - 20:59 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Nou heel eerlijk. Ik ben op de basisschool zodanig gepest dat het is uitgelopen in stenen bekogelen en mijn bril was in een jaar 4x kapot getrapt, soms zelfs waar de leraressen naast stonden. THEY DO SQUAT! Een van mijn juffen had een heel anti-pest Protocol opgezet op school, maar zodra het voor haar neus gebeurd, deed ze alsof ze het niet zag. Al zat ik jankend op de grond. Mijn pesters hebben bij mijn beste vriendin een gat in het hoofd geslagen met een deur en ons vervolgens dennenappels gooiend weggejaagd bij het zwembad en wat zei de badmeester ervan: 'ik heb niets gezien, dus ik kan niets doen.' Meneer... er staat een bloedend, huilend kind voor je.....

    Ik walg van al die hypocrieten die zeggen dat ze pesten willen tegengaan en dan geen ruk uitvoeren wanneer wij naar ze toekomen voor hulp. Dus op dat gebied zou ik best willen dat het strafbaar wordt, voor mijn toekomstige kinderen.. MAAR.. Ik vraag me af wat het dan alsnog voor nut heeft en hoe je het strafbaar kan maken. Gaat de politie boetes uitdelen op een schoolplein? Want het meeste pesten gebeurt bij kinderen. Het gaat om de aandacht die de leraren erin schenken om vervolgens de ouders te waarschuwen. DAN PAS wordt er wat gedaan. Als dat sws niet gebeurt, dan worden er ook geen straffen uitgedeeld..

    Ik vind het lastig... erg lastig....

    [ bericht aangepast op 15 jan 2018 - 12:38 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    tbh is het echt wel duidelijk dat er heel vaak gewoon niets aan pesten gedaan wordt. in theorie zouden er allang straffen moeten zijn voor alle delen van pesten, maar het wordt gewoon nooit correct toegepast omdat het niet belangrijk genoeg wordt geacht en dat is gewoon schandalig (jammer) het strafbaar maken van pesten zou de aandacht misschien wat kunnen verscherpen idk


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    I'm SO sorry maar dat vind ik echt heel kwalijk van de politie. Maar wat als er dan straf staat op pesten? Gaan ze dat dan wel uitvoeren?


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Laleah schreef:
    Nou heel eerlijk. Ik ben op de basisschool zodanig gepest dat het is uitgelopen in stenen bekogelen en mijn bril was in een jaar 4x kapot getrapt, soms zelfs waar de leraressen naast stonden. THEY DO SQUAT! Een van mijn juffen had een heel anti-pest comité opgezet op school, maar zodra het voor haar neus gebeurd, deed ze alsof ze het niet zag. Al zat ik jankend op de grond. Mijn pesters hebben bij mijn beste vriendin een gat in het hoofd geslagen met een deur en ons vervolgens dennenappels gooiend weggejaagd bij het zwembad en wat zei de badmeester ervan: 'ik heb niets gezien, dus ik kan niets doen.' Meneer... er staat een bloedend, huilend kind voor je.....

    Ik walg van al die hypocrieten die zeggen dat ze pesten willen tegengaan en dan geen ruk uitvoeren wanneer wij naar ze toekomen voor hulp. Dus op dat gebied zou ik best willen dat het strafbaar wordt, voor mijn toekomstige kinderen.. MAAR.. Ik vraag me af wat het dan alsnog voor nut heeft en hoe je het strafbaar kan maken. Gaat de politie boetes uitdelen op een schoolplein? Want het meeste pesten gebeurt bij kinderen. Het gaat om de aandacht die de leraren erin schenken om vervolgens de ouders te waarschuwen. DAN PAS wordt er wat gedaan. Als dat sws niet gebeurt, dan worden er ook geen straffen uitgedeeld..

    Ik vind het lastig... erg lastig....

    Ik ben 3(!) keer van school verandert I.v.m. Pesten en de laatste keer wou die school mij niet uitschrijven omdat ze vonden dat het geen goede reden was ‘en het pesten viel wel mee’ ik ging op dat moment al niet meer naar school omdat het toen mentaal heel slecht met mij ging. Die school heeft toen de leerplichtambtenaar op ons afgestuurd, die ons gelukkig gelijk gaf, maar het was wel een hele stressvolle situatie. Dus misschien een idee om als argument aan te vieren dat de scholen consequenties moeten kunnen ondervinden van pesten? Ik was al voor het allemaal mis ging meerdere keren in gesprek geweest met mijn mentor en ouders over het pesten en school deed er niks aan


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    M0NA schreef:
    I'm SO sorry maar dat vind ik echt heel kwalijk van de politie. Maar wat als er dan straf staat op pesten? Gaan ze dat dan wel uitvoeren?


    idk dat is gewoon iets wat mensen onderschatten aan het proberen iets te doen aan de fucking discriminatie. ja het mag niet, ja het wordt toch gedaan, nee er wordt niet aan gedaan!

    ik weet het niet, maar misschien is dat wel beter, aangezien het een overkoepeling is van verschillende strafbare feiten, snap je? Dat zou eerder zwaarder kunnen doorwegen, Je hebt mishandeling enerzijds, uitsluiten en ontmenselijken anderzijds, daarbij ook gewoon beledigen, discrimineren, etc. allemaal kleine dingetjes die op zich niet veel uitmaken. Ik ben toen geweest op basis van 'discriminatie', maar toen kon ik dus enkel dingen gebruiken die onder discriminatie vielen en niet onder mishandeling, bijvoorbeeld, en dat kon ik toen ook niet echt bewijzen. Eventueel kan je het dan weer wel herleiden naar 'mishandeling met raskeuze' of zo, maar ik denk dat je wel mee bent met wat ik nu bedoel? (:

    [ bericht aangepast op 13 jan 2018 - 21:12 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Nee eigenlijk niet haha.
    Ik ben ervan overtuigd dat pesten strafbaar maken niet gaat. Maar de omgang met pesten op en rond school (waar het toch vaak wel het heftigste is) is wel realistisch om te veranderen.

    Als de politie zo zwakjes reageert dan vind ik dat heel raar en echt niet kunnen. Dan vind ik het belangrijk dat er meer aandacht komt voor dergelijke onderzoeken en vervolgen en mogelijkheden, dat de politie ook daar tijd in moet steken, want het staat niet voor niets in de wet.

    Ik ken wat mensen bij de politie dus ik ga het binnenkort eens vragen.

    [ bericht aangepast op 13 jan 2018 - 21:17 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Het strafbaar maken van pesten kan wel, maar het gaat niks helpen. Er is een ondergrens bij het OM, omdat ze gewoon niet alle zaken naar de rechter kunnen brengen. Je zou dus véél dieper ons rechtssysteem in moeten gaan, daar grote veranderingen aanbrengen en dan heb je misschien een kans dat pesten strafrechtelijk zou kunnen worden aangepakt.

    Het is 100% zeker iets wat echt echt echt beter aangepakt moet worden, maar via het strafrecht gaat dat gewoon echt níet, totdat je echt te maken gaat krijgen met mishandeling etc.

    Echt, het is zo VRESELIJK frustrerend hoe verschrikkelijk je situatie wel niet moet zijn totdat je eens steun krijgt van de politie. Dat zou ook gewoon echt anders moeten vind ik, maar daar is gewoon niet genoeg mankracht/geld/noem maar op voor, denk ik. Ik geloof daarnaast ook dat de politie echt wel doet wat ze kunnen, dus ik wil ook hun niet zomaar de schuld geven. Er is namelijk ook ander werk dat ook belangrijk is dat ze wel goed uitvoeren. Meer politie en budget is misschien wel de beste concrete oplossing die ik op dit moment zou kunnen bedenken. Dan is er namelijk geen excuus meer :') Then again, ik weet niet veel van de politie.

    Shit man, wat is dit een vreselijk lastig probleem waar je niet zo maar eventjes verandering in brengt voor eerst een héleboel andere veranderingen te maken.

    [ bericht aangepast op 14 jan 2018 - 0:57 ]


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Dank jullie wel voor al jullie reacties! Ook voor degene die hierna misschien nog posten. Ik ben alle argumenten nu aan het uitschrijven! (flower)


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.