• ... dat blijkt elke dag opnieuw als ik weer eens merk dat een taalconstructie ik die perfect Standaardnederlands achtte, blijkbaar gewoon Vlaamse tussentaal zijn. (cat) Frustrerend. Vandaag weer drie ontdekkingen gedaan:

          a) Er zijn VRESELIJK VEEL woorden die weliswaar correct zijn in het Standaardnederlands maar die enkel in Vlaanderen gebruikt worden??? (Vluchtmisdrijf? Dovemansgesprek? Langspeelfilm? Volgens taaltelefoon gebruiken jullie die niet???)
          b) Uitdrukkingen? De kat op het spek binden? What? Wij zeggen "de kat bij de melk zetten", namelijk. Nog zoiets dat taaltelefoon vermeldde: vijgen na Pasen/mosterd na de maaltijd? Persoonlijk kén ik de laatste wel, maar ik zou 'm never nooit gebruiken, haha.
          c) het van het is blijkbaar Vlaamse spreektaal. Zou je van het moeten zijn. Begrijp ik nu waarom jullie allemaal "je van het" schrijven in plaats van "het van het". (krul)

    Achtja, het is ondanks m'n frustratie leerzaam. :Y) Welke verschillen tussen Vlaams-Nederlands en Nederlands-Nederlands vinden jullie het leukst/raarst/mooist/grappigst? (Buiten poepen dan, want die kennen we onderhand allemaal al. (krul))


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Watskeburt schreef:
    Kenen jullie dat gevoel dat een schijnbaar onschuldig topic ineens 8 pagina's heeft en je alles gaat doorlezen om te kijken of er drama was of iets ergers waardoor iedereen erop ging reageren?
    Dat was dit.

    Ik kan nu wel vloeiend Vlaams.


    hahahaha
    ik vond het ook verbazingwekkend hoeveel reactie erop kwam (krul)
    fantastisch! (was ook m'n stiekeme bedoeling: jullie allemaal indoctrineren met t vlaams) nu nog het woord pet vervangen door klak en je bent volwaardig vlaams. :Y)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    (...)

    hahahaha
    ik vond het ook verbazingwekkend hoeveel reactie erop kwam (krul)
    fantastisch! (was ook m'n stiekeme bedoeling: jullie allemaal indoctrineren met t vlaams) nu nog het woord pet vervangen door klak en je bent volwaardig vlaams. :Y)


    Klak is gewoon ook veel handiger om te zeggen dan "pet". Al moet ik toegeven dat wanneer ik het over een klak heb, ik zo'n ouderwetse "oude mannen pet" bedoel. :Y)

    Zo eentje bedoel ik dan:


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Wacht, jullie noemen een pet geen pet? :o


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    Wacht, jullie noemen een pet geen pet? :o

    Ik ben ook een Vlaming en ik gebruik toch vaker pet dan klak, maar klak wordt inderdaad ook vaak gebruikt haha


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Necessity schreef:
    Wacht, jullie noemen een pet geen pet? :o


    Jawel, maar klak wordt ook gebruikt. Pet is ook een doodnormaal woord. Dat kan je overal gebruiken (zowel in formele als meer informele situaties), terwijl klak vrij informeel is, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Dunkirk schreef:
    Ik vind het zetel/bank gedoe wel lachen. :Y)


    Dit ja. Ik stel me als Nederlander een of andere fancy stoel voor bij 'zetel'. Iets waar de koningin op zit zegmaar (baby)


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Belgen kennen het woord 'tuffen' niet, echt grappig :P


    Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

    IngridBirdy schreef:
    Belgen kennen het woord 'tuffen' niet, echt grappig :P

    Wij gebruiken dat ipv spuwen tho :’D


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    IngridBirdy schreef:
    Belgen kennen het woord 'tuffen' niet, echt grappig :P

    Jawel? Als we het hebben over een synoniem voor ‘spuwen’, tenminste (‘: Het wordt zelfs enorm veel gebruikt in mijn omgeving.
    Of wacht, bedoel je in de zin van ‘een tuffend treintje’? Dan gebruiken we het ook wel hoor, haha.

    [ bericht aangepast op 1 feb 2018 - 17:01 ]


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Hahaha ik had vandaag masterclasses op de universiteit en er was een docent oid die van oorsprong Belg is.

    Hij had het over "We vijzen het deksel op de kist, we hebben het deksel op de kist gevijzd." en ik zat zo van ????????????????????? Maar het blijkt dus dat vijzen schroeven is/zijn, maar een schroevendraaier heet dus wel gewoon een schroevendraaier. Watthefuck 😂😂😂

    Oh ja en hij vond het ook vreemd dat we tram als trem uitspreken 'want het is gewoon tram' en iPad als iPet 'want het is gewoon iPad' en dat een blouse bij ons een hemd in het Vlaams is terwijl een hemd bij ons iets is wat je onder je kleren doet 😂 vet verwarrend allemaal


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Hahaha ik had vandaag masterclasses op de universiteit en er was een docent oid die van oorsprong Belg is.

    Hij had het over "We vijzen het deksel op de kist, we hebben het deksel op de kist gevijzd." en ik zat zo van ????????????????????? Maar het blijkt dus dat vijzen schroeven is/zijn, maar een schroevendraaier heet dus wel gewoon een schroevendraaier. Watthefuck 😂😂😂

    Oh ja en hij vond het ook vreemd dat we tram als trem uitspreken 'want het is gewoon tram' en iPad als iPet 'want het is gewoon iPad' en dat een blouse bij ons een hemd in het Vlaams is terwijl een hemd bij ons iets is wat je onder je kleren doet 😂 vet verwarrend allemaal


    Tram is gewoon tram, ja, maar persoonlijk zeg ik ook wel iPed. :') En ik denk dat een blouse eerder een "hemdje" is dan een hemd? Al kennen blouse ook wel (al wordt dat vaak ook blouseke genoemd, haha, standaard in het verkleinwoord). Hoe noemen jullie een mannenhemd dan?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    (...)

    Tram is gewoon tram, ja, maar persoonlijk zeg ik ook wel iPed. :') En ik denk dat een blouse eerder een "hemdje" is dan een hemd? Al kennen blouse ook wel (al wordt dat vaak ook blouseke genoemd, haha, standaard in het verkleinwoord). Hoe noemen jullie een mannenhemd dan?


    Ja het was heel vaag.
    Maar wat wij hemd noemen, is bij jullie onderhemd.
    Wat jullie hemd noemen, is bij ons blouse terwijl bij jullie blouse alleen vrouwelijk is. En dan kennen wij ook nog overhemd maar idk hoe dat precies zit dan 😂


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Ja het was heel vaag.
    Maar wat wij hemd noemen, is bij jullie onderhemd.
    Wat jullie hemd noemen, is bij ons blouse terwijl bij jullie blouse alleen vrouwelijk is. En dan kennen wij ook nog overhemd maar idk hoe dat precies zit dan 😂


    Is jullie overhemd niet gewoon dit:



    Want dat is ook gewoon een hemd bij ons, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Voor zover ik weet is een hemd iets dat je onder je shirt aantrekt en is een blouse voor de vrouw en een overhemd voor de man (onder zijn colbert).


    Net de lieftallige Evi Hanssen op televisie met het woord "straf", ook zo'n mooi voorbeeld, haha.
    Wat mis ik Evi wel bij Expeditie Robinson, zeg! (no_chears)

    [ bericht aangepast op 1 feb 2018 - 20:07 ]


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Plunkett schreef:
    En jullie noemen uien ajuin????

    Ik moet meteen denken aan dit liedje van Juul Kabas. =P


    Ikzelf zeg altijd ui, maar de meerderheid in mijn omgeving zegt het heel plat 'ajoin'. :')


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury