• Hoi allemaal!

    Mijn beste vriendin en ik willen 7 - 10 dagen interrailen (in de zomer). Het liefst in Oost Europa met een global pass.
    Heeft iemand ervaringen daarmee (hoelang was jij en hoeveel geld was je ongeveer in totaal kwijt)? En tips? (steden, bezienswaardigheden, wat je mee moet?)
    Of heeft iemand een hele leuke route?
    Alle tips zijn welkom :)

    x

    Even mt, want ik ga deze zomer door Italië interrailen en misschien komen er nog wat nuttige tips langs :')


    Stenenlikker

    Jaaaaa, die is volledig mijn ding. Oké, ik ga je alles vertellen van mijn reis en mijn ervaring met interrail. Zo'n twee of drie jaar geleden ben ik gaan interrailen naar Oost-Europa voor vijf dagen in totaal, ook met een global pass. Ik ben de eerste dag vertrokken vanaf Liege-Guillemins (België), waarnaar ik naar Köln ben gegaan, daar heb ik de slaaptrein genomen naar Praag. 's Ochtends ben ik in Praag wakker geworden*, heb ik mijn tas ingeleverd en ben ik de stad gaan bezoeken. Praag is een ontzettend mooie stad, maar niet zo groot als bijvoorbeeld Berlijn. In de namiddag heb ik de trein verder genomen naar Bratislava. Daar heb ik een hostel genomen (van tevoren geboekt). Echt een klein en schattig stadje tegenover Praag, maar wel de moeite waard om eens te stoppen vond ik. De dag erna ben ik door gegaan naar Budapest. Echt een ongelofelijk mooie stad! Veel te groot om op 24u te doen naar mijn idee, maar goed. Ik weet in ieder geval dat ik daar terug wil. De dag erna ben ik naar Wenen door getreind. Hier ben ik niet meer de stad in gegaan, want ik was een beetje op van alles. Bovendien had ik Wenen al eens eerder bezocht. Ook de moeite waard, moest je het willen weten. 's Ochtends rond een uur of 9 denk ik, heb ik de trein genomen en 's avonds rond elf uur kwam ik aan in Liège-Guillemins. (To be fair, daar zat wat vertraging bij.)
    Maar oh my god. Ik heb echt de tijd van mijn leven gehad. Dit is ook echt de reis die mij het meeste is bijgebleven. Ik denk veelal omdat ik ze helemaal alleen heb gemaakt. In ieder geval, technische details. Ik heb overal hostels geboekt via hostel.com en dan gewoon in een dorm met iedereen, hoewel ik in Bratislava een hele lege dorm voor mij alleen had. ^^ Treintijden heb ik opgezocht via bahn.de en reserveringen heb ik ook op die manier gemaakt. Voor de slaaptrein moet je altijd reserveringen maken, tenzij dat het ook als gewone IC staat aangegeven. Moest je een 20 à 30 euro extra hebben liggen, raad ik je ligbedden aan, maar op zich heb ik me goed weten te behelpen met enkel een stoel. Voor andere treinen kun je evt ook reserveringen maken, zoals in de ICE (4 euro per stoel). Maar dat moet niet. Ik vind dat het bijdraagt aan de interrail-ervaring om op de grond in een gangpad te zitten, maar niet iedereen vindt dat zo prettig. Ik denk dat ik in totaal 300 euro heb uitgegeven in vijf dagen voor alles. Dus interrail pass, hostels, eten, drinken etc. Dat is opzich niet heel veel, maar oost-europa is dan ook cheap af.
    Ik wilde nog meer dingen zeggen, maar ik weet het even niet meer. Als je vragen hebt, mag je ze altijd stellen. Ik kan me vrij vlot vinden in het opzoeken van treindingen, en hoe je dingen moet regelen, reserveringen etc etc.

    *Haha, niet echt. Ten eerste kwam de trein rond 10u aan en was ik toen al wakker, maar bovenal heb ik brak geslapen in die trein, lol. Maar dat kwam omdat ik enkel een stoel had genomen. Ik ben vaker met mijn ouders naar Oostenrijk en Noord-Italië met de auto-slaaptrein gegaan. We hadden toen bedden, en die sliepen wel prima.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik kwam laatst een nieuwsitem tegen dat je gratis kunt interrailen als je 18 bent, als verbredingsactie vanuit de EU. Ik weet er het fijne niet van dus vooral even onderzoeken!!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Alleenvoorjou schreef:
    Ik kwam laatst een nieuwsitem tegen dat je gratis kunt interrailen als je 18 bent, als verbredingsactie vanuit de EU. Ik weet er het fijne niet van dus vooral even onderzoeken!!

    Dit heb ik ook gezien, alleen dit is een kans voor 10 tot 30 duizend 18 jarigen uit heel Europa. Daar wordt een competitie of iets voor gegeven.
    Ik heb interrail gecontacteerd daarover, maar zij wisten tot nog toe van niks.