• Binnenkort, 21 maart, zijn er gemeenteraadsverkiezingen en kan er gestemd worden op het referendum van de sleepwet. Persoonlijk heb ik mijn mening al gemaakt wanneer het aankomt op de sleepwet en wie ik in mijn gemeente aan de macht wil. Maar ik weet dat er genoeg 18+'ers zijn op Q die wellicht hun mening nog moeten vormen hierover.
    Ik kan het niet goed uitleggen waarom, maar ik wil ook iedereen oproepen om te stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Het lijkt misschien maar iets stoms of iets kleins, maar dat is het totaal niet! De gemeente maakt bijvoorbeeld uit hoe de zorg in jouw gemeente geregeld is, hoe de kwaliteit van het onderwijs is, hoe groen en milieubewust je gemeente is, wie er waar mag bouwen, etc. Als je er in gaat duiken, dan blijkt dat de gemeente nogal een grote invloed heeft.

    Dus, vertel jullie mening over de sleepwet zodat anderen hun mening kunnen vormen, of voeg iets toe aan waarom gemeenteraadsverkiezingen belangrijk zijn en ga vooral stemmen 21 maart!!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Alleenvoorjou schreef:
    ^ zolang mensen blijven stemmen heb je daar (als het goed is) een aandeel in. Daarbij geloof ik niet dat dat zal gebeuren in Nederland.

    Niet als we daartegen beschermt worden. Een enge wet als deze draagt daar absoluut niet aan bij.


    ars moriendi

    Ik wil wel stemmen maar ben nergens van op de hoogte en heb niet zoveel zin om alles te lezen. Dat is erg lui dat weet ik.

    Is er niet zon soort vragenlijst waar dan de beste voor jou komt of een soort korte samenvatting


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Voor de gemeente raad ga ik wel stemmen, misschien ook voor de sleepwet, maar de regering heeft heel duidelijk gemaakt daar niet naar te gaan luisteren. En tevens ook het recht op referendum afgeschaft met terugwerkende kracht. Dus op deze beslissing is geen referendum te houden.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    En voor de mensen die niet weten waarop te stemmen. Er is voor elke gemeente een stemwijzer.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik stem tegen het referendum (ook al heeft dat weinig zin) en weet nog niet wat ik ga stemmen met de gemeenteraadsverkiezingen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Trouwens, ik vind die kieswijzers en zo ook niet fijn, want uiteindelijk komt daar dan een partij uit maar dan ben ik het bijvoorbeeld maar voor maximaal 45% of 50% mee eens. Moet ik dan stemmen op een partij waarvan ik het niet eens ben met (meer dan) de helft van hun standpunten? Struggles. Ik heb nooit 1 duidelijke uitslag.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Sakaar schreef:
    Trouwens, ik vind die kieswijzers en zo ook niet fijn, want uiteindelijk komt daar dan een partij uit maar dan ben ik het bijvoorbeeld maar voor maximaal 45% of 50% mee eens. Moet ik dan stemmen op een partij waarvan ik het niet eens ben met (meer dan) de helft van hun standpunten? Struggles. Ik heb nooit 1 duidelijke uitslag.


    Klopt! Maar het kan je wel een richting geven waarin je je kunt inlezen.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Voor de gemeenteraadsverkiezingen zit ik zelf nog te twijfelen of ik op een landelijke partij gaan stemmen, die ook in onze gemeente zit (in mijn geval GroenLinks), of toch voor één van de plaatselijke partijen, maar waar ik wel iets minder overeenkomsten mee heb. Ik heb het gevoel dat die laatsten wat minder een verborgen agenda hebben.

    En voor het referendum ben ik ook van plan om tegen te stemmen, hoewel ik vermoed dat het toch niet heel veel zal gaan uithalen.


    Stenenlikker

    Ik ga ook stemmen. Ik ben nog niet uit de gemeenteraadsverkiezingen, maar waarschijnlijk ga ik voor groen.
    Bij het referendum stem ik absoluut tegen de wiv. Informatie is heel erg kostbaar, kijk maar hoeveel held bedrijven zoals Google ermee verdienen. Ik vind het niet terecht dat er zo makkelijk mee wordt omgegaan. Daarbij weet ik vrij zeker dat het doel van de wiv ook niet bereikt gaat worden. Minder criminaliteit/terrorisme? Voor zolang ik het me kan herinneren wordt er na zo'n terroristische aanslag gezegd van "deze meneer was al langer bij ons in beeld". Als ze daar al niks mee kunnen, is het nut van nog meer aftappen ook afwezig lijkt me.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Alleenvoorjou schreef:
    ^ zolang mensen blijven stemmen heb je daar (als het goed is) een aandeel in. Daarbij geloof ik niet dat dat zal gebeuren in Nederland.


    Haha, kijk naar Trump die verkozen wordt in Amerika. :') Dat is ook gewoon een democratie en toch verkiezen die een of andere idioot die ik niet met mijn privé informatie zou vertrouwen.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Ik vind het, net als vele anderen, een eng idee dat ook 'onschuldige burgers' mogen worden afgeluisterd als zij in een verdachte 'wijk' wonen. Dit zou een belangrijk argument voor mij zijn om tegen te stemmen. Echter wordt dat argument een beetje onderuit gehaald:

    De diensten mogen deze communicatie echter niet volledig ongericht onderscheppen. Ze mogen alleen gegevens verzamelen met een bepaald doel en moeten niet-relevante gegevens zo snel mogelijk vernietigen. Om ervoor te zorgen dat dit zorgvuldig en rechtmatig gebeurt, wordt het onafhankelijk toezicht op het werk van de diensten uitgebreid.

    Bron: https://www.sleepwet-voor-of-tegen.nl/voorstanders

    Daarbij vind ik dat veiligheid erg belangrijk is. Een aanslag is tot nog toe uitgebleven, dat is waar, maar het hoeft maar één keer fout te gaan.

    Daarnaast wordt gezegd dat de huidige aftapmogelijkheden beperkt zijn:

    De oude wetgeving, die zich beperkt tot aftappen via de ether, voldoet volgens de veiligheidsdiensten niet meer om Nederland te beschermen tegen bijvoorbeeld terrorisme. Steeds meer internetverkeer vindt immers via de kabel plaats.


    Daarom vind ik het argument zoals hierboven ("deze meneer was al langer bij ons in beeld") ook niet steekhoudend. Wellicht was die terrorist al bekend, maar vond zijn internetverkeer plaats via de kabel, wat niet mocht worden afgetapt - waar dus de nieuwe wet op inhaakt - en met de nieuwe wet zou deze terrorist dan misschien wel tijdig kunnen worden gepakt.

    Ik vind het een erg wazige discussie omdat voor mij nog niet exact bekend is wát dan de nieuwe bevoegdheden worden voor de MIVD/AIVD, maar ik neig sterk naar voor stemmen.


    De gemeenteraadsverkiezingen vind ik wat minder belangrijk, maar ik denk dat ik voor D66 ga - hun belangrijkste item is dat ze het openbaar vervoer in mijn gemeente willen uitbreiden.

    [ bericht aangepast op 11 maart 2018 - 13:19 ]


    oi, suzy

    ^ Ja, ze moeten niet-relevante informatie zo snel mogelijk vernietigen. Maar je weet van tevoren toch niet wat wel of niet relevant is? Je moet dus toch een hoop verzamelen en daaruit pikken wat je wel of niet kunt gebruiken? Nee, een gesprek met je oma is niet bruikbaar, maar die info moeten ze wel eerst verzamelen voordat ze weten dat het niet bruikbaar is. Toch?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Reuriezer schreef:
    Voor de gemeente raad ga ik wel stemmen, misschien ook voor de sleepwet, maar de regering heeft heel duidelijk gemaakt daar niet naar te gaan luisteren. En tevens ook het recht op referendum afgeschaft met terugwerkende kracht. Dus op deze beslissing is geen referendum te houden.

    Het is wel de kans om jouw mening te laten horen. Misschien heeft het geen invloed op de beslissing, maar als er niet gestemd wordt, zal er sowieso niet geluisterd worden.

    Wat ik wel even handig vond, was deze site over wat de sleepwet eigenlijk inhoudt: https://www.ftm.nl/survey/direct/87fffcb4-4030-4b19-88d7-e5dac3e5e5cf

    [ bericht aangepast op 7 april 2019 - 14:02 ]


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Ik stem niet voor de gemeenteraadsverkiezingen (ik woon in een gemeente waar alle Christelijke partijen standaard winnen en daar stem ik nu eenmaal niet op) maar ik stem wel tegen de sleepwet.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik stem tegen de wiv, omdat ik wil dat de politiek alle loopholes die niet kloppen eruit moet halen. Er zitten naar mijn idee nog teveel losse eindjes in waardoor de AIVD voor mij nog te veel vrijheid heeft en vanalles kan maken waar ik het niet mee eens ben.
    En ik weet ook al op wie ik ga stemmen in de gemeenteraad. Ik ga denk ik nog wel even kijken op wie ik van de lijst ga stemmen, want dat vind ik ook belangrijk.


    Deep inside, I've never felt alive