• Gisteren zagen we dat de Isrealische zangeres Netta het Eurovisie Songfestival 2018 won. Met haar liedje 'Toy' verwees zij naar de #meetoo discussie. Het liedje, dat veel doet denken aan de kippensong, won vooral bij de thuisstemmers. Maar is het een terechte winaares ? Reageer in de poll.


    [ bericht aangepast op 13 mei 2018 - 11:07 ]

    Is Isreal de terechte winnaar van het Songfestival 2018?

    20.3% (13 stemmen)
     
    Ja

    79.7% (51 stemmen)
     
    Nee

    Mathilda schreef:
    (...)

    God, oké, dit maakt me een klein beetje boos. Niet omdat ik het politiek niet met je eens ben, maar omdat dit soort politiek niet thuishoort in een muziekfestival. We laten Rusland ook meedoen. Turkije heeft ook meegedaan tot enkele jaren geleden. Hongarije laten we meedoen. Polen. Het zijn allemaal geen landen die ik in de verste verte kan luchten qua politiek, maar ze doen mee omdat het een muziekfestival is. Het is geen internationale politieke debatclub.

    Israël is wel erkend door de VN. Dat is in 47 of 48 gebeurd, of je het er nu mee akkoord bent of niet. Ik hoop gewoon dat ze 't in Tel Aviv houden en niet in Jeruzalem, want dat gaat spanningen enkel maar groter maken.

    Om op je vraag te antwoorden, van de topicmaakster: ik had liever iets anders gehad, maar hey, 't is 't Eurovisie. En ze kon goed zingen. Ik vond het lied niet super, maar ze kon wel goed zingen.

    Eurovisie Songfestival en politiek gaan nu eenmaal hand in hand, dat valt helaas niet tegen te gaan.
    Israël is overigens maar deels erkend door de Verenigde Naties, Jeruzalem is uiteindelijk alleen erkend als hoofdstad door de Verenigde Staten, dacht ik.

    [ bericht aangepast op 13 mei 2018 - 14:25 ]


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Voor iets wat meedoet aan het Eurovisie: yes. Als iets wat op de radio kan komen later: maybe not so much.

    [ bericht aangepast op 13 mei 2018 - 14:27 ]


    That is a perfect copy of reality.

    Seasons schreef:
    (...)
    Eurovisie Songfestival en politiek gaan nu eenmaal hand in hand, dat valt helaas niet tegen te gaan.
    Israël is overigens maar deels erkend door de Verenigde Naties, Jeruzalem is uiteindelijk alleen erkend als hoofdstad door de Verenigde Staten, dacht ik.


    Israël is erkend geweest door het grootste gedeelte van de VN en dat maakt dat de VN Israël erkent. Mocht dat niet het geval zijn, zou Israël daar niet mogen zetelen. Wat de kwestie van Jeruzalem betreft weet ik niet door wie het al dan niet erkend is, maar dat is in elk geval een stuk minder universeel dan de staat Israël die erkend is.
    Dat mensen aan politiek denken als ze aan het ESC denken, daar kan ik weinig aan veranderen, mijn punt was dat het belachelijk is om iemand de winst niet te gunnen omdat ze haar land vertegenwoordigt. Wat dat land doet, heeft bitterweinig te maken met hoe Netta staat te kakelen op het podium en heeft evenzeer bitterweinig te maken met de individuele personen in dat land. Gewoon omdat Netanyahu een eikel is, betekent niet dat Israël uitgesloten moet worden.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Catmint schreef:
    (...)

    In principe is dat kippengeluid het woordje "baka" wat in het Japans idioot betekent. Ja, ze doet er kippenbewegingen bij, maar in eerste instantie roept ze gewoon meerdere keren idioot en klinkt het als een kakelende kip. Daarnaast noemt ze Pikachu ook nog in het begin van het nummer. De katjes vond ik zelf wel leuk, het was vrij simpel vond ik, in tegenstelling tot wat je de afgelopen jaar wel eens zag verschijnen.


    Ja, in het begin zegt ze ''Baka'' en daarna kippen geluiden.
    Zie je mensen in Japan al ''Baka bok hmm bok bom hmmm'' doen?

    Mathilda schreef:
    (...)

    Israël is erkend geweest door het grootste gedeelte van de VN en dat maakt dat de VN Israël erkent. Mocht dat niet het geval zijn, zou Israël daar niet mogen zetelen. Wat de kwestie van Jeruzalem betreft weet ik niet door wie het al dan niet erkend is, maar dat is in elk geval een stuk minder universeel dan de staat Israël die erkend is.
    Dat mensen aan politiek denken als ze aan het ESC denken, daar kan ik weinig aan veranderen, mijn punt was dat het belachelijk is om iemand de winst niet te gunnen omdat ze haar land vertegenwoordigt. Wat dat land doet, heeft bitterweinig te maken met hoe Netta staat te kakelen op het podium en heeft evenzeer bitterweinig te maken met de individuele personen in dat land. Gewoon omdat Netanyahu een eikel is, betekent niet dat Israël uitgesloten moet worden.

    Wat mij betreft had de act niet hoeven winnen, omdat ik het niets vond. Dat Israël al jaren meedoet vind ik helemaal prima. Hoe het land politiek bezig is vind ik wel belangrijk en zou niets met deze wedstrijd te maken moeten hebben, maar dat is wel het geval. Niet omdat het Israël is, maar altijd.
    Wel vind ik het wrang dat tijdens zo’n solidariteitwedstrijd Israël de Gazastrook bombardeerd. Dat valt niet goed te praten. Staat jouw land goed in alle media, maar ondertussen wordt zo’n actie verdoezeld. Kan gewoon niet.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Nee, ik kon zo meerdere liedjes opnoemen die zuiver klonken en ook een mooie betekenis hadden. Netta is zeker een getalenteerde zangeres, maar met dit nummer absoluut niet de terechte winnares in mijn ogen.

    Ik geloof nog altijd in ‘less is more’. Naar mijn mening hoeft een goed nummer er geen poppenkast act omheen te hebben. Maar goed, misschien is dat onrealistisch gedacht met het songfestival. Al vond ik Portugal van vorig jaar wel een terechte winnaar. Hoe Salvador Sobral daar in Kiev stond met zijn kleine, breekbare lied en veel mensen raakte in hun hart. Ik hoop gewoon dat ik ooit weer trots kan worden als Eurovisie fan.

    [ bericht aangepast op 13 mei 2018 - 16:51 ]


    Every scrap of you would be taken from me, watched as you signed your name Marjorie

    Cowboys schreef:
    Nee, ik kon zo meerdere liedjes opnoemen die zuiver klonken en ook een mooie betekenis hadden. Netta is zeker een getalenteerde zangeres, maar met dit nummer absoluut niet de terechte winnares in mijn ogen.

    Ik geloof nog altijd in ‘less is more’. Naar mijn mening hoeft een goed nummer er geen poppenkast act omheen te hebben. Maar goed, misschien is dat onrealistisch gedacht met het songfestival. Al vond ik Portugal van vorig jaar wel een terechte winnaar. Hoe Salvador Sobral daar in Kiev stond met zijn kleine, breekbare lied en veel mensen raakte in hun hart. Ik hoop gewoon dat ik ooit weer trots kan worden als Eurovisie fan.


    Waylon en Ilse en Anouk dat jaar ervoor stonden allemaal alleen op het podium. Niks om hun heen dus ik ben het met je eens.

    En dit jaar Salvador gehoord, ik zat keihard te janken en ben zo blij dat hij nu gewoon er zoveel beter uit ziet ook kwa gezondheid.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Nee, ik vind het lied (voor zover je het een lied kan noemen) echt heel slecht. Er waren zo veel beter liedjes, zoals die van Oostenrijk, Denemarken, Ierland, Bulgarije en uiteraard ons eigen liedje. Ik had gehoopt dat één van hen zou winnen, maar helaas...


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik vond het lied best cool :W
    Maar die kippige geluiden niet.


    No growth of the heart is ever a waste

    Leek op de kippensong?
    Dit was de kippensong


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Plagiaat schreef:
    Leek op de kippensong?
    Dit was de kippensong

    Hebben wij toch even onze kans gemist om eerder Ernst en Bobbie te sturen met “Je Bent Een Soepkip”! 🙈


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    ScribbleTheFox schreef:
    (...)

    Ja, in het begin zegt ze ''Baka'' en daarna kippen geluiden.
    Zie je mensen in Japan al ''Baka bok hmm bok bom hmmm'' doen?


    Dat is wel waar, maar het ging over waar de japanse stijl vandaan kwam. Had voor de rest ook vrij weinig met het nummer, maar had liever dat dit won dan Cyprus, dat vond ik echt een afschuwelijk slecht nummer en rip-off act van Beyonce.
    Had veel liever Denemarken zien winnen, of Nederland gewoon.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Ik ben opzich wel blij met de winnaar. Netta kan goed zingen, is orgineel (wie heeft er ooit eerder kippengeluiden in het songfestival gehoord) en is catchy. Zelf heb ik niet zoveel met de betekenis, maar ik snap dat dit aanslaat.

    Het was beter dan Cyprus in ieder geval. Wel had ik graag Hongarije of Italië willen zien winnen, maar iedereen heeft zo zijn favorieten.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Apfelstrudel schreef:
    Ik ben opzich wel blij met de winnaar. Netta kan goed zingen, is orgineel (wie heeft er ooit eerder kippengeluiden in het songfestival gehoord) en is catchy. Zelf heb ik niet zoveel met de betekenis, maar ik snap dat dit aanslaat.

    Het was beter dan Cyprus in ieder geval. Wel had ik graag Hongarije of Italië willen zien winnen, maar iedereen heeft zo zijn favorieten.


    Dis. Valt me alleen op dat ze eigenlijk amper haat krijgt van Japan. Dit omdat Katy Perry, dacht ik, ooit een music video in geisha kleding had gedaan, wat een heel schandaal was.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Locomotief schreef:
    (...)

    Dis. Valt me alleen op dat ze eigenlijk amper haat krijgt van Japan. Dit omdat Katy Perry, dacht ik, ooit een music video in geisha kleding had gedaan, wat een heel schandaal was.


    Geisha is echt wel wat anders dan twee knotjes + wat van die maneki neko op de achtergrond. Ik kan me niet voorstellen dat ze hiervoor echt haat zou krijgen, eerlijk gezegd.


    Medb - Pronouced as [me-èv]