• In het kader van 'wat wil ik nu echt met mijn leven?' ben ik eens aan het rondkijken. Ik doe momenteel nog een mbo opleiding en wil hierna gaan werken, maar ook misschien kijken of dit in combinatie met hbo kan. 's Avonds ofzo.
    Nu is het dus echt al heel erg lang een droom van me om iets met psychologie te doen. En wat blijkt?

    Je moet wiskunde op vwo niveau beheersen.

    En laat dat pot-ver-dorie nou net het enige vak zijn waar ik echt slechter dan slecht in ben. Ik ben zelfs van het vwo naar het vmbo gezakt door o.a wiskunde. Nog beter: ik mocht alleen maar naar het laatste jaar vmbo als ik plechtig beloofde wiskunde te laten vallen. Dus ik ben echt teleurgesteld. Tuurlijk snap ik wel dat het nu eenmaal nodig is voor medicijnen enz (althans, daar ga ik nu maar vanuit) maar KOM OP. Ik ben echt redelijk goed in het lezen van mensen en vind het menselijk gedrag waanzinnig interessant dus AAAAAGHR. Don't mind me, ik ben even flink teleurgesteld want ik had dit namelijk echt heel erg leuk gevonden.

    Hebben jullie wel eens iets heel graag willen doen, om er vervolgens achter te komen dat je het gewoon niet ging redden?


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Het is inderdaad zo dat je bij psychologie een vrij grote hoeveel statistiek gaat krijgen. Is er geen manier waarop je toch kunt proberen om je wiskunde langzaam maar zeker op te bouwen?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    *Hug*

    Heb je ook voor een HBO studie psychologie VWO wiskunde nodig?
    Maar inderdaad, een WO studie psychologie legt erg zwaar de nadruk op wiskunde/statistiek omdat je dit nodig hebt om veel van de literatuur te kunnen begrijpen. Dus als wiskunde minder je ding is, is psychologie nogal een heftige studie =[

    Edit: Ik heb zelf psychologie gestudeerd en als je het er eens over wil hebben, staat mijn pb/gb altijd open.
    Verder is een studie psychologie veel meer dan alleen het klinische deel/therapeutische deel van de opleiding. In mijn eerste twee jaar heb ik denk ik twee klinische vakken gehad (en dus 10/120 studiepunten). Psychologie is heel erg breed en de meeste vakken/richtingen zijn niet erg gericht op mensen helpen, maar meer op het bestuderen van menselijk gedrag of het begrijpen van hoe hersenen werken.

    [ bericht aangepast door een moderator op 14 mei 2018 - 22:25 ]


    I am an idiot, I move.

    Nee, ik kan mijn wiskunde echt op geen enkele manier opkrikken. Jarenlang bijles gehad, thuis hebben ze er alles aan gedaan, maar het werkt gewoon echt niet. Ik draai getallen ook om (een 5 is een 2, 68 wordt 86 enz) en plus kan ik aanzien voor min. Maargoed, het is gewoon hard balen. Ik denk oprecht ergens diep vanbinnen dat ik misschien wel goed zou zijn in de psychologie, en dan verpest dit gewoon alles.

    Maar c'est la vie, altijd blijven lachen, enzovoort.

    PickleRick schreef:
    *Hug*

    Heb je ook voor een HBO studie psychologie VWO wiskunde nodig?
    Maar inderdaad, een WO studie psychologie legt erg zwaar de nadruk op wiskunde/statistiek omdat je dit nodig hebt om veel van de literatuur te kunnen begrijpen. Dus als wiskunde minder je ding is, is psychologie nogal een heftige studie =[

    Edit: Ik heb zelf psychologie gestudeerd en als je het er eens over wil hebben, staat mijn pb/gb altijd open.
    Verder is een studie psychologie veel meer dan alleen het klinische deel/therapeutische deel van de opleiding. In mijn eerste twee jaar heb ik denk ik twee klinische vakken gehad (en dus 10/120 studiepunten). Psychologie is heel erg breed en de meeste vakken/richtingen zijn niet erg gericht op mensen helpen, maar meer op het bestuderen van menselijk gedrag of het begrijpen van hoe hersenen werken.


    Dat is dus juist wat me er zo leuk aan leek :c
    Maarja, ik ga wel verder kijken. Hbo stelt overigens ook wel eisen aan wiskunde, maar ik ben niet thuis in die profielen en ik weet toch al dat ik ook die niet ga halen.

    [ bericht aangepast op 14 mei 2018 - 22:33 ]


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Oh God, ik ken je probleem echt zo goed. Ik heb uiteindelijk met veel pijn en moeite VWO gedaan met wiskunde erbij, maar dat was echt zo'n hel. Ik heb zelf dyscalculie en jouw verhaal over het omdraaien van getallen klinkt me heel bekend in de oren. Heb je je weleens laten testen daarop? Ik doe nu overigens een HBO-opleiding met veel vakken met statistiek en die gaan me redelijk goed af.


    Caution first, always.

    Nishikiyama schreef:
    Oh God, ik ken je probleem echt zo goed. Ik heb uiteindelijk met veel pijn en moeite VWO gedaan met wiskunde erbij, maar dat was echt zo'n hel. Ik heb zelf dyscalculie en jouw verhaal over het omdraaien van getallen klinkt me heel bekend in de oren. Heb je je weleens laten testen daarop? Ik doe nu overigens een HBO-opleiding met veel vakken met statistiek en die gaan me redelijk goed af.


    Ik wilde me laten testen, maar school wilde dat destijds niet vergoeden en mijn ouders wilden de kosten van 500 euro niet betalen. Althans, we kregen toen door dat het zoveel kostte. Hier thuis hangen ze er ook liever geen label aan. 'Je kunt gewoon niet rekenen' klinkt het dan. Nouja, dat is in elk geval wel zo :') En omdat ik op het mbo altijd onder de regeling viel waarbij je reken examen geen waarde had, leek het me ook niet meer nodig om er zelf nog achteraan te gaan.
    Wel fijn dat je een studie hebt die je goed afgaat! Wat doe je nu precies?


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik leef mer je mee. Ik ben vorig jaar raakt voor mijn vwo omdat wiskunde minimaal een 5 moet zijn op het vwo en ik een 4,4 had (gemiddeld, dus 9,1 te weinig)


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    FireKeeper schreef:
    (...)

    Ik wilde me laten testen, maar school wilde dat destijds niet vergoeden en mijn ouders wilden de kosten van 500 euro niet betalen. Althans, we kregen toen door dat het zoveel kostte. Hier thuis hangen ze er ook liever geen label aan. 'Je kunt gewoon niet rekenen' klinkt het dan. Nouja, dat is in elk geval wel zo :') En omdat ik op het mbo altijd onder de regeling viel waarbij je reken examen geen waarde had, leek het me ook niet meer nodig om er zelf nog achteraan te gaan.
    Wel fijn dat je een studie hebt die je goed afgaat! Wat doe je nu precies?

    Ohh, dat verhaal hoor ik vaker inderdaad. :/ Ik geloof dat het voor mij toen wel vergoed is en het had ook wel echt wat voordelen op mijn middelbare school, maar ik kan me voorstellen dat het wel een hele hoop geld is terwijl je er dan verder misschien niet zo veel me kan. :/ Ik geloof trouwens wel dat ze op hoge scholen (en universiteiten?) wel echt kijken naar je verklaring. Ik krijg op mijn HBO-opleiding wat extra tijd tijdens examens en toestemming om een normale rekenmachine te gebruiken.
    Ik doe nu een media & entertainment management opleiding met o.a. vakken over marketing, finance en wat psychologie, en daar komt het toch wel vaak in terug. Ik heb er echt een hekel aan, though. :')


    Caution first, always.

    Heb je dyscalculie? Maar echt wat balen zeg :/


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Ik had graag European studies willen doen, maar daar moet je naast Engels nog twee vreemde talen en ik ben dyslectisch. Yep. Fijn.


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik wilde héél graag industrieel design doen. Alleen daar had je wiskunde B voor nodig en ik stond in de 3e erg slecht voor wiskunde. Van de adviseurs op school enzo werd ik soort van verplicht om wiskunde A te gaan volgen.

    Toen kwam ik in de 4e klas, met een andere docente die echt goed was in lesgeven, en haalde ik negens. Constant negens. Nu dacht ik, oké sure, dit is wiskunde A, zal wel daarom zijn.

    Fast forward, zit ik op de uni en krijg ik wiskunde B bijgeschroefd aangezien mijn opleiding toen nog geen wiskunde eisen had. Wat haal ik? Voor integralen, determineren etc? Dingen die ik nooit op school had gehad omdat ik daar te slecht voor was?
    Een 9.7.
    Ik haalde een 9.7 voor troep die véél moeilijker was dan de derde en deze stof moest ik in een veel kortere tijd beheersen.

    Zelfs op de middelbare zei ik al dat die docent gewoon poep was, maar ja. Zodra de helft nog gewoon voldoende haalt, ligt dat toch echt aan jezelf...

    Overigens ben ik zojuist wel aangenomen bij een veel leukere master van een andere richting! En dat met numerus fixus!
    Dus het is niet alsof ik er nog heel erg mee zit. Ben wel salty tho.

    [ bericht aangepast op 15 mei 2018 - 11:54 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Bestaan er geen soortgelijke richtingen met psychologie op een hogeschool? Statistiek dient voor wetenschappelijk onderzoek en alleen op de universiteiten doen ze dat. Ik denk wel dat er een variant moet bestaan? Er bestaan echt enorm veel richtingen...


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Bestaan er geen soortgelijke richtingen met psychologie op een hogeschool? Statistiek dient voor wetenschappelijk onderzoek en alleen op de universiteiten doen ze dat. Ik denk wel dat er een variant moet bestaan? Er bestaan echt enorm veel richtingen...


    Toegepaste psychologie is iets wat een vriend van me studeert, idd. Volgens mij is het ook een vrij praktische psychologieopleiding, gericht op het helpen van mensen in plaats van onderzoek. Weet niet wat de eisen zijn, maar hij is ook niet bijster goed in wiskunde.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    FireKeeper schreef:
    Nee, ik kan mijn wiskunde echt op geen enkele manier opkrikken. Jarenlang bijles gehad, thuis hebben ze er alles aan gedaan, maar het werkt gewoon echt niet. Ik draai getallen ook om (een 5 is een 2, 68 wordt 86 enz) en plus kan ik aanzien voor min. Maargoed, het is gewoon hard balen. Ik denk oprecht ergens diep vanbinnen dat ik misschien wel goed zou zijn in de psychologie, en dan verpest dit gewoon alles.

    Maar c'est la vie, altijd blijven lachen, enzovoort.

    (...)

    Dat is dus juist wat me er zo leuk aan leek :c
    Maarja, ik ga wel verder kijken. Hbo stelt overigens ook wel eisen aan wiskunde, maar ik ben niet thuis in die profielen en ik weet toch al dat ik ook die niet ga halen.


    Is social work niet iets dan?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Je zou evt kunnen kijken in een richting van Social Work, of Toegepaste Psychologie. Ik weet bij de TP alleen niet wat de eisen rondom wiskunde zijn. Maar dan kom je wel in de buurt in ieder geval! Dan kun je altijd nog een minor of master in de psychologierichting erbij doen :)


    The sun will shine like never before, in the world behind my wall. Take me there <3

    Ja toegepaste psychologie is gewoon hbo!!!

    https://www.ncoi.nl/opleiding/HBO-opleidingen-HBO-opleidingen-HBO-Bachelor-Toegepaste-Psychologie.html

    Kun je dus met mbo 4 doen!

    [ bericht aangepast op 15 mei 2018 - 19:53 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.