• Hi lieve Q'ers,

    Ik heb een klein probleempje i.v.m copyright en drukkerijen. Ik heb namelijk nogal mindlessly een omslag gemaakt voor de schoolkrant, maar hield hierbij niet rekening met copyright. De krant wordt gedrukt door een drukkerij en ik vroeg me af of je dan problemen krijgt (dat ze 'm niet willen drukken o.i.d. – op Youtube kun je bv. niet je filmpje uploaden als je audio gebruikt met copyright).

    Dit is overigens de cover ~~~~>


    I just caught the wave in your eyes

    WAT EEN PRACHTCOVER OMG


    En volgens mij kan je er wel degelijk problemen mee krijgen. Kan je dezelfde cover niet (bijna) identiek maken met rechtenvrije afbeeldingen? :/


    The soul needs autumn.

    Ik weet niet orecies hoe zoiets zit, maar wel wil ik zeggen dat ik je cover echt leuk vind!


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    @Grace ik ga idd kijken of ik dat kan proberen, tho ik weinig hoop heb.

    Dankjulliewel voor de complimenten tho ^^


    I just caught the wave in your eyes

    Je kan ook altijd toestemming vragen aan de eigenaar, als je die weet te vinden en het geen groot bedrijf is of zo. Uiteindelijk verdient er niemand commercieel aan (denk ik)? Dus een supergroot schandaal is het ook niet, maar het is wel netjes om die toestemming te hebben.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Oke tbh wordt dit pas echt een probleem zodra de krant voor commerciëel gebruik is maar voor onschuldige distributie op school lijkt het me dat het vrij weinig uitmaakt? Ik zou voor de zekerheid wel gewoon een cover maken met rechtenvrije beelden, gewoon zodat je zeker niet opeens een zaak naar je toe gegooid krijgt

    [ bericht aangepast op 10 juni 2018 - 18:49 ]


    Heaven is a place that we all have

    Als je het niet gaat gebruiken voor commerciële distributie, denk ik niet dat je veel problemen zal hebben. Ga je wat grotere oplages drukken, dan zou ik misschien wel vervanging gaan zoeken. Websites zoals pexels, pixabay en flickr kunnen daarbij een grote hulp zijn. Je kan ook op google een zoekfilter gaan toepassen bij geavanceerde instellingen. Ook altijd kijken of je met copyright (toestemming vragen), copyleft (compleet vrij gebruik) of creative commons (vrij gebruik mits eventuele vermelding of met restricties) zit, zodat je alles juist vermeldt. Als is vaak gebruik in een schoolse context wel toegestaan. Ben je toch niet zeker dan zou ik toch even de maker van het beeld gaan zoeken en die persoon vermelden met het copyrightteken ervoor c: Je kan dat bijvoorbeeld in mijn magazine terugvinden :Y)
    Al bij al denk ik niet dat de drukker er een probleem uit zal maken, die heeft er uiteindelijk weinig mee te maken, die persoon weet ook vaak niet of je die beelden nu wel of niet zelf maakt uiteindelijk. ^^


    Sidera nostra contrahent solem lunamque