• Hoii iedereen, ik denk niet dat veel mensen dit gaan lezen maar ik heb advies nodig. Ik zit dit jaar dus nog maar net op de middelbare school en haal kwa cijfers alleen maar 5/6/7. mijn ouders vinden het lage cijfers en zeggen dat ik mijn niveau niet aan kan. en mn school is 20 km van mn huis vandaag en ik heb echt heel veel ruzie nodig gehad om naar die school te kunnen. maar als ik afstroom (waar mn ouders bang van zijn) moet ik naar een andere school (this een havo/vwo school) en mn ouders zitten in geldproblemen omdat ik naar die school ga (ik moet elke dag met de bus omdat ik niet mag fietsen), maar ik wil niet naar een andere school. heeft iemand advies?

    Een tip is om hard te werken om daar te blijven. Het klinkt vrij hard, maar er is maar een iemand die daar voor kan zorgen en dat ben jij. Niemand gaat je cijfers voor je ophalen. Niemand gaat dat diploma uiteindelijk halen behalve jij zelf. Je zit per dag zo’n zes uur op school. Benut die tijd, stel vragen en investeer in jezelf. Je bent je eigen vijand. Niemand houdt je tegen. Als je het niet snapt, durf om hulp te vragen. You can do it!

    En de geldzorgen van jouw ouders is niets voor jou om je zorgen over te maken. Dat is hun buisiness en daar heb jij niets mee te maken. Het is hun job om die zorgen bij zichzelf te houden en jou daar niet mee te belasten. Je moet je niet schuldig voelen over iets waar zij zelf voor kiezen.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik ben het eens met de user hierboven.

    Maar hoezo moest en zou je per se naar die specifieke school?
    Wat betreft het niveau heb je, neem ik aan, een advies over gekregen in groep 8. Tuurlijk, het kan zo zijn dat dit niveau toch net iets te hoog of te laag is, maar zeg dit dan tegen je mentor en ouders en ga er over in gesprek - jij wordt er ook niet gelukkig van als je (in jouw ogen) alleen maar lage cijfers haalt en dat demotiveert als een malle. Als jij beter tot je recht komt op een ander niveau, dan is dat geen probleem - het gaat erom dat jij je best doet en er plezier in blijft houden.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Een 6 of 7 klinkt in mijn oren altijd nog als een nette voldoende. Maar goed, dat is een ander punt....
    Ik ben het eens met Lucifer. Als je graag op die school wil blijven, moet je gewoon hard blijven werken om voldoendes te halen. Een goed rapport, en een goed rapport heeft ook zessen en zevens, zal er gewoon voor zorgen dat je overgaat. Ga des noods even met je mentor in gesprek hierover. Hij/Zij weet hoe je ervoor staat, kan je eventueel helpen met een planning, met leren, hoe je moet leren, etc. Maar kan ook je laten zien wat je moet doen, kan met je meedenken over toetsen, weet misschien zelfs wel een inschatting te maken of de havo te zwaar voor je gaat worden of niet. Hij/zij is je vertrouwenspersoon daar, en diegene zal je met alle liefde willen helpen. Als er iets is wat ik geleerd heb afgelopen jaar, dan is het dat mensen je echt willen helpen - dat ze dat met alle liefde doen, maar je moet wel zelf naar die persoon toekomen.

    Succes!


    It's never gonna happen, Guys.

    Waarom wil je per se op die school blijven trouwens?
    En zoals hierboven: jij hebt je lot in eigen handen. Maar een 6 of een 7 is echt niet zo dramatisch slecht, hoor.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.