• Er is uiteraard een topic voor de Europese verkiezingen, maar het lijkt me geen vet goed idee om dat vol te spammen met posts over de Vlaamse (of Waalse, als één van onze Quizletvrienden toevallig over de taalgrens zou wonen) en federale verkiezingen. Hiernaast staat een kleine afbeelding van de uitslagen uit 2014.

    Welke verkiezingen zijn er morgen?
    Als je dat als Belg ondertussen nog niet weet, zou me dat verbazen, maar voor zij die het vergeten zouden zijn: Vlaamse, federale en Europese.

    Ik heb dit topic aangemaakt om over de eerste twee te spreken, want voor die laatste is er al een topic. (: (zie link)

    Weten jullie al op wie jullie gaan stemmen? Op welke coalitie hopen jullie? (:

    [ bericht aangepast op 25 mei 2019 - 18:42 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Okay, ik had wel niet verwacht dat Vlaams Belang zóveel stemmen ging halen. Ik ben benieuwd of ze deze stijging gaan kunnen behouden.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Oh wow, als Vlaams Belang serieus de tweede grootste partij wordt ga ik even wenen in een hoekje. Ik wil niemands stemkeuze veroordelen, maar extreem rechts? Worden mensen niet bang van dat woordje extreem? Ik iig wel.
    Echt sad.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ga echt beginnen janken denk ik. What. The. Hell. Is. Dit.
    Hoe gaan we in godsnaam ooit een regering vormen op federaal niveau? Ik had verwacht dat VB ging groeien, sure, maar zóveel? Mijn god.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben niet echt verbaasd eigenlijk, wel heel benieuwd hoelang het nu gaat duren voor we een regering hebben. :W Misschien kunnen we ons record van 541 dagen nog wat scherper zetten. :')

    Ben trouwens heel benieuwd aan het worden naar mijn eigen gemeente nu Ninove (deels) gekend is.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    Ik ben niet echt verbaasd eigenlijk, wel heel benieuwd hoelang het nu gaat duren voor we een regering hebben. :W Misschien kunnen we ons record van 541 dagen nog wat scherper zetten. :')

    Ben trouwens heel benieuwd aan het worden naar mijn eigen gemeente nu Ninove (deels) gekend is.


    Bij ons is het echt enorme winst voor VB. Ze zitten aan 22%, geloof ik, en tweede grootste partij (na de liberalen, uiteraard, want die zijn hier al sinds eind de jaren 70 de grootste partij). Ik denk dat ik maar verder ga leren, want ik word hier ronduit depressief van.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    Ik ga echt beginnen janken denk ik. What. The. Hell. Is. Dit.
    Hoe gaan we in godsnaam ooit een regering vormen op federaal niveau? Ik had verwacht dat VB ging groeien, sure, maar zóveel? Mijn god.


    Ik vind het ook echt vreselijk!


    The soul needs autumn.

    Ledecky schreef:
    Ik ben niet echt verbaasd eigenlijk, wel heel benieuwd hoelang het nu gaat duren voor we een regering hebben. :W Misschien kunnen we ons record van 541 dagen nog wat scherper zetten. :')

    Ben trouwens heel benieuwd aan het worden naar mijn eigen gemeente nu Ninove (deels) gekend is.

    Haha, ik en mn papa waren net aan het discussiëren of ze Vlaams belang mee zouden nemen in de regering of N-VA een coalitie zou vormen met links :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Sunai schreef:
    (...)
    Haha, ik en mn papa waren net aan het discussiëren of ze Vlaams belang mee zouden nemen in de regering of N-VA een coalitie zou vormen met links :')


    Vlaams hebben ze een tekort aan zetels om met N-VA en VB alleen een regering te vormen ... godzijdank. Dus dan zouden ze er Open VLD of CD&V, en als ze dat doen, zijn ze volgende verkiezingen gewoon geen partij meer.
    Trouwens, ik ben net naar de Waalse uitslagen gaan kijken, en man, wat doet de PS het slecht op het moment.
    Ik heb even mogelijke coalities zitten vormen, en god, hoe ze hieruit gaan geraken, ik weet het ook niet.
    Zweeds NU: 11 zetels te kort
    Zweeds + CDH: 3 zetels te kort
    Tripartite: 4 zetels te kort

    Dus technisch gezien kan je een tripartite + Groen en/of Ecolo vormen, maar ik denk niet dat VLD daarvoor staat te springen. Of centrumrechts kan VB erbij nemen, maar ik denk niet dat ook maar één Franstalige partij dat gaat doen. We gaan ons weer mogen amuseren met een regeringsloze periode, ben ik bang.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ledecky schreef:
    Ik ben niet echt verbaasd eigenlijk, wel heel benieuwd hoelang het nu gaat duren voor we een regering hebben. :W Misschien kunnen we ons record van 541 dagen nog wat scherper zetten. :')

    Ben trouwens heel benieuwd aan het worden naar mijn eigen gemeente nu Ninove (deels) gekend is.


    I lol'd really hard :')

    [ bericht aangepast op 28 mei 2019 - 9:45 ]


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Via de site van VRT Nieuws kun je zelf je coalitie vormen :') Wrs doen wij het beter dan de partijen het gaan doen XD


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Sunai schreef:
    Oh wow, als Vlaams Belang serieus de tweede grootste partij wordt ga ik even wenen in een hoekje. Ik wil niemands stemkeuze veroordelen, maar extreem rechts? Worden mensen niet bang van dat woordje extreem? Ik iig wel.
    Echt sad.


    Ja, dit is echt verschrikkelijk...
    Ik heb voor alles Groen gestemd, dus dit is voor mij het ergste wat er kon gebeuren.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Sunai schreef:
    Via de site van VRT Nieuws kun je zelf je coalitie vormen :') Wrs doen wij het beter dan de partijen het gaan doen XD


    Ik heb gewoon alles aangeklikt behalve NV-A en Vlaams Belang en dan waren er net genoeg zetels haha


    The soul needs autumn.

    Grace schreef:
    (...)

    Ik heb gewoon alles aangeklikt behalve NV-A en Vlaams Belang en dan waren er net genoeg zetels haha

    NVA erbuiten laten gaat wel een beetje tegen de democratie in :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    [right][/right]

    Sunai schreef:
    (...)
    NVA erbuiten laten gaat wel een beetje tegen de democratie in :')


    Vlaams Belang erbuiten laten ook.

    Ik weet wel dat NVA er sowieso bij moet hoor, jammer genoeg. Al is het nu aan de andere partijen om een antwoord te bieden.

    Ik snap gewoon echt niet hoe kortzichtig mensen kunnen zijn. En ergens bravo aan Vlaams Belang om zo op de angsten van de mensen in te spelen en zo sterk campagne te voeren. Ik denk echt dat qua marketing andere partijen hier van kunnen leren.


    The soul needs autumn.

    ^Groen op dit moment ook (Ecolo dan), maar sowieso dat Vlaams Belang en Ecolo er niet allebei in zullen zitten :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.