• Er is uiteraard een topic voor de Europese verkiezingen, maar het lijkt me geen vet goed idee om dat vol te spammen met posts over de Vlaamse (of Waalse, als één van onze Quizletvrienden toevallig over de taalgrens zou wonen) en federale verkiezingen. Hiernaast staat een kleine afbeelding van de uitslagen uit 2014.

    Welke verkiezingen zijn er morgen?
    Als je dat als Belg ondertussen nog niet weet, zou me dat verbazen, maar voor zij die het vergeten zouden zijn: Vlaamse, federale en Europese.

    Ik heb dit topic aangemaakt om over de eerste twee te spreken, want voor die laatste is er al een topic. (: (zie link)

    Weten jullie al op wie jullie gaan stemmen? Op welke coalitie hopen jullie? (:

    [ bericht aangepast op 25 mei 2019 - 18:42 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Sunai schreef:
    (...)
    Ja, er was ook ergens zo'n puntje waar een vluchteling (of migrant, ik herinner me het niet meer, maar ik denk eerlijk gezegd dat VB het verschil tussen die termen toch niet kent) pas na 8 jaar kindergeld mag krijgen. En ik zat daar echt van: ehm, en wie zal hierdoor niet de kans hebben om te studeren denk je?
    Dat puntje over burgelijke vrijheden in ere herstellen had ik nog niet gelezen maar damn... Dit is echt gwn zeggen van 'hey, we zijn racisten en we zijn er trots op', echt ziek. Maar hoe dan ook, zelfs al worden ze deel van de Vlaamse regering, dan nog gaan die andere partijen zo'n dingen niet toestaan.


    Dat is het voordeel van onze 'geweldige' politiek in dit land: veel extreme dingen krijgen hier erg weinig kans. Als er al sprake van zou zijn, dan komt half het land op straat, lol. Of dat hoop ik toch
    Maar ja, nu ik dat stomme ding aan het doornemen ben, moet ik wel toegeven dat het me de kriebels geeft. En een vaag gevoel van misselijkheid...
    En even, hoe lang is dat ding? Ik doe er langer over dan de drie partijbundels die ik eerder heb doorgenomen??

    [ bericht aangepast op 28 mei 2019 - 15:12 ]


    Mhm?

    Luftmensch schreef:
    (...)

    Elke partij heeft goede punten, tho. Ik ben het nu aan het doorlezen en er zijn inderdaad enkele (maar dan ook echt enkele) dingen waar ik in kan komen. Al hebben andere partijen daar soms ook gewoon dezelfde mening over.
    Nu ben ik echter aan het puntje: burgerlijke vrijheden in ere herstellen, en dat is dus echt gewoon een eufemisme voor: iedereen mag discrimineren en dat volledig vrij en zonder consequenties uiten. Ze willen letterlijk de organisatie tegen discriminatie opdoeken... Ik... Nee.
    Concreet
    ✓ Er moet een stopzetting komen van de aantasting van de burgerlijke vrijheden in het kader van het
    antidiscriminatiebeleid: geen praktijktesten of mystery calls.
    ✓ De burger moet met betrekking tot de aanwerving van personeel en verhuur van woningen opnieuw
    de mogelijkheid krijgen zijn keuzes te laten leiden door eigen inzichten in plaats van zich te moeten
    conformeren aan de door een overheid opgelegde moraal.
    Unia moet ontbonden worden en in afwachting hiervan dient de jaarlijkse miljoenensubsidiëring van
    deze instelling te worden stopgezet.
    De vrije meningsuiting mag enkel beperkt worden wanneer opgeroepen wordt tot het gebruik van
    geweld.

    ✓ De subsidiëring van erediensten wordt stopgezet: burgers mogen niet verplicht worden om belastingen
    te betalen voor de religieuze overtuiging van anderen.

    Dat laatste puntje is echt lachen, want onze cultuur is hier zelf eigenlijk grotendeels op gebouwd (ik bedoel, super veel steden hebben gelijk 10 kerken en shit, en ok, veel volk trekken ze niet, maar dan lopen ze wel echt volledig leeg en wie gaat dan het onderhoud betalen?)


    Edit: God, hoe meer ik lees, hoe meer het me ergert.

    Niet-Belgen die in ons land wonen, zouden niet meer mogen stemmen voor de gemeenten en het duurt 10 jaar voor ze zelfs maar mogen proberen om Belg te worden... Like, what?


    ✓ De burger moet met betrekking tot de aanwerving van personeel en verhuur van woningen opnieuw
    de mogelijkheid krijgen zijn keuzes te laten leiden door eigen inzichten in plaats van zich te moeten
    conformeren aan de door een overheid opgelegde moraal.


    Met andere woorden, ze willen mij dus het recht geven om later, wanneer ik een appartement verhuur, alle Vlaamse heterokoppels te weigeren? Misschien moet ik toch maar eens op Vlaams Belang gaan stemmen de volgende keer!(A)


    Queer zijn is gewoon alles

    Oh man, als ik praat met mensen die op VB hebben gestemd word ik zo boos. Er is zoveel haat tegenover vreemdelingen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Sunai schreef:
    Oh man, als ik praat met mensen die op VB hebben gestemd word ik zo boos. Er is zoveel haat tegenover vreemdelingen.


    Het erge is, vind ik dan persoonlijk, dat hun voorzitter op tv vaak erg sympathiek overkomt en altijd alles wat nuanceert. Toen ik naar Gert Late Night keek dacht ik soms echt even van 'oh hij is wel grappig/charmant' en natuurlijk hoort dat allemaal bij het imago en velen gaan daar gewoon in mee zonder erbij na te denken. Ik denk dat er daardoor ook veel jongeren op die partij hebben gestemd, gewoon door hoe dat Tom Van Grieken en zelfs Dries Van Langenhove overkomen. Volgens mij herkennen veel jongere mannen zich in hen. En hun campagne op sociale media was natuurlijk ook echt gericht op jongere mensen (aangezien ouderen zich vaak niet zo met FB bezighouden). En tja als mensen enkel maar die posts/slogans lezen, dan krijg je dus het probleem waar we nu mee zitten jammer genoeg.

    Al vind ik het ook problematisch dat een hele hoop mensen wél op de hoogte zijn van het programma en dus voorstanders zijn van dingen zoals het herinvoeren van de doodstraf, chemische castratie, een onafhankelijk Vlaanderen. Ze hebben ook wel goede punten, maar tbh die zijn gewoon erg links zoals hun standpunten over het pensioen en een beter zorg van handicapten en mantelzorgers meer ondersteunen. Dat is denk ik ook één van de redenen waarom ouderen mensen zich erg in de partij kunnen vinden, het combineert de angst tegen alles wat niet-Belgisch is, met een betere pensioen. En dat zijn nu net twee dingen die erg leven bij ouderen doelgroepen.

    Eigenlijk heeft het VB het gewoon slim gespeeld en is het nu aan de andere partijen om een antwoord te bieden en wat hervormingen door te voeren want dat is ook nodig. Ik hoop gewoon dat het een enorme wake up call is en dat de mensen die nu voor VB stemden dat niet meer doen bij de volgende verkiezingen. Want echt bijna al hun standpunten zijn zorgwekkend en zullen alleen maar voor meer verdeeldheid zorgen.


    The soul needs autumn.