• Er is uiteraard een topic voor de Europese verkiezingen, maar het lijkt me geen vet goed idee om dat vol te spammen met posts over de Vlaamse (of Waalse, als één van onze Quizletvrienden toevallig over de taalgrens zou wonen) en federale verkiezingen. Hiernaast staat een kleine afbeelding van de uitslagen uit 2014.

    Welke verkiezingen zijn er morgen?
    Als je dat als Belg ondertussen nog niet weet, zou me dat verbazen, maar voor zij die het vergeten zouden zijn: Vlaamse, federale en Europese.

    Ik heb dit topic aangemaakt om over de eerste twee te spreken, want voor die laatste is er al een topic. (: (zie link)

    Weten jullie al op wie jullie gaan stemmen? Op welke coalitie hopen jullie? (:

    [ bericht aangepast op 25 mei 2019 - 18:42 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik vind het argument dat de grootste partij ergens uit laten ondemocratisch is, eigenlijk niet echt kloppen. Sure, 20% van de mensen heeft voor VB gestemd, maar mijns inziens betekent dat nog altijd dat 80% er niet voor gestemd heeft. Als men in Wallonië rond Ecolo heen zou willen, sure - ik zou er niet blij van worden, maar het is hun goed recht als ze een meerderheid kunnen vormen.
    Nu, het is niet dat ik zit te hopen dat N-VA uit de regering blijft in Vlaanderen, maar als de andere partijen beslissen een regeerakkoord te vormen en als ze een meerderheid hebben, dan is dat ook democratisch.

    Dit land gaat zo onbestuurbaar worden als het complex is.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    Ik vind het argument dat de grootste partij ergens uit laten ondemocratisch is, eigenlijk niet echt kloppen. Sure, 20% van de mensen heeft voor VB gestemd, maar mijns inziens betekent dat nog altijd dat 80% er niet voor gestemd heeft. Als men in Wallonië rond Ecolo heen zou willen, sure - ik zou er niet blij van worden, maar het is hun goed recht als ze een meerderheid kunnen vormen.
    Nu, het is niet dat ik zit te hopen dat N-VA uit de regering blijft in Vlaanderen, maar als de andere partijen beslissen een regeerakkoord te vormen en als ze een meerderheid hebben, dan is dat ook democratisch.

    Dit land gaat zo onbestuurbaar worden als het complex is.

    Ja, dat dacht ik ook nadat ik die uitspraak maakte :') Het is idd niet heel ondemocratis om VB erbuiten te laten als we gewoon een meerderheid hebben met andere partijen. Maar hoe dan ook gaat dit voor opschudding zorgen. Normaal gezien maakt het me niet echt uit wie er in de regering komt (ik ben eerder links, maar ik ben ook weer niet zo tegen de NVA), maar ik hoop uit de grond van mijn hart dat ze VB er niet bijnemen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Sunai schreef:
    (...)
    Ja, dat dacht ik ook nadat ik die uitspraak maakte :') Het is idd niet heel ondemocratis om VB erbuiten te laten als we gewoon een meerderheid hebben met andere partijen. Maar hoe dan ook gaat dit voor opschudding zorgen. Normaal gezien maakt het me niet echt uit wie er in de regering komt (ik ben eerder links, maar ik ben ook weer niet zo tegen de NVA), maar ik hoop uit de grond van mijn hart dat ze VB er niet bijnemen.


    Het is niet ondemocratisch, maar ook niet echt democratisch. In ieder geval geen VB pleaaase. Maar als ze mee in de regering zitten ben ik wel benieuwd wat ze werkelijk gaan kunnen verwezelijken want anders gaan er velen misnoegd zijn.


    The soul needs autumn.

    Ik kom er echt niet bij dat mensen Vlaams Belang kunnen stemmen. Racistisch, anti-euthanasie, anti-abortus, anti-lgbtq+. Gewoon om die 'eigen volk eerst' propaganda.
    Wel allemaal op het hoge paard zitten om het hele Dries VL en schild en vrienden dank memes gedoe, maar dan wel alsnog op die dingen stemmen. Hypocriet.


    A to the Z

    Ohorat schreef:
    Ik kom er echt niet bij dat mensen Vlaams Belang kunnen stemmen. Racistisch, anti-euthanasie, anti-abortus, anti-lgbtq+. Gewoon om die 'eigen volk eerst' propaganda.
    Wel allemaal op het hoge paard zitten om het hele Dries VL en schild en vrienden dank memes gedoe, maar dan wel alsnog op die dingen stemmen. Hypocriet.

    Het komt waarschijnlijk omdat Vlaams Belang op een vrij manipulatieve manier reclame heeft gevoerd. Ze zetten standpunten als 'Wij zijn tegen dierenmishandeling!' en 'De pensioenleeftijd mag niet omhoog!' in de verf, terwijl ze hun meer obscure standpunten in de schaduw zetten. Ik kom zelf niet zoveel in contact met Vlaams Belang, maar ik denk niet dat ze ergens op een bord 'Wij schaffen abortus af!' of 'Geen euthanasie meer!' of 'Homoseksualiteit moet strafbaar worden!' gaan zetten. Ze zetten hun 'standaard' dingen, waarvan ze weten dat mensen het willen horen, in het licht. En sommige mensen stemmen alleen op basis van wat ze zien en zoeken zelf niets meer op over de partij waarop ze gaan stemmen. Bovendien jagen ze mensen schrik aan door de immigranten als de grote boemannen neer te zetten. Slogans als 'eigen volk eerst!' doen het goed bij (volgens mij) zowel de armere klassen als de rijkere.
    Mijn mama bijvoorbeeld. Zij kan de partijen niet uit elkaar houden, heeft geen idee wat links en rechts is en snapt niet dat Vlaams Belang 'wint' als NVA nog steeds de meeste stemmen heeft. Voordat ze gingen stemmen, vroeg ze letterlijk aan mij op wie ze moest stemmen. Ik zei dat ze misschien zo'n stemtest moest maken, maar dat weigerde ze zelfs te doen. (Dus ik zei maar CD&V, want daar kun je niet echt iets mis mee doen en anders stemt ze blanco en tbh haat ik blanco stemmen.) Maar ik kan me goed voorstellen dat als iemand van VB naar haar toe was gekomen en had gezegd 'hey, jij wil toch ook dat dierenmishandeling strenger bestraft wordt?' dat ze zonder twijfel op VB had gestemd.
    Dus ja, ik denk dat er heel veel mensen zijn die op Vlaams Belang stemmen omdat ze enkel die dingen hebben gezien die VB wilde dat gezien werden.

    [ bericht aangepast op 26 mei 2019 - 20:51 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Sunai schreef:
    (...)
    Het komt waarschijnlijk omdat Vlaams Belang op een vrij manipulatieve manier reclame heeft gevoerd. Ze zetten standpunten als 'Wij zijn tegen dierenmishandeling!' en 'De pensioenleeftijd mag niet omhoog!' in de verf, terwijl ze hun meer obscure standpunten in de schaduw zetten. Ik kom zelf niet zoveel in contact met Vlaams Belang, maar ik denk niet dat ze ergens op een bord 'Wij schaffen abortus af!' of 'Geen euthanasie meer!' of 'Homoseksualiteit moet strafbaar worden!' gaan zetten. Ze zetten hun 'standaard' dingen, waarvan ze weten dat mensen het willen horen, in het licht. En sommige mensen stemmen alleen op basis van wat ze zien en zoeken zelf niets meer op over de partij waarop ze gaan stemmen. Bovendien jagen ze mensen schrik aan door de immigranten als de grote boemannen neer te zetten. Slogans als 'eigen volk eerst!' doen het goed bij (volgens mij) zowel de armere klassen als de rijkere.
    Mijn mama bijvoorbeeld. Zij kan de partijen niet uit elkaar houden, heeft geen idee wat links en rechts is en snapt niet dat Vlaams Belang 'wint' als NVA nog steeds de meeste stemmen heeft. Voordat ze gingen stemmen, vroeg ze letterlijk aan mij op wie ze moest stemmen. Ik zei dat ze misschien zo'n stemtest moest maken, maar dat weigerde ze zelfs te doen. (Dus ik zei maar CD&V, want daar kun je niet echt iets mis mee doen en anders stemt ze blanco en tbh haat ik blanco stemmen.)
    Dus ja, ik denk dat er heel veel mensen zijn die op Vlaams Belang stemmen omdat ze enkel die dingen hebben gezien die VB wilde dat gezien werden.


    Ja, dat is het 100 procent en dat weet ik.
    Ze voeren ook campagne via sociale media. Niemand doet die folders eigenlijk open. En waar staat het natuurlijk? In die folders.
    Maar like wat is de wetgeving daar eigenlijk rond?
    Is het wel de ziel van een democratie van 'laat het volk zelf kiezen' als je ze gewoon beliegt en manipuleert op deze manier?


    A to the Z

    Plus, die abortus enzo gaan ze niet als eerste aanpakken, daar gaan ze niet de tijd voor hebben tenzij dat plots een agenda punt komt. Dus zelfs als ze er veel doorkrijgen, gaan ze denk ik niet meteen heel wat rechten aanpassen of verminderen. Dat gaat gewoon niet pakken, ook niet.


    Mhm?

    Ohorat schreef:
    (...)

    Ja, dat is het 100 procent en dat weet ik.
    Ze voeren ook campagne via sociale media. Niemand doet die folders eigenlijk open. En waar staat het natuurlijk? In die folders.
    Maar like wat is de wetgeving daar eigenlijk rond?
    Is het wel de ziel van een democratie van 'laat het volk zelf kiezen' als je ze gewoon beliegt en manipuleert op deze manier?

    Ik vind nog steeds dat we een soort 'quiz' ofzo die moeten invoeren die test of mensen wel weten waarvoor ze stemmen. Ik bedoel, sommige mensen... Ik wil m'n mama niet voor schut zetten, maar we kwam thuis en zei: 'Romi, ik heb drie keer moeten stemmen!' En ik zat daar van: Mama...


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ohorat schreef:
    Ik kom er echt niet bij dat mensen Vlaams Belang kunnen stemmen. Racistisch, anti-euthanasie, anti-abortus, anti-lgbtq+. Gewoon om die 'eigen volk eerst' propaganda.
    Wel allemaal op het hoge paard zitten om het hele Dries VL en schild en vrienden dank memes gedoe, maar dan wel alsnog op die dingen stemmen. Hypocriet.


    Ik denk wel niet dat de mensen die toen gechoqueerd waren nu diegenen waren die op VB gestemd hebben ... Niet heel Vlaanderen was toen zo geschokt als dat het soms werd afgebeeld. (Waarmee ik al die zever niet goedpraat)


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Om mijn broer vandaag te quoten: "Het volk is banger voor vreemdelingen dan voor de opwarming van de aarde" :')
    Natuurlijk super kort door de bocht, maar ik snapte zijn punt wel.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik kan niet echt wegblijven uit dit topic, want het hele gedoe zit me wat scheef. Ik ben journalist in opleiding en ik volg dit alles en ik kan niet anders doen dan fronsen over alles? De discussies, het gedoe, het cordon sanitaire... We zullen zien waar dit heengaat, want VB heeft uiteindelijk nog niet de kans gekregen om op zijn bek te gaan. Begrijp me niet verkeerd. I don't like them one bit, maar de partijen die het nu 'slecht' doen, zijn onderhevig aan wat ze de afgelopen tijd gezegd en gedaan hebben. En zij (VB) spelen niet mee, want wie niets doet, kan ook niets verkeerd doen. Ik haat politiek, met meerdere redenen, maar ook gewoon voor wat het is. Anyways. Deze Instagrampost is wel een beetje een goede samenvatting I guess


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Bij nader inzien vind ik toch dat VB in de Vlaamse regering mag. Gewoon om te zien hoe ze het doen. Ze hebben een aantal mensen in hun partij die grote misstappen hebben begaan, maar ja... Weet je, ze gaan niets drastisch kunnen veranderen en er zijn heel veel vooroordelen die stammen uit 'de oude tijd'. Dus ja, geef ze maar een kans om het voor zichzelf te verpesten. Ik bedoel, als je ze nu uit gaat sluiten, gaat het volk misschien nog ontevredener worden en krijgen ze de volgende keer misschien nog meer stemmen.
    Ik ben vandaag trouwens door hun lijst gegaan met punten en ik snap wel dat mensen op ze stemmen, want ze hebben punten die mensen echt aanspreken (god, er zijn punten waarvan zelfs ik denk: ja alsjeblieft doe dat), maar die punten zijn vaak net zo idealistisch als of nog idealistischer dan de standpunten van Groen.

    [ bericht aangepast op 27 mei 2019 - 22:10 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Meer heb ik hier niet aan toe te voegen.

    [ bericht aangepast op 28 mei 2019 - 14:03 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Sunai schreef:
    Bij nader inzien vind ik toch dat VB in de Vlaamse regering mag. Gewoon om te zien hoe ze het doen. Ze hebben een aantal mensen in hun partij die grote misstappen hebben begaan, maar ja... Weet je, ze gaan niets drastisch kunnen veranderen en er zijn heel veel vooroordelen die stammen uit 'de oude tijd'. Dus ja, geef ze maar een kans om het voor zichzelf te verpesten. Ik bedoel, als je ze nu uit gaat sluiten, gaat het volk misschien nog ontevredener worden en krijgen ze de volgende keer misschien nog meer stemmen.
    Ik ben vandaag trouwens door hun lijst gegaan met punten en ik snap wel dat mensen op ze stemmen, want ze hebben punten die mensen echt aanspreken (god, er zijn punten waarvan zelfs ik denk: ja alsjeblieft doe dat), maar die punten zijn vaak net zo idealistisch als of nog idealistischer dan de standpunten van Groen.


    Elke partij heeft goede punten, tho. Ik ben het nu aan het doorlezen en er zijn inderdaad enkele (maar dan ook echt enkele) dingen waar ik in kan komen. Al hebben andere partijen daar soms ook gewoon dezelfde mening over.
    Nu ben ik echter aan het puntje: burgerlijke vrijheden in ere herstellen, en dat is dus echt gewoon een eufemisme voor: iedereen mag discrimineren en dat volledig vrij en zonder consequenties uiten. Ze willen letterlijk de organisatie tegen discriminatie opdoeken... Ik... Nee.
    Concreet
    ✓ Er moet een stopzetting komen van de aantasting van de burgerlijke vrijheden in het kader van het
    antidiscriminatiebeleid: geen praktijktesten of mystery calls.
    ✓ De burger moet met betrekking tot de aanwerving van personeel en verhuur van woningen opnieuw
    de mogelijkheid krijgen zijn keuzes te laten leiden door eigen inzichten in plaats van zich te moeten
    conformeren aan de door een overheid opgelegde moraal.
    Unia moet ontbonden worden en in afwachting hiervan dient de jaarlijkse miljoenensubsidiëring van
    deze instelling te worden stopgezet.
    De vrije meningsuiting mag enkel beperkt worden wanneer opgeroepen wordt tot het gebruik van
    geweld.

    ✓ De subsidiëring van erediensten wordt stopgezet: burgers mogen niet verplicht worden om belastingen
    te betalen voor de religieuze overtuiging van anderen.

    Dat laatste puntje is echt lachen, want onze cultuur is hier zelf eigenlijk grotendeels op gebouwd (ik bedoel, super veel steden hebben gelijk 10 kerken en shit, en ok, veel volk trekken ze niet, maar dan lopen ze wel echt volledig leeg en wie gaat dan het onderhoud betalen?)


    Edit: God, hoe meer ik lees, hoe meer het me ergert.

    Niet-Belgen die in ons land wonen, zouden niet meer mogen stemmen voor de gemeenten en het duurt 10 jaar voor ze zelfs maar mogen proberen om Belg te worden... Like, what?

    [ bericht aangepast op 28 mei 2019 - 14:56 ]


    Mhm?

    Luftmensch schreef:
    (...)

    Elke partij heeft goede punten, tho. Ik ben het nu aan het doorlezen en er zijn inderdaad enkele (maar dan ook echt enkele) dingen waar ik in kan komen. Al hebben andere partijen daar soms ook gewoon dezelfde mening over.
    Nu ben ik echter aan het puntje: burgerlijke vrijheden in ere herstellen, en dat is dus echt gewoon een eufemisme voor: iedereen mag discrimineren en dat volledig vrij en zonder consequenties uiten. Ze willen letterlijk de organisatie tegen discriminatie opdoeken... Ik... Nee.
    Concreet
    ✓ Er moet een stopzetting komen van de aantasting van de burgerlijke vrijheden in het kader van het
    antidiscriminatiebeleid: geen praktijktesten of mystery calls.
    ✓ De burger moet met betrekking tot de aanwerving van personeel en verhuur van woningen opnieuw
    de mogelijkheid krijgen zijn keuzes te laten leiden door eigen inzichten in plaats van zich te moeten
    conformeren aan de door een overheid opgelegde moraal.
    Unia moet ontbonden worden en in afwachting hiervan dient de jaarlijkse miljoenensubsidiëring van
    deze instelling te worden stopgezet.
    De vrije meningsuiting mag enkel beperkt worden wanneer opgeroepen wordt tot het gebruik van
    geweld.

    ✓ De subsidiëring van erediensten wordt stopgezet: burgers mogen niet verplicht worden om belastingen
    te betalen voor de religieuze overtuiging van anderen.

    Dat laatste puntje is echt lachen, want onze cultuur is hier zelf eigenlijk grotendeels op gebouwd (ik bedoel, super veel steden hebben gelijk 10 kerken en shit, en ok, veel volk trekken ze niet, maar dan lopen ze wel echt volledig leeg en wie gaat dan het onderhoud betalen?)


    Edit: God, hoe meer ik lees, hoe meer het me ergert.

    Niet-Belgen die in ons land wonen, zouden niet meer mogen stemmen voor de gemeenten en het duurt 10 jaar voor ze zelfs maar mogen proberen om Belg te worden... Like, what?

    Ja, er was ook ergens zo'n puntje waar een vluchteling (of migrant, ik herinner me het niet meer, maar ik denk eerlijk gezegd dat VB het verschil tussen die termen toch niet kent) pas na 8 jaar kindergeld mag krijgen. En ik zat daar echt van: ehm, en wie zal hierdoor niet de kans hebben om te studeren denk je?
    Dat puntje over burgelijke vrijheden in ere herstellen had ik nog niet gelezen maar damn... Dit is echt gwn zeggen van 'hey, we zijn racisten en we zijn er trots op', echt ziek. Maar hoe dan ook, zelfs al worden ze deel van de Vlaamse regering, dan nog gaan die andere partijen zo'n dingen niet toestaan.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.