• Spelfouten en taalfouten. Een forum waar veel schrijvers en lezers actief op zijn heeft een topic over spel- en taalfouten nodig. :Y)

    Wat zijn nou fouten die jij vaak opmerkt? En merk je dat dan vooral bij schrijf- of spreektaal of bij beide?
    En welke spellingsregels vind je zelf lastig? We kunnen vast van elkaar leren.
    Sommige voorbeelden zullen in Nederland en Vlaanderen anders zijn.

    Zelf merk ik het altijd op als iemand 'hun' zegt, terwijl het 'zij' zou moeten zijn. 'Hun hebben dat gedaan.' Dit hoor ik vooral vaak, in schrijftaal ben ik het nog niet veel tegen gekomen.

    Ook merk ik dat sommige mensen hun zinnen standaard beginnen met het werkwoord 'doen' en dan afmaken met het juiste werkwoord.
    'Doe jij dat even invullen'.

    Ik ben benieuwd wat jullie opvalt! (typing)
    Groetjess

    Nu hoop ik dat ik deze tekst zonder spelfouten heb getypt.

    Caraxes schreef:
    Ik vind het alleen cringe als mensen sowieso als zowiezo schrijven. Verder ben ik niet echt een grammar nazi. In het Engels lees ik er vaak overeen omdat ik het dan automatisch verbeter in mijn hoofd.


    Of zo i zo en zoiso haha

    [ bericht aangepast op 28 jan 2023 - 23:54 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Toreador schreef:
    (...)het komt in ieder geval vaker voor in het zuiden van nederland dan in het noorden. en het zou het leven makkelijker maken, maar ik heb zelf een ontzettende hekel aan die 'doe jij even (werkwoord)?'-constructie, dus die probeer ik zelf zo veel mogelijk te vermijden :Y)

    also yesss, voordelen van opgroeien in de grensstreek, denk ik dan maar.

    verder in het algemener in dit topic: ik vind vooral de hen/hun-fouten altijd een beetje vervelend. wanneer hen of hun in plaats van zij wordt gebruikt, stoor ik me daar persoonlijk minder aan, maar dat is waarschijnlijk omdat ik zelf hen/hun-voornaamwoorden gebruik en dus juist de 'zij' wil ontwijken.
    en ik ben zelf ook koning te-lange-zinnen-met-te-weinig-leestekens. komt nooit een eind aan... dus daar moet ik altijd specifiek op letten wanneer ik dingen voor school schrijf :')))


    Maar.. zij in de meervoudsvorm heeft toch niet te maken met voornaamwoorden die te maken hebben met geslacht enzo? Die betekenis van 'zij', meerdere mensen of als je het hebt over een bedrijf of een organisatie bijvoorbeeld, is toch niet negatief of zeg ik nu iets verkeerds?

    mt


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    '' Me'' in plaats van ''mijn''.. Het klinkt heel stom, maar mensen doen het echt. D/t/dt fouten, hun/hen/zij fouten, dingen als ''beter of slechter als''...


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Cayline schreef:
    '' Me'' in plaats van ''mijn''.. Het klinkt heel stom, maar mensen doen het echt. D/t/dt fouten, hun/hen/zij fouten, dingen als ''beter of slechter als''...

    Ja, die fout hoor ik ook regelmatig.

    In gewone (telefoon)gesprekken erger ik me er eigenlijk niet zo aan. Op het net ook niet zo erg, dan merk ik wel vaker van die duidelijke fouten op, maar ik heb niet per se de neiging het te verbeteren.


    Don't walk. Run, you sheep, run.