• De stelling van vandaag luidt:
    Talenonderwijs moet al starten in de kleuterschool

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Op mijn oude basisschool zijn ze volgens mij laatst begonnen met Duits^^ Of daar gaan ze mee beginnen. En dan helemaal spelenderwijs. Maar ik woon ook praktisch in Duitsland en heel veel kinderen spreken hier thuis ook Duits met één ouder.


    If you want me to listen, whisper...

    eigenlijk wel
    maar dan wel op een speelse manier


    One Day you'll remember me...

    Nee. Ze hebben soms zelf nog moeite met het nederlands, dus waarom zouden we hen nog een taal erbij laten leren? Ik vind vanaf het eerste of tweede leerjaar of zo. Dat is nog steeds vroeg genoeg om de taal goed onder de knie te krijgen.


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Ik ben er tegen.
    Oké die kinderen zullen dan het veel sneller leren, maar ze kunnen nog geeneens Nederlands te goei, wat dan met een andere taal, daarbij, een taal kan je zomaar niet verwaarlozen dus dan moet mijn er in de lagere school ook mee bezig zijn, en dan wordt het echt te veel voor die kindjes.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Eens.

    Die hersenen zijn sponzen, ze onthouden alles.
    Maar dan zou ik zeggen vanaf groep 2/3/4.

    er zullen vast geniale methodes zijn dat die kinderen het met alle gemak kunnen lezen.

    dat doet me denken aan muzzy, dat groene lelijke kut beest.

    ps: waarom zouden ze geen engels kunnen leren?

    ze beginnen vanaf nul, zij leren het gewoon, toch niks raars aan? waarom zouden ze engels niet kunnen leren en nederlands wel?
    ik ken een vrouw die haar kind tweetalig opvoed, omdat ze uit frankrijk komt, dat kind is nu 4, en kan franse woordjes verstaan, maar ook nederlands.

    hoezo moeite met nederlands? - ik snap dat echt niet hoor. dat heet 'leren.'

    Ja. Voor je 12e ben je het meest gevoelig voor het oppikken van talen (zo heb ik in mijn 6 maanden durend verblijf in de Filippijnen toen ik 7 was perfect Filippijns leren spreken, wat ik nu overigens weer kwijt ben) en dmv het alleen maar spreken van de taal kun je het kinderen bijbrengen. Ingewikkelde grammaticaregels zijn helemaal niet nodig in dat stadium.


    No growth of the heart is ever a waste

    Aurelia schreef:
    Ja. Voor je 12e ben je het meest gevoelig voor het oppikken van talen (zo heb ik in mijn 6 maanden durend verblijf in de Filippijnen toen ik 7 was perfect Filippijns leren spreken, wat ik nu overigens weer kwijt ben) en dmv het alleen maar spreken van de taal kun je het kinderen bijbrengen. Ingewikkelde grammaticaregels zijn helemaal niet nodig in dat stadium.


    exacto.

    dus dat het voor ze moeilijker wordt IS helemaal niet zo, noobies (krul)

    Oneens.

    Kan je net zo goed ook al rekenen en al die andere onzin starten in de kleuterklas. ik bedoel het is een kleuterklas.

    Ja, maar dan alleen Engels. Duits en Frans kunnen nog wel even wachten tot groep 8 of de middelbare school ofzo. En wat hierboven wel word gezegt, dan wel op een speelse manier. Dus soms wat Engelse woordjes ofzo. Maar niet dat je ze voor een leerboek zet ofzo en even een uur met ze gaat oefenen. Dat gaat echt te ver. Ze moeten er wel plezier in hebben.

    [ bericht aangepast op 31 juli 2009 - 12:12 ]


    Just because something isn't happening for you right now, doesn't mean that it will never happen.

    Mee eens. Als je het al van kleins af krijgt, is het ook makkelijker voor later.


    A. ikmisje.

    Ja, ze hebben er later baad mee.


    Dumdidido

    Niet meteen echt les geven. Maar in een andere taal tegen hen praten.
    Het is bewezen dat de hersenen van baby's (ja ok het zijn geen kleuters maarja) talen snel leren als je steeds in die taal tegen hem spreekt. Dus eigenlijk zou je als nederlandstalige je kind in een franse creche zetten. En dan ook dernaast in het nederlands tegen je kind spreken of anders praat ie frans tegen je. en omgekeerd.

    mijn theorie (A)


    VIP - Very Important Penguin

    maak het nog vroeger. mensen moeten al zoveel leren. cut them a break. oneens dus. arme kleuters.


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    Eens.


    -