• De stelling van vandaag luidt:
    Religie verdient geen respect, zoals ziektes geen respect verdienen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    Het heden is de geschiedenis gezien door de toekomst.

    Prongs schreef:
    (...)
    Je zou er van verschieten hoeveel mensen dagelijks tot religie gedwongen worden. Ik heb wel respect voor religie in zijn puurste vorm, als het steun biedt voor een individu. Wat mij zwaar irriteert is hoe vaak andere mensen het slachtoffer worden van een groep religieuze mensen die vinden dat ze de rest van de wereld persé in hun denkbeeld moeten betrekken. Of mensen die hun macht halen uit religie en daardoor het hele concept religie laten vallen en gewoon decadent en machtsverslaafd zijn. Of mensen die religie gebruiken om anderen te onderdrukken en er zelf rijkdom en macht uit te halen. Of mensen die religie gebruiken om iemands vrijheid in te perken. Of mensen die religie gebruiken om anderen te straffen voor wie ze zijn. In die vorm heb ik een grote hekel aan religie. En spijtig genoeg krijg ik meer en meer de indruk dat dit tegenwoordig de enige vorm van religie nog is.

    Dan kan ik je gerust stellen,want dat is niet zo. Ja de religie die je op het nieuws ziet en waarmee je in het dagelijks leven geconfronteerd word is zo. Maar dat is maar een klein deel van alle religies. Doe "goede religie"(om het maar even zo te zeggen) is niet zo en omdat ze zo niet is merk je haar ook niet op.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    MrsLovett schreef:
    (...)
    Dan kan ik je gerust stellen,want dat is niet zo. Ja de religie die je op het nieuws ziet en waarmee je in het dagelijks leven geconfronteerd word is zo. Maar dat is maar een klein deel van alle religies. Doe "goede religie"(om het maar even zo te zeggen) is niet zo en omdat ze zo niet is merk je haar ook niet op.

    Dat zeg ik toch ook c: Ik ben het met je eens dat die goede religie er is om gerespecteerd te worden. Maar zoals je zelf zegt; die andere is in grote mate aanwezig en kan dus niet genegeerd worden.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Yawp schreef:
    Oneens, deze stelling verdient geen respect.
    Het is onzin om religie met een ziekte te vergelijken.


    Nothing matters anymore, that's the secret to New York.

    Prongs schreef:
    (...)
    Je zou er van verschieten hoeveel mensen dagelijks tot religie gedwongen worden. Ik heb wel respect voor religie in zijn puurste vorm, als het steun biedt voor een individu. Wat mij zwaar irriteert is hoe vaak andere mensen het slachtoffer worden van een groep religieuze mensen die vinden dat ze de rest van de wereld persé in hun denkbeeld moeten betrekken. Of mensen die hun macht halen uit religie en daardoor het hele concept religie laten vallen en gewoon decadent en machtsverslaafd zijn. Of mensen die religie gebruiken om anderen te onderdrukken en er zelf rijkdom en macht uit te halen. Of mensen die religie gebruiken om iemands vrijheid in te perken. Of mensen die religie gebruiken om anderen te straffen voor wie ze zijn. In die vorm heb ik een grote hekel aan religie. En spijtig genoeg krijg ik meer en meer de indruk dat dit tegenwoordig de enige vorm van religie nog is.


    Inderdaad, religie zelf verdient WEL respect, maar DE MISBRUIK VAN DE RELIGIE is wat geen respect verdient, de misbruik van iets is te vergelijken met een ziekte, de wil je toch ook niet? Ach... als al die misbruik niet bestond, dan was religie het mooiste ding dat er maar kon zijn! (voor gelovigen toch) Maar nu? Nu denken sommigen mensen dat als ze zeggen dat ze religieus zijn dat ze alles mogen! Maar ze overtreden dan wel de grootste en belangrijkste wet van hun godsdienst: anderen behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden. Wie zich daar aan houdt, doet wat zijn godsdienst hem vraagt. Nu duidelijk? Die misbruikmakers zijn zelf niet geloveig, jij bedoelt misbruik van religie, niet religie zelf.