• Hi, ik moet een verslag schrijven over zelfmoord. En ik wilde vragen wat jullie mening is over zelfmoord.
    Is het een oplossing of een vlucht, is het laf of moedig?
    Thanksss.


    live the life you love

    Curtis schreef:
    (...)
    Dat maakt die manier van zelfmoord egoïstisch, niet zelfmoord an sich.

    True :3


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    Penelopy schreef:
    Het is een laffe daad waar je veel moed voor nodig hebt.


    Life is hard and then we die

    Zou je mensen mogen helpen met zelfdoding?


    live the life you love

    Curtis schreef:
    (...)
    Dat maakt die manier van zelfmoord egoïstisch, niet zelfmoord an sich.


    Je hebt weten te verwoorden wat ik niet kon ^^

    @Ibiza

    Graag gedaan.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Ibiza schreef:
    Zou je mensen mogen helpen met zelfdoding?


    Dat zou moord zijn. Ik denk dat je beter die mensen kunt helpen door hun leven beter te maken dan er een einde aan te maken.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Penelopy schreef:
    (...)

    Daar ben ik het niet mee eens. Ja oke, op dat moment denken ze aan zichzelf, maar hoe kun je niet aan jezelf denken als je leven zo ellendig is dat je op het punt staat zoiets te doen?
    Het is dus net zo egoistisch van de omgeving van zo'n persoon dat ze die niet helpen uit die ellende.

    Eh? Hoe in godsnaam heeft de omgeving schuld aan de zelfmoord van iemand? Vaak lees je artikels over ouders die niet eens doorhadden dat hun kind zelfmoordgedachten had omdat ze het zo goed verstopten. Of kinderen die gewoon niet geholpen willen worden.
    Ik vind het wel egoïstisch en wel om de volgende redenen:
    Neem nu die jongen die laatst zelfmoord pleegde in Sankt-Valentin. Hij heeft het gedaan omdat zijn vriendin het uit had gemaakt met hem. Hoe moet dat meisje zich nu wel niet voelen?
    Denk eens aan wat die ouders en de rest van die familie moet voelen, wanneer iemand zelfmoord pleegt, maar die persoon zich niet wilde laten helpen?

    Toegegeven, er zijn gevallen waarbij er blaam bij een ander te vinden is, bv bi pestgedrag, maar dan nog. In feite heeft die pester geen moord begaan, en is het nog altijd de persoon zelf geweest.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Ik vind iemand die zelfmoord pleegt sneu.. omdat je wegrent van je angsten ipv. confronteren.


    Solen kommer fortfarande ingenting.

    Het is geen egoïstische daad. Het is een wanhoopsdaad. Als je door de bomen het bos niet meer ziet, panikeer je soms. Als dit vaak gebeurt, is dit vaak met gevolgen. De persoon heeft nog maar 1 perspectief voor ogen en daardoor lijkt het alsof hij/zij er alleen voor staat.
    Als iemand er op tijd bij is, kan de persoon in kwestie een nieuwe kijk toegewezen krijgen. En ik denk dat dat belangrijk is in het leven: alles door verschillende perspectieven bekijken. Er is altijd nog een oplossing. Je hebt er soms alleen een andere kijk/persoon voor nodig.

    Iemand die zegt dat zelfmoord egoïstisch is, die kijkt door het verkeerde perspectief. Dan vergelijk je zelfmoord met het broodje voor iemand zijn neus wegpikken.
    Het is inderdaad niet eerzaam tegenover de familie, maar je moet nu eenmaal accepteren dat het de persoon in kwestie zijn keuze was. Het was misschien niet de goede keuze, maar daar kan je niets aan doen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ibiza schreef:
    Zou je mensen mogen helpen met zelfdoding?

    Hangt er vanaf wat je met helpen bedoeld. Als je bedoelt dat je voor hun een strop mag kopen, dan nee. Dat is moord en is strafbaar.
    Helpen in de zin van ermee praten e.d. wel. Ik vind het zelfs een plicht om dat te doen. Ieder mens verdient het om een waardig leven te leiden, niet om te lijden. Je moet dus helpen een betere oplossing te zoeken dan zelfmoord.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Tja, je hebt er behoorlijk wat moed voor nodig. Verder vind ik het niet echt egoïstisch, dat soort mensen zijn - meest van tijd gewoon in nood, en weten zich geen uitweg te vinden. Het is wel erg naar, daarom vind ik het ook niet een fijn onderwerp om over te praten om eerlijk te zijn.
    Waar ik zelf verder niet echt tegen kan is als mensen met andere gewoon serieus gaan praten over hoe je het kan doen, wat het meest pijnvol/pijnloos is etc. Misschien is het meer wat persoonlijks op dat punt, maar goed.

    Scandal schreef:
    (...)
    Hangt er vanaf wat je met helpen bedoeld. Als je bedoelt dat je voor hun een strop mag kopen, dan nee. Dat is moord en is strafbaar.
    Helpen in de zin van ermee praten e.d. wel. Ik vind het zelfs een plicht om dat te doen. Ieder mens verdient het om een waardig leven te leiden, niet om te lijden. Je moet dus helpen een betere oplossing te zoeken dan zelfmoord.

    Dit.


    I am an idiot, I move.

    Ibiza schreef:
    Zou je mensen mogen helpen met zelfdoding?

    Alleen in geval van euthanasie, wanneer dat besloten is toen diegene nog bij volle verstand was. Ik ben van mening dat iemand die zelfmoord wil plegen, niet alles meer even helder en reeël meer ziet, en daarom niet iemand zou mogen vragen hem/haar hierbij te helpen.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Ahh! Ik houd echt van jullie antwoorden, thanks!


    live the life you love

    Ik weet het niet, eerst vond ik het laf, maar nu ik er mee in aanraking ben gekomen is mijn mening nogal veranderd. (':


    everything, in time

    Cumberbatch schreef:
    (...)
    Eh? Hoe in godsnaam heeft de omgeving schuld aan de zelfmoord van iemand? Vaak lees je artikels over ouders die niet eens doorhadden dat hun kind zelfmoordgedachten had omdat ze het zo goed verstopten. Of kinderen die gewoon niet geholpen willen worden.
    Ik vind het wel egoïstisch en wel om de volgende redenen:
    Neem nu die jongen die laatst zelfmoord pleegde in Sankt-Valentin. Hij heeft het gedaan omdat zijn vriendin het uit had gemaakt met hem. Hoe moet dat meisje zich nu wel niet voelen?
    Denk eens aan wat die ouders en de rest van die familie moet voelen, wanneer iemand zelfmoord pleegt, maar die persoon zich niet wilde laten helpen?

    Toegegeven, er zijn gevallen waarbij er blaam bij een ander te vinden is, bv bi pestgedrag, maar dan nog. In feite heeft die pester geen moord begaan, en is het nog altijd de persoon zelf geweest.

    Ik ken het verhaal van die jongen niet, maar dat meisje treft helemaal geen schuld. Zij kan de geestestoestand van hem niet weten. Als zij niet meer van hem houdt, dan kan ze het beter uitmaken dan vreemdgaan. Vreemdgaan komt harder aan dan uitmaken.

    Wist je dat zowat 90% van alle zelfmoordgevallen onverwacht komt? Dus de familie/vrienden zitten in 90% van de gevallen altijd met de gedachte dat het hun schuld if of dat ze misschien iets hadden kunnen doen.
    Degenen die er openlijk mee te koop lopen, zijn degenen die geen zelfmoord plegen (uitzondering van die 10%).

    Dus wanneer kan je iemand helpen? Als iemand ermee zit te koop te lopen, zoekt die gewoon vaak aandacht. Wat doe je dan?
    Wanneer kan je iemand helpen als niemand de tekenen ziet dat de persoon er helemaal door zit?
    Dit is voor hulpverleners ook niet gemakkelijk hoor.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury