• Hi, ik moet een verslag schrijven over zelfmoord. En ik wilde vragen wat jullie mening is over zelfmoord.
    Is het een oplossing of een vlucht, is het laf of moedig?
    Thanksss.


    live the life you love

    Voor mij heeft het niets met moed of lafheid te maken. Eerder de instelling die mensen hebben. En ja, in zekere zin is het een vlucht van je problemen, maar soms is het misschien wel beter om het allemaal zo te laten.


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik dacht dat je bedoelde dat iemand maar gewoon een spuitje moet krijgen als die er mentaal onderdoor zit.

    Nee, juist niet. :')


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Taize schreef:
    (...)
    Nee, juist niet. :')

    Ah.
    Dan heb ik je punt verder uitgelegd. x)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Penelopy schreef:
    Het is een laffe daad waar je veel moed voor nodig hebt.


    Birds born in a cage think flying is an illness.

    Wanneer je de oplossingen niet wilt inzien.


    Owl you need is love.

    Excuse schreef:
    Wanneer je de oplossingen niet wilt inzien.


    Wanneer je de oplossing niet meer kúnt inzien. Iemand ontneemt zichzelf het leven echt niet zomaar.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Ik vind zelfmoord wreed. Er zijn zieke mensen die heel graag willen leven... maar niet lang meer hebben... en gezonde mensen die er een einde aan willen maken. Ik kan daar echt niet tegen. Wees blij dat je mag leven denk ik dan altijd.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Cumberbatch schreef:
    (...)
    Exactly my point, hoe kan je iemand helpen als je niet weet dat er een probleem is? En in welk opzicht is dat dan de schuld van de omgeving dat die persoon zelfmoord pleegt?
    Ik vind niet dat dat het geval is. Zoals je zegt, vaak heeft niemand iets door, dus de omgeving treft in mijn ogen geen blaam.

    Ik denk dat je omgeving ruim kan definiëren. Een ander woord kan ook maatschappij zijn. Als je eigen zaak van je wordt afgenomen en je gedwongen wordt om een andere job te zoeken. Maar je bent al eeuwen aan het zoeken naar een job, maar wordt steeds afgewezen: 'te oud', 'te weinig diploma's',... Dat is al een trigger om depressief van te worden. Is het dan jouw eigen schuld? Of die van de omgeving/maatschappij?
    Laat me verdergaan in mijn voorbeeld. Die man kan geen vervroegd pensioen nemen. Want daarvoor moet je x aantal jaren bij een werkgever hebben gewerkt. Voor zelfstandigen ligt het dan ook nog eens totaal anders. Er zijn wel bepaalde modaliteiten, maar die zijn toevallig allemaal niet op hem van toepassing. Dus hij verloor zijn zaak, kan geen nieuw werk vinden en kan niet met vervroegd pensioen. Dat komt hard aan. Nu wil hij een gewone werkloosheidsuitkering aanvragen, maar daar hoor je ook weer een aantal jaar bij een werkgever gewerkt te hebben. Daar zit die weer klem. Omdat hij geen geld kan verdienen, moet hij spullen verkopen. De man is er zo miserabel aan toe dat hij stiekem toch denkt waarom hij eigenlijk nog leeft. Geloof me, dit voorbeeld gebeurt in het echt. En is het dan nog steeds je eigen schuld?


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    nerveus schreef:
    Ik vind zelfmoord wreed. Er zijn zieke mensen die heel graag willen leven... maar niet lang meer hebben... en gezonde mensen die er een einde aan willen maken. Ik kan daar echt niet tegen. Wees blij dat je mag leven denk ik dan altijd.

    Ik ben het hier mee eens, maar langs de andere kant heeft dat er totaal niets mee te maken. Het is niet dat je van leven kan verwisselen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Okeei, ik ga maar even snel weg uit dit topic. Ik vind het vreselijk om te lezen hoe naïef sommigen zijn over zelfmoord. Mensen plegen niet zomaar zelfmoord. het tegendeel zelfs. Mensen doen dat echt alleen maar als ze het echt niet meer zien zitten. Wanneer ze geen reden hebben om te leven. En bijvoorbeeld wat Nerveus zegt, hoe kun je dat vergelijken met een doodziek iemand? Diegene heeft nog wel een reden om te leven, logisch dat diegene dan wil leven. Ik wil hier niet aan doodzieke mensen afdoen, het is verschrikkelijk. Maar-je-kunt-het-niet-vergelijken. Weet jij veel wat er in het hoofd van zo'n persoon afspeelt die zelfmoord wil plegen. Mensen doen dat echt niet zomaar. En egoïstisch? Sorry, maar dat is het niet. Mensen willen echt niet zomaar hun geliefden pijn doen, dat doen ze alleen als het leven hen nog meer pijn doet.

    [ bericht aangepast op 11 dec 2011 - 15:59 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Penelopy schreef:
    (...)


    Wat ik nu ga vragen komt veelkans hard aan, maar dat bedoel ik niet zo. Je hebt hier ervaringen mee, en dus zal je leven echt niet makkelijk zijn geweest. Ik heb dan ook erg veel respect dat je nu eerlijk zegt dat je de verkeerd gehandeld hebt. Maar waarom vind je dat het niet laf is?
    Zoals ik het zie (mijn mening dus iedereen kan er anders over denken) is het gewoon makkenlijk om te stoppen te vechten voor je leven. Je hebt moed nodig om weer op te staan en door te lopen. Dan is het laf om het op te geven.

    Naar mij, is het niet laf omdat de allerlaatste optie is. Niemand wil in de eerste instantie stoppen met leven. Leven kan geweldig zijn, en natuurlijk wil je weer vrolijk kunnen zijn, weer serieus gemeend lachen, en niet elke dag die neppe glimlach op te zetten. Ik kan je niet uitleggen in hoeveel pijn iemand moet zijn om het mes aan zijn pols te zetten, of al die pillen door te slikken, of zelfs het touw om zijn nek te leggen. Het gaat niet, je moet het hebben gevoeld. En die pijn wens ik niemand toe. Niemand.
    Iedereen voelt zich wel is een beetje down, moe, en er totaal geen zin meer in hebben. Maar het is niet zo erg dat je elke ochtend wakker worden met het gevoel niet willen te leven. Dit is het type verdrietig dat niet kan worden geneesd bij een soort woord, een kroel, cadeautjes, positieve praat of aanmoediging. Dit is het soort verdrietig die je grijs en moe maakt, vanaf binnen naar buiten.
    Wat ik eigenlijk probeer duidelijk te maken, is dat ik het niet laf vind, omdat het de enigste optie lijkt te zijn. Ik schaamde me ervoor om hulp te zoeken, ik had het gevoel alsof niemand het zou begrijpen (nog steeds niet), en ik nooit beter zou kunnen worden. Het is zo moeilijk om de woorden te vinden om uit te leggen dat je zo vreselijk ongelukkig bent dat je hier niet meer wilt zijn. Het is voor mij nog steeds moeilijk om ook alweer te weten hoe het is om gelukkig te zijn. Er gaan zo vreselijk veel dingen rond in een suïcidale persoon zijn hoofd.
    Hulp zoeken is zo vreselijk moeilijk, je wil er niemand mee lastig vallen, want je bent toch al niet gewilt. Dan is de optie alles binnen houden en het 'zelf wel op te lossen' beter en meer voor de hand liggend.
    En ik denk dat dit echt niet heel duidelijk is, maar ik vind het moeilijk om uit te leggen waarom ik het niet laf vind. Als je die pijn voelt, die zo iemand voelt, zal het pas te begrijpen zijn. En als je zoiets dan pas begrijpt, dan wens ik je met heel mijn hart toe dat je het nooit zal begrijpen.
    Zelfmoord is ingewikkeld en zal nooit volledig begrepen worden.

    En nu ik dit allemaal nog een keer leest, is het niet logisch, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt (:

    ILOVEELENA schreef:
    Ik vind het egoïstisch.


    26 - 02 - '16

    Het is een permanente oplossing voor een tijdelijk probleem.


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Hooligan schreef:
    (...)
    Naar mij, is het niet laf omdat de allerlaatste optie is. Niemand wil in de eerste instantie stoppen met leven. Leven kan geweldig zijn, en natuurlijk wil je weer vrolijk kunnen zijn, weer serieus gemeend lachen, en niet elke dag die neppe glimlach op te zetten. Ik kan je niet uitleggen in hoeveel pijn iemand moet zijn om het mes aan zijn pols te zetten, of al die pillen door te slikken, of zelfs het touw om zijn nek te leggen. Het gaat niet, je moet het hebben gevoeld. En die pijn wens ik niemand toe. Niemand.
    Iedereen voelt zich wel is een beetje down, moe, en er totaal geen zin meer in hebben. Maar het is niet zo erg dat je elke ochtend wakker worden met het gevoel niet willen te leven. Dit is het type verdrietig dat niet kan worden geneesd bij een soort woord, een kroel, cadeautjes, positieve praat of aanmoediging. Dit is het soort verdrietig die je grijs en moe maakt, vanaf binnen naar buiten.
    Wat ik eigenlijk probeer duidelijk te maken, is dat ik het niet laf vind, omdat het de enigste optie lijkt te zijn. Ik schaamde me ervoor om hulp te zoeken, ik had het gevoel alsof niemand het zou begrijpen (nog steeds niet), en ik nooit beter zou kunnen worden. Het is zo moeilijk om de woorden te vinden om uit te leggen dat je zo vreselijk ongelukkig bent dat je hier niet meer wilt zijn. Het is voor mij nog steeds moeilijk om ook alweer te weten hoe het is om gelukkig te zijn. Er gaan zo vreselijk veel dingen rond in een suïcidale persoon zijn hoofd.
    Hulp zoeken is zo vreselijk moeilijk, je wil er niemand mee lastig vallen, want je bent toch al niet gewilt. Dan is de optie alles binnen houden en het 'zelf wel op te lossen' beter en meer voor de hand liggend.
    En ik denk dat dit echt niet heel duidelijk is, maar ik vind het moeilijk om uit te leggen waarom ik het niet laf vind. Als je die pijn voelt, die zo iemand voelt, zal het pas te begrijpen zijn. En als je zoiets dan pas begrijpt, dan wens ik je met heel mijn hart toe dat je het nooit zal begrijpen.
    Zelfmoord is ingewikkeld en zal nooit volledig begrepen worden.

    En nu ik dit allemaal nog een keer leest, is het niet logisch, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt (:

    Ik snap je punt. Je hebt nog maar 1 perspectief en die lijkt te zeggen dat zelfmoord de enige oplossing is. Je zit zo vast in dat perspectief dat je er niet aan denkt dat er nog andere mogelijke oplossingen zijn. En dat perspectief zegt ook makkelijker dat je toch niemand vind die je kan helpen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Zelfmoord is iets waar mensen tegenwoordig veel te snel aan denken, om de kleinste dingen :')


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.