• Hi, ik moet een verslag schrijven over zelfmoord. En ik wilde vragen wat jullie mening is over zelfmoord.
    Is het een oplossing of een vlucht, is het laf of moedig?
    Thanksss.


    live the life you love

    meestal is iets van depressiviteit ook wel aangeboren dus die mensen zullen wel sneller zelfmoord plegen. maar ik vind wel raar dat zelfmoord eigenlijk verboden is in Nedelrand, ik bedoel als je ergens zo erg meezit en dat is de enige manier om weg te komen. dan heb je tenminste een manier gevonden waar je niemand mee tot last bent en toch onder je problemen uitkomt, moed heb je er zowiezo voor nodig want je moet wel weten waar je terecht komt als je dood bent stel je voor dat je leven alleen slechter wordt daarna. of dat mislukt dan kom je in gevangenis en heb je nooit meer kans om weg te vluchten op wat voor manier dan ook, dat wegvluchten zorgt er wel weer voor dat het laf wordt. maar je hebt ook verschillende soorten zelfmoord zelfmoord waar je naar toe leeft en dagen van tevoren bezig bent met voorbereiden of zelfmoord dat even gebeurd als iemand gemeen tegen je doet en dan in paniek de snelweg oprent of van brug afspringt.

    Frigga schreef:
    (...)
    Ja, ik vind van wel. Weer het zelfde, waarom mag je wel over je eigen leven beslissen maar niet over je eigen dood? En waarom zouden andere je niet mogen helpen als je het wilt?


    Als een van je ouders zelfmoord zou willen plegen, of je broer/zus, of je beste vriendin, of je vriendje, zou je ze dan niet tegen proberen te houden maar je zou ze helpen? D:

    Ikzelf vind zelfmoord op zich een moedig iets in sommige gevallen, maar dan misplaatst. Sommigen plegen zelfmoord omdat ze zichzelf een last vinden voor hun naasten, en geloven dat hun naasten beter af zouden zijn zonder hun. In dat geval is het op zich een moedige keuze, alleen klopt er helaas in de meeste gevallen geen hout van. Depressieve mensen zijn over het algemeen slecht in het zien hoeveel mensen gehecht aan hun zijn.


    quidquid excusatio prandium pro

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Als een van je ouders zelfmoord zou willen plegen, of je broer/zus, of je beste vriendin, of je vriendje, zou je ze dan niet tegen proberen te houden maar je zou ze helpen? D:

    Ikzelf vind zelfmoord op zich een moedig iets in sommige gevallen, maar dan misplaatst. Sommigen plegen zelfmoord omdat ze zichzelf een last vinden voor hun naasten, en geloven dat hun naasten beter af zouden zijn zonder hun. In dat geval is het op zich een moedige keuze, alleen klopt er helaas in de meeste gevallen geen hout van. Depressieve mensen zijn over het algemeen slecht in het zien hoeveel mensen gehecht aan hun zijn.

    Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het zou moeten mogen. Zonder dat je veroordeelt word voor moord.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Frigga schreef:
    (...)
    Ja, ik vind van wel. Weer het zelfde, waarom mag je wel over je eigen leven beslissen maar niet over je eigen dood? En waarom zouden andere je niet mogen helpen als je het wilt?

    Besef je eigenlijk wel wat je zegt? Het gevoel er achter begrijp ik, maar als er iemand naar je toe komt die dood wil, zou je die persoon dan echt hélpen? Persoonlijk vind ik dat niet eens helpen, je helpt veel meer door een oplossing te zoeken of met dat persoon te praten.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Frigga schreef:
    (...)
    Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het zou moeten mogen. Zonder dat je veroordeelt word voor moord.


    Ben ik het niet mee eens. Ik vind dat je in alle gevallen op zijn minst moet proberen te overtuigen dat zelfmoord een slechte keus is. In gevallen van euthanasie bij iemand die ongeneeselijk ziek is zou ik nog kunnen inzien dat je meehelpt, gezien het feit dat die mensen dat zelf niet kunnen. Mochten ze aangeven dat te willen en het mag voor de regelgeving, dan zou ik hen daar mischien bij helpen. DAt is iets waar ik nog dieper over na zal denken als ik het tegenkom.

    Om iemand te helpen die depressief is en zelfmoord wil plegen, dat gaat me absoluut te ver. Ik kan ze niet 100% tegenhouden, maar ik ga ze absoluut niet helpen. Want misschien ben ik het er mee eens, maar ik betwijfel of de andere nabestaanden het ermee eens zijn. En dan heb ik hun geliefde weggenomen. Misschien is dat geen moord in absolute zin, maar zo zou het wel aanvoelen


    quidquid excusatio prandium pro

    Ibiza schreef:
    Zou je mensen mogen helpen met zelfdoding?

    Vanuit mijn perspectief: Nee.
    Dit antwoord is 100% vanuit mijn geloof gegeven :].

    [ bericht aangepast op 11 dec 2011 - 21:16 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Tempesta schreef:
    (...)
    Besef je eigenlijk wel wat je zegt? Het gevoel er achter begrijp ik, maar als er iemand naar je toe komt die dood wil, zou je die persoon dan echt hélpen? Persoonlijk vind ik dat niet eens helpen, je helpt veel meer door een oplossing te zoeken of met dat persoon te praten.

    Ik denk niet dat ik zou helpen, ik zeg alleen dat het zou moeten mogen zonder dat je veroordeeld word tot moord.
    Een tijd geleden was er een mand die zijn vrouw hielp bij zelfmoord en het daarna zelf pleegde. Ze overleefde het beiden en ondanks dat zijn vrouw het echt wou werd hij veroordeelt wegens moord. Dat vind ik niet kloppen. Zelf zou ik het denk ik niet kunnen, en ik hoop nooit voor die keuzen te komen te staan. Maar aangezien ik zelfmoord niet als iets slechts zie, zie ik de hulp ook niet als iets slechts.
    Euthanasie is toch ook niet slecht, ik zie dit ook als een vorm van euthanasie.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Frigga schreef:
    (...)
    Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het zou moeten mogen. Zonder dat je veroordeelt word voor moord.


    Ik denk niet dat het op wat voor een manier gaat werken. Als je er voor naar een dokter zou gaan zou die dokter je op laten nemen omdat je een gevaar bent voor jezelf en/of je omgeving. (dat laatste is hier niet van toepassing, maar dat zijn de regels voor een inrichting.) En als je het door je naasten of een ander random persoon zou laten doen zou het veel makkelijker worden onder moord uit te komen.

    [ bericht aangepast op 11 dec 2011 - 21:20 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Wandering schreef:
    (...)

    Ik denk niet dat het op wat voor een manier gaat werken. Als je er voor naar een dokter zou gaan zou die dokter je op laten nemen omdat je een gevaar bent voor jezelf en/of je omgeving. (dat laatste is hier niet van toepassing, maar dat zijn de regels voor een inrichting.) En als je het door je naasten of een ander random persoon zou laten doen zou het veel makkelijker worden onder moord uit te komen.

    Tenzij je iets van een document op zou kunnen stellen, zoals bij euthanasie. Anders word het onmogelijk ja.

    @RainbowDash
    Als je mijn andere reactie leest, die over zelfmoord, misschien snap je me dan. Soms is er namelijk geen andere uitweg, hoe erg het ook is. En aangezien ik zelfmoord niet als iets slecht zie, zie ik hulp ook niet als iets slecht. Tenzij je het met plezier doet natuurlijk, dan is er iets goed mis met je.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Frigga schreef:
    (...)
    Tenzij je iets van een document op zou kunnen stellen, zoals bij euthanasie. Anders word het onmogelijk ja.

    @RainbowDash
    Als je mijn andere reactie leest, die over zelfmoord, misschien snap je me dan. Soms is er namelijk geen andere uitweg, hoe erg het ook is. En aangezien ik zelfmoord niet als iets slecht zie, zie ik hulp ook niet als iets slecht. Tenzij je het met plezier doet natuurlijk, dan is er iets goed mis met je.


    Die heb ik gelezen, en ik snap het nog steeds niet. Dat je zelfmoord als iets goeds ziet dat vind ik al moeilijk te bevatten, maar dat je verder ook helpen een goed iets vind, dat kan ik gewoon niet begrijpen. Ongeacht of je het met plezier doet of niet.

    En je stelling dat er niet altijd een andere uitweg is, klopt niet. Er is niet altijd een makkelijke uitweg.


    quidquid excusatio prandium pro

    *pakt popcorn erbij* Serieus..

    OT: Ik heb er geen ervaring mee, I'm sorry. Ik vind het nogal dom en ik vind dat niemand dat verdiend. Wat er ook gebeurd is in je leven, you need to move on.


    We accept the love we think we deserve.

    Frigga schreef:
    (...)
    Ik denk niet dat ik zou helpen, ik zeg alleen dat het zou moeten mogen zonder dat je veroordeeld word tot moord.
    Een tijd geleden was er een mand die zijn vrouw hielp bij zelfmoord en het daarna zelf pleegde. Ze overleefde het beiden en ondanks dat zijn vrouw het echt wou werd hij veroordeelt wegens moord. Dat vind ik niet kloppen. Zelf zou ik het denk ik niet kunnen, en ik hoop nooit voor die keuzen te komen te staan. Maar aangezien ik zelfmoord niet als iets slechts zie, zie ik de hulp ook niet als iets slechts.
    Euthanasie is toch ook niet slecht, ik zie dit ook als een vorm van euthanasie.

    Hij heeft nog wel zijn vrouw helpen sterven en dat is een vorm van moord. Al vind ik dat in zo'n geval psychische hulp meer op zijn plaats is.
    En stel je voor hoe het zou zijn als een familielid/vriend vrijwillig uit het leven stapt en daar hulp bij krijgt. Ik denk niet dat ik daar mee zou kunnen leven.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Die heb ik gelezen, en ik snap het nog steeds niet. Dat je zelfmoord als iets goeds ziet dat vind ik al moeilijk te bevatten, maar dat je verder ook helpen een goed iets vind, dat kan ik gewoon niet begrijpen. Ongeacht of je het met plezier doet of niet.

    En je stelling dat er niet altijd een andere uitweg is, klopt niet. Er is niet altijd een makkelijke uitweg.

    Ik snap dat het moeilijk te begrijpen is. Ik zie zelfmoord ook niet als iets goed zoals ik andere dingen als goed zie, maar ik zie het niet als slecht. Ik heb er ook heel lang over na gedacht voor ik tot deze conclusie kwam. Ik zie zelfmoord, de zelfmoord die gepleegd word als het echt niet anders kan en niet omdat het minder met je gaat, als een vorm van euthanasie. Zoals andere dat niet als iets slecht zien, zie ik dit niet als iets echt slechts.

    Soms is er echt geen uitweg meer, als je leven zo kapot is dat het gewoon niet anders kan. Als je echt kapot is en je er eigenlijk er niks meer aan kan doen. Soms heb je dat. Het komt minder vaak voor dan zelfmoord voorkomt, maar soms is dit voor hun de enigste oplossing. En ik vind dat we die keuzen moeten respecteren.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Die heb ik gelezen, en ik snap het nog steeds niet. Dat je zelfmoord als iets goeds ziet dat vind ik al moeilijk te bevatten, maar dat je verder ook helpen een goed iets vind, dat kan ik gewoon niet begrijpen. Ongeacht of je het met plezier doet of niet.

    En je stelling dat er niet altijd een andere uitweg is, klopt niet. Er is niet altijd een makkelijke uitweg.


    Ik ben het over het algemeen behoorlijk met je eens. Maar hmm.. dat er niet altijd een makkelijke uitweg is, is moeilijk te zeggen. Stel nou, jij zit als oud vrouwtje alleen in een huis, niemand om je heen. Je eventuele nabestaanden komen een keer per twee week langs, of je hebt ze niet eens. Kijk in dat soort gevallen.. ik weet niet of je iemand dan nog zou moeten laten leven. Iemand heeft dan helemaal niemand meer. Dan zou je kunnen zeggen dat iemand dan sociale contacten moet proberen te zoeken. Maar de persoon in kweste is er waarschijnlijk al zo doorheen als hij/zij echt zichzelf het leven wil ontnemen.

    Het is moeilijk over alle gevallen 1 uitspraak te doen. Maar in sommige gevallen kan ik goed begrijpen dat iemand niet meer wil leven. En dan kan ik het diegene ook absoluut niet kwalijk nemen. Tuurlijk is en blijft het verschrikkelijk voor de omgeving. Maar ik ben van mening dat als iemand tot zoiets in staat is hij/zij zoveel pijn lijdt dat het pijn van anderen er niet meer tegenop kan. Het gaat tegen alle overlevingsinstincten in en dat zegt toch wel wat over de heftigheid van de gevoelens van de desbetreffende persoon.

    [ bericht aangepast op 11 dec 2011 - 21:33 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Frigga schreef:
    (...)
    Ik denk niet dat ik zou helpen, ik zeg alleen dat het zou moeten mogen zonder dat je veroordeeld word tot moord.
    Een tijd geleden was er een mand die zijn vrouw hielp bij zelfmoord en het daarna zelf pleegde. Ze overleefde het beiden en ondanks dat zijn vrouw het echt wou werd hij veroordeelt wegens moord. Dat vind ik niet kloppen. Zelf zou ik het denk ik niet kunnen, en ik hoop nooit voor die keuzen te komen te staan. Maar aangezien ik zelfmoord niet als iets slechts zie, zie ik de hulp ook niet als iets slechts.
    Euthanasie is toch ook niet slecht, ik zie dit ook als een vorm van euthanasie.


    Ja maar je vergeet het verhaal erbij te vertellen.
    Die vrouw was ongeneeslijk ziek en ze kreeg géén euthanasie-verklaring, in dat geval vind ik het anders.
    Hij wilde zijn vrouw uit haar lijden verlossen, omdat ze lichamelijk doodziek en pijnlijk was.
    Met een depressie had ik het hier niet mee eens geweest.


    We'll still love each other, forever and always. <3