• Het Radio 1-programma 'Hautekiet' vraagt zich dezer dagen af welke Belgisch-Nederlandse woorden moeten worden opgewaardeerd. Aanleiding is een taalrelletje rond het gebruik van het Belgisch-Nederlands woord 'plezant'. Net als 'snotvalling' en 'fruitsap' zouden die beter niet op school worden gebruikt, stellen enkele taaldeskundigen.

    Ter illustratie postte presentator Jan Hautekiet deze ludieke tekst op Twitter, die aardig wordt geretweet: de voor Nederlanders meest onbegrijpelijke 'Vlaamse' tekst. Het programma gaat op zoek naar de beste 'Nederlandse' vertaling van dit wel heel Vlaams schrijfsel.

    "Bomma heeft in de solden zwarte pens, salami en botten gekocht. Het was een ander paar mouwen om nog fruitsap, kipkap en fondant te vinden.

    Bij valavond kwam bomma's dochter op bezoek. Ze durfde niet uit de biecht te klappen want ze vond het ambetant om te vertellen dat ze gebuisd was en op kot veel gepoept had. Dus stoefte de dochter maar wat over de smoutebollen die ze had gebakken.

    Daarna was ze ribbedebie want ze moest dringend langs de mutualiteit en het interimkantoor. Bij deze laatste viel ze over een aftrekker die tegen de chambrant stond.

    Daarna had ze nog weinig goesting om ook nog langs de flikken te gaan. Echt niet plezant."


    Benieuwd wat onze noorderburen daar van gaan maken.

    bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1530079/2012/11/07/De-voor-Nederlanders-meest-onbegrijpelijke-Vlaamse-tekst.dhtml


    Aangezien hier veel Nederlanders zitten ben ik erg benieuwd naar de reacties! :Y)


    Let the Night embrace you

    Ik begrijp er echt geen fuck van.


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    Mmm sommige snap ik en sommige ook totaaaaaal niet.


    Shit happens but pee happens a lot more.

    Mijn poging:
    "Bomma heeft in de solden zwarte pens, salami en botten gekocht. Het was een ander paar mouwen om nog fruitsap, kipkap en fondant te vinden.
    Bij valavond kwam bomma's dochter op bezoek. Ze durfde niet uit de biecht te klappen want ze vond het ambetant om te vertellen dat ze gebuisd was en op kot veel gepoept had. Dus stoefte de dochter maar wat over de smoutebollen die ze had gebakken.
    Daarna was ze ribbedebie want ze moest dringend langs de mutualiteit en het interimkantoor. Bij deze laatste viel ze over een aftrekker die tegen de chambrant stond.

    Daarna had ze nog weinig goesting om ook nog langs de flikken te gaan. Echt niet plezant."


    Oma? heeft in de uitverkoop zwarte pens?, salami en botten gekocht. Het was lastiger om nog fruitsap, kip en marsepijn te vinden.
    Tijdens de schemering kwam oma's dochter op bezoek. Ze durfde niet toe te geven van ze vond het beschamend om te vertellen dat ze een onvoldoende had/gezakt was en op kot? veel geneukt had. (Poepen is bij 'ons de Noorderburen' echt iets totaal anders. Voor dit topic had ik nooit van deze manier om het te gebruiken gehoord...) Dus ging de dochter maar weer verder aan de gehaktballen? die ze had gebakken.
    Daarna was ze snel weg? want ze moest dringend langs de mutualiteit en het interimkantoor. Bij deze laatste viel ze over een aftrekker/potloodventer die tegen de balie? aan stond.

    Daarna had ze nog weinig zin om ook nog langs de flikken? te gaan. Echt niet leuk.

    GOESTING HEB IK SOWIESO GOED.
    Dat zal ik nooit vergeten in mijn hele leven. Heb namelijk een keertje een weddenschap gemaakt met mijn Vlaamse (kwam uit Gent) natuurkunde docent. Ik had namelijk nog nooit van het woord goesting gehoord, en ik vond het heel vaag klinken (NO OFFENSE), dus toen wedde ik met hem om een mars dat het niet in de Van Dale stond.
    Ik moest hem een mars geven...


    En niet gewoon cool. Ook niet super cool. Maar dan wel Mega Super Cool!