• De stelling van deze week luidt:
    Religie is een keuze.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...


    If we had not a soul, music would have created it.

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...


    Dit, inderdaad.
    Het zou een keus moeten zijn, maar dat is het lang niet altijd.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Beide, je hoort en mag in de meeste landen zelf weten waarin je gelooft. In sommige landen word je gedwongen tot een bepaald geloof, maar ook hier in Nederland worden wel mensen gedwongen, maar dan eerder door ouders. Zo zitten er bij mij in de kerk ook wel jongeren die door hun ouders worden gedwongen.


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    Het zou en keuze moeten zijn, maar in veel gevallen wordt het opgedrongen.


    "The worst things in life come free to us." -Ed Sheeran

    Eens


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Madhouse schreef:
    Beide, je hoort en mag in de meeste landen zelf weten waarin je gelooft. In sommige landen word je gedwongen tot een bepaald geloof, maar ook hier in Nederland worden wel mensen gedwongen, maar dan eerder door ouders. Zo zitten er bij mij in de kerk ook wel jongeren die door hun ouders worden gedwongen.


    •*• Lululu •*•

    Madhouse schreef:
    Beide, je hoort en mag in de meeste landen zelf weten waarin je gelooft. In sommige landen word je gedwongen tot een bepaald geloof, maar ook hier in Nederland België worden wel mensen gedwongen, maar dan eerder door ouders. Zo zitten er bij mij in de kerk ook wel jongeren die door hun ouders worden gedwongen.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Howell schreef:
    Het zou een keuze moeten zijn, maar in veel gevallen wordt het opgedrongen.


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...

    Howell schreef:
    Het zou en keuze moeten zijn, maar in veel gevallen wordt het opgedrongen.

    Ik ken wel een aantal mensen met streng gelovige ouders die willen dat hun kind altijd naar de kerk gaat etc. Dusja, het is niet altijd een keuze. Maar het zou wel een keuze moeten zijn.


    You are beautiful, you are love.

    Volgens mij is dat ook afhankelijk van het land waarin je woont. Ik kan mij best inbeelden dat wanneer je in Amerika geboren en opgevoed wordt, de kans heel groot is dat je katholiek wordt opgevoed zonder beter te weten. Ook in de Oosterse landen wordt godsdienst ook erg opgedrongen. Bij ons komt dat veel minder vaak voor. Hier zijn de kinderen vaak heel vrij of ze kiezen voor religie of om atheïst te zijn.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Het is je eigen keus om ergens in te geloven maar ameestal hangt het ook af van je opvoeding

    Het zou je eigen keuze móéten zijn, maar op de een of andere manier is onze gemeenschap zo ver***t dat dat niet mogelijk is.
    Ik heb een levenbeschouwingverslag geschreven over de katholieke kerk (vooral de slechte kanten) en daarin kwam veel naar boven, waar mensen werden gedwongen of ter dood veroordeeld werden omdat ze niet geloofden. Dit is natuurlijk lang geleden, maar je ziet ook dat bijvoorbeeld bij de Islam mensen verstoten worden omdat ze niet meer gelovig willen zijn.


    Miep

    Madhouse schreef:
    Beide, je hoort en mag in de meeste landen zelf weten waarin je gelooft. In sommige landen word je gedwongen tot een bepaald geloof, maar ook hier in Nederland worden wel mensen gedwongen, maar dan eerder door ouders. Zo zitten er bij mij in de kerk ook wel jongeren die door hun ouders worden gedwongen.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Dat ligt er aan waar je woont, waar je geboren bent, hoe je ouders/familie is en welk geloof je hebt. Dit is niet echt een eens/oneens stelling.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."