• De stelling van deze week luidt:
    Religie is een keuze.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    Elly4ever schreef:
    Eens
    Je hebt altijd een keuze, alleen soms zijn het de gevolgens die in de weg staat om de keuze te maken


    Dit is weer een andere discussie. Zo is het moeilijk te besluiten nooit dood te hoeven gaan. Dit zal toch wel moeten.


    "Il n'y a que les morts, qui ne reviennent pas."

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...


    It’s cold today, dress warmly on your way to heaven. You worked hard.

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...


    Legendary

    Madhouse schreef:
    Beide, je hoort en mag in de meeste landen zelf weten waarin je gelooft. In sommige landen word je gedwongen tot een bepaald geloof, maar ook hier in Nederland worden wel mensen gedwongen, maar dan eerder door ouders. Zo zitten er bij mij in de kerk ook wel jongeren die door hun ouders worden gedwongen.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...


    The pen is the tongue of the mind

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...


    Dit dus.

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...

    idd! Ik bedoel, je kan bijvoorbeeld niet kiezen of je gedoopt wordt en de meeste scholen in België zijn katoliek.
    Het is normaal dat je beïnvloed wordt in keuzes (door sociale invloeden en door hoe je zelf bent en nog iets met zintuigen dat ik ben vergeten (heb ik moet studeren voor Sociaal-Economische Initiatie, hihi)), maar ik vind dat dat in religie nog meer is dan bij andere dingen. Iemand die ergens van overtuigd is, is geneigd om anderen er ook van te overtuigen (nog iets dat we moesten studeren, hahaha).
    Dus ben ik het vooral oneens met de stelling, omdat we door zo veel dingen beïnvloed worden.


    Define "good".

    oneens.
    je kan niet kiezen van "Nu ga ik hier in geloven."
    Je hoort iets, gelooft het, of gelooft het niet. Dat is denk ik met alles zo, ook met religie...


    Irresistable...

    Eens.
    Het is gewoon zo, geen verdere uitleg. :)


    If it is meant to be, it will be !

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...

    [ bericht aangepast op 16 dec 2012 - 19:21 ]


    L’amor che move il sole e l’altre stelle.

    Ja, als je ouders geloven en jij bent bijv. Joods dan kun je kiezen niet te geloven, ook al ben je het wel. Je kiest zelf wat je wel en niet geloofd, niet iemand anders!

    opzich is religie in nederland volgens de wet een keuze. maar volgens mij is het voor de mensen zelf eerder een levens overtuiging. iets waar je in gelooft en voor leeft. sommige leven met alleen hun religie voor ogen, en sommige leven met hun religie. natuurlijk worden vaak ook religies opgelecht door de ouders maar als je er niet in geloofd dan is dat jou keuze, al word je dan wel erg beinfloed.
    helaas in sommige landen is religie geen keuze. dat vind ik niet kunnen. maar niet alleen daar en nu. vroeger werden mensen verdronken, verbrand en gevierendeeld als je niet geloofde. blij dat dat over is.


    welkome to my garden of fantasy

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...

    Ja. Het wordt helaas vaak opgedrongen aan jonge kinderen wanneer ze er nog niet goed over kunnen beslissen. Maar uiteindelijk is religie een keuze. Wie nooit echt nadenkt over of zijn geloof wel klopt maar blind gelooft... die heeft een minder goed idee waarom het zo zou zijn als hij/zij gelooft.
    Het is altijd een toegevoegde waarde om je bewust te zijn van wat je kiest als geloof, dat geeft wat meer houvast.
    Opvoeding zou die keus kunnen beïnvloeden, maar het blijft een keus.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Savoureur schreef:
    (...)

    In sommige gevallen wel, ja. Maar dit gebeurt eerder in tweede- en derde-wereldlanden, dan in Nederland.

    Vergis je daar niet in! In Nederland is het dan misschien niet de regering die het oplegt, maar de ouders doen dit nog wel eens.
    Ik blijf erbij dat het een keus is. Je kunt altijd stoppen met geloven als het echt niet klopt met jouw beeld. Maar hoe die keuze beïnvloed wordt mag niet onderschat worden!


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder