• De stelling van deze week luidt:
    Religie is een keuze.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    Ja, dit klopt.
    Waarom?
    Iemand kan je alsnog dwingen,
    Als jij niet met je 'hart' gelooft
    Is er alsnog geen sprake van dat je ook een aanhanger van de religie bent,want er is geen geloof.
    Ik hoop dat ik. Ik het een beetje goed uit heb gelegd


    Life was much easier when Blackberry en Apple were just fruits

    Het is niet zozeer het 'geloven' dat een keuze is, maar juist wat je precies gelooft. Iedereen gelooft wel in iets (niets is ook iets, en iedereen gelooft wel in liefde, geluk en al die dingen). Religie is enkel het oppervlakkige woord voor 'geloven in een God', en niet voor totaal geloof opzich.


    Mary had a little Lamb - Cold Shot - House is Rocking

    Ligt er maar net aan. Hier in Nederland zijn we gelukkig vrij om te kiezen of we willen geloven of niet, maar in een land als Saudi-Arabië is dat dus echt niet aan de orde en moet je de volksreligie wel uitdragen omdat je leven anders gevaar loopt.


    ars moriendi

    Ik denk wel dat het een keuze is, want je kan gedwongen worden om naar de kerk te gaan, maar je kan niet gedwongen worden om in God te geloven. Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere religies. Geloven is iets wat je zelf wel of niet doet, naar de kerk gaan of bijvoorbeeld een hoofddoek dragen kan een keuze zijn, maar dat is het helaas niet voor iedereen.
    Aan de andere kant ligt het denk ik aan je familie of het een keuze is, want als jouw hele familie gelovig is en jij wordt opgevoed in de overtuiging dat God bestaat en dat is alles wat je in je jeugd meekrijgt (als je bijvoorbeeld ook naar christelijke/katholieke scholen gaat), dan heb je niet veel andere keuze dan te geloven, omdat je gewoonweg niet beter weet. Als je dan op een gegeven moment ouder wordt en meer leert over de wereld, dan denk ik dat het 'verandert' in een keuze.

    TanyaFaCa schreef:
    Ik denk wel dat het een keuze is, want je kan gedwongen worden om naar de kerk te gaan, maar je kan niet gedwongen worden om in God te geloven. Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere religies. Geloven is iets wat je zelf wel of niet doet, naar de kerk gaan of bijvoorbeeld een hoofddoek dragen kan een keuze zijn, maar dat is het helaas niet voor iedereen.
    Aan de andere kant ligt het denk ik aan je familie of het een keuze is, want als jouw hele familie gelovig is en jij wordt opgevoed in de overtuiging dat God bestaat en dat is alles wat je in je jeugd meekrijgt (als je bijvoorbeeld ook naar christelijke/katholieke scholen gaat), dan heb je niet veel andere keuze dan te geloven, omdat je gewoonweg niet beter weet. Als je dan op een gegeven moment ouder wordt en meer leert over de wereld, dan denk ik dat het 'verandert' in een keuze.



    Klopt, ben christelijk opgevoed maar uiteindelijk heb ik mijn geloof afgezworen vanwege negatieve gebeurtenissen waardoor ik mijn geloof ben verloren. Nu echter wel weer gevonden c:


    "like i'd follow you around like a dog that needs water."

    Eens.


    Il vaut mieux vivre avec des remords qu'avec des regrets.

    Ik vind zelf dat het een keuze zou moeten zijn, maar zoals hier al eerder is gezegd is dat het voor veel mensen niet. Deze stelling is eigenlijk ook best lastig om te beantwoorden want religie is zo'n persoonlijk 'iets'. Iedereen ervaart de wereld van religie op een andere manier.

    Eens, maar hangt volgens mij ook wel af van je familie.


    Love the life you live, live the life you love. - Bob Marley

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...


    “Things never happen the same way twice.”

    Ik denk dat je niet kan controleren of je wel of niet gelooft. Wat je er vervolgens mee doet is wel een keuze.


    Caution first, always.

    Het is je eigen keuze. Deze keuze word wel beïnvloed door je omgeving.


    People change, memory's don't.

    Een. Geloven is persoonlijk. Je kan niet gedwongen worden ergens in te geloven, helaas gebeurt dat maar al te vaak.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Mee eens,
    Alleen is sommige landen word het zo opgerongen dat het of je keuze tussen leven of dood kan zijn,
    of je kiest ervoor omdat je simpelweg niet beter weet!

    xxx -BFL


    Dont say why me, say try me

    Howell schreef:
    Het zou en keuze moeten zijn, maar in veel gevallen wordt het opgedrongen.


    Hier heb ik niks op toe te voegen


    He like girls how eat carrots!

    Religie is altijd een keuze.
    Het is altijd zo dat je er zelf voor kiest iets te geloven te ja of te nee. Soms wordt het maken van de keuze niet te geloven echter bemoeilijkt door je omgeving. Maar vooralsnog blijft geloven een keuze: mensen kiezen er voor door de omstandigheden waar ze onder leven een geloof te belijden waar ze eigenlijk niet achter staan. Dit is begrijpelijk en bijna onvermijdelijk, maar nog steeds een keuze.


    "Some people never go crazy. What truly horrible lifes they must lead..."