• De stelling van deze week luidt:
    Religie is een keuze.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    In eerste instantie wel, al worden veel mensen door hun ouders e.d. tot een religie gedwongen.


    Bad decisions make good stories.

    Madhouse schreef:
    Beide, je hoort en mag in de meeste landen zelf weten waarin je gelooft. In sommige landen word je gedwongen tot een bepaald geloof, maar ook hier in Nederland worden wel mensen gedwongen, maar dan eerder door ouders. Zo zitten er bij mij in de kerk ook wel jongeren die door hun ouders worden gedwongen.


    the key to a perfect relationship, is realize that there is no perfect relationship exists

    In principe moet ieder mensen kunnen kiezen waar men in gelooft(of niet gelooft), helaas is dit in veel gevallen niet zo. Bijvoorbeeld mensen die vanaf de geboorte Jehova getuige zijn, maar dit niet willen, of in het Midden-Oosten waar mensen gedwongen worden zich tot de Islam te bekeren of anders afgeslacht worden.


    How many legs does a dog have if you call the tail a leg? Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg.

    Fennec schreef:
    (...)
    Vergis je daar niet in! In Nederland is het dan misschien niet de regering die het oplegt, maar de ouders doen dit nog wel eens.
    Ik blijf erbij dat het een keus is. Je kunt altijd stoppen met geloven als het echt niet klopt met jouw beeld. Maar hoe die keuze beïnvloed wordt mag niet onderschat worden!


    Ik had het meer over kinderen in bijv. Oosterse landen. Die uit de familie worden gezet wanneer ze niet hetzelfde geloof hebben. Of die er zelfs voor worden gestraft. Als je je dan bekeert van bijv. Moslim naar Christen, of een ander geloof. Kunnen hierbij lijfstraffen worden gebruikt, of je wordt hier de rest van je leven voor op aangekeken.


    "Il n'y a que les morts, qui ne reviennent pas."

    Ik ben het hier zo mee eens! Het is namelijk iets waar je zelf voor kiest. Je kiest immers zelf om je kind te dopen of belijdenis te doen. Mijn ouders leggen mij dit op en ik vind het zwaar irritant. Kregen ze maar door dat het je eigen keus is om te geloven.


    26 - 02 - '16

    Het is niet altijd een keuze, al zou het wel een keuze moeten zijn naar mijn mening.

    Eens


    Bowties are cool

    Cloudburst schreef:
    Zowel eens als oneens. De mens kan inderdaad kiezen waarin hij/zij gelooft, maar in bepaalde landen worden de religie meer verplicht dan dat het een keuze is. Daarbij wordt je keuze in zodanige mate beïnvloed door je ouders en omgeving, dat ik twijfel of het je echt nog wel een 'keuze' kan noemen...


    --

    Tuurlijk, wat zou het anders moeten zijn?


    Some people come to your life to teach you how to let go.

    Ik kan er niet zoveel over zeggen, omdat ik zelf geen geloof heb.
    Maar als ik per se een Christian moet zijn, voel ik me verplicht.
    Ik vind dat het keuze moet zijn. Maar zoals dat je zomaar bij je ouders op schoot gaat ziten hen vertellen dat bijv Moslim wil zijn ofso.
    Maar in een bepaalde situatie zou dat wel kunnen, denk ik.


    ~A smol bean who loves drawing doges and cates

    Eens, als in, het moet echt je eigen, persoonlijke keuze zijn, het is niet iets dat je zo maar even doet omdat je ouders het ook doen of zo of omdat het beter uitkomt.


    Intersectional feminist

    winterdays schreef:
    Eens, als in, het moet echt je eigen, persoonlijke keuze zijn, het is niet iets dat je zo maar even doet omdat je ouders het ook doen of zo of omdat het beter uitkomt.


    Oh, en trouwens, je kan niet geloven omdat je dat wilt/moet, dat is onmogelijk. Probeer nu maar eens even te geloven, gewoon nu. Bij mijn filosofieles hadden we het er over en er was een of andere filosoof die kwam met het volgende:
    - Stel God bestaat, dan kan je dat maar beter geloven want ander ga je naar de hel.
    - Stel God bestaat niet, dan maakt het niet uit of je je hele leven in een God hebt geloofd of niet.
    - Je kan dus maar beter geloven, in het ene geval kan het geen kwaad en in het ander komt dat beter uit.

    Dat werkt dus niet. Je gelooft omdat je gelooft, dat is jouw persoonlijke keuze, niet omdat het handiger is of zo, maar omdat je het voor waar aan neemt en je steun geeft en zulk soort dingen.


    Intersectional feminist

    Religie is een keuze. Als je niet gelooft in god, ook als je dat wel wordt opgedrongen, dan ben je misschien wel bijvoorbeeld Moslim, maar je voelt en leeft het niet. Dus eigenlijk is de religie zelf niet altijd een keuze, maar de oprechtheid daarvan altijd.


    Everything is right at the end, if it's not allright, it's not the end.

    Zou een keuze moeten zijn, in sommige gevallen krijgen mensen geen kans om een keus te maken.


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    Butcher schreef:
    Het zou je eigen keuze móéten zijn, maar op de een of andere manier is onze gemeenschap zo ver***t dat dat niet mogelijk is.
    Ik heb een levenbeschouwingverslag geschreven over de katholieke kerk (vooral de slechte kanten) en daarin kwam veel naar boven, waar mensen werden gedwongen of ter dood veroordeeld werden omdat ze niet geloofden. Dit is natuurlijk lang geleden, maar je ziet ook dat bijvoorbeeld bij de Islam mensen verstoten worden omdat ze niet meer gelovig willen zijn.


    Tell me about it, stud.