• De stelling van deze week luidt:
    Niet-rokers moeten voorrang krijgen op de wachtlijst van mensen met longkanker.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Altaria schreef:
    Oneens, Iedereen heeft kans op longkanker, oké met roken vergroot je de kans maar het is niet zo dat alle rokers in een keer longkanker krijgen. Ik bedoel ook de mee rokers krijgen die dan ook een lage kans? Mijn vader rookte jaren (hij is nu gestopt) ook tijden binnen zo ademende ik de rook ook in. Krijg ik dan ook een achterstand? Want ik ben een zogeheten meeroker. Ik ben het er niet mee eens dat je mensen mag achterstellen aan de zorg. Dat is net zoals mannen voorrang geven op middelen tegen borstkanker omdat zij over het algemeen minder kans hebben om het te krijgen dan de vrouwen. Dus.. Oneens

    Hahaha, geweldige vergelijking!


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    @Father Dank U!


    It's kind of fun to do the impossible ~ Walt Disney

    Niet mee eens.
    Ze doen het hun zelf aan. En iedereen heeft recht er op. Waarom zouden rokers in godsnaam voorrang krijgen? Ook al krijgen roker misschien meer kans op longkanker dit maakt niet uit. Iedereen moet wachten.

    Eoin schreef:
    Nee, ik vind dat eveneens iedereen recht heeft op een longtransplantatie, maakt niet uit of je rookt of niet.


    Good friends, good books, and a sleepy conscience: this is the ideal life.

    Mensen die roken, kiezen ervoor om de risico's te nemen. Het staat zelfs op de pakjes wat de gevolgen kunnen zijn. Maar er zit toch verschil in, de ene boeit het niks. En de ander wil wel stoppen maar kan het niet..

    Vroeger was roken iets wat 'in' was. Iedereen rookte, als je dat niet deed hoor je er niet bij. Die mensen die toen roken als normaal beschouwde, zijn nu oud en ondervinden de schade van die smerige troep. Zo heb je patiënten met bronchitis die gewoon doorroken, ondanks dat er een operatie voor de deur staat. Die mensen verdrinken in diens eigen slijm en stikken langzaam. Een pijnlijke, trage, afschuwelijke dood lijkt me dat.
    Maar vroeger werd overal reclame gemaakt om te roken, het was iets wat hoorde bij de maatschappij. Die mensen kan je nu niet aanrekenen dat ze ziek zijn geworden door de kanker, dan zou je de overheid en bedrijven ook moeten straffen voor het verspreiden van die reclames...

    Tegenwoordig is al lang duidelijk dat roken schadelijk is. De mensen die zijn begonnen met roken ondanks de waarschuwingen, moeten, vindt ik, extra bijbetalen voor de zorg die ze ontvangen. Vind je het gek dat je ziek wordt als je rookt... Het achterlijke is dat die mensen het vertikken om te stoppen. Misschien dat dit dan een extra stimulans is. Daarnaast ben je niet alleen schadelijk bezig voor jezelf, ook voor de mensen om je heen. Bij mij mogen rokers met hun peuken niet in mijn huis als ze willen roken, ga maar buiten staan, wat voor weer 't ook is.
    Daarnaast is wetenschappelijk onderbouwd dat roken slecht is voor van alles, niet alleen longkanker. Je botgenezing en wondgenezing is slechter, waardoor je na de operatie meer kans hebt op complicaties. Als de genezing slecht is, heb je dus ook een groter risico dat de getransplanteerde long wordt afgestoten door het lichaam. Reden genoeg om te stoppen met roken. Ik kan niet genoeg opdreunen waarvoor roken een risicofactor is.

    En dat mensen zeggen dat roken zwaar verslavend is, dat klopt. Maar er zijn ook zwaar verslaafde junkies die afkikken van de drugs en er nooit meer aan zitten. Natuurlijk, het verlangen blijft, MAAR het lichaam is na 3 tot 4 dagen afgekickt. Het is de geest die het meest verslaafd is en hunkert naar die troep. Met een sterke wil kom je er wel, mits je het maar wilt. Mijn opa had jarenlang zwaar en veel gerookt, maar toen zijn eerste kleinkind kwam die astma had, is hij per direct gestopt. Het is een knop die je om moet schakelen.

    Rokers moeten behandeld worden als ieder ander, met recht op zorg en operaties. Maar als ze vertikken gezonder te gaan leven met als risico dat de long wordt afgestoten, moeten ze zelf een gedeelte van de operatie betalen. Dan hebben ze geen geld meer om de rest van hun leven peuken te kopen.

    Het is een theorie dat je van roken longkanker krijgt. Ze weten alleen dat het je longen aantast. Dus je kan helemaal niet zeker zijn of je van roken longkanker krijgt.

    Rey schreef:
    Ja, helemaal mee eens. Waarom moet iemand die haar hele leven wel op haar gezondheid heeft gelet een long uit haar vingers laten glippen voor iemand wiens gezondheid hem/haar geen barst kan schelen? Die gaat na de transplantatie toch door met z'n oude gewoonte en daar zit de ander. Zonder long terwijl de ander doet alsof het niks voorstelt.


    Sommigen die zijn verslaafd aan roken. Of roken om hun stress kwijt te raken.
    Mijn vader rookt en ik vind dat iedereen recht heeft op een nieuwe long indien nodig


    Stay strong

    Patholoog schreef:
    Is dat dan niet al zo? Zo nee, dan lijkt het me erg logisch. Anders gaat die roker toch weer de donorlongen verkloten terwijl een nietroker lang en gelukkig had kunnen leven ermee.


    Who the fuck said that?
    Ik denk dat normale mensen die roken na hun transplantatie wel stoppen met roken... of je moet al totaal geschift zijn.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Eoin schreef:
    Nee, ik vind dat eveneens iedereen recht heeft op een longtransplantatie, maakt niet uit of je rookt of niet.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Oneens. Mijn vader heeft gerookt, toen hij begon met roken waren de gevolgen nog niet helemaal bekend en was het stoer. Iedereen deed het. Hij is een aantal jaar geleden gestopt, wat ik heel goed van hem vind. Stel, hij krijgt longkanker ofzo. Verdient hij geen nieuwe long? Moeten we hem laten doodgaan omdat hij is gaan roken omdat het stoer was, omdat hij is gestopt voor zijn kinderen?
    NEE.
    Denk niet alleen aan de roker zelf. Denk ook aan zijn/haar familie en vrienden


    Forget all the reasons why it won't work and believe that one reason why it will....

    Nee, niet mee eens.
    Iedereen moet simpelweg gelijke rechten/kansen hebben.


    "Do you believe monsters are born or made?"

    Stel je eens voor dat je moeder of vriendje rookt en ze hebben longkanker, wil je toch ook dat ze gered worden? Iedereen moet gelijk behandeld worden..


    Years of love have been forgot. In the hatred of a minute. - Edgar Allan Poe

    Wat een onnozele stelling. Ik ga hier niet eens mijn mening op geven.

    (+ ik zie net dat dit al een erg oud topic is.)

    [ bericht aangepast op 12 dec 2013 - 13:32 ]


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Phenomenom schreef:
    Stel je eens voor dat je moeder of vriendje rookt en ze hebben longkanker, wil je toch ook dat ze gered worden? Iedereen moet gelijk behandeld worden..

    Bump niet alles, jezus.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.