• De stelling van deze week luidt:
    Priesters zouden moeten mogen trouwen en niet verplicht zijn celibatair te leven.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eens, in het protestantse geloof is dit al veel langer zo en ik vind dat Christelijke priesters dit ook zouden mogen.
    Gaat het geloof in God zogezegt niet over 'houden van elkaar'?
    Daarbij zou veel kindermisbruik hiermee voorkomen kunnen worden. (hoewel eens een verachterlijke, vieze pedo, altijd een pedo)


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Ze kiezen er zelf voor om priester te worden en weten wat ze daarvoor moeten laten liggen. Als hun godsdienst dat voorschrijft, vind ik dat we dat moeten respecteren. Ze worden nergens toe gedwongen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik ben het oneens met de stelling, omdat ze zelf de keuze maken om priester te willen worden. Daarbij komt ook dat het te afstamt van de regel dat het op deze manier het priester-zijn niet kan worden overgedragen aan een eventuele zoon die geboren zou worden (als ik het me goed herinner). Het hoort bij het priester-zijn en ik vind dat het zo moet blijven.


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

    Nou ja, weet je. We leven in de eenentwintigste eeuw. Zo'n regel in de Bijbel of in het Katholieke geloof is eigenlijk al zo oud dat het weinig toepassing meer heeft op een samenleving van honderden jaren later. Ik denk dat het wel moet kunnen, maar zoals Jaimes ook zegt: je kiest er wel zelf voor om priester te worden.


    Searching heavens for another earth

    Taiteilijan schreef:
    Nou ja, weet je. We leven in de eenentwintigste eeuw. Zo'n regel in de Bijbel of in het Katholieke geloof is eigenlijk al zo oud dat het weinig toepassing meer heeft op een samenleving van honderden jaren later. Ik denk dat het wel moet kunnen, maar zoals Jaimes ook zegt: je kiest er wel zelf voor om priester te worden.


    Dit dus.


    Queer zijn is gewoon alles

    Venomis schreef:
    Ze kiezen er zelf voor om priester te worden en weten wat ze daarvoor moeten laten liggen. Als hun godsdienst dat voorschrijft, vind ik dat we dat moeten respecteren. Ze worden nergens toe gedwongen.


    26 - 02 - '16

    Ik heb er niet echt een mening over, maar misschien is het wel interessant, want zo zou pedofilie onder een priesters waarschijnlijk drastisch minderen.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    CatchADreamx schreef:
    Eens, in het protestantse geloof is dit al veel langer zo en ik vind dat Christelijke priesters dit ook zouden mogen.
    Gaat het geloof in God zogezegt niet over 'houden van elkaar'?
    Daarbij zou veel kindermisbruik hiermee voorkomen kunnen worden. (hoewel eens een verachterlijke, vieze pedo, altijd een pedo)


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Ze kiezen er zelf voor om zich aan de bijbel te houden dus dan kiezen ze ook aan dat leven.


    take pills or become psycho

    Oneens, je wordt niet gedwongen priester te worden. Het is een eigen keuze, dus als je priester wilt worden weetje welke ''regels'' er aan vast zitten.


    ~

    Het is onmenselijk vind ik. Als iemand het beroep priester zijnde mooi vind, betekent dat niet dat hij niet mag trouwen e.d. een mens heeft zijn behoeftes, heeft zijn liefde nodig.
    En dat heeft niet alleen met pedofilie te maken. Priesters hebben een slechte naam omdat er een paar pedofielen zijn. Een priester kan net zo goed naar de hoertjes gaan.
    Het celibaat moet afgeschaft worden. Het is niet iets uit de bijbel, het is in de middeleeuwen bedacht.

    [ bericht aangepast op 22 dec 2013 - 15:32 ]


    Brave like a cheetah ~ Dorothy & Manila

    Hé, mijn stelling!

    Eens.
    Natuurlijk kiezen ze er zelf voor om zo te leven, maar ik kan me voorstellen dat ze het waarschijnlijk ook liever anders zouden willen. Iedereen - of tenminste, bijna iedereen - heeft liefde nodig. Ik vind het onzinnig dat men dat van hen afpakt omdat ze "al met God zijn getrouwd". Bovendien zou het misschien wel kunnen helpen tegen de pedofilie in de kerk, al zijn er natuurlijk altijd mensen bij wie dat niet zal helpen. Dat wil overigens niet zeggen dat iedere priester meteen een pedofiel is.

    [ bericht aangepast op 22 dec 2013 - 15:47 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Eens. Het is een ouderwetse regel waarvoor ik geen enkel argument zou kunnen verzinnen dat in onze tijd nog echt steekhoudend is. Het is ook volkomen onwaar dat priesters al sinds het ontstaan van het geloof celibatair moesten zijn, wat iets is dat veel mensen roepen als argument tegen een stelling als deze. Pas ergens in de elfde eeuw was er een paus die verzon dat priesters geen vrouw mochten hebben, en daarna is de geschiedenis herschreven zodat het lijkt alsof het altijd al zo was, want daar is het Christendom nou eenmaal erg goed in. Als ze het één keer konden veranderen, kunnen ze dat best nog eens.

    En ik ben echt niet tegen het geloof, maar het is wel belangrijk om realistisch te zijn. Als de kerk ook maar enige kans wil maken om de komende eeuw te doorstaan, zullen ze echt moeten gaan moderniseren. Dat priesters niet mogen trouwen is een van die achterhaalde regels die geen werkelijk nut hebben en mensen juist afschrikken.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ja, en ook dat het vrouwen zouden moeten zijn. Dat laatste vind ik nog de grootste zever. Waarom mogen vrouwen geen priesters zijn? Ik zie niet in waarom God dat zou willen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Jaimes schreef:
    Ik ben het oneens met de stelling, omdat ze zelf de keuze maken om priester te willen worden. Daarbij komt ook dat het te afstamt van de regel dat het op deze manier het priester-zijn niet kan worden overgedragen aan een eventuele zoon die geboren zou worden (als ik het me goed herinner). Het hoort bij het priester-zijn en ik vind dat het zo moet blijven.


    Don't walk. Run, you sheep, run.