• De stelling van deze week luidt:
    Zwarte Piet is discriminerend.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik snap trouwens niet waarom mensen denken dat die discussie er enkel in Nederland geweest is (: Misschien groter, maar hier is-ie ook geweest.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Aah, nee, niet weer. -,-


    ars moriendi

    Chryse schreef:
    Ik hoopte dat deze discussie over was

    Nee, Zwarte Piet is niet racistisch.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Niet nogmaals deze stelling hé. Het zou beter zijn als dit onderwerp niet telkens naar boven gehaald zou worden.
    Daarbij, volgens mij is het al duidelijk genoeg dat zwarte piet niet discriminerend is.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    For fuck sake mensen, het feestje is allang voorbij en de goede oude Sint is allang weer terug naar Spanje.
    Wat een vreemde tijd om die stelling te plaatsen.


    Til hug og blod.

    Chryse schreef:
    Ik hoopte dat deze discussie over was

    Nee, Zwarte Piet is niet racistisch.


    You dare to gaze upon me?

    Ja zwarte piet is extreem rasicitisch en ik snap dat mensen er een probleem van maken. Ik vind het echt totaal niet kunnen en het "maar het is traditie" vind ik nergens opslaan, tradities veranderen constant. Ik denk dat iedereen wel genoeg goede argumenten heeft gehoord waarom want ik ben eerlijk gezegd een beetje klaar met deze discussie.


    ''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

    Chryse schreef:
    Ik hoopte dat deze discussie over was

    Nee, Zwarte Piet is niet racistisch.


    Good friends, good books, and a sleepy conscience: this is the ideal life.

    Avarosa schreef:
    Ik ga daar zelf niet op antwoorden.


    :)

    Ja inderdaad! En de rendieren van de kerstman, dierenmishandeling! *facepalm*
    Wat zou er rasistisch aan zijn?


    'The best way to predict the future is to create it'.

    -.-'

    ONEENS


    Queer zijn is gewoon alles

    Ulquiorra schreef:
    For fuck sake mensen, het feestje is allang voorbij en de goede oude Sint is allang weer terug naar Spanje.
    Wat een vreemde tijd om die stelling te plaatsen.


    Some people are art and do art at the same time

    Is zwarte piet op dit moment racistisch? Nee, ik denk dat veel mensen het helemaal niet racistisch bedoelen, maar ik denk wel dat het een racistische achtergrond heeft. Vroeger werden zwarte mensen als minderwaardig beschouwd door de blanken en veel mensen hadden (vooral in Amerika) een zwarte als slaaf. ik ben er eigenlijk wel zeker van dat ze daarom een zwarte knecht hebben genomen en geen blanke. Het verhaaltje dat ze zwart zijn door het roet is er later pas bijgekomen. Ik snap zeker wel vanwaar het argument komt dat zwarte pieten racistisch zijn. Ik erger me daarom soms wel aan het aanvallend opstellen van sommige mensen. Laat ik zeggen dat ik beide standpunten wel begrijp, maar ik geloof niet dat zwarte piet op dit moment als racisme moet gezien worden.


    Take me to wonderland

    Ik kan begrijpen dat sommige mensen hem racistisch vinden, maar het hangt er allemaal vanaf hoe je het bekijkt.
    Veel mensen zeggen gewoon dat hij een blanke is die te veel door de schoorsteen is gekropen, niks racistisch aan dus. Al moet ik toegeven dat als ze een zwarte piet opvoeren met een Afrikaans accent ofzo, dat me wel stoort.
    Maar de grote vraag is volgens mij waar het vandaan komt. Kijk naar de geschiedenis en vraag je af of zwarte piet komt van het idee van slaverij. Antwoord: nee, integendeel zelfs. Sinterklaas was ooit een Turkse bisschop die naar Spanje is gevlucht. Daar heeft hij zwarte kinderen die voor de slavenmarkt bestemd waren gekocht en vrijgelaten. Ze mochten als zijn knechten werken als ze wilden en kregen daar dan voor betaald. Is dat racistisch?
    Trouwens, hij is niet voor niets heilig verklaard, dat gebeurt heus niet met iemand die niets goeds doet en er gewoon een hoop slaven op nahoudt.


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Kinderen zijn nooit racistisch, dat word hun aangeleerd door volwassenen.
    Daarbij, zwarte piet is geen neger, hij is zwart van het roet van de schoorsteen (zo heb ik het toch altijd geleerd).


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.